Aircohaat

Hier staat de airco de hele dag op (van wanneer de zon opkomt tot die ondergaat) vanaf +- maart t.e.m. +- oktober (wanneer de zonnepanelen genoeg opbrengen). Voorlopig nog op verwarmen (al springt die natuurlijk amper aan de laatste dagen), maar van zodra de temperatuur binnen te hard stijgt door de hitte buiten zet ik 'm op koelen. Aan zonnestroom op het net zetten verdien je toch nog amper iets (en het zal er niet beter op worden), dus dan heb ik liever een aangename constante temperatuur in huis.
Ondertussen alle airco's op koelen tot 24 graden ingesteld. Fris genoeg om niet te zweten als je beweegt en geen kou te hebben als je stilzit. Het is ook aangenaam dat het zo overal even fris is. Zonder airco verwarmen de ruimtes op het zuiden veel harder op dan andere ruimtes waardoor het daar altijd veel warmer is en je dus ook niet kan wennen aan 1 temperatuur door alle verschillende temperaturen in huis.

Het is onmogelijk om een woning op 23°C te houden als het een week lang 30°C+ is zonder te gaan koelen.
Dat hoedanook. Maar dat is in België tot op heden nog maar zelden en op beperkte plaatsen voorgevallen... En dan heb ik het over geijkte metingen, niet wat jan of jos met een eigen sensor meet. En dan hangt het ook af van hoe hard het 'snachts nog afkoelt.

Maar het moet zelfs zo warm niet zijn hoor. Gewoon definitie van hittegolf van KMI volgen (zoals de eerste er hoogstwaarschijnlijk nu zit aan te komen): 5 dagen +25° met 2 dagen +30°. Zie naar de voorspellingen voor nu zondag en maandag, het gaat 'snachts niet meer onder de 20° zakken, en daar zit het grootste probleem. Want als dan de warmte binnenzit (wat hoedanook gaat gebeuren met +30° overdag en de dagen ervoor +25°) ga je ze maar beperkt buiten krijgen... Dan gaat bij mij de airco inderdaad ook aan 😅

Hier deze winter airco boven geinstalleerd en heeft al dividend opgebracht de laatste paar weken. Staat ingesteld om kamers op 23 graden te houden op een timer wanneer de zonnepanelen ook opbrengen. Geen zon, kamers worden niet warm dus weinig verbruik. Wel zon --> gratis elektriciteit om te koelen. Ook wel bewust vorig jaar eerst in screens geinvesteerd want buitenhouden van warmte is nog altijd efficienter. Alles opgeteld is dat een serieuze investering puur voor temperatuurcomfort.

Het is hier al aangehaald maar een airco en zonnepanelen gaan quasi hand in hand. Van 's morgens vroeg tot 's avonds laat draait die grotendeels op de overproductie van de zonnepanelen.

Als ge extra trok wilt creëren (wat nu nog niet nodig is bij mij) kan je ook een soort windtunnel maken door selectief ramen te openen en een ventilator te plaatsen.
Best is in de avond tegenoverstaande zijden open te zetten, preferabel noord/zuid. Op die manier creëer je echt een tunnel die actief de warme lucht naar buiten zal zuigen.

Boven laten wij de ramen in de nacht wel openstaan, tegen de ochtend is het altijd wel 2-3° frisser en merk je ook dat de warmte niet meer in uw vloer en meubels zit.

Zonder airco krijgen we het hier niet meer gekoeld. Ongeveer 60m² glas op de zuid en westzijde voor onze leefruimte alleen al. Half licht doorlatende screens houden heel wat warmte tegen, maar ook niet alles. We wisten dat toen we ervoor kozen, maar we verkiezen een lichtrijke leefruimte.

Het is allemaal recente beglazing, maar de vloer en muren waar de zon op schijnt warmen geleidelijk op. Heel voordelig in de winter en tussenseizoenen. Een beetje zon en het is meteen aangenaam vertoeven.

Een extra voordeel is de droge lucht van airco. Het mag nog plakkerig warm zijn buiten, binnen is extreem aangenaam.

Airco is hier ook wel de reddende engel momenteel, volgende week komen ze kijken om een tweede unit bij te plaatsen die ook mijn bureau van airco kan voorzien. Ik heb het gehad met zwetende armen aan mijn pc :p

Als het echt zomer is kan ik ook wel genieten van een raam open te zetten, maar zolang de grassen bloeien blijft alles gesloten bij mij. Fuck hooikoorts

Ook wel bewust vorig jaar eerst in screens geinvesteerd want buitenhouden van warmte is nog altijd efficienter. Alles opgeteld is dat een serieuze investering puur voor temperatuurcomfort.
Screens zijn misschien energie-efficienter dan koelen, maar heeft het ook nut financieel gezien? Ik bedoel: voor overproductie die je op het net zet krijg je amper iets (en we zullen er binnenkort mogelijk voor moeten betalen zoals in NL) en screens kosten veel geld en nemen je zicht naar buiten dan ook nog eens weg. Dan laat ik de zon liever binnen en gebruik ik terwijl de energie die ik anders toch zo goed als gratis weggeef (of binnenkort mogelijk voor moet betalen) voor het koelen. Daarbovenop bespaar ik dan de kosten om screens te installeren.

Screens zijn misschien energie-efficienter dan koelen, maar heeft het ook nut financieel gezien? Ik bedoel: voor overproductie die je op het net zet krijg je amper iets (en we zullen er binnenkort mogelijk voor moeten betalen zoals in NL) en screens kosten veel geld en nemen je zicht naar buiten dan ook nog eens weg. Dan laat ik de zon liever binnen en gebruik ik terwijl de energie die ik anders toch zo goed als gratis weggeef (of binnenkort mogelijk voor moet betalen) voor het koelen. Daarbovenop bespaar ik dan de kosten om screens te installeren.
Idd. Ik had voor onze 2 grote ramen offertes voor screens gevraagd. Zat tussen 4.5k en 5.5k. Als ge ze een keer vergeet dicht te doen of de hittegolf houdt aan, zijt ge gejost. Voor dat geld laat ik airco installeren want PV productie hebben we toch op overschot op de dagen dat het zo warm is. En het is nog eens een backup voor de winter mocht onze L/W warmtepomp ooit mankeren.

Wat kan helpen op dagen als vandaag (waar het 'snachts nog genoeg afkoelt, vandaag tot 11,5° zien zakken bv.), is 'snachts ramen open zetten. Als ge extra trok wilt creëren (wat nu nog niet nodig is bij mij) kan je ook een soort windtunnel maken door selectief ramen te openen en een ventilator te plaatsen.

Hier is het gisteren max 22,5° geworden in de living, 23,0° in de slaapkamer & 24,2° in mijn bureau (onder het dak, dat goed geïsoleerd is; dus alle warmte dat binnenkruipt blijft hier hangen + pc staat hier ook de ruimte op te warmen).
Om 22u ramen open gezet, tegen middernacht was het overal al ~2° gedaald.
Deze ochtend om 7u30 toen ik alles dicht deed was het nog maar 18,5° in de living, 18,2° op de slaapkamer & 21,0° in mijn bureau.
Ondertussen al wat opgewarmd; 20,1° in de living, 20,9° in de slaapkamer & 22,2° in mijn bureau.

