Aankoop nieuwe high-end PC vs upgrade

Barry

New member
Hi all,

6,5 jaar geleden heb ik volgende PC samen gesteld:

Screenshot-2023-10-02-at-09-01-36.png


Na 6,5 jaar wil ik dus upgraden of volledig vernieuwen.
Ik speel vaak de laatste nieuwe games (Remnant 2, BG3, Cyberpunk 2.0,...) en wil die graag volledig op max kunnen draaien en zoek ook een build waar ik weer een 6+ tal jaar mee verder kan.
Nu had ik de indruk dat upgraden dan al moeilijk wordt aangezien een 4070 TI bvb een "Aansluiting PCIe x16 Versie 4.0" heeft, die voor zover ik kan zien niet op mijn huidige moederbord MSI B350 PC MATE zit....

Indien ik een volledige upgrade zou doen, heb ik momenteel deze configuratie voor totaal prijs van 2.231,5 EUR (op Alternate, heb ook op Megekko al gekeken, licht goedkoper daar):
Screenshot-2023-10-02-at-09-09-23.png


Enige feedback?
Iemand ook een idee voor hoeveel ik de vorige PC zou kunnen verkopen dan?

Cheers en alvast bedankt!
 
Ga deze thread alvast volgen, ga volgende maand ook eindelijk een pc bestellen en deze setup lijkt me interessant maar ben dan ook een totale noob op dat gebied. Als iemand hier z'n zegen kan uitdelen, ga ik misschien wel voor dezelfde gaan :coolbrows:
 
Ziet er wel goed uit.

Wat je eventueel nog kan doen is een extra NVMe SSD kopen, zodat je games en Windows apart staan. Op PCIe 4.0 gaan games niet sneller laden i.v.m. een PCIe 3.0 NVMe SSD. Plus zo'n 1 TB SSD met Windows, programma's en games kan snel vol geraken.

Heb zelf recent een upgrade gedaan en heb een 512GB SSD als bootschijf en 2x 1TB als opslag voor games en programma's.

Koop ook nog wat extra fans voor je case, want die BQ 500 komt standaard maar met 3 fans.

Als je die zelf kan bouwen of iemand kent die dat kan, koop die zeker via megekko, scheelt soms wel wat in prijs i.v.m. Alternate. Heb ff snel gekeken en scheelt toch al een goeie €100.

Qua prijs voor je oude systeem zou ik rond de €400-450 vragen, als je in onderdelen verkoopt krijg je soms wel meer, maar veel meer zijn die onderdelen niet echt waard.
 
Laatst bewerkt:
Hi all,

6,5 jaar geleden heb ik volgende PC samen gesteld:

Screenshot-2023-10-02-at-09-01-36.png


Na 6,5 jaar wil ik dus upgraden of volledig vernieuwen.
Ik speel vaak de laatste nieuwe games (Remnant 2, BG3, Cyberpunk 2.0,...) en wil die graag volledig op max kunnen draaien en zoek ook een build waar ik weer een 6+ tal jaar mee verder kan.
Nu had ik de indruk dat upgraden dan al moeilijk wordt aangezien een 4070 TI bvb een "Aansluiting PCIe x16 Versie 4.0" heeft, die voor zover ik kan zien niet op mijn huidige moederbord MSI B350 PC MATE zit....

Indien ik een volledige upgrade zou doen, heb ik momenteel deze configuratie voor totaal prijs van 2.231,5 EUR (op Alternate, heb ook op Megekko al gekeken, licht goedkoper daar):
Screenshot-2023-10-02-at-09-09-23.png


Enige feedback?
Iemand ook een idee voor hoeveel ik de vorige PC zou kunnen verkopen dan?

Cheers en alvast bedankt!
Is niet slecht, kheb dezelfde CPU genomen vorig jaar. Ook dezelfde mobo.
ik zou ook een grotere SSD erin zetten. Heb 2x2TB nvme erin gezet en heb op beide schijven ongeveer 1TB verbruikt.

Je GPU ga je wellicht binnen een jaar of 2 moeten vervangen.
Ik neem aan dat je 1440p speelt? Als je alles op max wilt spelen MET raytracing en met alle toeters en bellen ga je er niet geraken met deze GPU 12 GB Vram is ook aan de lage kant.
Heb zelf helaas geen ervaring met AMD’s GPU dus daar kan ik je niet helpen.
 
Is niet slecht, kheb dezelfde CPU genomen vorig jaar. Ook dezelfde mobo.
ik zou ook een grotere SSD erin zetten. Heb 2x2TB nvme erin gezet en heb op beide schijven ongeveer 1TB verbruikt.

