Ach, mijn madam is ook zo. Bijna onze volledige achtergevel (oost) is glas. Zij stoort zich aan de screens, want: "Al die ramen, en ik kan niet eens deftig naar buiten kijken." Terwijl het gewoon privacyscreens zijn, dus je kan er eigenlijk gewoon door kijken. Bovendien gaan ze hier iets na de middag open, omdat de zon dan op de zuidgevel staat.
Vliegenramen (of beter: een vliegendeur voor de schuiframen) wil ze ook niet, want dat "belemmert het zicht". Eigenlijk wil ze van die harmonica-vliegenramen die volledig in de zijkant verdwijnen.
Soit... Via Facebook had ze reclame gezien voor zo'n magnetische vliegenscreens die je snel kan plaatsen en weer weghalen.
Wij hebben geen airco, enkel actieve vloerkoeling via de warmtepomp. Het hele principe is: de warmte buiten houden. En dat lukt. Maar dat kan dus niet, want die schuiframen moeten open en open blijven. Je moet vlot binnen en buiten kunnen. Dat de warmte dan binnenkomt, dat boeit uiteraard niet. Dat er dan warme lucht binnenkomt en blijft hangen, dringt precies niet helemaal door.
Als ik dan meld dat de enige manier om die warmte daarna weer buiten te krijgen een airco is, krijg ik: "Goh, ik mag hier precies niks. Hier wonen nog mensen, hé!" (lees: zij en de twee kinderen).
Ze is dus ook resoluut tegen een airco. Warmte mag dus zonder problemen binnen. Maar terug buiten krijgen... Nope!