Aircohaat

Maar allee :laugh: Misschien kan de boer ook 1000 kinderen maken zodat zijn gezin al zijn gekweekte patatten zelf kan opeten? Elk voor zich? Zo werkt de maatschappij toch niet? Het staat u vrij te doen met uw zonne-energie wat je wil hé, maar dat die overschot op moet, is toch een kromme redenering.
Niks moet op, ik ga geen elektrische vuurtjes in mijn tuin zetten zoals sommigen. Ik heb gewoon over om een airco te draaien op zonnige dagen. En als het mij meer comfort geeft, ga ik dat gewoon doen.
In het tussen seizoen heb ik net genoeg zonne energie en in de winter te kort.

Point taken. Situatie blijft dat de overschot aan elektriciteit zelfs op zonnige dagen op de middag veelal vrij marginaal is. Als we massaal aan de airco gaan, zal de prijs wel weer positief worden.
Vandaag bv. zijn de negatieve prijzen in de range -0.11 euro tot -0.76 euro/MWh, tijdens de nacht is dit 100-130 euro/MWh.

Op 2 maanden tijd, gemeten tussen 19/04/2025 en 18/06/2025, waren er 235 negatieve EPEX spoturen.
Dat is niet houdbaar voor de energiemarkt en kan blackouts in de hand werken, zoals op 9 juni 2024 toen de netfrequentie naar een drempelwaarde van 50,05 Hz steeg.

En ik kocht mijn zonnepanelen niet om eerst en vooral mijn buren te helpen, maar om zelf energieneutraler te leven.

Maar allee :laugh: Misschien kan de boer ook 1000 kinderen maken zodat zijn gezin al zijn gekweekte patatten zelf kan opeten? Elk voor zich? Zo werkt de maatschappij toch niet? Het staat u vrij te doen met uw zonne-energie wat je wil hé, maar dat die overschot op moet, is toch een kromme redenering.
Als de overheid eerst pushed naar plaatsen zonnepanelen om de doelstellingen te halen, en dan naar zelfconsumptie; dan kan je de mensen die effectief de investering gedaan hebben indertijd toch niet kwalijk nemen dat ze eerst aan zichzelf denken...

Als je het dan toch op maatschappelijk niveau wilt zien, is het al helemaal belachelijk dat particuliere PV-installaties als "gemeenschappelijk" aanzien moeten worden. Die investeringen zijn gedaan voor hun eigen, niet voor de gemeenschap. En daar pushed ook niemand naar.

Sommige mensen lijken toch serieus te overschatten wat een airco verbruikt om te koelen. Op de 6 jaar dat we hier een airco hebben heb ik in 2022 het meeste verbruik gehad: 154kWh op een heel jaar, waar ook nog wat verwarming bij zat in het voorjaar en najaar (ipv de vloerverwarming al op te zetten). Er zijn evengoed jaren dat het verbruik minder dan 100kWh is.

154kWh op jaarbasis komt overeen met een toestel dat 24u per dag een heel jaar lang 17 watt verbruikt. Zoals een modem, digibox, accesspoint... Mijn verplichte ventilatie verbruikt al minstens het dubbele van dat. Hebben de airco haters hier al eens een poging gedaan om hun standby verbruik in kaart te brengen en te verminderen?

Je bedoelt dit?

Die post zonder bronvermelding zegt iets compleet anders dan wat jij ervan wilt maken hoor...

Maar dan nog is het een scheve vergelijking. Want wat noem je "zuiderse landen"? Je hebt daar een compleet ander klimaat, dus logisch dat men dan meer moet koelen dan verwarmen. En dan nog, de post van @Sylverscythe en zo goed als alle studies die ik vind gaan over elektriciteitsverbruik. Wilt niet veel zeggen als mensen ook verwarmen op gas of met een kachel of ...
Het ging me gewoon over zaken die hier al in het nieuws zijn gekomen rond stroomstoringen in pakweg Texas of Indië. Uiteraard zijn dat andere klimaten. Als mijn bronnen uit Noord-Mexico een referentie zijn, zal in Texas ook nog wel
met elektrische vuurtjes gestookt worden, omdat verwarming daar minder vaak wordt gebruikt.

Punt is dat het daar ook relatief recent is dat het zomerverbruik > winterverbruik, gezien airco decennia geleden gewoon een pak duurder was.

Zoals wel vaker gaat een random post van een week terug ofzo niet in een discussie van vandaag waar bronnen worden gevraagd passen.

