Aircohaat

FVDB: Hold my beer
Note the "idealiter". Verkeerde topic om de politieke toer op te gaan.

Unpopular opinion hier: airco kan in onze contreien imo gerust in het vakje vervuilend luxeproduct. Dat drogargument "maar ik heb zonnepanelen" kan de vuilbak in. De meeste dagen kan die energie nuttiger gebruikt worden, tenzij je je airco misschien enkel aan zet van 12-16u in het weekend, als we negatieve prijzen even kort door de bocht als proxy gebruiken voor "onnuttige energie overschotten".

Hier in Minsk nieuwbouw appartementsblokken tot 30-40 verdiepen, niks voorzien voor airco lol, hangen ze die dan wel niet op de gevel zeker... Enorm lelijk. In andere gebouwen voorziet men meer en meer één of meerdere verticale lijnen waar airco's op kunnen gemonteerd worden met een afdekking in bv. houten latten, zodat het gebouw nog op iets trekt...

Iedereen zegt van de donkere periode is de winter, buiten althans.
Maar in de zomer sluit ik veel af (gordijnen oa) waardoor voor mij persoonlijk ook een donkere periode binnenshuis is.
Ook nog gedaan vroeger, gelukkig aan 't zeetje wat frisser, en als ik voor en achteraan de ramen open zet altijd een fris briesje.
Bon, ik ben Madagascar wel gewoon qua temperaturen, dus 30-34°C schrikt me niet echt af.

Note the "idealiter". Verkeerde topic om de politieke toer op te gaan.

Unpopular opinion hier: airco kan in onze contreien imo gerust in het vakje vervuilend luxeproduct. Dat drogargument "maar ik heb zonnepanelen" kan de vuilbak in. De meeste dagen kan die energie nuttiger gebruikt worden, tenzij je je airco misschien enkel aan zet van 12-16u in het weekend, als we negatieve prijzen even kort door de bocht als proxy gebruiken voor "onnuttige energie overschotten".
De injectieprijs was de afgelopen weken bijna dagelijks negatief met het sausje er over van de leveranciers tussen 10 en 17h.

Hier ook een “hater”. Ik droog ervan uit, bloedneuzen, bijholte-onstekingen, krijg het niet bijgedronken, slaap er slecht van (nog afgezien van het lawaai). We zijn ooit in 1 dag naar zuid Europa gereden (1300 km) in een auto met airco, die perse op 16 graden moest van partner. We komen aan, de autodeur gaat open en ik krijg een klap tegen mijn lijf (wilde zeggen, klap in het gezicht, maar het was mijn hele lijf). Het heeft dagen geduurd voor mijn lijf geacclimatiseerd was. Nooit meer. Vreselijk..

De injectieprijs was de afgelopen weken bijna dagelijks negatief met het sausje er over van de leveranciers tussen 10 en 17h.
Laatste tijd niet gekeken, maar er zijn inderdaad wel vaker negatieve prijzen dezer dagen. Spot Belpex was anderzijds maar één weekdag negatief tussen 10h en 17h en dat was 12/06. Van wat ik hier lees wordt de airco regelmatig ook aangezet "voor het slapengaan". Mits enige gedragswijziging kan er dus al wat klimaatneutraler warme lucht naar buiten gepompt worden. ;-)

Hier ook een “hater”. Ik droog ervan uit, bloedneuzen, bijholte-onstekingen, krijg het niet bijgedronken, slaap er slecht van (nog afgezien van het lawaai). We zijn ooit in 1 dag naar zuid Europa gereden (1300 km) in een auto met airco, die perse op 16 graden moest van partner. We komen aan, de autodeur gaat open en ik krijg een klap tegen mijn lijf (wilde zeggen, klap in het gezicht, maar het was mijn hele lijf). Het heeft dagen geduurd voor mijn lijf geacclimatiseerd was. Nooit meer. Vreselijk..
16°C vs misschien 30°C is natuurlijk een enorm verschil 😂🥶
Staat hier in de auto altijd max 1°C lager dan de buitentemperatuur.

Hoe kan die energie nuttiger gebruikt worden? Zo goed als iedereen met zonnepanelen zit met overproductie op zo'n dagen. Wat je ook ziet in de negatieve injectietarieven op zo'n momenten want die komen omdat er net een overaanbod aan opgewekte zonnestroom is.

