Aankoop nieuwe high-end PC vs upgrade

Ziet er goed uit imo. Ik zou misschien 850W kiezen ipv 750, en zoals @Ascari aanhaalt een aparte boot drive voorzien voor Windows en niet één enkele SSD. Dat laatste is eerder persoonlijke voorkeur.
inderdaad, en zorg dat het ATX 3.0 spec is, die zijn beter bestand tegen transient spikes en hebben de 12 pin connector, zal een hoop cable management schelen
 
  • Leuk
Waarderingen: Zane
Ik heb met de PC builder van Alternate eens een aantal goedkopere componenten gepakt waardoor ik dan een 4080 kan pakken en nog eindig op +- 2.300; slaagt dat ergens op tov mijn initiele build (met 4070 TI) of gaan er allerlei bottlenecks ontstaan doordat de andere componenten goedkoper zijn?

Screenshot-2023-10-04-at-09-55-05.png
waarom perse een intel cpu? deze verbruik veel meer stroom en zijn over het algemeen trager dan amd. dan hoef je ook niet te investeren in een zwaardere psu, al denk ik niet dat het echt nodig zal zijn. nvidia kaarten zijn ook zuiniger dan amd...

soit het is allesinds al een veel betere build. gaat op elk vlak beter zijn dan je eerste. cpu performance is wat overhyped tenzij je op 240hz gamed, maar dan nog heb je wss een 4090 nodig om dat te trekken in 90% van de games.
 
Met de omschakeling naar een AMD processor en een 850w voeding kom ik op onderstaande.
Ondanks dat deze combinatie kan in de Alternate PC Builder vraag ik me af; kan die grafische kaart op dat moederbord?
Bij het moederbord staat er:
InbouwslotenPCIe x162x (waarvan: 1x PCIe x16, 1x PCIe x4)
PCIe x13

En bij de grafische kaart staat er:
AansluitingPCIe x16 Versie 4.0
Bezette sloten3,5

Mobo maar 1x PCIe x4 en graka heeft 3,5x PCIe x4 nodig?

Screenshot-2023-10-05-at-13-31-20.png

Totaal:
€ 2.128,30
 
Met die componenten zal je alle games zeker heel vlot kunnen draaien.
Maar zelf zou ik niet gaan voor het AM4 platform want zo hypothekeer je een latere upgrade van je CPU.

Mijn tip zou zijn neem een x670 moederbord, dan heb je meteen ook PCIe 5.0 GPU slot
Neem ipv de 5800x de 7600x. wil je later je CPU nog upgraden, dan kan dat nog.
Met DDR5 ram heb ik geen probleem gehad, en qua prijs ligt dit in lijn met DDR4.
Enkel de opstarttijd kan iets langer zijn door de RAM check bij boot, maar die kan je uit zetten mocht je dat echt willen/nodig zijn.
Verder zou ik opteren voor een set van 2x 16 GB ipv 1x 32 GB
Toegegeven, door je moederbord kom je ongeveer 70 EUR duurder uit, maar dat lijkt het me wel waard.

de 3,5 bezette sloten die bij de GPU staat is de plaats die je GPU in neemt boven je MOBO. Je hebt dus maar 1 aansluiting nodig op je MOBO maar de kaart kan over 3,5 andere slots 'hangen'.
 
Screenshot-2023-10-05-191256.jpg


Ik zit voorlopig dus aan deze build. 64GB RAM-geheugen (2x32GB) is misschien overkill, maar ben een fervent Cities Skylines speler en dat spel staat erom gekend RAM te vreten. Wou dus zeker ook genoeg hebben voor de opvolger te kunnen spelen met hopen mods en dergelijke. Of is dat toch echt absurd? :D

Iemand nog enige remarks?

Bij Alternate zit ik aan € 2511 voor deze componenten tesamen.
 
Laatst bewerkt:
Ik zit voorlopig dus aan deze build. 64GB RAM-geheugen (2x32GB) is misschien overkill, maar ben een fervent Cities Skylines speler en dat spel staat erom gekend RAM te vreten. Wou dus zeker ook genoeg hebben voor de opvolger te kunnen spelen met hopen mods en dergelijke. Of is dat toch echt absurd? :D
iemand die geen cities skylines speelt zal zeggen dat het overkill is... 32gb is nog maar recentelijk de norm geworden voor high end pc's
Maar das nu echt een spel die enorm veel ram vreet met al die dlc's en mods, dus neem maar de 64 als ge graag absurd groot bouwt zonder u zorgen te maken dat uw pc gaat opbranden :)

guide: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=465790009
  • 8GB RAM: 100 assets, 5 mods, 1-2 DLCs
  • 16GB RAM: 500 assets, 20 mods, 5-10 DLCs
  • 32GB RAM: 2000 assets, 50 mods, 15 DLCs
  • 64GB RAM: 4000 assets, 100 mods, All DLCs
 
Screenshot-2023-10-05-191256.jpg


Ik zit voorlopig dus aan deze build. 64GB RAM-geheugen (2x32GB) is misschien overkill, maar ben een fervent Cities Skylines speler en dat spel staat erom gekend RAM te vreten. Wou dus zeker ook genoeg hebben voor de opvolger te kunnen spelen met hopen mods en dergelijke. Of is dat toch echt absurd? :D

Iemand nog enige remarks?

