Aircohaat

Dan heb je een batterij, of nog de terugdraaiende teller (nog paar maand te gaan), neem ik aan?

Want airco gebruiken om te verwarmen, lijkt me vooral dan s'avonds te moeten gebeuren, als je thuis komt van je werk, en dan is de zon al onder.

Geen terugdraaiende teller maar inderdaad wel een batterij (twee units van 5 kwh).

Tja, het is wat dubbel natuurlijk.

1) "Het wordt elk jaar warmer!"

2) Waarom? --> "we verbruiken almaar meer crappy energie"

3) Oplossing? --> "dingen installeren die nog meer energie verbruiken"

Terug naar stap 1.

Weerom een staaltje kortzichtig denken, maar ik zit uiteraard ook niet graag in de warmte.

Ik snap niet hoe energie uit kerncentrales daar de oorzaak van zou moeten zijn.

Dat bepaalde dwaze dogmatische ideologen van kernenergie afwillen zonder dat er genoeg "duurzame" alternatieven zijn dat lijkt me dan eerder het probleem.

Ik verhuis binnenkort alleszins naar woning met airco en zonnepanelen en zal m'n airco niet afzetten om de planeet te redden.
Nee,dankjewel.

Moest ik ons huis opnieuw bouwen, zou ik enkel beneden vloerverwarming leggen en boven airco's om te verwarmen en koelen. In de praktijk zetten we de verwarming boven enkel aan als het stevig vriest. In de zomer hunker ik wel naar friste op de slaapkamers.
We kunnen een beetje koelen met de lucht/water warmtepomp, maar ideaal is dat niet. Met een airco hadden we voldoende om in de winter wat bij te verwarmen op die dagen dat het nodig is en zou het heel de zomer lekker fris zijn om te slapen.

Als er wat budget vrij komt, ga ik wat offertes opvragen.
Wij gebruiken de verwarming eigenlijk zo goed als niet meer.

En vraag maar genoeg offertes.
Dat schommelde hier tussen €3500 en €25.000...

Die van €3500 hangen hier al 3 jaar.

Heb jaren in een kantoor moeten werken met mensen die het bij 35 graden nog koud hadden, maar wel los onder de airco gingen zitten en dan weigerden om ergens anders te gaan zitten. Uiteindelijk ging dat zover dat die stiekem de airco gingen afzetten of de instellingen gingen verandereen zodat die bijna niets meer deed. Ik ben toen dikwijls misselijk en geradbraakt naar huis gegaan, maar als ik naar HR ging was ik meteen egoistisch...
Zal ook wel weer lichtjes overdreven zijn zeker? Dat is overal altijd dezelfde discussie waar je dan altijd mensen hebt die de andere groep overdrijvers vinden. De realiteit is veel genuanceerder en dat is dat comforttemperatuur niet voor iedereen hetzelfde is. Je hebt van die types die dan afkomen? 20°C? GEK! ZO WARM! Ja... dan stopt het gewoon.

Gisteren was het buiten 30°C... ik betwijfel sterk of we de 20°C haalden binnen. Er lopen er daar bij ons ook wel een paar in een T-shirtje rond als ik dat doe ga ik 's avonds met blauwe tenen en vingers naar huis.
Dat gezegd zijnde is het in de winter eigenlijk nog erger sinds de gascrisis. Dan bestaat de standaard werk outfit van de meeste collega's uit trui + daarover hun fleece van het werk. Compleet absuurd.

Anyway, als het aan mij lag had hier thuis al lang airco gehangen, toch zeker in de slaapkamers, maar mijn vrouw wilt niet :sarcastic:
Das hetgeen waar ik in ons huis het meest spijt heb van al: dat wij in onzen bouw overal vloerverwarming hebben gelegd (die boven altijd af staat). Op de verdiepen had gewoon airco moeten hangen: in de zomer fris, in de winter genoeg om de scherpte eraf te halen als het écht écht nodig zou zijn (nooit dus met muren van 40cm dik).

