Aankoop nieuwe gaming pc(s)

LacrimA

New member
Hoi,

Ik ben op zoek naar een nieuwe (gaming) pc. Eigelijk 2, aangezien mijn vrouw ook games speelt.

Budget: 2000-2300 excl btw per pc. (ik zou graag onder de 4500 exclusief blijven voor beide blijven, aangezien ik voor 1 pc nog schermen/toetsenbord etc ook moet kopen)
-Liefst Belgische shop, das eenvoudiger aangezien de aankoop op mijn zaak zal gebeuren.
-Indien mogelijk een shop die ook assemblage aanbiedt, aangezien mijn hardware kennis beperkt is tot latjes RAM vervangen voornamelijk.
-Beide Pc's liefst zelfde setup, alles nieuw, inclusief case etc. (eventueel zonder HD/SSD die recupereer ik dan wel van huidige setup, maar indien nog budget over, mogen die erbij ook)
-Budget is wel wa flexibel, meer een richtlijn

Ik weet dat het niet het beste/goedkoopste moment is, maar het ziet er niet naar uit dat de prijs van graphic cards in de nabije toekomst zal dalen, en onze huidige pc's zijn dringend aan vervanging toe.

De ene pc heeft deze schermen: Asus VG248QG, de andere moet nieuwe schermen hebben, dus maakt niet zoveel uit.

Doel van de pc's is voornamelijk gamen, maar moeten ook bepaalde software deftig kunnen draaien (maar soit, denk niet dat da veel uitmaakt, aangezien processor/Ram whatever sowieso al deftig genoeg zullen zijn)

Elke hulp is welkom, want ik weet er niets van :)
 
Ja daar hebk zelf niet aan gedacht, mijn requirement van 2 (nearly) identical systemen maakt het niet makkelijker dan ook vermoed ik.
 
Je kan natuurlijk nu al een pc samenstellen en je SSD en je grafische kaart transplanteren (x2 dan), in afwachting van het afkoelen van de gpu-markt. Dat geeft in dagelijks gebruik ok al een serieuze boost, zeker als je vandaag nog op een 4-core machine zit.

Ik heb eind vorig jaar ook een nieuw systeem gekocht met de intentie om er "snel" een 5900x en 3080 in te steken. Ik zit nog altijd met een tijdelijke 3900x en mijn vorige 1080Ti nu... Dat was hoe dan ook een serieuze upgrade van mijn 4c8t intel machine daarvoor. Vooral de minimum FPS gaan serieus vooruit met recente CPU's. Maximum FPS is meer het domein van de GPU, zeker op hogere resoluties.

Als je vandaag geen NVME SSD hebt voor je boot drive, zou ik overwegen dat toch nieuw te steken voor je OS drive. Om je games op te zetten is een SATA SSD voldoende. Voorzie ook een degelijke kwalitatieve voeding met voldoende vermogen, het ziet er niet naar uit dat nieuwe generaties GPU's minder vermogen gaan verbruiken.

Is je doelstelling enkel gamen? Dan is een 5600x / 11600K het hoogste dat ik zou gaan zodat je meer budget hebt voor een GPU. 16GB 3600mHz ram met degelijke timings zou voldoene moeten zijn voor 95% van de games.
 
Wat merken/typenummers van deftige voedingen. semi/volledig modulaire kabels :
Corsair RM(X) series
Be Quiet Straight Power series
Seasonic Focus series
 
Grafische kaart overzetten is niet echt een optie, zijn modellen van 2013-2014 (GTX7xx-9xx), en dus serieuze bottlenecks.

Doeleinde is gaming, maar ook professioneel gebruik (meerdere instanties van visual studio/db tools/ontwerp tools/ vm's etc).
Idealiter wat futureproof dat ik niet elke 1-2 jaar upgrades moet uitvoeren.

Doordat ik deze op de zaak wil aankopen prefereer ik ook liever gewoon alles in ene keer, achteraf enkel een graphics kaart kopen, zal sowieso niet lukken op de zaak (ma soit, als het niet anders kan, dan is het zo)
 
Hmm, als dat voor beide "workstations" nodig is ommee te kunnen, ben je misschien toch best af met een octacore of hoger. Ik heb een 12-core en die is echt zalig om mee te renderen en gaat bovendien prima mee in games. 5900x is nog wat sneller dan de 3900x die ik heb maar moeilijker te vinden.

Wat je kan doen is de basis hetzelfde nemen maar eventueel 1 van de 2 op 16GB ram en een 6/8 core Ryzen zetten en dan de andere met een hogere core count en 32GB RAM nemen. Voor VM's heb je veel RAM nodig, maar als je met 16GB toekomt voor de games die je doorgaans speelt heb je niets winst aan 16GB extra. Ditto voor de cores bovenop die van een 5600x. Dat geeft niet, of nauwelijks extra fps. Qua gaming zijn die pc's dan aan elkaar gewaagd maar voor productiviteit heb je 1 betere. Tenzij je beiden die professionele noden hebt natuurlijk.