En dat vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb veel liever frisse buitenlucht dan ramen dicht en airco aan, zowel voor te slapen als om af te koelen. Airco gaat hier meestal pas aan als het 'snachts niet meer afkoelt. Of als het echt te warm wordt overdag, maar dan gaat die 'savonds af en ramen ook terug open ;)
Zo doen wij het ook.
Momenteel heeft de koeling (vloerkoeling) van het jaar nog niet opgestaan, omdat het s'nachts voldoende afkoelt. Overdag blijft de ramen toe en wordt de woning constant ververst met verse lucht van de ventilatie unit. Deze wordt gekoeld met de lucht dat uit de woning komt, temperatuur voor de ventilatie unit is 28,9°C en blaast met 23,1°C in de woning.
Tegen de avond zetten wij de ramen open en vinden dat dan ook aangenaam. Op deze manier schommelt het hier tussen de 21,5°C-22,5°C en blijft het stabiel.
Momenteel is onze slaapkamer 21,9°C en de woonruimte 22,5°C. Tegen de avond koelt het dan terug wat af. Net een sportsessie erop in de kelder, waar het 19°C is.
Wanneer het in de avond/s'nachts onvoldoende afkoelt gaat de vloerkoeling op en draait enkel op zonne-energie. Verbruik op jaarbasis stelt dan ook niet zoveel voor.

Hebben dan ook screens die "slim" worden aangestuurd en de achtergevel van de gelijkvloers is volledig uit glas, met een stuk overkapping.

Onze overburen klagen dat het binnen te warm is, is zowat een gelijkaardig opstelling. Enkel is bij hun de achtergevel noordwest en de onze zuidoost. Hun ligging is beter tegen verhitting.
Maar vandaag zie ik weer dat hun screens naar boven zijn en zelfs hun ramen open. Het is hier nu buiten 28,9°C. Geen wonder dat het binnen warm wordt.
Mijn ouders kunnen daar ook over klagen. Van het weekend kwam ik op bezoek en stond de schuifraam gans de tijd open. Dan moet je niet verwonderd zijn dat het 25°C binnen wordt.

Laatst bewerkt:
Financieel is het zeker niet. Hier is de keuze vooral door comfort.
Zelf kan ik niet goed tegen airco's. In een ruimte zitten waar de zon goed binnen schijnt en dan koelt met een airco , dat is niet comfortabel voor mij.

Enige probleem dat ik heb met airco's is dat het vaak gewoon te koud worden ingesteld in de zomer, wat het onaangenaam maakt.
Daarnaast is het bijzonder dat het vaak geplaatst wordt in nieuwbouwwoningen. Je zou verwachten dat je tijdens de bouwfase rekening houdt met de elementen die kunnen leiden tot oververhitting, maar de vele zuidgerichte megaramen suggereren het omgekeerde.

Een paar maanden gelezen las ik enkele medici vertellen dat we ons lichaam niet meer leren aanpassen aan temperaturen doordat we te snel verwarmen, te snel verkoelen,... Zit wel iets in.
Misschien, maar langs de andere kant heb ik, sinds ik airco heb, geen enkel probleem om buiten uren in 30+ te werken, omdat ik weet dat ik gewoon naar binnen kan waar het fris is, en ik op 10 minuten volledig hersteld ben.
Vroeger ging ik echt niet in 30+ werken als het binnen dan ook nog 26+ was. Dan was ik de hele dag uitgeput.

Ik kan zelf niet geweldig tegen de warmte, maar om voor ~10 dagen per jaar een unit te plaatsen, lijkt me ook wat te zot.
Mensen die een airco hebben gebruiken die echt wel meer dan 10 dagen per jaar. En ik denk dat velen zonder ook wel meer dan 10 dagen te warm of oncomfortabel zijn.

Misschien, maar langs de andere kant heb ik, sinds ik airco heb, geen enkel probleem om buiten uren in 30+ te werken, omdat ik weet dat ik gewoon naar binnen kan waar het fris is, en ik op 10 minuten volledig hersteld ben.
Vroeger ging ik echt niet in 30+ werken als het binnen dan ook nog 26+ was. Dan was ik de hele dag uitgeput.

Mensen die een airco hebben gebruiken die echt wel meer dan 10 dagen per jaar. En ik denk dat velen zonder ook wel meer dan 10 dagen te warm of oncomfortabel zijn.

Hier wordt de airco zowel voor verwarmen als koelen gebruikt dus dat is dan ook ons hoofdtoestel hiervoor van pakweg maart tot oktober ofzo. Zolang de zonnepanelen (in combi met batterij) het toelaten, wordt de airco gebruikt en maken we dus ook maximaal gebruik van eigen opwekking. Lente/herfst zit dat verbruik meer status quo, deze periode heb ik nog altijd een gigantisch overschot dat ik het net opjaag.