Bij Alternate zit ik aan € 2511 voor deze componenten tesamen.
heb je bij megekko.nl gecheckt? soms zijn sommige onderdelen daar goedkoper dan bij Alternate
 
heb je bij megekko.nl gecheckt? soms zijn sommige onderdelen daar goedkoper dan bij Alternate
Nog niet gecheckt maar wel op de hoogte van het eventuele prijsverschil, maar ben een leek en zou niet weten hoe ik moet beginnen met een build zelf in elkaar te steken :unsure: Vandaar dat ik een beetje vasthang aan Alternate.
 
iemand die geen cities skylines speelt zal zeggen dat het overkill is... 32gb is nog maar recentelijk de norm geworden voor high end pc's
Maar das nu echt een spel die enorm veel ram vreet met al die dlc's en mods, dus neem maar de 64 als ge graag absurd groot bouwt zonder u zorgen te maken dat uw pc gaat opbranden :)

guide: https://steamcommunity.com/sharedfiles/filedetails/?id=465790009
  • 8GB RAM: 100 assets, 5 mods, 1-2 DLCs
  • 16GB RAM: 500 assets, 20 mods, 5-10 DLCs
  • 32GB RAM: 2000 assets, 50 mods, 15 DLCs
  • 64GB RAM: 4000 assets, 100 mods, All DLCs
64GB RAM is tegenwoordig nog geen 200 euro, dus waarom niet? Een kleine kost vergeleken met de rest van de PC.
 
Nog niet gecheckt maar wel op de hoogte van het eventuele prijsverschil, maar ben een leek en zou niet weten hoe ik moet beginnen met een build zelf in elkaar te steken :unsure: Vandaar dat ik een beetje vasthang aan Alternate.
heb je al nagevraagd bij Alternate, want Alternate vraagt dus x euro's om uw pc in elkaar te steken, maar das alleen in elkaar steken.
Dus dat betekent dat je zelf moet zorgen voor installatie windows en de install zelf, als je wilt dat Alternate dit ook doet moet je betalen voor een key van windows en rekent Alternate ook extra aan voor die install.

Dit was vroeger zo, geen idee of het nu zo is maar zou mij niet verbazen.

Ik heb vorig jaar in november ook mijn pc in elkaar gestoken na X aantal jaar geleden en eigenlijk is het vrij simpel.
kheb gwn een YT video moeten volgen om mijn cpu koeler van Noctua in elkaar te steken omdat het een chonker was en ik gebruikte vroeger altijd de stock koelers die bij de CPU kwamen, zo lang was het dus geleden :laugh:

P.S. Ik zie dat je ook 2 SSD's hebt genomen, het wordt ook altijd aangeraden als je uw nieuwe pc samenstelt, dat je 1 SSD erin doet, daarop uw windows intalleert, en pas daarna uw 2de SSD insteekt na de install.
 
Laatst bewerkt:
heb je al nagevraagd bij Alternate, want Alternate vraagt dus x euro's om uw pc in elkaar te steken, maar das alleen in elkaar steken.
Dus dat betekent dat je zelf moet zorgen voor installatie windows en de install zelf, als je wilt dat Alternate dit ook doet moet je betalen voor een key van windows en rekent Alternate ook extra aan voor die install.

Dit was vroeger zo, geen idee of het nu zo is maar zou mij niet verbazen.

P.S. Ik zie dat je ook 2 SSD's hebt genomen, het wordt ook altijd aangeraden als je uw nieuwe pc samenstelt, dat je 1 SSD erin doet, daarop uw windows intalleert, en pas daarna uw 2de SSD insteekt na de install.
Bij Alternate is het €100 voor assemblage en heb je een wachttijd van bijna 2 weken. Als je wilt dat er ook een Windows opgezet wordt met key dan ben je verplicht een OEM licentie (van €100) te kopen, anders doen ze dat niet.

Extra aanrekenen doen ze niet voor die Windows installatie, dat zit mee in de service kost van assemblage (stresstesten e.d. zit er ook mee inbegrepen).

