Aircohaat

Zo krom vind ik dat toch niet. Ik ga er vanuit dat er een moment komt dat we gaan moeten betalen voor overproductie. Ik heb het dan niet over de soms negatieve prijzen van nu, maar effectief structureel. Ik mag daar misschien een 'verkeerd' beeld van hebben, maar ik ga er steeds van uit dat je achteraf gepakt wordt door een regering door maatregelen die eerst al gunstig in de markt worden gezet (en vaak gecombineerd gaan met subsidies).

Er zijn daarvan tal van voorbeelden aan te halen: zonnepanelen/groenestroomcertificaten/terugdraaiende teller, dieselwagens met lage Co² die tot 2015 fiscaal voordeliger werden belast worden nu gezien als vervuilende monsters. Terwijl dat lang niet altijd het geval hoef te zijn. Smijten met premies voor bv. warmtepompen (ook omdat het verplicht wordt in nieuwbouw) maar wel blijven vasthouden aan de scheeftrekking in tarieven tussen gas en elektriciteit. Dus vaak geconfronteerd met hoge netkosten wegens capaciteitstarief. Om nog maar te zwijgen dat bij elektriciteitscentrales achterliggend ook gewoon gas gebruikt wordt.

Bon, ik zou waarschijnlijk nog voorbeelden kunnen vinden als ik er effectief naar zou gaan zoeken. De maatschappij zou zo niet mogen werken, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze mensen wel in die richting drijven.
Lastig zo leven met een wantrouwen jegens de overheid? Tenzij de overheid wil dat de particulier veel minder in zonnepanelen nvesteert - we kunnen er nog een pak meer gebruiken in de donkere maanden - lijkt het me allemaal zo een vaart niet te gaan lopen. Time will tell!

Lastig zo leven met een wantrouwen jegens de overheid? Tenzij de overheid wil dat de particulier veel minder in zonnepanelen nvesteert - we kunnen er nog een pak meer gebruiken in de donkere maanden - lijkt het me allemaal zo een vaart niet te gaan lopen. Time will tell!
Valt wel mee. Ik ben nu ook geen off-grid kluizenaar die op de hoek van de straat een anti-overheid boodschap staat te scanderen.

De 80% dividend winstuitkering van Fluvius?
Vooral dat ja :cool:

Maar even serieus. Ik kom nog van de tijd dat je voor injectie bijna hetzelfde bedrag kreeg als voor afname zonder alle netkosten en belastingen.
Nu is dat vaak maar 20% en dan vindt men dat helemaal goed.

Minder lastig dan leven met een roze bril richting de overheid? :biglaugh:
Ik volg hier @Sanity penguin's redenering wel: toch redelijk typisch patroon bij de overheid van een paar jaar iets hard te pushen incl. subsidies, om een paar jaar erna te beseffen dat ze daardoor inkomsten mis lopen of iets dergelijks zodat ze vanaf dat punt helemaal de andere richting uit gaan. Gebrek aan middellange termijn visie. Of gebrek aan visie in het algemeen.

Minder lastig dan leven met een roze bril richting de overheid? :biglaugh:
Ik volg hier @Sanity penguin's redenering wel: toch redelijk typisch patroon bij de overheid van een paar jaar iets hard te pushen incl. subsidies, om een paar jaar erna te beseffen dat ze daardoor inkomsten mis lopen of iets dergelijks zodat ze vanaf dat punt helemaal de andere richting uit gaan. Gebrek aan middellange termijn visie. Of gebrek aan visie in het algemeen.
Die roze bril wat zonnepanelen betreft heeft me vooralsnog geen windeieren gelegd, intehendeel. :)

Ik denk dat nog niemand die een marktconforme prijs heeft betaald zijn broek gescheurd heeft aan het installeren van zonnepanelen? De prijs voor injectie is vooralsnog voor de meeste mensen (op jaarbasis) positief. En moet al serieus negatief zijn om in de toekomst op jaarbasis negatief uit te komen.