Onze overburen klagen dat het binnen te warm is, is zowat een gelijkaardig opstelling. Enkel is bij hun de achtergevel noordwest en de onze zuidoost. Hun ligging is beter tegen verhitting.
Maar vandaag zie ik weer dat hun screens naar boven zijn en zelfs hun ramen open. Het is hier nu buiten 28,9°C. Geen wonder dat het binnen warm wordt.
Mijn ouders kunnen daar ook over klagen. Van het weekend kwam ik op bezoek en stond de schuifraam gans de tijd open. Dan moet je niet verwonderd zijn dat het 25°C binnen wordt.
Idem hier in't straat, ik zie heel veel mensen waarbij ramen en rolluiken dicht zijn 'snachts en veel waarbij overdag toch een raam open of op kiep staat of een velux open. Dat je dan gaat klagen, snap ik ook wel :D

Zie mijn vorige posts, alsook mijn eerste in deze thread:
Maar in't algemeen: ik heb niks tegen airco's maar voor veel mensen is het natuurlijk maar heel beperkt nuttig. En dan snap ik dat het aanzien wordt als een dure investering. Mijn airco heeft vorig jaar welgeteld 11dagen opgelegen. Dus 3% van het jaar. En vroeger zelfs nog minder. Alles hangt natuurlijk ook van je huis af en hoe goed je de warmte kan buitenhouden. Maar in ons klimaat zal het altijd maar een beperkt nut hebben. En dan moet iedereen voor zichzelf uitmaken of het het waard is.
Hij zei ~10, dus ik val daar perfect in. En dus ook nee, je veralgemening dat mensen met een airco die ook meer gebruiken klopt niet. Dit jaar heeft de airco nog niet opgestaan. Maandag wordt waarschijnlijk de eerste dag dit jaar als het weerbericht klopt, misschien zondag ook al. Zoals hiervoor ook al gezegd, vind ik airco minder aangenaam dan gewoon frisse buitenlucht en momenteel is er nog geen enkele dag geweest dat het te warm werd binnen dat airco nodig was.

Wij hebben 1 unit hangen in onze slaapkamer, die zetten wij momenteel van 's morgens tot 's avonds op 18 graden en de hoogste blaasstand, deuren open naar de kinderen hun kamer en naar beneden en het is op de kinderen hun kamers aangenaam qua temperatuur en beneden ook, de zonnepanelen vangen dat verbruik volledig op.

Hier voorlopig nog niet overstag gegaan, een nieuwbouw met amper ramen op het zuiden. Voor die 2 weken dat het nu warm wordt, puffen we het wel even uit. (23gr binnen momenteel, nog niets aan de hand dus)

Ik hou de rolluiken wel toe op alle zonnezijdes doorheen de dag.

Financieel is het zeker niet. Hier is de keuze vooral door comfort.
Zelf kan ik niet goed tegen airco's. In een ruimte zitten waar de zon goed binnen schijnt en dan koelt met een airco , dat is niet comfortabel voor mij.
Hier ook screens + passieve vloerkoeling. Temperatuur blijft netjes op de ingestelde 22°. Mensen verklaarden ons zot dat we geen airco (of tenminste leidingen) voorzien hadden in ons nieuw huis.

Het afkoelen van de massa is een veel aangenamer gevoel tov met airco's de lucht afkoelen die direct weer opwarmt van zodra je ze uitschakelt.

Iedereen zegt van de donkere periode is de winter, buiten althans.
Maar in de zomer sluit ik veel af (gordijnen oa) waardoor voor mij persoonlijk ook een donkere periode binnenshuis is.
:laugh:

Met de mobiele airco redden we het wel, alleen jammer dat het ding zoveel herrie maakt (nochtans nieuw model van AEG)
Er zit een “nachtfunctie” op maar de dB blijven hetzelfde als normaal.

Terug
Bovenaan