Aircohaat

Waarom telt dit argument voor airco, maar is een verwarming in het Belgische klimaat wel nodig? Niemand gaat dood gaan als het in huis 10 graden of 5 graden is. Liever 5 graden in huis met dikke truien dan +30. Want daar kan je je niet op kleden.
Met 5 of 10 graden binnen in de winter ga je serieuze vochtproblemen krijgen. En schimmel op uw muren is nu ook niet echt gezond. 15 graden ofzo zou wel nog leefbaar zijn met dikke truien en een dekentje.

Hier staat de airco gewoon aan bij warm weer, ik zie niet in waarom we het zouden moeten laten gezien de zonnepanelen toch zwaar overproduceren. Snachts laat ik die toch niet draaien tenzij het nachten zijn met temperaturen van in de 20 graden.

Heb jaren in een kantoor moeten werken met mensen die het bij 35 graden nog koud hadden, maar wel los onder de airco gingen zitten en dan weigerden om ergens anders te gaan zitten. Uiteindelijk ging dat zover dat die stiekem de airco gingen afzetten of de instellingen gingen verandereen zodat die bijna niets meer deed. Ik ben toen dikwijls misselijk en geradbraakt naar huis gegaan, maar als ik naar HR ging was ik meteen egoistisch ...

Hier zijn we toch ook aan het kijken om de wachtleidingen al klaar te steken voor airco in onze nieuwbouw.. Normaal hoop ik het met de passieve koeling + goede isolatie en geen zuidgerichte ramen koel te kunnen houden, maar better safe than sorry.
En zoals @nestorius aanhaalt, als je airco draait is het omdat de zon veel schijnt, dus voor het verbruik moet je het niet laten 🤷‍♂️

Ik snap die aircohaat niet, ik heb 5Y geleden een airco in mijn appartement in Belgie laten zetten en dat is wss de investering in mijn appartement waar ik het meeste genot uit heb gehaald. Nu in Zwitserland is dat andere koek, hier zijn airco's grotendeels verboden (ik geloof zelfs dat je een medisch attest moet voorleggen vooraleer een installateur langskomt). Daarnaast huren de meesten hier ook, dus nu zie je uit honderden ramen van mobiele aircobuizen hangen. Ze zouden hier ook beter airco omarmen.

Frigo koud doet natuurlijk niemand. Maar binnen 20 gradne als het buiten 30 graden is, waarom zou dat ongezond zijn?
Als het buiten 0 graden is, zet je dan je verwarming binnen maar op 10 graden omdat het anders ongezond zou zijn?

Ik had het op het Amerikaanse systeem dat iemand op de vorige pagina aanhaalde. Die doen dat effectief wel (toch in de staten waar ik gewerkt heb) en ja, zo'n grote temperatuursverschillen zijn niet echt gezond te noemen.
Als het buiten 0° is, kleed ik me warm zodat het temperatuursverschil met binnen geen 20° is, ja :p

In de auto ook lekker airco uit, alle ramen open en maar vlammen aan 120km/h. Super rustgevend.

Moest ik ons huis opnieuw bouwen, zou ik enkel beneden vloerverwarming leggen en boven airco's om te verwarmen en koelen. In de praktijk zetten we de verwarming boven enkel aan als het stevig vriest. In de zomer hunker ik wel naar friste op de slaapkamers.
We kunnen een beetje koelen met de lucht/water warmtepomp, maar ideaal is dat niet. Met een airco hadden we voldoende om in de winter wat bij te verwarmen op die dagen dat het nodig is en zou het heel de zomer lekker fris zijn om te slapen.

Als er wat budget vrij komt, ga ik wat offertes opvragen.

We zijn ook aan het overwegen om er één te plaatsen. Enkel te gebruiken in de zomer tijdens hittegolven, icm onze zonnepanelen zou het verbruik dan meevallen hoop ik.

Moest ik mezelf eens kunnen activeren om installateurs van zonnepanelen aan te schrijven zou de volgende stap waarschijnlijk ook wel airco zijn, lijkt me relatief eenvoudig, en zeker voor de zolderkamers nuttig.

