nieuwe game pc

quicky

New member
Hallo,

Na heel wat jaren niet meer gegamed te hebben op een PC, zou ik nu een volledige nieuwe setup (dus ook monitor, muis, etc.) willen kopen maar ik ken er helemaal niets (meer) van.

Qua budget mag het wel wat kosten, al hou ik wel van een goede prijs-kwaliteit en ben ik eigenlijk enkel bereid om meer te betalen als dat zinvol is (dus niet voor foeliekes of een beetje extra fps).

Als het mogelijk is, dan liever niet zo'n grote toren met toeters en bellen maar iets strak en niet te groot dat mooi op een bureau staat, zoals bv.
Fractal Design Node 304 Wit
Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Wit
Fractal Design North Chalk White TG Clear Tint Midi Tower

Tips voor een mooie en praktische bureautafel zijn zeker ook welkom. Een stoel heb ik.

Idealiter vormt het één mooi geheel qua uitzicht (dus liever niet witte case en zwarte monitor met een zo'n oplichtend kleurentoetsenbord etc.).

Het is enkel voor gaming en normaal PC-gebruik (om wat makkelijker digitaal te werken moet het ook wel een deftig scherm zijn, of evt. 2, al heb ik daar geen ervaring mee).

Wil iemand mij hiermee helpen?

Alvast veel dank!
 
Beslis eerst wat voor scherm je wilt.
De grootte, tv of pc scherm.
En in welke resolutie.

Ik ben dit jaar overgeschakeld naar een 43" 4k UHD tv als main monitor.
Of ik nu m'n ding doe in native 4k, upscaling technieken gebruik naar 4k of gewoon in 1080p render.
Het ziet er gewoon fenomenaal uit aangezien het allemaal naar 4k wordt geupscaled door de tv.

Meeste mensen plaatsen hun computer wel onder hun bureau.
Een desktop op een bureau plaatsen ziet er nooit deftig uit.

Denk daar eerst over na.
 
  • Wat voor games speel je het liefst? 3D grafische belastende games (-> GPU belangrijker) of eerder strategy/management games (-> CPU belangrijker)?
  • Gezien je enkel witte behuizingen post, moet de rest van de componenten en randapparatuur ook hoofdzakelijk wit zijn qua kleur?
  • Beeldschermresolutie: 1080p/1440p/4K?
Qua budget mag het wel wat kosten
Vrij subjectieve statement. Richtprijs? Want als het een volledige setup is kan het snel aantikken.
 
Geef gerust nog wat extra details zoals bijvoorbeeld totaalbudget of budget apart voor pc? voor de monitor? We helpen je hier graag verder op het forum! ;)
 
Beslis eerst wat voor scherm je wilt.
De grootte, tv of pc scherm.
En in welke resolutie.

Ik ben dit jaar overgeschakeld naar een 43" 4k UHD tv als main monitor.
Of ik nu m'n ding doe in native 4k, upscaling technieken gebruik naar 4k of gewoon in 1080p render.
Het ziet er gewoon fenomenaal uit aangezien het allemaal naar 4k wordt geupscaled door de tv.

Meeste mensen plaatsen hun computer wel onder hun bureau.
Een desktop op een bureau plaatsen ziet er nooit deftig uit.

Denk daar eerst over na.
Bedankt voor de reactie 🙏 maar ik ken er niets van; een TV als monitor lijkt me nogal raar; maar het mag wel een deftig scherm zijn, maar niet supergroot. Bepaalde games die zich lenen voor groot scherm speel ik dan wel op mijn PS en TV. En als 4K de moeite is, dan mag dat zeker 4K zijn. Moet wel nog praktisch blijven om mijn werk op te doen (gewoon bureauwerk en tekstverwerking) en niet mijn hele bureau inpalmen.
 
  • Wat voor games speel je het liefst? 3D grafische belastende games (-> GPU belangrijker) of eerder strategy/management games (-> CPU belangrijker)?
  • Gezien je enkel witte behuizingen post, moet de rest van de componenten en randapparatuur ook hoofdzakelijk wit zijn qua kleur?
  • Beeldschermresolutie: 1080p/1440p/4K?