[edit]Ok, ja, als je kijkt naar mensen die de airco enkel 'savonds opzetten enkele uren. Maar afgaand op deze thread, is dat toch de minderheid van mensen met een airco...

Ik hou de rolluiken wel toe op alle zonnezijdes doorheen de dag.
Daarvan word ik dus gans depri. Zo een hele dag in een donker kot zitten... Dan liever wat te warm.
#sunshineguilt :laugh:

Dat drogargument "maar ik heb zonnepanelen" kan de vuilbak in. De meeste dagen kan die energie nuttiger gebruikt worden, tenzij je je airco misschien enkel aan zet van 12-16u in het weekend, als we negatieve prijzen even kort door de bocht als proxy gebruiken voor "onnuttige energie overschotten".
Het negatieve injectietarief begs to differ "de energie kan nuttiger gebruikt worden".

16°C vs misschien 30°C is natuurlijk een enorm verschil 😂🥶
Staat hier in de auto altijd max 1°C lager dan de buitentemperatuur.
Dus 29°C als het buiten 30°C is?

Laatste tijd niet gekeken, maar er zijn inderdaad wel vaker negatieve prijzen dezer dagen. Spot Belpex was anderzijds maar één weekdag negatief tussen 10h en 17h en dat was 12/06. Van wat ik hier lees wordt de airco regelmatig ook aangezet "voor het slapengaan". Mits enige gedragswijziging kan er dus al wat klimaatneutraler warme lucht naar buiten gepompt worden. ;-)
Leveranciers geven minder dan de Epex DA. Ik heb hier een dashboard met de Ecopower dynamische afname en injectieprijs. Er zit redelijk wat verschil tussen afname en injectie. Vanaf 11h tot 17h moet je vandaag ongeveer 1.5cent/kWh betalen aan Ecopower om te injecteren.

Ik weet ook niet waar je gekeken hebt, want gisteren en de meeste dagen er voor ging de Epex DA ook onder 0. https://data.nordpoolgroup.com/auct...R&aggregation=DeliveryPeriod&deliveryAreas=BE

Hoe kan die energie nuttiger gebruikt worden? Zo goed als iedereen met zonnepanelen zit met overproductie op zo'n dagen. Wat je ook ziet in de negatieve injectietarieven op zo'n momenten want die komen omdat er net een overaanbod aan opgewekte zonnestroom is.

[edit]Ok, ja, als je kijkt naar mensen die de airco enkel 'savonds opzetten enkele uren. Maar afgaand op deze thread, is dat toch de minderheid van mensen met een airco...
Daarvan word ik dus gans depri. Zo een hele dag in een donker kot zitten... Dan liever wat te warm.
#sunshineguilt :laugh:

Het negatieve injectietarief begs to differ "de energie kan nuttiger gebruikt worden".
Huishoudelijke overproductie <> energie niet elders nuttig(er) kan gebruikt worden, hence de meestal positieve injectietarieven. De zon schijnt hier vollenbak, maar vandaag zijn de injectietarieven (zonder leverancierskosten) enkel negatief van 12u tot 15u.
Hoe meer airco ingeburgerd raakt, want het blijft naar mijn aanvoelen toch een relatief marginaal fenomeen, hoe hoger natuurlijk ook de energievraag op zonnige momenten. Zie ook die post hier eerder dat het energieverbruik in zuiderse landen vaak hoger is in de zomer dan in de winter. Dus iedereen aan de airco is niet duurzaam.

Dus 29°C als het buiten 30°C is?

Leveranciers geven minder dan de Epex DA. Ik heb hier een dashboard met de Ecopower dynamische afname en injectieprijs. Er zit redelijk wat verschil tussen afname en injectie. Vanaf 11h tot 17h moet je vandaag ongeveer 1.5cent/kWh betalen aan Ecopower om te injecteren.
Die nemen ook hun marge natuurlijk.

Hier komt toch een airco als de grote kosten gedaan zijn. Ik zit met 29 zonnepanelen en als ik alles gewassen, gedroogd en opgeladen heb (elektrische wagen) zit ik nog met een overproductie, dan kan gewoon de airco aan. 's Avonds koelt het dan af en dan kan die uit. Ik heb dan gewoon een gezellig huis met gratis elektriciteit. Nu moet ik wel zeggen dankzij de betere isolatie door de renovatie, de warmte vrij lang buiten blijft.

Zie ook die post hier eerder dat het energieverbruik in zuiderse landen vaak hoger is in de zomer dan in de winter. Dus iedereen aan de airco is niet duurzaam.
Je bedoelt dit?
In landen waar airco wijdverspreid is en zonnepanelen dat niet zijn, zit men dacht ik soms al aan meer stroomverbruik tijdens de zomer dan tijdens de winter.
Die post zonder bronvermelding zegt iets compleet anders dan wat jij ervan wilt maken hoor...

Maar dan nog is het een scheve vergelijking. Want wat noem je "zuiderse landen"? Je hebt daar een compleet ander klimaat, dus logisch dat men dan meer moet koelen dan verwarmen. En dan nog, de post van @Sylverscythe en zo goed als alle studies die ik vind gaan over elektriciteitsverbruik. Wilt niet veel zeggen als mensen ook verwarmen op gas of met een kachel of ...

Hier komt toch een airco als de grote kosten gedaan zijn. Ik zit met 29 zonnepanelen en als ik alles gewassen, gedroogd en opgeladen heb (elektrische wagen) zit ik nog met een overproductie, dan kan gewoon de airco aan. 's Avonds koelt het dan af en dan kan die uit. Ik heb dan gewoon een gezellig huis met gratis elektriciteit. Nu moet ik wel zeggen dankzij de betere isolatie door de renovatie, de warmte vrij lang buiten blijft.
Niet persoonlijk, dit illustreert perfect het "eilanddenken" punt dat ik probeer te maken.

Ik snap wel dat het pas echt 'correct' is dat je bij negatieve injectietarieven nutteloze stroom hebt, maar ik heb geen dynamisch tarief en ik ga me er nog niet mee bezighouden dus ja, ik ben dan maar egoïstisch op dat vlak.

Je bedoelt dit?

Die post zonder bronvermelding zegt iets compleet anders dan wat jij ervan wilt maken hoor...

Maar dan nog is het een scheve vergelijking. Want wat noem je "zuiderse landen"? Je hebt daar een compleet ander klimaat, dus logisch dat men dan meer moet koelen dan verwarmen. En dan nog, de post van @Sylverscythe en zo goed als alle studies die ik vind gaan over elektriciteitsverbruik. Wilt niet veel zeggen als mensen ook verwarmen op gas of met een kachel of ...
Point taken. Situatie blijft dat de overschot aan elektriciteit zelfs op zonnige dagen op de middag veelal vrij marginaal is. Als we massaal aan de airco gaan, zal de prijs wel weer positief worden.
Vandaag bv. zijn de negatieve prijzen in de range -0.11 euro tot -0.76 euro/MWh, tijdens de nacht is dit 100-130 euro/MWh.

Idem hier. Deze maand al 480kWh op het net geduwd en 8kWh afgenomen. De EV heeft al 750km gereden deze maand en is 100% op solar geladen. Zelfs als mijn vriendin een EV zou rijden, hebben we nog over.

Idem hier. Deze maand al 480kWh op het net geduwd en 8kWh afgenomen. De EV heeft al 750km gereden deze maand en is 100% op solar geladen. Zelfs als mijn vriendin een EV zou rijden, hebben we nog over.
Maar allee :lol: Misschien kan de boer ook 1000 kinderen maken zodat zijn gezin al zijn gekweekte patatten zelf kan opeten? Elk voor zich? Zo werkt de maatschappij toch niet? Het staat u vrij te doen met uw zonne-energie wat je wil hé, maar dat die overschot op moet, is toch een kromme redenering.

Bij deze een warme oproep aan BG om massaal airco te installeren zodat onze zonnepanelen zichzelf wat sneller terugbetalen door injectievergoeding terug te laten renderen in plaats van 0 opbrengst of zelfs geld te kosten. :biglaugh: De 500kWh die ik tot nu toe deze maand het net op heb gezet zijn u dankbaar.

In ander nieuws, de geothermische bron van onze warmtepomp gaat na enkele dagen met passiefkoeling richting 17C waardoor koelen trager begint te gaan. Tegen dit tempo gaat het met de komende hittegolf tegen de late voormiddag (veel zoninval in de voormiddag) binnen misschien toch richting 24C gaan. :frown:

16 graden vs 30 buiten is ook gewoon niet gezond :p

Ik probeer altijd maximum 5 graden kouder dan buiten, en ga niet onder de 20 graden met de airco

Terug
Bovenaan