Je GPU ga je wellicht binnen een jaar of 2 moeten vervangen.
Ik neem aan dat je 1440p speelt? Als je alles op max wilt spelen MET raytracing en met alle toeters en bellen ga je er niet geraken met deze GPU 12 GB Vram is ook aan de lage kant.
Heb zelf helaas geen ervaring met AMD’s GPU dus daar kan ik je niet helpen.
Ik ben ook tussen de RTX 4070 Ti of toch de AMD RX 7900 XTX aan het twijfelen. Deze laatste heeft wel ineens 24GB VRam dus lijkt mij wel futureproof.

Tuurlijk dan wel niet de Nvidia DLSS frame generation, maar AMD is ook wel volop bezig met hun FSR.
 
Ik zou dan meer geneigd zijn om voor de AMD RX 7900 XTX te gaan. Dubbel zoveel VRAM, in alles buiten Raytracing/DLSS een betere kaart. FSR 3 is al uit dacht ik? Maar games moeten het nog ondersteunen.
De 4070 Ti vind ik gewoon geen interessante kaart, 12GB VRAM is niet interessant naar de toekomst toe.
 
Je GPU ga je wellicht binnen een jaar of 2 moeten vervangen.
Hangt er vanaf. Als je altijd zware games op max settings wil spelen op 144-165fps zal die 12GB kaart inderdaad niet genoeg zijn. Als je je settings wat lager zet kan dat perfect.

Heb al 5 jaar een 2080 en die kan nog alles vlot draaien op 75fps met DLSS, weliswaar op High (en hier en daar Ultra) settings. Gisteren zelfs nog Cyberpunk gespeeld en dat ging heel vlot, zelfs geen dips gehad.
 
Ik ben ook tussen de RTX 4070 Ti of toch de AMD RX 7900 XTX aan het twijfelen. Deze laatste heeft wel ineens 24GB VRam dus lijkt mij wel futureproof.

Tuurlijk dan wel niet de Nvidia DLSS frame generation, maar AMD is ook wel volop bezig met hun FSR.
Ik zou dan meer geneigd zijn om voor de AMD RX 7900 XTX te gaan. Dubbel zoveel VRAM, in alles buiten Raytracing/DLSS een betere kaart. FSR 3 is al uit dacht ik? Maar games moeten het nog ondersteunen.
De 4070 Ti vind ik gewoon geen interessante kaart, 12GB VRAM is niet interessant naar de toekomst toe.

Ben inderdaad daarover nog stevig aan het twijfelen; AMD RX 7900 XTX vs 4070 TI.
Zelf wel een G-Sync scherm + minder vertrouwen in de AMD 'software' side of things (FSR) dan die van NVidea (DLSS 3 etc.) maar 12GB vs 20GB... what to do what to do
 
Zou zeggen ga of omhoog naar een 4080 of ga voor de 7900, 4070ti is waarschijnlijk de worst value high end kaart op de markt.
 
Zou zeggen ga of omhoog naar een 4080 of ga voor de 7900, 4070ti is waarschijnlijk de worst value high end kaart op de markt.

4080 wordt te duur, 4070 ti vooral de 'maar' 12GB ram dat tegensteekt, als je verder benchmarks op zoekt scoort die wel stukje steviger dan de 4070 (+- 23 % beter, maar 33% duurder, ...) soms denk ik of het beter zou zijn om een gewone 4070 te pakken en binnen 2 jaar eventueel terug te upgraden; maar weet dan weer niet of dat de moeite is tov mijn 1080 TI
 
4080 wordt te duur, 4070 ti vooral de 'maar' 12GB ram dat tegensteekt, als je verder benchmarks op zoekt scoort die wel stukje steviger dan de 4070 (+- 23 % beter, maar 33% duurder, ...) soms denk ik of het beter zou zijn om een gewone 4070 te pakken en binnen 2 jaar eventueel terug te upgraden; maar weet dan weer niet of dat de moeite is tov mijn 1080 TI
Denk persoonlijk dat je een 4070 en 4070ti op hetzelfde moment gaat moeten upgraden. Het zal niet de compute perf zijn maar eerder het geheugen waarvoor je deze kaarten gaat upgraden.

Heb persoonlijk een 4070, ben niet voor 4070ti gegaan omwille van het geheugen aan die pricepoint. In 2023 1000€ geven aan een 12GB kaart is naar mijn inzien te zot. Zo een budget aan een GPU geven was ook niet voorzien maar als dat een 24GB kaart was geweest had ik dit waarschijnlijk wel gedaan.
Vandaag zou ik waarschijnlijk voor een 7800XT in mijn pricerange gaan maar die was toen nog niet uit.
 
Ik ben ook tussen de RTX 4070 Ti of toch de AMD RX 7900 XTX aan het twijfelen. Deze laatste heeft wel ineens 24GB VRam dus lijkt mij wel futureproof.

Tuurlijk dan wel niet de Nvidia DLSS frame generation, maar AMD is ook wel volop bezig met hun FSR.
Je gaat meer bang voor je buck krijgen bij AMD op vlak van de Vram en ook het feit dat ze FSR 3 ondersteunen op elke gen kaart.

Terwijl nvidia met DLSS 3 bv al de RTX 3 reeks niet meer ondersteunt…

Maar ik weet dat AMD soms problemen gaf met hun drivers dus geen idee wat de situatie nu is.
Hangt er vanaf. Als je altijd zware games op max settings wil spelen op 144-165fps zal die 12GB kaart inderdaad niet genoeg zijn. Als je je settings wat lager zet kan dat perfect.

Heb al 5 jaar een 2080 en die kan nog alles vlot draaien op 75fps met DLSS, weliswaar op High (en hier en daar Ultra) settings. Gisteren zelfs nog Cyberpunk gespeeld en dat ging heel vlot, zelfs geen dips gehad.
In zijn beginpost zegt hij dat hij terug voor 6 jaar alles max wilt draaien daarom dat ik erbij zeg als hij dat effectief wilt de 4070Ti is a no go.
 
kwaltieit van FSR is wel niet de verte gelijk aan dlss. het is oké maar ook niet meer dan dat. in blinde testen kunnen de mensen er dlss 90% van de tijd uithalen.

FSR3 heeft ook een grote latency penalty dan dlss 3 en een veel kleine range van supported titles.


naar mijn mening ben je nog steeds beter af met nvidia als RTX en echte next gen gaming je ding is. ben je bereid je settings wat terug te schroeven heb je natuurlijk veel meer bang for the buck met amd.

heb zelf nvidia om die reden en ben amd aandeelhouder... :p


Ik zou ook een amd cpu pakken ipv intel. die marginale single core boost is het extra verbruik niet waard tov amd en in multicore is amd beter of gelijk afhankelijk van de applicatie. in gaming is amd beter in de meeste games.

mijn suggestie :

vervang die cpu door een 7800x3D is gemiddeld 12% sneller dan een 13700k. ( https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MmiAZHM8e6L9ngbTkmihtk-970-80.png.webp )
koop een cheaper mobo. ik heb een zwaar overclockte 5900X op een 150 euro mobo draaien (B550 aorus pro). Ik was in de tijd zelf iemand die de duurste crosshair hero moederborden kocht van Asus en de meerwaarde is 0,0. het scheelt u enkel in uw portefeuile.

met de 150-200 euro die je uitspaart kan je opleggen voor een 4080 en heb je een betere pc op elk vlak.

fps/$ de enige goede nvidia kaart ironisch genoeg de 4090 maarja... wie heeft dat er voor over. Het is een shitty gen om gpu's te kopen en met die gigantische sprong in ray trace performance tussen elke generatie gaat geen enkele gpu echt heel lang meegaan denk ik. noch amd, noch nvidia.

Consoles zijn nu wel de bottleneck want die kunnen al niet meer mee dusja... misschien zit je wel nog even goed voor al die console ports :p
 
Laatst bewerkt:
Da's duidelijk voor mij, ik ga voor de RX 7900 XTX :coolbrows:
Dat is wel ineens 1.130 (op alternate), ik had het nog over de 7900 XT van 990 euro (op alternate), lijkt op zich weer niet veel maar is toch 140 EUR verschil.

Wat denken jullie van het feit dat ik een G-Sync monitor heb en dus met de switch naar AMD ook daar geen gebruik meer van kan maken?
Heb wat opgezocht en de meningen lijken wat verdeeld over de impact... in het algemeen blijkt het toch belangrijk te zijn om in het geval van AMD een free-sync ondersteunend scherm te pakken en in geval van nvidea een GSync scherm (tenzij je FPS > GHZ maar met de games die ik wil spelen en met hoge settings verwacht ik niet boven de 144 FPS uit te komen...)
 
kwaltieit van FSR is wel niet de verte gelijk aan dlss. het is oké maar ook niet meer dan dat. in blinde testen kunnen de mensen er dlss 90% van de tijd uithalen.

FSR3 heeft ook een grote latency penalty dan dlss 3 en een veel kleine range van supported titles.


naar mijn mening ben je nog steeds beter af met nvidia als RTX en echte next gen gaming je ding is. ben je bereid je settings wat terug te schroeven heb je natuurlijk veel meer bang for the buck met amd.

heb zelf nvidia om die reden en ben amd aandeelhouder... :p


Ik zou ook een amd cpu pakken ipv intel. die marginale single core boost is het extra verbruik niet waard tov amd en in multicore is amd beter of gelijk afhankelijk van de applicatie. in gaming is amd beter in de meeste games.

mijn suggestie :

vervang die cpu door een 7800x3D is gemiddeld 12% sneller dan een 13700k. ( https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/MmiAZHM8e6L9ngbTkmihtk-970-80.png.webp )
koop een cheaper mobo. ik heb een zwaar overclockte 5900X op een 150 euro mobo draaien (B550 aorus pro). Ik was in de tijd zelf iemand die de duurste crosshair hero moederborden kocht van Asus en de meerwaarde is 0,0. het scheelt u enkel in uw portefeuile.

met de 150-200 euro die je uitspaart kan je opleggen voor een 4080 en heb je een betere pc op elk vlak.

fps/$ de enige goede nvidia kaart ironisch genoeg de 4090 maarja... wie heeft dat er voor over. Het is een shitty gen om gpu's te kopen en met die gigantische sprong in ray trace performance tussen elke generatie gaat geen enkele gpu echt heel lang meegaan denk ik. noch amd, noch nvidia.