Vrij subjectieve statement. Richtprijs? Want als het een volledige setup is kan het snel aantikken.
Ik speel zowat alle games; is mij niet te doen om beste performance of graphics maar moet gewoon degelijk zijn en toch voor 4 a 5 jaar mee kunnen.

Behuizing moet niet per se wit zijn; als het samen maar op iets trekt en geen kakofonie wordt.

Richtprijs heb ik niet echt omdat ik de prijzen niet ken; maar meer als 5k wil ik er zeker niet aan uitgeven. Mag ook pak minder zijn als het prijs-kwaliteitsverhouding maar goed zit.
 
Laatst bewerkt:
Een tv is gewoon een pc monitor met een ingebouwde tv tuner.
De laatste "pc monitor" dat ik nog thuis in huis heb gehad was een 19" CRT van meer dan 20 jaar oud.

Tv's bieden gewoon betere kleurkwaliteit, groottes, upscaling, 120 hz en zijn nog eens goedkoper ooit.
Waarom iedereen maar die dure pc monitors blijft kopen of aanraden is me een raadsel.
Een 27" 1440p monitor zoals hierboven zou ik zelfs 10 jaar geleden niet meer durven hebben voorgesteld, laat staan nu in 2023.

Hoe groter het paneel, hoe aangenamer de ervaring. Of het nu gewoon gamen, browsen of wat gewoon "bureauwerk"
43" UHD tv's van LG bijvoorbeeld zijn op dit moment niet te kloppen als pc monitor. En ze kosten niets.
Er is geen "sweet spot" meer in monitors.

Je pakt gewoon een 4k tv en that's it. Het maakt zelfs niet uit in welke resolutie je ding doet.
Die upscalers in tv's zijn zo goed geworden dat alles er fantastisch uitziet.
Elke keer als ik dan eens bij iemand op bezoek ben die dan een generieke "gaming monitor" heeft, heb ik altijd zoiets van, jezus dat ziet er slecht uit.
 
Een tv is gewoon een pc monitor met een ingebouwde tv tuner.
De laatste "pc monitor" dat ik nog thuis in huis heb gehad was een 19" CRT van meer dan 20 jaar oud.

Tv's bieden gewoon betere kleurkwaliteit, groottes, upscaling, 120 hz en zijn nog eens goedkoper ooit.
Waarom iedereen maar die dure pc monitors blijft kopen of aanraden is me een raadsel.
Een 27" 1440p monitor zoals hierboven zou ik zelfs 10 jaar geleden niet meer durven hebben voorgesteld, laat staan nu in 2023.

Hoe groter het paneel, hoe aangenamer de ervaring. Of het nu gewoon gamen, browsen of wat gewoon "bureauwerk"
43" UHD tv's van LG bijvoorbeeld zijn op dit moment niet te kloppen als pc monitor. En ze kosten niets.
Er is geen "sweet spot" meer in monitors.

Je pakt gewoon een 4k tv en that's it. Het maakt zelfs niet uit in welke resolutie je ding doet.
Die upscalers in tv's zijn zo goed geworden dat alles er fantastisch uitziet.
Elke keer als ik dan eens bij iemand op bezoek ben die dan een generieke "gaming monitor" heeft, heb ik altijd zoiets van, jezus dat ziet er slecht uit.
Ik heb ook een 4K OLED tv van LG op mijn bureau staan maar dat is voor mij enkel perfect voor gaming & entertainment.
De scherpte is niet te vergelijken met mijn 27 inch 4K monitor als het aankomt op tekst.
Daarnaast voor kantoorwerk (actief in HR) heb ik 2 laptops in gebruik en wat voor mij absoluut noodzakelijk is = een monitor met usb-c + power delivery tot 100w & dan ook een paar usb-poorten om de receivertjes van muis + toetsenbord gewoon in de monitor te laten zitten.
Mijn ene Dell laptop via de HDMI geen 4K aan, via usb-c naar usb-c wel.
 
Ik heb ook een 4K OLED tv van LG op mijn bureau staan maar dat is voor mij enkel perfect voor gaming & entertainment.
De scherpte is niet te vergelijken met mijn 27 inch 4K monitor als het aankomt op tekst.
Daarnaast voor kantoorwerk (actief in HR) heb ik 2 laptops in gebruik en wat voor mij absoluut noodzakelijk is = een monitor met usb-c + power delivery tot 100w & dan ook een paar usb-poorten om de receivertjes van muis + toetsenbord gewoon in de monitor te laten zitten.
Mijn ene Dell laptop via de HDMI geen 4K aan, via usb-c naar usb-c wel.
Waarom dan stoppen bij 4K @ 27"?
Ga ineens voor een 4k gameboy scherm!

Nu ff serieus.

Op mijn 43" 4k tv ziet alles er haarscherp uit. Maakt niet uit hoe ver ik uitzoom of inzoom.

Dat het idd wat "waziger" wordt bij 55" of 65", daar kan ik best mee in komen.
Maar op 43 inch? Vergeet het jong. Ziet er haarscherp en perfect uit.
Op wilt een gaming systeem van 5k

27" 1440p dan voorstellen is gewoon belachelijk.
Die mens moet eerst zelf beslissen hoe die wilt gamen.
4k tv als pc gaming monitor biedt alleen maar voordelen tov kleinere duurdere pc gaming monitors.
 
Laatst bewerkt:
Met een budget van 5k is dat inderdaad geen goed voorstel, had op moment van plaatsen het budget nog niet gelezen ;)

Mijn TV die ik als monitor gebruik is trouwens 42 inch. Je bureau moet voor een dergelijk formaat ook wel wat diepte hebben natuurlijk. Op 60cm ga je minder geneigd zijn van een +40 inch te plaatsen.

Aan de starter van dit topic = mocht je 2dehands overwegen dan heb ik eventueel een RTX 4090 setup waar over te onderhandelen valt. :)
 
Als voor pc
Op dit moment in jouw budget past een 7800x3D
Deze cpu heeft momenteel van alle andere cpu's e-waste gemaakt.
het heeft zelfs geen nut om een andere cpu te overwegen.
Deze cpu heeft een AM 5 moederbord nodig.
AM5 moederbord naar keuze zolang het maar geen ASUS is op dit moment.
32 GB DDR5 ram 6000 - 6400
1 of 2 tb SSD naar keuze
GPU naar keuze
een voeding met 12 pin compatibiteit moest je voor een nvidia gpu gaan.
Probeer zelf iets samen te stellen op https://www.megekko.nl
En dan kunnen de mensen hier verder advies geven.

Zo krijg je zelf een beeld van wat de prijzen zijn momenteel.
En je gaat zelfs onder de 5k kunnen blijven qua kostprijs.
 
Waarom dan stoppen bij 4K @ 27"?
Ga ineens voor een 4k gameboy scherm!

Nu ff serieus.

Op mijn 43" 4k tv ziet alles er haarscherp uit. Maakt niet uit hoe ver ik uitzoom of inzoom.

Dat het idd wat "waziger" wordt bij 55" of 65", daar kan ik best mee in komen.
Maar op 43 inch? Vergeet het jong. Ziet er haarscherp en perfect uit.
Op wilt een gaming systeem van 5k

27" 1440p dan voorstellen is gewoon belachelijk.
Die mens moet eerst zelf beslissen hoe die wilt gamen.
4k tv als pc gaming monitor biedt alleen maar voordelen tov kleinere duurdere pc gaming monitors.
ik zit hier zelf met een 32 inch tv als pc monitor. kzou zelf niet groter willen gaan en ik zit er op +-90cm van.

Voordeel van pc monitors zou betere responstijden zijn, maar imho merk ik daar bitter weinig van.
Imho is t'enige voordeel van een pc monitor tfeit dat deze zichzelf in waakstand zet als je de pc aflegt, Van een tv moet je deze nog eens apart afleggen
 
Als voor pc
Op dit moment in jouw budget past een 7800x3D
Deze cpu heeft momenteel van alle andere cpu's e-waste gemaakt.
het heeft zelfs geen nut om een andere cpu te overwegen.
Deze cpu heeft een AM 5 moederbord nodig.
AM5 moederbord naar keuze zolang het maar geen ASUS is op dit moment.
32 GB DDR5 ram 6000 - 6400
1 of 2 tb SSD naar keuze
GPU naar keuze
een voeding met 12 pin compatibiteit moest je voor een nvidia gpu gaan.
Probeer zelf iets samen te stellen op https://www.megekko.nl
En dan kunnen de mensen hier verder advies geven.