GPU's kan je prima zakelijk apart kopen, heb ik al meermaals gedaan. De higher end Nvidia versies hebben meer CUDA cores en jij gebruikt die waarschijnlijk net voor jouw soort compiles / renders? Toch? Probleem is dat je vandaag eigenlijk minimaal een RTX3070 wil, maar dat je daar gewoon niet aan geraakt voor een aanvaardbare prijs.
 
als je niet bereid bent om 24/7 op discord te zitten en gpu's te snipen ( wat eigenlijk wel goed meevalt) of de scalper premium te betalen ben je beter af met ergens een pre built pc te kopen.

pc shops zoals dell, hp, asus, krijgen die kaarten aan msrp binnen en kunnen ze ook zo verkopen.

hoe triest het ook is...
 

Enige feedback over deze?
Ik zie hier iedereen wel amd boven intel kiezen, en dat heeft dit systeem dus wel niet.

versus bv:

(wel ryzen, minder ram, en beetje teveel rbg voor mij... maar misschien voor m'n vrouw dan)

Of: (hogere versie Ryzen, 3070 is wel van partner/andere versie, niet nvidia zelf, geen idee of dat veel uitmaakt)
 
Laatst bewerkt:
Sowieso voor AMD gaan op dit moment. Op tweakers is dit de titel van hun review van de nieuwste I5-11400:

Intel core i5 11400: twee jaar na dato heeft Intel een Ryzen 5 3600 killer

De 5600 zit wel een prijsklasse hoger momenteel, maar het toont toch wel het verschil aan tussen Intel en AMD op dit moment. Die MSI is dan nog een vorige generatie, de laatste generatie i7's zijn beter maar ik hoop dat je zonnepanelen en een thuisbatterij hebt als je die koopt ;)

Op het eerste zicht ziet die van Alternate er best OK uit, maar je hebt geen info over het moederbord, voeding, SSD/HDD en ram. PSU is toch al gold tov bronze bij die laatste link

Ff zelf wa samengesteld op Alternate:
Totaalbedrag: € 2.479,38
Inclusief btw 21% € 430,31
Alles zou moeten op voorraad zijn, wat zeker in het geval van de grafische kaarten een mirakel is. Nog een groter mirakel is dat Alternate zelfs goedkoper is dan Megekko op dit moment :eek:
Ik ben wel niet meer volledig mee op hardware vlak op dit moment maar je ziet wel dat er toch wel iets moois haalbaar is op dit moment. Jammerlijk genoeg voor veel te geld eigenlijk :angry:
En de pro's zullen wss wel nog commentaar komen geven op die setup :) Maar je kunt dus voor de andere setup doen zoals Zephir aanhaalt en die uitrusten met een 5600x en 16GB ram.

Qua schermen ga ik er vanuit dat je liever meer werkruimte hebt dan een hoge refreshrate? Of misschien ook weer afhankelijk van welke setup die zal aanhangen?
 
Laatst bewerkt:
Sowieso voor AMD gaan op dit moment. Op tweakers is dit de titel van hun review van de nieuwste I5-11400:



De 5600 zit wel een prijsklasse hoger momenteel, maar het toont toch wel het verschil aan tussen Intel en AMD op dit moment. Die MSI is dan nog een vorige generatie, de laatste generatie i7's zijn beter maar ik hoop dat je zonnepanelen en een thuisbatterij hebt als je die koopt ;)

Op het eerste zicht ziet die van Alternate er best OK uit, maar je hebt geen info over het moederbord, voeding, SSD/HDD en ram. PSU is toch al gold tov bronze bij die laatste link

Ff zelf wa samengesteld op Alternate:
Totaalbedrag: € 2.479,38
Inclusief btw 21% € 430,31
Alles zou moeten op voorraad zijn, wat zeker in het geval van de grafische kaarten een mirakel is. Nog een groter mirakel is dat Alternate zelfs goedkoper is dan Megekko op dit moment :eek:
Ik ben wel niet meer volledig mee op hardware vlak op dit moment maar je ziet wel dat er toch wel iets moois haalbaar is op dit moment. Jammerlijk genoeg voor veel te geld eigenlijk :angry: En de pro's zullen wss wel nog commentaar komen geven op die setup :)
Je kan wel wat besparen door een paar aanpassingen te doen aan die lijst dat je hebt samengesteld. RAM, PSU en SSD kan je een beetje op besparen. Mobo zou ik alleszins veranderen naar een X570 ATX bord. Voor de rest is het een goede lijst.

Enkel het mobo staat niet in de specs, de rest wel, hoor. Weliswaar bij Productomschrijving.

