MiniJeffrey
Well-known member
Laat iedereen maar zagen, airco is de beste investering die ik gedaan heb in de laatste jaren. Mocht die stuk gaan, installeer ik meteen een nieuwe.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Het ging mij niet over dat VRT artikel maar het doet er ook niet echt toe, de bedoeling is om zelf te verkoelen lijkt me, dat de werkelijke luchttemperatuur niet omlaag gaat lijkt me dan niet echt een factor.Maar dat is een ventilator, die koelen niet. Dus logisch dat het niet aangeraden wordt voor koeling.
De tips die in dat VRT artikel gegeven worden met ventilators, zijn dan ook om bepaalde gerichte luchtstromen te genereren; niet om af te koelen. En daat gaat ook niet met een plafondventilator.
PS: er is gisteren net een filmpje van Technology Connections over uitgekomen, die de geschiedenis en pro's en cons mooi toelicht.
Neem nu zelf met de hitte niets af van het net.Ik merk nu dat ik overal in huis airco’s heb dat als er aan de juiste voorwaarden voldaan is dat dat echt wel heel efficiënt is:
- degelijke isolatie
- zonnewering
- PV installatie
- ‘moderne’ airco’s
- eventueel batterijen
=> gisteren zodra de batterijen vol waren alle airco’s aangezet (5 binnenunits op 2 buitenunits) en het hele huis op 22 graden gehouden, ook al waren we niet thuis
Vanaf 20:30 viel de overschot-productie weg en heb ik enkel nog de ruimtes gekoeld die dan nog relevant waren tot 02:00 ‘‘s nachts (slaapkamers, 23 graden)
0kwh van het net genomen, en ook al had ik geen PV installatie, ik zie voor alle toestellen samen voor gisteren een verbruik van 20kwh.
Als je dat rekent aan €0.30/kwh dan zou dat in het slechtste geval €6 gekost hebben voor een hele dag een zeer aangenaam binnenklimaat te hebben, daar hebt ge nog geen aperolleke voor
Nope, als er ooit eentje stuk gaat dan is dat ding meteen terug in bestelling![]()