Zo krijg je zelf een beeld van wat de prijzen zijn momenteel.
En je gaat zelfs onder de 5k kunnen blijven qua kostprijs.
tx voor de tip, CPU klinkt idd goed. Maar voor de rest heb ik geen idee wat ik moet kiezen.
 
Voor 5K kan je al iets mooi maken natuurlijk.. Gezien je voorbeelden van behuizingen 2 v/d 3 mini's waren hier dan ook maar voor geopteerd. Als het goedkoper moet kan je met de videokaart een serie of twee lager gaan en zo veel besparen, de voeding kan je dan ook verlagen naar 850W.

Deze PSU & GPU passen in de behuizing. De RAM is mobo QVL compatibel met een Hynix M die, 6000mhz CL30. De Noctua luchtkoeler geeft dezelfde prestaties als een waterkoeling AIO, dus hierin kan je nog switchen indien gewenst.
hq4lOrVgI80g.png


Ik heb geen kennis over de type beeldschermen en of een TV al dan niet beter is, die discussie laat ik aan anderen over. Een muis en toetsenbord kan je zelf wel uitkiezen denk ik.
 
Totaal niet akkoord om een tv te gebruiken als pc monitor. Zijn echt 2 verschillende dingen in mijn ogen...
aangezien je al enthousiast was over de cpu misschien voor zoiets gaan: https://azerty.nl/product/azerty-gaming-titanium-powered-by-msi-amd-ryzen-7-7800x/5567941
Dan ben je echt niet meer mee. En wordt het tijd om eens research te doen.
Voor hetzelfde budget heb je met de gemiddelde UHD 4k TV op alle vlakken superieure specs en dus betere beeldkwaliteit, HDR en zwartwaarden.
En een groter paneel on top.
Eventuele Input delay latencies zijn ook van de kaart geveegd. Hoef je ook niet meer mee af te komen.
En de hoeveelheid mensen die eindelijk het licht hebben gezien en nu exclusief tv's gebruiken als pc monitor blijft exponentieel stijgen.
Huidige generatie tv's zijn ook super licht, duper dun en zien er esthetisch dan nog eens 10x beter uit dan zo'n awkward "gaming monitor for nerds" met debiele logo's en foeilelijke monitor onderstelsels.
 
Kan je eens een vb. geven van zo'n 42 of 43 inch TV? Vind het op zich wel interessant. Zit nu nog met 2 27" schermen, één 1440p 144hz de andere 1080p 144hz
 
De LG C2 reeks, in 42 en 48" uitvoering is toch populair om als monitor te gebruiken.
48" lijkt mij te groot (dan moet je er verder gaan af zitten), maar 42" lijkt mij wel interessant omdat dat niet veel scheelt qua pixeldensiteit met mijn huidige 34" ultrawide. Zou het ook gebruiken om mijn consoles aan te hangen dan: PS4 en PS5 in de toekomst.
Ik heb een RTX 3070, als ik DLSS aanzet zou 4K ook wel moeten lukken denk ik.

Allez dat is OLED en dus relatief duur, ge kunt voor veel minder geld tegenwoordig een 4K TV of monitor kopen. Er zijn wel genoeg 4K monitoren op de markt (maar niet zo veel OLED monitoren die betaalbaar zijn).
 
Laatst bewerkt:
Ik ben voor een goedkope Dled gegaan. je hoeft helemaal niet voor een dure OLED te gaan.

Dled zag er gewoon goed uit als pc monitor en kost geen hol.
Dan hebben we het over 350 € voor een 43" van LG

Oled is direct een pak duurder.
Ik passeerde langs de mediamarkt voor een nieuw nespresso machine omdat de vorige de geest had gegeven.
En ik ben daar buitengewandeld met die tv.

En eigenlijk heb je geen dure gpu nodig.

Ik doe het hier nog met een oudere 5600xt met 6 GB VRAM
FSR aanzetten op 4K of gewoon in 1080p bij echt zware games. Het maakt in feite niet veel uit.

Het ziet er allemaal een pak beter uit dan native 1080p, je hebt HDR en een groot scherm.
Heb hier cyberpunk en RDR2 opstaan.
Upscaler van tv is gewoon pure magie bij wijze van spreke.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan