Aankoop nieuwe high-end PC vs upgrade

@Zane Thx idd je bevestigd wat ik dacht.
De eenige reden waarom ik intel zou nemen is omdat buiten game de amd ni zo goed doet.
Af en toe wat rendering komt erbij en daarom keek ik voornamelijk naar intel. Of is de amd daar nog goed genoeg voor of toch uit kijken naar bv een 13600k? want zelfs die doet het in rendering en andere beter als de amd??
Daarin zal je zelf de afweging moeten maken (professioneel/hobby, ratio gaming/rendering) en ev wat research doen. Ik ben niet gekend met productie workloads voor cpu's. Budget gewijs zit je een 13600K eerder te vergelijken met een 7700X en niet met een 7800X3D. Op het eerste zicht is een 7700X zelfs iets beter in rendering dan een 7800X3D maar dan weer minder in gaming.
 
  • Leuk
Waarderingen: jee
Extra vraag 2: er is hier al wat feedback gepasseerd rond 2x SSD voor Windows etc. Nu heb ik in mijn huidige PC mijn windows al op een SSD staan; dus dan heb ik al 2 SSDs; in mijn huidige setup heb ik geen issues met laadtijden etc. dus tenzij dat drastisch is veranderd de laatste jaren (SSDs) dan zou ik gewoon die 1TB er bij pakken voor extra ruimte.

De snelheid van uw nieuwe NVME SSD zal wel nog een heel stuk hoger zijn dan je 2,5' SSD van crucial die je momenteel in je PC zitten hebt. Ik zou toch opteren voor een nieuwe windows install op je NVME en die crucial kan je dan als je dat wilt toevoegen als extra voor de opslag. Zoals reeds aangehaald, een key voor windows 11 pro kan je gemakkelijk vinden voor 4-5 EUR.

Voor de casefans gewoon zorgen dat je intake +/- gelijk is aan je outtake.
Zo kan je bijvoorbeeld 2 extra fans bij bestellen en plaats je nog een extra fan vooraan, dan heb je der daar 2 en dan kan eventueel nog één bovenaan monteren die zo wat lucht afvoert.
Bij het kiezen welke fans moet je letten op PWM aansluiting en hoeveel lawaai ze maken. Er zijn veel goedkope fans te vinden, maar die kunnen zelfs bij een laag toerental best wel wat lawaai maken.
 
Bij het kiezen welke fans moet je letten op PWM aansluiting en hoeveel lawaai ze maken. Er zijn veel goedkope fans te vinden, maar die kunnen zelfs bij een laag toerental best wel wat lawaai maken.
lawaai is afhankelijk van hoe ze gemaakt zijn. Tgene wat ge voornamelijk op de markt vindt zijn:

sleeve bearings: stil, kortste levensduur, goedkoop
ball bearings: luider, lange levensduur, duurder
maglev: stil, lange levensduur en duur

 
Uiteindelijk ben ik voor onderstaande build gegaan:

Corsair 5000D Airflow
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB
AMD Ryzen 7 7800X3D processor
MSI MAG X670E TOMAHAWK
NZXT Kraken 360 Black
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000MHz
Samsung 990 PRO 1TB + 2TB
Be Quiet! Pure Power 12 M 1000W

Met wat geluk staat deze vrijdag in orde met hulp van een forumlid :bow: :cool:
 
Met wat geluk staat deze vrijdag in orde met hulp van een forumlid :bow: :cool:
Kvind het eigenlijk wel gek van Ascari :unsure:(maar ook fantastisch)

Ik zou het mijzelf nooit riskeren van andermans pc samen te stellen voor niks. De kans is er altijd van bijvoorbeeld de cpu te laten vallen op de fragiele pinnetjes :p
 
Uiteindelijk ben ik voor onderstaande build gegaan:

Corsair 5000D Airflow
Sapphire Nitro+ AMD Radeon RX 7900 XTX Vapor-X 24GB
AMD Ryzen 7 7800X3D processor
MSI MAG X670E TOMAHAWK
NZXT Kraken 360 Black
Corsair DDR5 Vengeance RGB 2x32GB 6000MHz
Samsung 990 PRO 1TB + 2TB
Be Quiet! Pure Power 12 M 1000W

Met wat geluk staat deze vrijdag in orde met hulp van een forumlid :bow: :cool:
beetje offtopic maar komt het door de Ally dat je ineens voor PC gaming wilt gaan ? :laugh:
 
beetje offtopic maar komt het door de Ally dat je ineens voor PC gaming wilt gaan ? :laugh:
Haha. De Ally zal alvast wel gezorgd hebben voor verhoogde interesse!
Maar het is vooral Cities Skylines: II dat in aantocht is dat me deed uitkijken naar een pc.

En als ik dan terwijl via Gamepass wat games kan spelen thuis op een beest van een pc die ik erna dan tijdens mijn treinrit via een cloudsave kan voortzetten op m'n Ally, goh, dan klinkt dat wel erg aanlokkelijk. De Ally heeft me zeker verder overtuigd.
 
Kvind het eigenlijk wel gek van Ascari :unsure:(maar ook fantastisch)

Ik zou het mijzelf nooit riskeren van andermans pc samen te stellen voor niks. De kans is er altijd van bijvoorbeeld de cpu te laten vallen op de fragiele pinnetjes :p
😅, nog nooit iets laten vallen op al die tijd dat ik PC's bouw. Heb toch al 100'den gebouwd.
 
😅, nog nooit iets laten vallen op al die tijd dat ik PC's bouw. Heb toch al 100'den gebouwd.
Zal ff hout vasthouden in uw plaats :biglaugh:

eikenhout-stocers-haardhout-blok-vasthouden-brandhout.jpg
 
Afgelopen vrijdag heeft Ascari mijn build in elkaar gestoken. Wat een held. Draait absurd vlot.

Atomic Heart in 4K Ultra settings draait bvb. op gemiddeld 96fps, Starfield 4K Ultra op 93fps. Hogwarts Legacy 4K Ultra op 110fps.
Voelt bijna té onecht aan haha. LG C2 als monitor aan het gebruiken. :)

Bedankt voor de tips iedereen alvast, ben erg hard geholpen geweest hier!


20231021-144855.jpg


20231021-144939.jpg
 
Afgelopen vrijdag heeft Ascari mijn build in elkaar gestoken. Wat een held. Draait absurd vlot.

Atomic Heart in 4K Ultra settings draait bvb. op gemiddeld 96fps, Starfield 4K Ultra op 93fps. Hogwarts Legacy 4K Ultra op 110fps.
Voelt bijna té onecht aan haha. LG C2 als monitor aan het gebruiken. :)

Bedankt voor de tips iedereen alvast, ben erg hard geholpen geweest hier!


20231021-144855.jpg


20231021-144939.jpg
Geen Ally meer voor Skypulse :laugh:
 
Terug
Bovenaan