Je quotte een post met dat VRT artikel en die over je huis koelen ging...Het ging mij niet over dat VRT artikel maar het doet er ook niet echt toe, de bedoeling is om zelf te verkoelen lijkt me, dat de werkelijke luchttemperatuur niet omlaag gaat lijkt me dan niet echt een factor.
Ik kan niet rieken dat je het eigenlijk over iets compleet anders had dan.Dat dat ongezond is, is denk ik niet echt iets wetenschappelijk maar meer een soort volkswijsheid die je vooral in Europa hoort. Heel wat landen die een pak warmer zijn dan hier hebben de gewoonte hun airco's consistent heel laag te zetten en die mensen worden daar niet ziek van.Door de klimaat verandering gaat de airco of lucht-lucht warmtepomp een noodzakelijk kwaad worden.
Maar de haat komt vooral doordat de meeste het TE koud zetten.
Merk dat genoeg op vakantiehuizen dat ze altijd zeggen let op airco als ge teveel misbruik doet betaal je extra.
En dan vraag hoe wordt dat gezien?
Ja er zijn vaak gasten die alles op 18graden zetten met het raam open....
Dat is ongezond en snap ik de haat.
Vaak switchen tussen koud/fris en warm houdt enige risico's in, net zoals lang vertoeven bij 18 °C zonder aangepaste kledij. Maar dat is dan in beide gevallen vooral voor kleine kinderen, oudere mensen, en mensen met bepaalde aandoeningen.Dat dat ongezond is, is denk ik niet echt iets wetenschappelijk maar meer een soort volkswijsheid die je vooral in Europa hoort. Heel wat landen die een pak warmer zijn dan hier hebben de gewoonte hun airco's consistent heel laag te zetten en die mensen worden daar niet ziek van.
Ik merk nu dat ik overal in huis airco’s heb dat als er aan de juiste voorwaarden voldaan is dat dat echt wel heel efficiënt is:
- degelijke isolatie
- zonnewering
- PV installatie
- ‘moderne’ airco’s
- eventueel batterijen
=> gisteren zodra de batterijen vol waren alle airco’s aangezet (5 binnenunits op 2 buitenunits) en het hele huis op 22 graden gehouden, ook al waren we niet thuis
Vanaf 20:30 viel de overschot-productie weg en heb ik enkel nog de ruimtes gekoeld die dan nog relevant waren tot 02:00 ‘‘s nachts (slaapkamers, 23 graden)
0kwh van het net genomen, en ook al had ik geen PV installatie, ik zie voor alle toestellen samen voor gisteren een verbruik van 20kwh.
Als je dat rekent aan €0.30/kwh dan zou dat in het slechtste geval €6 gekost hebben voor een hele dag een zeer aangenaam binnenklimaat te hebben, daar hebt ge nog geen aperolleke voor
Nope, als er ooit eentje stuk gaat dan is dat ding meteen terug in bestelling![]()
Airco in bestelling hier, maar gezien jullie beiden aangeven te koelen naar 23° , waarom?Neem nu zelf met de hitte niets af van het net.
Simpele plugin batterij & panelen liggen op oost-west & zuid.
Overdag koelen en injecteren we nog tegen de 3000W & 5000W naar het net.
Maar de prijzen liggen nog redelijk hoog gisteren dat het nog wat opbracht.
Hou mijn EV's nog achter de hand voor het weekend.
Want denk dat we dan negatieve uren gaan zien en staan ze goed leeg klaar.
Dan koken we nog zonne-energie en springt batterij lichtjes bij.
Na het koken snoept de batterij de overschot terug op.
En dan rond 22:30 zetten we airco af en blijft het tot 's morgen 22,5 of 23graden binnen.
Probleem is vooral dat veel mensen hun airco pas opzetten als ze thuis zijn.
Je bent beter & goedkoper af om ze overdag op te zetten met u zonnepanelen.
En als de zon dan weg is alles toe houden en airco afzetten en de koelte blijft binnen.
Hierdoor krijgen we geen pieken op het net.
19 is echt heel koud hoor als het buiten 30 graden is. Hier ook rond de 22, 23 graden constant aan.Airco in bestelling hier, maar gezien jullie beiden aangeven te koelen naar 23° , waarom?
Persoonlijke voorkeur? Of is er toch een reden om bvb uw slaapkamer niet naar 19° te trekken?
Airco in bestelling hier, maar gezien jullie beiden aangeven te koelen naar 23° , waarom?
Persoonlijke voorkeur? Of is er toch een reden om bvb uw slaapkamer niet naar 19° te trekken?
Dit inderdaad. Qua gevoelstemperatuur zal die 19 op dit moment echt koud aanvoelen.19 is echt heel koud hoor als het buiten 30 graden is. Hier ook rond de 22, 23 graden constant aan.
Krijg je dan echt gewoon geld betaald als je uw EVs oplaadt wanneer er heel veel zonnepaneelproductie in het land is?Neem nu zelf met de hitte niets af van het net.
Simpele plugin batterij & panelen liggen op oost-west & zuid.
Overdag koelen en injecteren we nog tegen de 3000W & 5000W naar het net.
Maar de prijzen liggen nog redelijk hoog gisteren dat het nog wat opbracht.
Hou mijn EV's nog achter de hand voor het weekend.
Want denk dat we dan negatieve uren gaan zien en staan ze goed leeg klaar.
Dan koken we nog zonne-energie en springt batterij lichtjes bij.
Na het koken snoept de batterij de overschot terug op.
En dan rond 22:30 zetten we airco af en blijft het tot 's morgen 22,5 of 23graden binnen.
Probleem is vooral dat veel mensen hun airco pas opzetten als ze thuis zijn.
Je bent beter & goedkoper af om ze overdag op te zetten met u zonnepanelen.
En als de zon dan weg is alles toe houden en airco afzetten en de koelte blijft binnen.
Hierdoor krijgen we geen pieken op het net.
wie is er aan het zagen?Laat iedereen maar zagen, airco is de beste investering die ik gedaan heb in de laatste jaren. Mocht die stuk gaan, installeer ik meteen een nieuwe.
Airco in bestelling hier, maar gezien jullie beiden aangeven te koelen naar 23° , waarom?

wie is er aan het zagen?

Dit, gewoon een topic die net verdeeldheid creëert terwijl het eigenlijk kwasie niet zo is. Als het wat langer te koud of nat is zagen er ook. Of als de verwarming te hard staat in de winter.wie is er aan het zagen?
Dat zou willen zeggen dat je binnen tot 29 graden moet gaan als het buiten 35 graden is. Dat vind ik toch echt veel te hoog, dan kan je nergens meer ontsnappen aan de hitte.Ooit gelezen dat de ideale delta (verschil binnen buiten) 6 - 7C is.
Dat komt omdat 99,9% van Jan Modaal bij 35 graden helemaal niet meer buitenkomt.Dat zou willen zeggen dat je binnen tot 29 graden moet gaan als het buiten 35 graden is. Dat vind ik toch echt veel te hoog, dan kan je nergens meer ontsnappen aan de hitte.
Hier staat die gewoon op 24 graden ongeacht de buitentemperatuur, dat is nog aangenaam met tshirt en korte broek.