Heb jaren in een kantoor moeten werken met mensen die het bij 35 graden nog koud hadden, maar wel los onder de airco gingen zitten en dan weigerden om ergens anders te gaan zitten.
Zal ook wel weer lichtjes overdreven zijn zeker? Dat is overal altijd dezelfde discussie waar je dan altijd mensen hebt die de andere groep overdrijvers vinden. De realiteit is veel genuanceerder en dat is dat comforttemperatuur niet voor iedereen hetzelfde is. Je hebt van die types die dan afkomen? 20°C? GEK! ZO WARM! Ja... dan stopt het gewoon.

Gisteren was het buiten 30°C... ik betwijfel sterk of we de 20°C haalden binnen. Er lopen er daar bij ons ook wel een paar in een T-shirtje rond als ik dat doe ga ik 's avonds met blauwe tenen en vingers naar huis.
Het ding is dat mensen die iets te koud hebben, gewoon een trui kunnen aandoen.
Omgekeerd, als je in een t-shirt 2 graden te warm hebt, is er geen oplossing. Je dient gewoon te ondergaan en ongemakkelijk en/of plakkerig te wezen.

Zelfs het sportpaleis heeft geen airco. Het event center van Belgie. Beschamend.

Het was zelfs niet ingepland voor de renovatie... Maar allez, het gaat nu toch eens bekeken worden.

Zelfs het sportpaleis heeft geen airco. Het event center van Belgie. Beschamend.

Het was zelfs niet ingepland voor de renovatie... Maar allez, het gaat nu toch eens bekeken worden.
Niet geheel onlogisch voor een gebouw van ~100j oud dat er dus niet op voorzien is qua structuur, indeling en isolatie...
Kosten-baten gewijs ook natuurlijk niet een prioriteit. Het aantal warme dagen is de laatste jaren gestegen, maar nu ook niet in zo'n mate dat airco voor zo'n zaal een prioriteit is.

Zie de evolutie van KMI of op de site van VMM dat dezelfde data gebruikt maar het iets geconcentreerder en mooier voorstelt. Met dat aantal tropische dagen of zelfs zomerse dagen, snap ik dat men die investering niet zo snel wilt doen.

Ik denk dat (zonder een global warming discussie te willen starten) dat je vroeger ook wel warme dagen had maar dan waren dat vaak één of twee dagen en dan terug koeler. Vandaag lijkt het alsof de warme dagen frequenter voorkomen waardoor de periodes van warmte vaak ook langer duren.
Bij ons merk ik nu dat we bij enkele warme dagen de warmte goed buiten houden door de zonneschermen. Maar na een week merk je gewoon dat de structuur (je huis , de houten vloer boven, ...) opgewarmd is en dan ben je eraan voor de moeite.

Gisteren een mobiele airco bestelt voor de kleine zijn kamer gezien die vorige week 26° was...
Idee is om deze op de zonnepanelen te laten draaien overdag.

Dus mij lijkt het normaal dat we onze manier van leven aanpassen aan de omstandigheden buiten -> airco installeren om de hitte buiten te krijgen.
Anderzijds moet er bij nieuwbouw en renovatie misschien ook meer ingezet worden om de warmte buiten te houden. De beste isolatie is nog altijd gewoon een dikke muur... De koelste vakantiehuisjes in Italië zijn vaak zonder airco maar oude gerenoveerde huizen waar de muren een halve meter dik zijn.
Tja, het is wat dubbel natuurlijk.

1) "Het wordt elk jaar warmer!"

2) Waarom? --> "we verbruiken almaar meer crappy energie"

3) Oplossing? --> "dingen installeren die nog meer energie verbruiken"
Wanneer je als overheid stimuleert dat mensen energie lokaal gaan gebruiken of opslaan moet je er niet van verschieten dat mensen zotte dingen gaan doen wanneer het alternatief is dat ze ook nog is zouden moeten betalen om hun overtollige stroom op het net te zetten.
Mijn bitcoinminers zullen rap opgestart zijn de dag dat ik moet betalen om mijn stroom op het net te zetten.
Ik hoef heus niet rijk te worden van mijn zonnepanelen maar er armer van worden is zeker niet de bedoeling.

Enige probleem dat ik heb met airco's is dat het vaak gewoon te koud worden ingesteld in de zomer, wat het onaangenaam maakt.
Daarnaast is het bijzonder dat het vaak geplaatst wordt in nieuwbouwwoningen. Je zou verwachten dat je tijdens de bouwfase rekening houdt met de elementen die kunnen leiden tot oververhitting, maar de vele zuidgerichte megaramen suggereren het omgekeerde.

Een paar maanden gelezen las ik enkele medici vertellen dat we ons lichaam niet meer leren aanpassen aan temperaturen doordat we te snel verwarmen, te snel verkoelen,... Zit wel iets in. Ik kan zelf niet geweldig tegen de warmte, maar om voor ~10 dagen per jaar een unit te plaatsen, lijkt me ook wat te zot.

Enige probleem dat ik heb met airco's is dat het vaak gewoon te koud worden ingesteld in de zomer, wat het onaangenaam maakt.
Daarnaast is het bijzonder dat het vaak geplaatst wordt in nieuwbouwwoningen. Je zou verwachten dat je tijdens de bouwfase rekening houdt met de elementen die kunnen leiden tot oververhitting, maar de vele zuidgerichte megaramen suggereren het omgekeerde.

Een paar maanden gelezen las ik enkele medici vertellen dat we ons lichaam niet meer leren aanpassen aan temperaturen doordat we te snel verwarmen, te snel verkoelen,... Zit wel iets in. Ik kan zelf niet geweldig tegen de warmte, maar om voor ~10 dagen per jaar een unit te plaatsen, lijkt me ook wat te zot.

Mijn huis heeft een geweldig goede score tegen oververhitting, heb beperkt ramen op het zuiden (10m2) en het is as we speak 25,0 graden in de woonkamer en 25,9 graden in de bureau (waar niemand is, maar de thuisbatterij staat voorlopig nog onder de thermometer daar).

Dat is dus voornamelijk hitte die binnenkomt via de ventilatieunit en binnenshuis gegenereerde warmte.
Gamen op de PC, om en bij de 500W, Gamen op de TV in HDR, om en bij de 4-500W, koken, verlichting, frigo, diepvries,.... Alles genereerd warmte en sommige zaken fors.

Met EPC en E-peil 2 komt er weinig warmte binnen (getuige mijn 500m3 gas incl SWW per jaar), maar er kan ook niks buiten natuurlijk.

Ik ga volledig akkoord als je het argument wil maken dat architecten misschien meer rekening moeten houden met oververhitting. Het aantal verhalen van nieuwe huizen, appartementen, ... die meteen in een oven veranderen dat ik al heb gehoord is vrij hoog, al blijft het misschien anekdotisch.

Maar zelfs met kleine ramen en zeer goede isolatie ga je tijdens een hittegolf, of elke periode waar het 's nachts niet al te veel afkoelt, toch naar hoge temperaturen binnen, tenzij je met actieve koeling werkt? Alles dat je hebt draaien van elektronica of bv. om te koken gaat al warmte genereren.
Dat zou ik wel eens willen lezen.

Het is toch wel complexer dan dat. Wij hebben echt wel gebouwd rekening houdend met de warmte maar we hebben toch ook nog een paar onderschattingen gemaakt. Wij hebben hier een aantal Noord-West gerichte ramen waar wij zoiets hadden van "hier komt toch nooit echt zon op dus geen screens nodig". Big mistake... Op het gelijkvloers hangt er ondertussen een screen, op de kinderkamers boven zal dat ook komen als ze ooit bezet geraken.

Wat ook enorm merkbaar is dat, omdat nieuwbouw huizen tegenwoordig zo goed geïsoleerd zijn en er ook zeer hard tegen koudebruggen gewerkt wordt, eens de warmte in huis zit, ze zeer moeilijk nog terug buiten te krijgen is. Je hebt quasi geen natuurlijke ventilatie meer. In de winter is dat een enorm voordeel, in de zomer niet altijd wenselijk.

Die acclimatisatie zou wel eens kunnen kloppen. Ik lijk veel beter tegen warmte te kunnen in de zomer dan in de winter. Als het in de winter 20°C is op ons slaapkamer kan ik niet slapen van de warmte. Nu is het er waarschijnlijk 23-24 en ik slaap zonder problemen...

Mijn huis heeft een geweldig goede score tegen oververhitting, heb beperkt ramen op het zuiden (10m2) en het is as we speak 25,0 graden in de woonkamer en 25,9 graden in de bureau (waar niemand is, maar de thuisbatterij staat voorlopig nog onder de thermometer daar).
Wat kan helpen op dagen als vandaag (waar het 'snachts nog genoeg afkoelt, vandaag tot 11,5° zien zakken bv.), is 'snachts ramen open zetten. Als ge extra trok wilt creëren (wat nu nog niet nodig is bij mij) kan je ook een soort windtunnel maken door selectief ramen te openen en een ventilator te plaatsen.

Hier is het gisteren max 22,5° geworden in de living, 23,0° in de slaapkamer & 24,2° in mijn bureau (onder het dak, dat goed geïsoleerd is; dus alle warmte dat binnenkruipt blijft hier hangen + pc staat hier ook de ruimte op te warmen).
Om 22u ramen open gezet, tegen middernacht was het overal al ~2° gedaald.
Deze ochtend om 7u30 toen ik alles dicht deed was het nog maar 18,5° in de living, 18,2° op de slaapkamer & 21,0° in mijn bureau.
Ondertussen al wat opgewarmd; 20,1° in de living, 20,9° in de slaapkamer & 22,2° in mijn bureau.

En dat vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb veel liever frisse buitenlucht dan ramen dicht en airco aan, zowel voor te slapen als om af te koelen. Airco gaat hier meestal pas aan als het 'snachts niet meer afkoelt. Of als het echt te warm wordt overdag, maar dan gaat die 'savonds af en ramen ook terug open ;)

Wat kan helpen op dagen als vandaag (waar het 'snachts nog genoeg afkoelt, vandaag tot 11,5° zien zakken bv.), is 'snachts ramen open zetten. Als ge extra trok wilt creëren (wat nu nog niet nodig is bij mij) kan je ook een soort windtunnel maken door selectief ramen te openen en een ventilator te plaatsen.

Hier is het gisteren max 22,5° geworden in de living, 23,0° in de slaapkamer & 24,2° in mijn bureau (onder het dak, dat goed geïsoleerd is; dus alle warmte dat binnenkruipt blijft hier hangen + pc staat hier ook de ruimte op te warmen).
Om 22u ramen open gezet, tegen middernacht was het overal al ~2° gedaald.
Deze ochtend om 7u30 toen ik alles dicht deed was het nog maar 18,5° in de living, 18,2° op de slaapkamer & 21,0° in mijn bureau.
Ondertussen al wat opgewarmd; 20,1° in de living, 20,9° in de slaapkamer & 22,2° in mijn bureau.

En dat vind ik eigenlijk ideaal. Ik heb veel liever frisse buitenlucht dan ramen dicht en airco aan, zowel voor te slapen als om af te koelen. Airco gaat hier meestal pas aan als het 'snachts niet meer afkoelt. Of als het echt te warm wordt overdag, maar dan gaat die 'savonds af en ramen ook terug open ;)

Ik probeer dat 's avonds, maar 's nachts gaat alles dicht. Heb overal ramen tot op de grond en het is met een gat van 2,5x2,3m nogal makkelijk binnenwandelen... Maar meestal helpt het wel om een graadje af te koelen idd.

Het is toch wel complexer dan dat. Wij hebben echt wel gebouwd rekening houdend met de warmte maar we hebben toch ook nog een paar onderschattingen gemaakt. Wij hebben hier een aantal Noord-West gerichte ramen waar wij zoiets hadden van "hier komt toch nooit echt zon op dus geen screens nodig". Big mistake... Op het gelijkvloers hangt er ondertussen een screen, op de kinderkamers boven zal dat ook komen als ze ooit bezet geraken.
Het kan complexer zijn dan hoe ik het voorstelde, maar in veel gevallen is het ook wel gewoon zo klassiek. Nu jou geval genomen, je geeft zelf aan dat je screens hebt gehangen - lijkt me logisch. Maar hoeveel mensen zouden alsnog kiezen voor een airco ipv screens? De realiteit is soms complexer, maar toch blijven veel koppels hangen in een dichotomie oververhitten vs airco. Alsof er geen andere opties bestaan.
Dat was dan ook de insteek van mijn post: tijdens de bouw isoleren we maximaal en maar behouden we onze zuidgerichte ramen, om dan een jaar later een gatlelijke binnenunit te "moeten" steken. Ik vind het soms bizar gewoon.

Dat zou ik wel eens willen lezen.
Google/WoS is your friend! Basic hln verpakt was het dit. Kleine relevante snel gestelde snippet:

De ene 24 graden is dus de andere niet. Veel hangt af van onze eigen subjectieve beleving. Maar die lijdt onder onze verslaving aan comfort. “Enkel door je lichaam herhaaldelijk bloot te stellen aan de warmte, raakt het gaandeweg aangepast. Door de hele dag binnen te zitten met de airco op 20 graden, schakel je dat natuurlijke aanpassingsvermogen uit. Daardoor krijgt je lichaam een enorme temperatuurschok op de momenten dat je toch naar buiten moet, wat onaangenaam en ongezond is. De airco hoger zetten - of nog liever: helemaal uitschakelen - en zoveel mogelijk naar buiten gaan is dus de beste manier om aan de warmte te wennen. Kortom, zet straks de computer op tijd uit, maak een wandeling en geniet vooral van het weer!”

Op zich klinkt het ook wel logisch, ons lichaam kan zich acclimatiseren en doet daar X-aantal tijd over, maar door meteen de verwarming aan te zetten in de herfst of de airco in de zomer, onderbreek/verleng je dat proces

Je kan van alles doen om de warmte toetreding te vertragen, maar uiteindelijk zit warmte ook binnen. En hoe beter het huis geisoleerd is, hoe moeilijker je ze ook terug buiten krijgt. Daarnaast produceer je zelf ook warmte in huis met TV, computer, koelkast/diepvries, koken, ...
Ook moet je constant ventileren in een nieuwbouw en met een balansventilatie doe je wel aan koude recuperatie in de zomer, maar het blijft recuperatie en geen 100% terugwinning.

Het is onmogelijk om een woning op 23°C te houden als het een week lang 30°C+ is zonder te gaan koelen.

Op mijn huurappartement is het een oven, ben blij dat ik een mobiele airco heb. Ook al is dat niet te vergelijken met een vaste unit.
Lawaai, buis door het raam, emmertje, enz…

Ik mis het enorm een vaste unit, ik ben blij dat ik kan gaan werken en in de koelte rond loop

Uiteindelijk moeten onze leiders dan beslissen: Er komt een verbod op airco's want anders gaat mijne (eikel van ne) buurman lekker verder zijne airco gebruiken en ga ik afzien tem en voor wat? Want we moeten een kat een kat noemen: finaal zijn jij, ik en heel BG maar kleine garnaaltjes. :tongue:

Als wij in koor allemaal het juiste doen voor het klimaat maar je hebt dan onze wereldleiders met Trump op kop die zeggen: De pot op hiermee.
Dan is het gevolg daarvan dat uw puntje 1 alsnog gebeurt.

Ik wil best mee helpen met het klimaat maar dan moet iedereen aan hetzelfde zeel trekken en dat gebeurt gewoon niet. En mijn acties zijn dan gewoon 'peanuts' en het wordt daarmee nog geen 0,0000000001 graad minder warm.
Onze leiders doen ook maar (min of meer, en idealiter, in een representatieve democratie) wat de bevolking vraagt natuurlijk. Of als niemand het wil, dan doen ze het wanneer het niet meer anders kan (begroting etc.). Dus als iedereen zoiets heeft van: mijn buurman doet het, dus ik ook, dan komt er niets van in huis. Individualisme viert en de maatschappij boert achteruit. Decadentie en decline is het resultaat.

Zie ook het topic https://www.beyondgaming.be/threads/de-europese-economie.34828/.

Terug
Bovenaan