Je kan perfect die 2 SSD's erin steken en Windows installeren op 1 van de 2. Dat ga geen problemen geven. Heb recent nog PC's gebouwd (voor forumleden en vrienden) met meerdere SSD's, waaronder mijn eigen PC (met 3 NVMe's). Heb al 100'den PC's gebouwd tot hiertoe en heb dat nooit zo gedaan en nooit problemen gehad.

@skypulse als je niemand kent die dit voor jou kan assembleren en je wilt die bij megekko bestellen, wil ik dat gerust wel voor je doen, heb dat al vaak gedaan voor forumleden. Je mag altijd een pm sturen voor meer info.
 
Bij Alternate is het €100 voor assemblage en heb je een wachttijd van bijna 2 weken. Als je wilt dat er ook een Windows opgezet wordt met key dan ben je verplicht een OEM licentie (van €100) te kopen, anders doen ze dat niet.

Extra aanrekenen doen ze niet voor die Windows installatie, dat zit mee in de service kost van assemblage (stresstesten e.d. zit er ook mee inbegrepen).

Je kan perfect die 2 SSD's erin steken en Windows installeren op 1 van de 2. Dat ga geen problemen geven. Heb recent nog PC's gebouwd (voor forumleden en vrienden) met meerdere SSD's, waaronder mijn eigen PC (met 3 NVMe's). Heb al 100'den PC's gebouwd tot hiertoe en heb dat nooit zo gedaan en nooit problemen gehad.

@skypulse als je niemand kent die dit voor jou kan assembleren en je wilt die bij megekko bestellen, wil ik dat gerust wel voor je doen, heb dat al vaak gedaan voor forumleden. Je mag altijd een pm sturen voor meer info.
Dan is het veranderd.
Want een tijd geleden had een maat ne pc laten samenstellen en toen koste het 50 euro voor assemblage + 50 euro om windows ook erop te zetten + was je idd verplicht om een windows CD key te kopen. (het noemde apart dus assembleren & startklaar maken dus windows erop te zetten) maar dan hebben ze gwn de prijzen samengevoegd voor die 2.

Dunno een tijd geleden zag ik een video van Jayz en die radde aan om 1 nvme te gebruiken voor de install reden was dat windows de install zou verdelen over de 2 nvme's zelfs al selecteer je 1 disk.
 
Dan is het veranderd.
Want een tijd geleden had een maat ne pc laten samenstellen en toen koste het 50 euro voor assemblage + 50 euro om windows ook erop te zetten + was je idd verplicht om een windows CD key te kopen. (het noemde apart dus assembleren & startklaar maken dus windows erop te zetten) maar dan hebben ze gwn de prijzen samengevoegd voor die 2.

Dunno een tijd geleden zag ik een video van Jayz en die radde aan om 1 nvme te gebruiken voor de install reden was dat windows de install zou verdelen over de 2 nvme's zelfs al selecteer je 1 disk.
Ze hebben hun prijzen blijkbaar weeral aangepast. Tis nu al €150 voor assemblage. Hopelijk zit daar dan Windows installatie bij. Voor die prijs mogen ze, imho, op hun kop gaan staan.
 
Ze hebben hun prijzen blijkbaar weeral aangepast. Tis nu al €150 voor assemblage. Hopelijk zit daar dan Windows installatie bij. Voor die prijs mogen ze, imho, op hun kop gaan staan.
Het is inderdaad 150 euro voor de assemblage en dan nog eens 140 euro voor de Windows key. Enorm duur. Alleszins bedankt voor je voorstel, ik zal je een berichtje sturen :bow:
 
Met die componenten zal je alle games zeker heel vlot kunnen draaien.
Maar zelf zou ik niet gaan voor het AM4 platform want zo hypothekeer je een latere upgrade van je CPU.

Mijn tip zou zijn neem een x670 moederbord, dan heb je meteen ook PCIe 5.0 GPU slot
Neem ipv de 5800x de 7600x. wil je later je CPU nog upgraden, dan kan dat nog.
Met DDR5 ram heb ik geen probleem gehad, en qua prijs ligt dit in lijn met DDR4.
Enkel de opstarttijd kan iets langer zijn door de RAM check bij boot, maar die kan je uit zetten mocht je dat echt willen/nodig zijn.
Verder zou ik opteren voor een set van 2x 16 GB ipv 1x 32 GB
Toegegeven, door je moederbord kom je ongeveer 70 EUR duurder uit, maar dat lijkt het me wel waard.

de 3,5 bezette sloten die bij de GPU staat is de plaats die je GPU in neemt boven je MOBO. Je hebt dus maar 1 aansluiting nodig op je MOBO maar de kaart kan over 3,5 andere slots 'hangen'.
Deze wijzigingen normaal doorgevoerd, zie hieronder.

inderdaad, en zorg dat het ATX 3.0 spec is, die zijn beter bestand tegen transient spikes en hebben de 12 pin connector, zal een hoop cable management schelen
ATX 3.0 = ATX 12V 3.0 ipv ATX 12v 2.4 etc? Dat scheelt precies wel minstens 50 euro; is dat de moeite of niet? Nog geen ervaring met transient spikes.