Goed, wie echt zijn airco laat draaien op louter overtollige stroom zal inderdaad wel wat voordelen veroorzaken.

Screens zijn misschien energie-efficienter dan koelen, maar heeft het ook nut financieel gezien? Ik bedoel: voor overproductie die je op het net zet krijg je amper iets (en we zullen er binnenkort mogelijk voor moeten betalen zoals in NL) en screens kosten veel geld en nemen je zicht naar buiten dan ook nog eens weg. Dan laat ik de zon liever binnen en gebruik ik terwijl de energie die ik anders toch zo goed als gratis weggeef (of binnenkort mogelijk voor moet betalen) voor het koelen. Daarbovenop bespaar ik dan de kosten om screens te installeren.
Correct, puur financieel moet je geen screens installeren. Airco is er ook nog maar net ter aanvulling van de screens op echt hittegolf dagen. Omdat ons (oud) huis maar matig geïsoleerd is warmt ons huis snel op maar koelt ook relatief snel af. Dus voor ons was airco aanvankelijk geen noodzaak als we de grootste warmte wat konden buitenhouden met screens maar nu met komst van de twee kindjes toch voor airco gekozen. Hun kamers krijgen het meeste zon en rond 19u-20u is het daar makkelijk 25-30 graden op warme dagen.

Het is een meerjarenplan, buiten- of spouwmuur isolatie staat ook nog op de planning maar dat zijn veel ingrijpendere werken.

Die roze bril wat zonnepanelen betreft heeft me vooralsnog geen windeieren gelegd, intehendeel. :)

Ik denk dat nog niemand die een marktconforme prijs heeft betaald zijn broek gescheurd heeft aan het installeren van zonnepanelen? De prijs voor injectie is vooralsnog voor de meeste mensen (op jaarbasis) positief. En moet al serieus negatief zijn om in de toekomst op jaarbasis negatief uit te komen.

Goed, wie echt zijn airco laat draaien op louter overtollige stroom zal inderdaad wel wat voordelen veroorzaken.

Zonnepanelen vallen voorlopig nog goed mee qua financieel rendement, maar ik ken toch mensen wiens warmtepomp ineens een 2 keer langere terugverdientijd kreeg door wijzigingen in de regels.

Haters gonna hate
Is dat Daikin? Bij mij is dat blauw :D

Edit: a staat op automatisch, hier op koelen. Wat is nut van automatisch? :unsure:

Staat hier ook al heel de week aan. Heb wel eens vraagbesturing aangezet, geen idee of dat verbruik verlaagd, max tot nu toe was uiteindelijk maar 3kwh (in de nacht staat het wel altijd uit)

Installateur vandaag weer gebeld en mail gestuurd voor jaarlijks onderhoud. Heb hem nochtans al duidelijk gemaakt in verleden dat ik dat niet laat doen want nut daar niet van in zie...

Automatisch is denkk warmen of koelen. Afhankelijk van wat nodig is.
Verbruik is verwaarloosbaar laag. Ze hebben een hele dag aangelegen op zonne-energie.

Vroeger(op ons vorig adres) hadden we een mobiele airco die met gemak 2kW verbruikte, belachelijk slecht rendement had en enorm veel lawaai maakte.
Wat een verademing die splitunits.

Jaarlijks onderhoud is niet nodig volgens mijn installateur (althans als die goed geïnstalleerd is). Enkel iedere 2 maand die filters eens uit kuisen, maar dat kan je gerust zelf doen.

De automatische stand is puur een gemaksstand, maar ik ben meer voor de aparte warmen of koelen stand bij de Daikins.

Al gehad dat de airco´s tegen de ochtend wisselden van koelen naar warmen in de slaapkamers bij de automatische stand. Terwijl je eigenlijk wil dat de airco dan gewoon stilvalt.

Terug
Bovenaan