Consoles zijn nu wel de bottleneck want die kunnen al niet meer mee dusja... misschien zit je wel nog even goed voor al die console ports :p
Er zijn nog altijd issues met de Ryzen 7 CPU's en DDR5 geheugen om op max speeds te runnen. Je vindt er genoeg over online als je via google zoekt.
En als zelfs Jayztwocents zelf eraan denkt om zijn persoonlijke rig terug op intel te zetten wegens die memory issues met Ryzen 7 zegt wel genoeg.

Ook niet vergeten als je voor de nieuwste gen AMD wilt gaan ben je verplicht om voor DDR5 geheugen te gaan (wat wel beter is voor in de toekomst) maar bij Intel 13 reeks kan je nog wel DDR4 geheugen gebruiken niet alleen DDR5.

Over nvidia ben ik ook wel akkoord ga liever voor hun gpu's dan voor AMD, feit is gewoon dat op dat vlak nvidia mijlenver vooruit ligt op AMD.
AMD heeft de laatste jaren zich gefocused op hun nieuwe CPU's en de GPU's gelaten voor wat ze waren, waardoor nvidia vrij spel heeft gekregen.
hun DLSS is inderdaad veel beter. bijna in elk opzicht. Ze zijn meestal ook veel duurder.

Ik weet de prijzen niet van buiten maar als je een nieuwe AMD kaart kan kopen voor zeg maar 1000 euro en de 4080 of hoger kost 150-200 euro meer zou ik persoonlijk voor de nvidia kaart gaan.
 
Wat denken jullie van het feit dat ik een G-Sync monitor heb en dus met de switch naar AMD ook daar geen gebruik meer van kan maken?
Heb wat opgezocht en de meningen lijken wat verdeeld over de impact... in het algemeen blijkt het toch belangrijk te zijn om in het geval van AMD een free-sync ondersteunend scherm te pakken en in geval van nvidea een GSync scherm (tenzij je FPS > GHZ maar met de games die ik wil spelen en met hoge settings verwacht ik niet boven de 144 FPS uit te komen...)
Dan is Nvidia een no brainier . Gsync schermen zijn beter omdat ze aan veel hogere kwaliteitseisen moeten voldoen dan freesync. Die gsync module werkt ook gewoon beter .

Je scherm down of sidegraden is gwn geld weggooien.

Jammer genoeg is Nvidia wat Apple aan het worden met hun vendor lock in toestanden ….
 
Dat is wel ineens 1.130 (op alternate), ik had het nog over de 7900 XT van 990 euro (op alternate), lijkt op zich weer niet veel maar is toch 140 EUR verschil.

Wat denken jullie van het feit dat ik een G-Sync monitor heb en dus met de switch naar AMD ook daar geen gebruik meer van kan maken?
Heb wat opgezocht en de meningen lijken wat verdeeld over de impact... in het algemeen blijkt het toch belangrijk te zijn om in het geval van AMD een free-sync ondersteunend scherm te pakken en in geval van nvidea een GSync scherm (tenzij je FPS > GHZ maar met de games die ik wil spelen en met hoge settings verwacht ik niet boven de 144 FPS uit te komen...)
Dan is de XTX wel beter qua prijs/kwaliteit. 990 voor de XT is te veel, want soms vindt ge daar al een XTX voor.

vb hier https://www.megekko.nl/product/1962...7900-XTX-Phantom-Gaming-24GB-Videokaart?s_o=2
 
Ik heb met de PC builder van Alternate eens een aantal goedkopere componenten gepakt waardoor ik dan een 4080 kan pakken en nog eindig op +- 2.300; slaagt dat ergens op tov mijn initiele build (met 4070 TI) of gaan er allerlei bottlenecks ontstaan doordat de andere componenten goedkoper zijn?

Screenshot-2023-10-04-at-09-55-05.png
 
Ziet er goed uit imo. Ik zou misschien 850W kiezen ipv 750, en zoals @Ascari aanhaalt een aparte boot drive voorzien voor Windows en niet één enkele SSD. Dat laatste is eerder persoonlijke voorkeur.
 
Terug
Bovenaan