Extra vraag 1: er zijn zoveel 'fan' opties, wat zouden jullie adviseren om als extra fans (indien nodig) te kiezen voor die case? 'Design' etc. maakt mij weinig uit (moet niet perse RGB zijn fzo), vooral functioneel om te zorgen dat de boel niet over verhit.

Extra vraag 2: er is hier al wat feedback gepasseerd rond 2x SSD voor Windows etc. Nu heb ik in mijn huidige PC mijn windows al op een SSD staan; dus dan heb ik al 2 SSDs; in mijn huidige setup heb ik geen issues met laadtijden etc. dus tenzij dat drastisch is veranderd de laatste jaren (SSDs) dan zou ik gewoon die 1TB er bij pakken voor extra ruimte.


Screenshot-2023-10-08-at-09-07-18.png


Totaal: € 2.297,40
 
ATX 3.0 = ATX 12V 3.0 ipv ATX 12v 2.4 etc? Dat scheelt precies wel minstens 50 euro; is dat de moeite of niet? Nog geen ervaring met transient spikes.

ATX 3.0 = ATX 12V 3.0
ja

transient spikes was een groter probleem bij de vorige generatie (tot meer dan 3x) maar de huidige generatie gaat ook nog x2

Dus voor de vorige generaties zorgden pc builders voor een PSU die zwaar genoeg was (omdat ATX 3.0 nog niet bestond) +1000W voor de 3090 bvb om die spike van enkele microseconden op te vangen.

Maar met ATX 3.0 ben je er zeker van dat die het kan opvangen. Anders kan uw pc gewoon uitvallen tijdens een zware game. imho is dat de €50 wel waard

 
Laatst bewerkt:
Hoi, ik volg deze thread ook even. Ik sta namelijk ook op punt een upgrade of nieuwe pc aan te schaffen.

Maar wat ik hier nog niet echt gezien en ik mij wel beetje zorgen maak is de cooling.
Maat heeft 12900k en net als hier heeft die gekozen voor een luchtcooler. Nadat mijne maat hoge temps had ben ik verder gaan zoeken, en ik zie toch wel hele hoge temps met een lucht cooler, zelfs met iao zijn blijkbaar die 12/13 700/900 moeilijke te coolen.
Iemand hier ervaring mee?
Om het voorbeeld van mijne te maat te gebruiken, in games haalt die die temps niet maar bij cinebech 23 gaat zijn 12900k in 1min naar 100graden. Ook online zie ik veel van die personen met zelfde probleem.
Daardoor twijfel welke cpu te nemen. Wat is de rest van mening?
 
@jee
Zoals je zelf zegt; synthetische loads zijn niet hetzelfde als gaming loads. Voor een 13700/900k kijk je naar 270+ wattage bij een synthetische test. Een 7800X3D is dan nog eens ongeveer 10% sneller dan de 13700k voor minder geld en heeft lagere temperaturen. Eerlijk gezegd koop je enkel een -900K als je geld teveel hebt, dus dan heb je ook het budget voor een deftige koeling (ook al bestaat er geen mainstream systeem om die cpu perfect gekoeld te houden onder full load).
Extra vraag 1: er zijn zoveel 'fan' opties, wat zouden jullie adviseren om als extra fans (indien nodig) te kiezen voor die case? 'Design' etc. maakt mij weinig uit (moet niet perse RGB zijn fzo), vooral functioneel om te zorgen dat de boel niet over verhit.
Ik vind dat ventilatoren stilletjes aan vrij duur aan het worden zijn. Phanteks T30's zijn de beste fans, maar pricey. Zijn ook 30mm dik ipv 25mm. Ik gebruik ze zelf en ben er zeer tevreden van.

Gelukkig heb je nog zoiets als de Artic P12 Max. Als ik deze video mag geloven dan geeft deze uitmuntende prestaties voor de lage prijs. Verder raad ik ook https://getfancontrol.com/ aan om te gebruiken als fancontroller, zeer in-depth.
 
@Zane Thx idd je bevestigd wat ik dacht.
De eenige reden waarom ik intel zou nemen is omdat buiten game de amd ni zo goed doet.
Af en toe wat rendering komt erbij en daarom keek ik voornamelijk naar intel. Of is de amd daar nog goed genoeg voor of toch uit kijken naar bv een 13600k? want zelfs die doet het in rendering en andere beter als de amd??
 
Terug
Bovenaan