Valkuil
Active member
Lastig zo leven met een wantrouwen jegens de overheid? Tenzij de overheid wil dat de particulier veel minder in zonnepanelen nvesteert - we kunnen er nog een pak meer gebruiken in de donkere maanden - lijkt het me allemaal zo een vaart niet te gaan lopen. Time will tell!Zo krom vind ik dat toch niet. Ik ga er vanuit dat er een moment komt dat we gaan moeten betalen voor overproductie. Ik heb het dan niet over de soms negatieve prijzen van nu, maar effectief structureel. Ik mag daar misschien een 'verkeerd' beeld van hebben, maar ik ga er steeds van uit dat je achteraf gepakt wordt door een regering door maatregelen die eerst al gunstig in de markt worden gezet (en vaak gecombineerd gaan met subsidies).
Er zijn daarvan tal van voorbeelden aan te halen: zonnepanelen/groenestroomcertificaten/terugdraaiende teller, dieselwagens met lage Co² die tot 2015 fiscaal voordeliger werden belast worden nu gezien als vervuilende monsters. Terwijl dat lang niet altijd het geval hoef te zijn. Smijten met premies voor bv. warmtepompen (ook omdat het verplicht wordt in nieuwbouw) maar wel blijven vasthouden aan de scheeftrekking in tarieven tussen gas en elektriciteit. Dus vaak geconfronteerd met hoge netkosten wegens capaciteitstarief. Om nog maar te zwijgen dat bij elektriciteitscentrales achterliggend ook gewoon gas gebruikt wordt.
Bon, ik zou waarschijnlijk nog voorbeelden kunnen vinden als ik er effectief naar zou gaan zoeken. De maatschappij zou zo niet mogen werken, maar ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze mensen wel in die richting drijven.