Budget pc, <750 euro

Général Zantas

Well-known member
Mijn huidige pc is samengesteld geweest einde 2018 met relatief recente onderdelen destijds, maar ook niet het duurste van het duurste. Na 5 jaar vertoont hij wel reeds een hoop mankementen, en als ik userbenchmark check, presteert mijn pc "way below expectations" en presteren 87 pc's met dezelfde onderdelen beter dan de mijne.
Geen idee of die abuis is samengesteld geweest, of dat er een paar malfunctionerende onderdelen in zitten, maar er gaan alleszins wel wat dingen mis. Zo probeert hij elke twee weken al 3 jaar lang Windows 10 naar Windows 11 te updaten en blijft hij falen. Ik heb uren besteed aan troubleshooten, windows herinstalleren, resetten, etc maar hij blijft hetzelde geven. Hij geeft ook vaak piepjes bij het opstarten, hij bevriest soms en dan moet ik herstarten, als ik USB's unplug krijg ik BSOD's, etc. Afin, je snapt het wrs wel. Ik wil een nieuwe pc.

Nu, ik probeer ook te minderen met gamen, dus ik zoek niet naar een highend gaming pc, veel meer dan een paar oude getrouwe games ga ik niet meer spelen. Idealiter spendeer ik niet meer zoveel geld aan een pc, maar ik wil liefst wel iets beter dan wat ik nu heb.

Dit is mijn huidige setup, waar ik op zich wel redelijk tevreden over ben al begint hij ondertussen moeilijk te doen met mijn games.
RQXfBQ1.png

(De Genesis S Titan 800 is de case btw)

Is het voor <750 euro mogelijk om iets beter samen te stellen? Deze heeft me destijds 900 euro gekost. Maar de prijzen van videokaarten zijn hard gestegen, en CPU's lijken me nu ook niet veel goedkoper te zijn. Dus ik weet niet of mijn vraag wel realistisch is.
 
Deze heb ik snel samengesteld gebaseerd op de geadviseerde bestsellers. Let op, ik woon in Polen dus daarom de andere currency (momenteel 4,6 PLN per euro). Ik heb alternate geprobeerd maar de helft van de geselecteerde componenten staan niet op alternate.
Ik heb nog niet bijzonder veel aandacht besteed aan de aanbieders van de componenten (dus ik heb niet Gygabyte RX6600 vergeleken met MSI of andere producent, eventueel dat ik op die manier wat geld kan besparen en een beter model kan kiezen).
Ook de case heb ik maar gewoon rap iets gekozen dat voldoet aan de vereisten, maar dat kan veranderen. Als ik alles goed uitreken, kom ik op ongeveer 700 euro uit. Ik heb dus nog 50 euro speling om componenten te upgraden en eventueel sommige te veranderen als er goedkopere alternatieven beschikbaar zijn.

Thoughts?

0MiRhZb.png
 
I'll do you one better voor 9 euro extra. Hopelijk zijn de prijzen en beschikbaarbeid ongeveer gelijk waar jij woont. Ik zou of de cpu naar een 5600 of de gpu naar een RX7600 kunnen brengen, maar dat is de meerprijs écht niet waard.

 
I'll do you one better voor 9 euro extra. Hopelijk zijn de prijzen en beschikbaarbeid ongeveer gelijk waar jij woont. Ik zou of de cpu naar een 5600 of de gpu naar een RX7600 kunnen brengen, maar dat is de meerprijs écht niet waard.

Ik zou wel ineens 2x16gb RAM pakken. Kost misschien 20 of 30 euro meer.
 
De RX 6650 XT is hier 50 euro duurder en volgens technical.city en hwbench.com tussen de 15 en de 30 % beter dan de RX 6600, terwijl de RX 6600 reeds een 70% verbetering is tov mijn huidige kaart. De RX 6600 gebruikt ook een stuk minder energie, volgens de bequiet website calculatie zou de setup met de RX 6650 XT 550W kunnen gebruiken op piekmomenten en de RX 6600 maar 450W.
Al maakt het op zich weinig uit want er zijn quasi geen (semi-) modulaire PSU's van 600W. Ik blijf wel bij de 650W van MSI. Ik weet eigenlijk niet goed of 550W voldoende zou zijn, men adviseert 100-150W buffer. 600W zou dus perfect zijn, maar goed, niet beschikbaar hier.

Ik heb het voorgestelde moederbord bekeken maar dat lijkt me net iets te beperkt, al vraag ik me af of de "just in case" extra slots de 25 euro extra waard is. Uiteindelijk heb ik in mijn huidige setup ook nooit iets toegevoegd.

2x16 GB lijkt me momenteel overkill, ik gebruik ook maar 6,5 GB in mijn huidige setup. En dat is dan vooral omdat ik bijna 100 tabs in Google Chrome open heb.

RVirgSY.png


Zo is het momenteel. CPU aangepast op aanraden van Zane. Graka aangepast en goedkopere versie gepakt, die minimal gains spelen uiteindelijk zo geen rol. Case ook aangepast, maar wil wel nog even nakijken of die ruimte genoeg heeft gezien het grote mobo en de grotere PSU.
 
2x16 GB lijkt me momenteel overkill, ik gebruik ook maar 6,5 GB in mijn huidige setup. En dat is dan vooral omdat ik bijna 100 tabs in Google Chrome open heb.
:wtf:

:oi22:


waarom kannibaliseer je niet een aantal stukken zoals bijvoorbeeld de case en psu? zou al schelen qua hardware dat je kan steken in een nieuwe build
 
Omdat ik geen ervaring heb met pc's bouwen dus ik laat die configureren door de website waar ik de onderdelen bestel.
En ja, ik weet het, het standaard antwoord is "Mo allez, zo moeilijk is dat toch niet". Feit, als je weet wat je doet en ervaring hebt, is het niet moeilijk. Weliswaar niet iets dat op mij van toepassing is.

De smileys weet ik niet hoe te interpreteren.
 
Als je een video (of twee) bekijkt hoe je een pc moet bouwen dan kan je dit zelf ook. Als je geen brute kracht gebruikt om iets op zijn plaats te krijgen kan er weinig mislopen. En de eventuele schrik voor statische elektriciteit is niet nodig, componenten zijn minder gevoelig hieraan dan 20 jaar terug.

Als je het uiteindelijk zelf doet, niet vergeten het IO shield te plaatsen voor dat je het mobo installeert :biglaugh:
 
Als je een video (of twee) bekijkt hoe je een pc moet bouwen dan kan je dit zelf ook. Als je geen brute kracht gebruikt om iets op zijn plaats te krijgen kan er weinig mislopen. En de eventuele schrik voor statische elektriciteit is niet nodig, componenten zijn minder gevoelig hieraan dan 20 jaar terug.

Als je het uiteindelijk zelf doet, niet vergeten het IO shield te plaatsen voor dat je het mobo installeert :biglaugh:

Ik ben gewoon vrij onhandig, zelfs een kast van Ikea in mekaar zetten, kost vaak 2 beurten omdat ik iets verkeerd doe.
 

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan