Aircohaat

@zaj Jouw woning is goed geïsoleerd gelet verbruik airco zonder laag is ?
epc van 90, dus zo speciaal is dat niet geisoleerd. huis van 1999, aan de gevel en dak is niets veranderd. enkel nieuwe ramen gestoken met driedubbel glas, spouwmuur laten isoleren, en nieuwe vloer en chap met vloerverwarming en isolatie in. daarvoor was het epc 200.

Als je een nieuwbouw zet van 500 600k of meer (pot toe geisoleerd en met veel zon op grote ramen) kan er natuurlijk wel iets af voor airco etc en komt kwasie een even dure zonwering dan natuurlijk achter. Maar wat doordacht raampartijen plannen en schaduw en passieve zonwering is niets van den oertijd, maar gezond verstand en voorkeuren. Veel hangt ook af van hoeveel dagen per jaar dat dan ook echt nuttig is vs de kost.

Een schaduwdoek van 50€ voor een raampartij hangen die een ruimte 3C koeler houdt bij gebrek aan airco (26 vs 29C bvb) is voor mij een no brainer ( of die tijdelijke zuignap zonwering ).
Daar is niets pre historisch aan ook, tenzij je een domotica snob (uh fan) bent :p

Laatst bewerkt:
Ach, mijn madam is ook zo. Bijna onze volledige achtergevel (oost) is glas. Zij stoort zich aan de screens, want: "Al die ramen, en ik kan niet eens deftig naar buiten kijken." Terwijl het gewoon privacyscreens zijn, dus je kan er eigenlijk gewoon door kijken. Bovendien gaan ze hier iets na de middag open, omdat de zon dan op de zuidgevel staat.
Vliegenramen (of beter: een vliegendeur voor de schuiframen) wil ze ook niet, want dat "belemmert het zicht". Eigenlijk wil ze van die harmonica-vliegenramen die volledig in de zijkant verdwijnen.
Soit... Via Facebook had ze reclame gezien voor zo'n magnetische vliegenscreens die je snel kan plaatsen en weer weghalen.
Wij hebben geen airco, enkel actieve vloerkoeling via de warmtepomp. Het hele principe is: de warmte buiten houden. En dat lukt. Maar dat kan dus niet, want die schuiframen moeten open en open blijven. Je moet vlot binnen en buiten kunnen. Dat de warmte dan binnenkomt, dat boeit uiteraard niet. Dat er dan warme lucht binnenkomt en blijft hangen, dringt precies niet helemaal door.
Als ik dan meld dat de enige manier om die warmte daarna weer buiten te krijgen een airco is, krijg ik: "Goh, ik mag hier precies niks. Hier wonen nog mensen, hé!" (lees: zij en de twee kinderen).
Ze is dus ook resoluut tegen een airco. Warmte mag dus zonder problemen binnen. Maar terug buiten krijgen... Nope!

:rolleyes:
Ik kan mij de discussies zo voorstellen... is bij ons ook dikwijls dat ik de screens moet dichtdoen en dat er direct protest komt "Nee!!! het is hier dan zo donker, en mijn planten dan?!???" Terwijl we vanachter mega ramen hebben waar licht genoeg binnen komt. Ramen dicht houden daar is ze gelukkig wel in mee, en zeker op deze écht warme dagen doet ze wel minder moeilijk over die screens.

Op dagen zoals vandaag is het wel easy: gewoon alles dicht en als het 's avonds in de buurt van 24°C komt alles open van beneden tot boven en de gang trekt alles als een schoorsteen weg naar boven. Zolang het 's nachts voldoende afkoelt (onder de 20°C) is er geen probleem, als het 's nachts 24-25°C blijft zoals 2 weken geleden zijde wel gewoon gechareld zonder airco :tongue: die vloerkoeling is dan een pleister op een schotwonde.

Die vliegenramen snap ik wel niet heel goed, dat zie je eigenlijk niet eens. Op de vliegenraam van onze schuimraam zit in het midden zelfs een magneet zodat je zeker ziet dat ze er zit en er niet per ongeluk door loopt... en dat is nu toch iets wat ge voor het geld echt niet moet laten. Het eerste half jaar hadden wij dat nog niet en ons huis zat constant vol beesten.

Ach, mijn madam is ook zo. Bijna onze volledige achtergevel (oost) is glas. Zij stoort zich aan de screens, want: "Al die ramen, en ik kan niet eens deftig naar buiten kijken." Terwijl het gewoon privacyscreens zijn, dus je kan er eigenlijk gewoon door kijken. Bovendien gaan ze hier iets na de middag open, omdat de zon dan op de zuidgevel staat.
Vliegenramen (of beter: een vliegendeur voor de schuiframen) wil ze ook niet, want dat "belemmert het zicht". Eigenlijk wil ze van die harmonica-vliegenramen die volledig in de zijkant verdwijnen.
Soit... Via Facebook had ze reclame gezien voor zo'n magnetische vliegenscreens die je snel kan plaatsen en weer weghalen.
Wij hebben geen airco, enkel actieve vloerkoeling via de warmtepomp. Het hele principe is: de warmte buiten houden. En dat lukt. Maar dat kan dus niet, want die schuiframen moeten open en open blijven. Je moet vlot binnen en buiten kunnen. Dat de warmte dan binnenkomt, dat boeit uiteraard niet. Dat er dan warme lucht binnenkomt en blijft hangen, dringt precies niet helemaal door.
Als ik dan meld dat de enige manier om die warmte daarna weer buiten te krijgen een airco is, krijg ik: "Goh, ik mag hier precies niks. Hier wonen nog mensen, hé!" (lees: zij en de twee kinderen).
Ze is dus ook resoluut tegen een airco. Warmte mag dus zonder problemen binnen. Maar terug buiten krijgen... Nope!

:rolleyes:

Als ze dan niet zaagt dat het warm is binnen en het is in een ruimte waar ze aanwezig is, tot daar aan toe. Alleen spijtig voor u zo te horen, rest heeft er geen last van. :D
Maar ramen open zetten en screens naar boven in ruimtes waar je niet aanwezig bent, snap het nut niet.

Enige discussie dat wij hadden waren bij rolluiken (toen we tijdelijk in een huurhuis woonde). Dat maakt de ruimte wel degelijk donker en kun je niet meer naar buiten kijken. Ik wilde die dan bij een hitte golf wel naar beneden, was een oudere woning waar de warmte direct binnen zat. Maar mijn vriendin wilde dat niet als we in die ruimte zaten. Nu met screens is er geen enkel probleem. Heb wel de schuifraam voorzien bij een oversteek, zodat hier geen screens moest komen. Want ze wandelt hier ook graag binnen en buiten.
Voor de rest voelt ze zelf ook wel als ze via de schuifraam binnen komt dat het frisser is als buiten, waardoor ze de deur automatisch achter zich sluit.
Als het koeler is buiten, dan staat de schuifraam hier wel vaak open. Vind ik zelf ook leuk.

Terug
Bovenaan