Je kan altijd wel eens naar Alternate bellen of mailen om te vragen welke mobo in die build zit. Die hebben een hele lijst in hun systeem staan van welke onderdelen er effectief inzitten.

Corsair Vengeance RGB Pro 16 GB DDR4-3600 geheugen ziet er niet enkel stralend uit, het maakt multitasken ook echt kinderspel.
De snelle Corsair Force MP510B 480 GB SSD zorgt ervoor dat Windows en je programma's en apps in slechts luttele seconden opstarten.
Al deze high-end componenten zijn ingebouwd in de prachtige Corsair iCUE 465X RGB behuizing met RGB led-verlichting, die verder is uitgerust met extra RGB fans en de kwalitatieve Corsair RM750 voeding.
 
Ik ken totaal niets van VM's en co maar is zo'n 6700XT geen betere keuze aangezien die 400€ goedkoper is en slechts marginaal trager is in games? Of misschien enkel een optie voor de 2de pc dan?
 
Ik ken totaal niets van VM's en co maar is zo'n 6700XT geen betere keuze aangezien die 400€ goedkoper is en slechts marginaal trager is in games? Of misschien enkel een optie voor de 2de pc dan?
VM's hebben vooral veel RAM en deftige CPU nodig. Qua GPU maakt het minder uit.
 
Nog wa vergeten te vermelden: Windows en assemblage zitten niet in die prijs
En ook wat vergeten te checken: of de GPU wel past in de case
 
Windows keys kosten nog geen €5 voor een 10 Pro. Assemblage is makkelijk zelf te doen, imho. Bij Alternate kost dat al €100 per systeem en dan ben je verplicht een Windows licentie bij hen aan te kopen want anders zetten ze er gene Windows op.

GPU past helaas niet in die case. GPU is 323mm en de case kan maar max 315mm aan. Define 7 of Define S2 kan wel perfect die lengte aan.
 
  • :: ASSEMBLAGE KOSTEN :: dienstverlening (€ 99,00)
  • MSI GeForce RTX 3070 GAMING X TRIO grafische kaart (€ 1.299,00)
  • Fractal Design Define S2 Vision Blackout tower-behuizing (€ 179,90)
  • AMD Ryzen 7 5800X, 3,8 GHz (4,7 GHz Turbo Boost) socket AM4 processor (€ 449,00)
  • G.Skill 32 GB DDR-4 3200 kit werkgeheugen (€ 169,90)
  • be quiet! Straight Power 11 Platinum 750W voeding (€ 154,90)
  • WD Blue SN550 NVMe, 1 TB SSD (€ 114,90)
  • Corsair iCUE H115i RGB PRO XT waterkoeling (€ 129,90) (die andere zag ik niet in de lijst bij samenstellen)
  • GIGABYTE X570 GAMING X, socket AM4 moederbord (€ 169,90)
Zoiets dan?

Ja, ik pak sowieso assemblage, dan is het hopelijk van de eerste keer goed :)
Het lukte mij dus wel om deze samen te stellen zonder windows inbegrepen

Zit dan nog net in het vooropgestelde budget denkik.
Die schermen kank nog altijd later kopen ook.
 
In de laatste 20 jaar heb ik geen enkele PC meer laten samen stellen ;) Zo moeilijk is het niet.

Case is best aan de dure kant, maar dat is natuurlijk puur persoonlijk naar looks en geluid.
Moeten het echt 2x dezelfde PC's zijn? Als de 2de enkel maar wordt gebruikt om te gamen, zou ik de cpu vervangen naar een 5600, de grafische kaart naar een 6700XT en 16GB 3600 ram. Dat zal dan toch rap 500-600€ schelen.
Heb je de extra's van een X570 chipset tov de B550 nodig? Eigenlijk heb je enkel een verschil bij het aantal beschikbare USB headers en PCI 4.0 ipv PCI 3.0. De SSD die je gebruikt, ondersteunt slechts tot PCI3.0. Het zal wel werken, maar slechts aan de snelheid van PCI3.0.
 
Laatst bewerkt:
Twas maar een samenvoegsel van uw suggesties en Ascari, again, het zegt mij allemaal niets :p
-Die case was gewoon 1 van de 2 die hij voorstelde, die wel groot genoeg is (de andere zag ik niet direct)
-mobo aanpassing ook op aangeven van ascari. ik vermoed dat ge een typo maakte en dat de SSD aan 3.0 ipv 4.0 zal werken

2 keer dezelfde is voornamelijk uit gemak ook, en ge weet nooit binnen 2-3 jaar waar die pc nog voor gebruikt zal worden.
Dan liever nu wat overkill, maar binnen x jaar nog altijd meer dan genoeg.

Kzal mij nog es 'verdiepen' in samenstellen van pc. Gewoon wat schrik dat ik dure hardware koop, en dan niet goed samensteek/iets kapot maak.
 
Terug
Bovenaan