Het verbruik is er natuurlijk wel, enkel "zie" je het niet omdat je panelen energie produceren. In landen waar airco wijdverspreid is en zonnepanelen dat niet zijn, zit men dacht ik soms al aan meer stroomverbruik tijdens de zomer dan tijdens de winter.

Tja, het is wat dubbel natuurlijk.

1) "Het wordt elk jaar warmer!"

2) Waarom? --> "we verbruiken almaar meer crappy energie"

3) Oplossing? --> "dingen installeren die nog meer energie verbruiken"

Terug naar stap 1.

Weerom een staaltje kortzichtig denken, maar ik zit uiteraard ook niet graag in de warmte.

Terug naar stap 1.

Weerom een staaltje kortzichtig denken, maar ik zit uiteraard ook niet graag in de warmte.
Aangezien de winters dan ook warmer worden, compenseert zich dat natuurlijk wel doordat we in de winter gemiddeld minder energie verbruiken.

Airco in de slaapkamers is toch één van de betere investeringen die we ooit gedaan hebben.
Slaapcomfort +++, zeker op onze kamer aangezien we onder het dak slapen. Dat is daar snel een oven.

Terug naar stap 1.

Uiteindelijk moeten onze leiders dan beslissen: Er komt een verbod op airco's want anders gaat mijne (eikel van ne) buurman lekker verder zijne airco gebruiken en ga ik afzien tem en voor wat? Want we moeten een kat een kat noemen: finaal zijn jij, ik en heel BG maar kleine garnaaltjes. :tongue:

Als wij in koor allemaal het juiste doen voor het klimaat maar je hebt dan onze wereldleiders met Trump op kop die zeggen: De pot op hiermee.
Dan is het gevolg daarvan dat uw puntje 1 alsnog gebeurt.

Ik wil best mee helpen met het klimaat maar dan moet iedereen aan hetzelfde zeel trekken en dat gebeurt gewoon niet. En mijn acties zijn dan gewoon 'peanuts' en het wordt daarmee nog geen 0,0000000001 graad minder warm.

Hier staat de airco de hele dag op (van wanneer de zon opkomt tot die ondergaat) vanaf +- maart t.e.m. +- oktober (wanneer de zonnepanelen genoeg opbrengen). Voorlopig nog op verwarmen (al springt die natuurlijk amper aan de laatste dagen), maar van zodra de temperatuur binnen te hard stijgt door de hitte buiten zet ik 'm op koelen. Aan zonnestroom op het net zetten verdien je toch nog amper iets (en het zal er niet beter op worden), dus dan heb ik liever een aangename constante temperatuur in huis.

Vaste airco's verbruiken weinig energie, dus zelfs als je geen zonnepanelen hebt vind ik energieverbruik een vreemde motivatie om geen airco te nemen.

Ik vermoed dat airco's meer mainstream gaan worden bij ons nu we richting warmtepompen geduwd worden om te verwarmen. Airco's zijn snel geïnstalleerd, niet zo duur, je kan er ook ineens actief mee koelen en je huis hoeft niet extreem geïsoleerd te zijn i.t.t. de andere soorten WPs. Oké, je hebt ook de MT en HT L/W WPs, maar die zijn veel minder efficiënt dan airco's om te verwarmen.

Drie jaar geleden airco laten installeren en ik zou toch niet meer zonder willen. Zit voor algemene verwarming via gasketel, maar die wordt haast enkel in putje winter gebruikt. Rest is via airco ook verwarmen in combi met zonnepanelen. Rendeert prima :D
Dan heb je een batterij, of nog de terugdraaiende teller (nog paar maand te gaan), neem ik aan?

Want airco gebruiken om te verwarmen, lijkt me vooral dan s'avonds te moeten gebeuren, als je thuis komt van je werk, en dan is de zon al onder.

Dan heb je een batterij, of nog de terugdraaiende teller (nog paar maand te gaan), neem ik aan?

Want airco gebruiken om te verwarmen, lijkt me vooral dan s'avonds te moeten gebeuren, als je thuis komt van je werk, en dan is de zon al onder.
Of ge laat die blazen wanneer er PV opbrengst is, zodat ge 's avonds geen piek moet trekken om uw woning warm te krijgen?
Hier staat de warmtepomp 24/7 op 21.5°C in de winter.

Terug
Bovenaan