Het ging me gewoon over zaken die hier al in het nieuws zijn gekomen rond stroomstoringen in pakweg Texas of Indië. Uiteraard zijn dat andere klimaten. Als mijn bronnen uit Noord-Mexico een referentie zijn, zal in Texas ook nog wel
met elektrische vuurtjes gestookt worden, omdat verwarming daar minder vaak wordt gebruikt.

Punt is dat het daar ook relatief recent is dat het zomerverbruik > winterverbruik, gezien airco decennia geleden gewoon een pak duurder was.

Zoals wel vaker gaat een random post van een week terug ofzo niet in een discussie van vandaag waar bronnen worden gevraagd passen.
Was geen commentaar op jou hoor, wel op iemand die naar die post verwees en uit context trok/verkeerd voorstelde in de huidige discussie ;)

Op 2 maanden tijd, gemeten tussen 19/04/2025 en 18/06/2025, waren er 235 negatieve EPEX spoturen.
Dat is niet houdbaar voor de energiemarkt en kan blackouts in de hand werken, zoals op 9 juni 2024 toen de netfrequentie naar een drempelwaarde van 50,05 Hz steeg.
En toch krijg ik nog meer dan 4 eurocent per kWh injectie.
Als dit zo'n groot probleem is zou ik verwachten dat de leveranciers geforceerd worden (door bvb onbalansvergoedingen) dit soort zaken gewoon door te rekenen dmv een lager injectietarief voor die periodes...

En toch krijg ik nog meer dan 4 eurocent per kWh injectie.
Als dit zo'n groot probleem is zou ik verwachten dat de leveranciers geforceerd worden (door bvb onbalansvergoedingen) dit soort zaken gewoon door te rekenen dmv een lager injectietarief voor die periodes...

Ooit al eens stilgestaan waarom je maar 4 cent krijgt, maar je wel 3 keer zoveel betaalt voor afname, zonder netvergoedingen en belastingen? En dan zit je nog bij de mensen met de hoogste vergoeding.

Sommige mensen lijken toch serieus te overschatten wat een airco verbruikt om te koelen. Op de 6 jaar dat we hier een airco hebben heb ik in 2022 het meeste verbruik gehad: 154kWh op een heel jaar
Met ne vaste is het id niet zo veel. Met een mobiele scheelt het toch wel wat.

Ooit al eens stilgestaan waarom je maar 4 cent krijgt, maar je wel 3 keer zoveel betaalt voor afname, zonder netvergoedingen en belastingen? En dan zit je nog bij de mensen met de hoogste vergoeding.
Het zou een win-win zijn als je met buren zou delen, lijkt mij

Koeling en verwarming niet verwarren.

Je lichaam is bijzonder goed in het reguleren van hitte omdat je via zweet enorme hoeveelheden energie kwijt kan door verdamping. Omgekeerd, bij opwarming, werkt dat principe niet.

Buiten nul en binnen tien is dus iets helemaal anders, biologisch, als buiten 35 en binnen 25.

Tweede misverstand is dat je moet koelen in absolute graden. Neen. Je koelt met deltas. Je gebruikt je airco om de binnenlucht 1-3 graden af te koelen wanneer de binnentemperatuur boven je comfortgevoel uit is gestegen. Dat voelt meteen lekker fris aan. Kan goed zijn dat je absolute binnentemperatuur dan alsnog 24-28 graden is afhankelijk van de hittegolf buiten.

Plaatsen waar je airco's 24/7 ziet draaien zijn bv. de Caraïbische eilanden. Het is daar permanent 32-34 graden overdag met luchtvochtigheid 90%.

Zo krom vind ik dat toch niet. Ik ga er vanuit dat er een moment komt dat we gaan moeten betalen voor overproductie. Ik heb het dan niet over de soms negatieve prijzen van nu, maar effectief structureel. Ik mag daar misschien een 'verkeerd' beeld van hebben, maar ik ga er steeds van uit dat je achteraf gepakt wordt door een regering door maatregelen die eerst al gunstig in de markt worden gezet (en vaak gecombineerd gaan met subsidies).

Er zijn daarvan tal van voorbeelden aan te halen: zonnepanelen/groenestroomcertificaten/terugdraaiende teller, dieselwagens met lage Co² die tot 2015 fiscaal voordeliger werden belast worden nu gezien als vervuilende monsters. Terwijl dat lang niet altijd het geval hoef te zijn. Smijten met premies voor bv. warmtepompen (ook omdat het verplicht wordt in nieuwbouw) maar wel blijven vasthouden aan de scheeftrekking in tarieven tussen gas en elektriciteit. Dus vaak geconfronteerd met hoge netkosten wegens capaciteitstarief. Om nog maar te zwijgen dat bij elektriciteitscentrales achterliggend ook gewoon gas gebruikt wordt.

Bon, ik zou waarschijnlijk nog voorbeelden kunnen vinden als ik er effectief naar zou gaan zoeken. De maatschappij zou zo niet mogen werken, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze mensen wel in die richting drijven.

Sommige mensen lijken toch serieus te overschatten wat een airco verbruikt om te koelen. Op de 6 jaar dat we hier een airco hebben heb ik in 2022 het meeste verbruik gehad: 154kWh op een heel jaar, waar ook nog wat verwarming bij zat in het voorjaar en najaar (ipv de vloerverwarming al op te zetten). Er zijn evengoed jaren dat het verbruik minder dan 100kWh is.
Rond de 55 EUR per jaar dus. Valt precies nog mee. Daarvoor zou ik niet aan comfort inboeken.

Het zou een win-win zijn als je met buren zou delen, lijkt mij

Ik woon zelf in een kangoeroewoning gedeeld met schoonouders (laat de moppen maar komen :oi22:) en ik heb er al uitvoerig opzoekingswerk voor verricht. Ons deel heeft zonnepanelen/batterij gelinkt aan onze installatie maar dat van schoonouders niet. De hoepels dat je moet doorspringen om aan energiedelen te doen...

Zo wordt je verplicht om te schakelen naar kwartiermetingen, maar dat is enkel echt interessant als je ook de investeringen maakt om je installaties 'slim' te maken. Je zit met een hoop administratie omdat je dit moet melden bij Fluvius (traag!) en je beide dezelfde leverancier moet kiezen. Die op zijn beurt ook nog eens administratieve kosten aanrekent omdat allemaal mogelijk te maken. Er zullen misschien leveranciers zijn die daarin heel goedkoop zijn, maar ik denk dan altijd aan prijsbrekers zoals MEGA of in GSM-landschap het recente DIGI. Je haalt je vaak meer miserie op de nek door met zo'n maatschappijen in zee te gaan...

Kortom; het was mij al het gedoe niet waard.

Koeling en verwarming niet verwarren.

Je lichaam is bijzonder goed in het reguleren van hitte omdat je via zweet enorme hoeveelheden energie kwijt kan door verdamping. Omgekeerd, bij opwarming, werkt dat principe niet.

Buiten nul en binnen tien is dus iets helemaal anders, biologisch, als buiten 35 en binnen 25.
Dat gaat op als je naakt rondloopt. Niet als je binnen in de winter eenvoudig extra kledij kan aandoen om aan de koude te weerstaan.
Niemand loopt in dezelfde kledij rond als het binnen 10 vs 20 graden is. Terwijl je dat wel doet bij 25 and 35, want je kan je vel niet uitdoen.

Ik woon zelf in een kangoeroewoning gedeeld met schoonouders (laat de moppen maar komen :oi22:) en ik heb er al uitvoerig opzoekingswerk voor verricht. Ons deel heeft zonnepanelen/batterij gelinkt aan onze installatie maar dat van schoonouders niet. De hoepels dat je moet doorspringen om aan energiedelen te doen...

Zo wordt je verplicht om te schakelen naar kwartiermetingen, maar dat is enkel echt interessant als je ook de investeringen maakt om je installaties 'slim' te maken. Je zit met een hoop administratie omdat je dit moet melden bij Fluvius (traag!) en je beide dezelfde leverancier moet kiezen. Die op zijn beurt ook nog eens administratieve kosten aanrekent omdat allemaal mogelijk te maken. Er zullen misschien leveranciers zijn die daarin heel goedkoop zijn, maar ik denk dan altijd aan prijsbrekers zoals MEGA of in GSM-landschap het recente DIGI. Je haalt je vaak meer miserie op de nek door met zo'n maatschappijen in zee te gaan...

Kortom; het was mij al het gedoe niet waard.

Eeh,… je kan niet even wat draadjes spannen? Wat een gedoe zeg! Ontmoedigingsbeleid.

Niet geheel onlogisch voor een gebouw van ~100j oud dat er dus niet op voorzien is qua structuur, indeling en isolatie...
Kosten-baten gewijs ook natuurlijk niet een prioriteit. Het aantal warme dagen is de laatste jaren gestegen, maar nu ook niet in zo'n mate dat airco voor zo'n zaal een prioriteit is.

Zie de evolutie van KMI of op de site van VMM dat dezelfde data gebruikt maar het iets geconcentreerder en mooier voorstelt. Met dat aantal tropische dagen of zelfs zomerse dagen, snap ik dat men die investering niet zo snel wilt doen.
Het is daarbinnen ook al 30 graden in putteke winter.

Terug
Bovenaan