6% BTW nieuwbouw

Flandrien

Member
Dag forumleden,

Zijn er hier mensen die reeds ervaring hebben m.b.t de aanvraag voor 6% BTW op nieuwbouw onder de noemer ‘slopen en wederopbouw’?

Hoe lang duurt het vooraleer je de beslissing krijgt na de aangifte 111-1 in te dienen?
 
Dat is echt de domste maatregel uit de recente geschiedenis van dit land.

Maar goed, het moet zijn dat we massa's geld teveel hebben en dat de bouwsector een zieltogende sector is waar ze allemaal met hun handen zitten draaien, wachtend op werk, die dringend moest ondersteund worden. Ik weet niet welke paddo's de minister genomen heeft die deze beslissing erdoor duwde, maar het moet sterk spul zijn die mensen in een compleet ander universum brengt.

Paddo's, of een stevige succes fee van de bouwlobby om dit erdoor geduwd te krijgen.
Nee dat is een stimulans om oude krotten gewoon af te breken en goed geisoleerde nieuwbouw te zetten ipv renovatie en minder geisoleerd
 
Omdat @mac-bc vindt dat je gedecentraliseerde woningen maar moet laten verkrotten tot ze onbewoonbaar zijn, om dan af te breken en de mensen te laten verhuizen naar een meer gecentraliseerde woning.

Zoiets toch hé mac? :tongue:

Soit, je mag in dit land, zelfs woningen die zonevreemd staan, doorgaans afbreken en een nieuwe woning in de plaats zetten. Dan lijkt het mij beter dat die mogelijkheid er is aan een verlaagd BTW tarief en dus de kost vergelijkbaar wordt met renoveren, dan dat je die oude woning eindeloos effectief moet renoveren en oplappen.
 

Gewoon dom is nog een eufemisme, het is namelijk zowel dom alsook leugenachtig.

Waarom dom en leugenachtig? Deze maatregel werd officieel aangekondigd als steunmaatregel voor de bouwsector "want oei oei oei Corona en al!". Er is echter niet de minste indicatie dat de bouwsector überhaupt te lijden had (of heeft) onder de Coronacrisis, laat staan dat er harde cijfers zouden zijn. Eerder integendeel: quasi alle aannemers spraken over een verhoogde vraag uit de markt omdat:
A) mensen hun reisbudget op overschot hadden
B) mensen door het constante thuiswerk meer thuiswerkcomfort wilden (aparte bureau etc.)
C) door het constant thuis zijn in de vrije tijd ook op andere vlakken meer comfort wilden (eindelijk eens die nieuwe ramen steken waar ze al 5 jaar over praten, eindelijk eens die mazoutketel vervangen door een gasketel waar ze al 3 jaar over praten, ...)
D) mensen ook tijd over hadden om nu eindelijk eens werk te maken om offertes te gaan opvragen, aannemers te ontvangen, enzovoort.

Bovenstaande 4 redenen hebben gezorgd voor een enorme boost aan de bouwsector en een stijging van het aantal renovaties, dus zelfs zonder deze 6%-maatregel. Dat bewijzen de cijfers (cfr. cijfers over het aantal bouwaanvragen bij steden en gemeenten i.k.v. renovaties die door het dak gaan sinds Corona). Dat zijn de feiten.
Maar bon, wat doen de feiten ertoe nietwaar? We weten allemaal dat onze politici verzot zijn op Sinterklaaspolitiek. En dat onze burgers wel veel blaten, maar als het aankomt op de Sinterklaaspolitiek niet aan de decadente verleidingen kunnen weerstaan. En zeker als het dan nog eens gaat om bakstenen. En maar cadeau's blijven uitdelen vanuit onze bodemloze financiële put.

Waarom is het nog eens extra dom?
A) Je spreekt hier over enorme bedragen. Dit zijn cadeau's aan mensen die een nieuwbouw zetten (sowieso al geen arme sukkelaars) van enkele tienduizenden euro's. Je zit heel snel aan + 50 000 euro overheidscadeau per gezin. Vijftig-duizend euro. Je moet eens goed nagaan. Gigantische bedragen.
B) Als overheid heb je op dat moment dus ook enorme hefbomen in handen om wat te sturen waar nodig. Een gigantische window of opportunity ligt daar open. Echter, ik constateer samen met u dat er amper tot niet gestuurd wordt. Dom geld, gewoon weggesmeten door ramen en deuren. En dat met zo'n erbarmelijke staat van de staatskas. Laat dat goed insijpelen.
C) Wat zou je dan moeten sturen als overheid? Is het misschien al iemand opgevallen bij de overheid dat we hier al meer dan een halve eeuw onze ruimtelijke ordening aan het verkrachten zijn? Neen? Dat alle experts het erover eens zijn dat dit een nefast probleem is die ons terugslaat in het gezicht, en in de toekomst nog veel harder terug in ons gezicht zal slaan?
Enige jammere: het kost enorm veel geld om die historische fouten te gaan rechtzetten.

Moet ik nog meer zeggen? 1+1=2 zeker?
Door geen enkele planologische voorwaarde te koppelen aan deze maatregel, is men dus momenteel bezig met (letterlijk) het vastbetonneren van onze slechte ruimtelijke ordening voor nog eens 100 jaar en wellicht zelfs langer. We zitten al krap bij kas, en nu betalen we dus allemaal nog extra als burger, niet om problemen op te lossen, maar om godverdomme problemen te bestendigen en zelfs te faciliteren. Hoe kan dat? Hoe kan iemand zo lomp zijn? Wat een incompetente pummels.
 
Nee dat is een stimulans om oude krotten gewoon af te breken en goed geisoleerde nieuwbouw te zetten ipv renovatie en minder geisoleerd
Ik ben ook wel voorstander om soms gewoon een oud huis af te breken.
Maar er valt ook wel iets te zeggen over gewoon in een oud kot wonen dat minimaal waar (economisch) bij te isoleren en meer (toekomstig gezien) groene elektriciteit te verbruiken.

Iets afbreken dat al bestaat, eventueel recycleren en een nieuwbouw zetten heeft ook een enorme milieu-impact. (Ontginnen grondstoffen, aanmaak materialen (energie/uitstoot), vervoer, inefficiënt bouwproces, afbraak, recyclage, stockage, ...)



Bij onze verbouwing heb ik geprobeerd om hier bewuste keuzes te maken voor met een zo laag mogelijke milieu-impact te verbouwen inclusief recyleerbaarheid (circulair) en (zover ik weet en begrijp) met gezonde materialen.

Ik ben geen expert ofzo en soms is het ook wat buikgevoel natuurlijk. Wel herinner ik mij de tools voor dauwpuntberekening etc dat er ook tabs waren met CO2 uitstoot per materiaal etc. (Daar heb ik in het begin van ons avontuur liggen rekenen en brainstormen. Meer uit interesse maar uiteindelijk denk ik wel een positief effect te hebben gehad tov het alternatief)
In de praktijk probeer ik voornamelijk zo weinig mogelijk beton/cement,PUR achtige materialen , gips en staal te gebruiken.
 
De uwert rechner van ubakus
Wel herinner ik mij de tools voor dauwpuntberekening etc dat er ook tabs waren met CO2 uitstoot per materiaal etc. (Daar heb ik in het begin van ons avontuur liggen rekenen en brainstormen. Meer uit interesse maar uiteindelijk denk ik wel een positief effect te hebben gehad tov het alternatief)
In de praktijk probeer ik voornamelijk zo weinig mogelijk beton/cement,PUR achtige materialen , gips en staal te gebruiken.
Same here. Heb nog altijd spijt van onze betonplaatfundering, maar de ingenieur die we al hadden aangesteld was wat euhm, nogal onervaren met houtskelet en wilde niet wijken.

Je hebt het trouwens over de U-wert rechner van Ubakus, een Duitse tool die toelaat om dauwpunt, isolatie, thermische inertie, en ook CO2 uitstoot van vloeren, daken en muren uit te rekenen.
Supercoole tool. Die levert wel net iets andere waarden op dan de Belgische EPB software, onder andere omdat die voor identieke producten soms lichtjes andere waarden meeneemt (degenen die gelden voor de Duitse EPB).
Je kan er met een bijhorende tool ook je warmtebehoefte mee berekenen, maar daar vond ik het iets te ver afwijken van de realiteit (qua input) om het echt te vertrouwen.
 
Inderdaad uwert, geweldige tool.
Je kan ook zelf uw waardes invullen als je beschikt over de databladen van het bouwmateriaal.

In een HSB zou ik toch wel nog altijd wat thermische inertie willen. Hoeft daarom niet beton te zijn. Maar daar ben ik minder in thuis. Wie weet bouw ik ooit nog is :)
 
Inderdaad het referentienummer staat op die ontvangstbevestiging.
Misschien is uw geval 100% zeker dat het aanspraak kan maken hierop maar wat als men hier 6% gebruikt en na 1 jaar bekijkt de BTW administratie het dossier en is van mening dat het aan 21% moest zijn… (?).

Of heeft de BTW administratie reeds groen licht gegeven onder de voorwaarden (prive gebruik, 5 jaar gebruik, etc.)
 
Misschien is uw geval 100% zeker dat het aanspraak kan maken hierop maar wat als men hier 6% gebruikt en na 1 jaar bekijkt de BTW administratie het dossier en is van mening dat het aan 21% moest zijn… (?).

Of heeft de BTW administratie reeds groen licht gegeven onder de voorwaarden (prive gebruik, 5 jaar gebruik, etc.)
Dan moet je 15% bijbetalen he :)
Staat ook zo letterlijk op de bevestiging

(*) Deze ontvangstbevestiging houdt op geen enkele wijze in dat de FOD Financiën erkent dat het verlaagde btw-tarief correct is toegepast5 . U kunt deze ontvangstbevestiging gebruiken voor uw administratieve zaken (met uw leveranciers, uw notaris, enz.). 1 Artikel 1quater, § 3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven. 2 Als u uw verklaring niet hebt ingediend via MyMinfin, is dit de datum waarop onze medewerkers ze hebben ingegeven in MyMinfin. 3 U kunt deze nieuwe referentie vanaf vandaag gebruiken. U moet uw administratieve zaken die reeds met de oude referentie hebben plaatsgevonden, niet wijzigen. 4 Zoals vermeld in het artikel 1quater, §3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven. 5 Conform artikel 1quater, § 3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven
 
Hier wachten tot de omgevingsvergunning is goedgekeurd, dan indienen en vervolgens snel afbreken en heropbouwen om nog zoveel mogelijk aan 6% te hebben tot eind volgend jaar...

Wie weet krijg je nog wat langer tijd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Joon
Dan moet je 15% bijbetalen he :)
Staat ook zo letterlijk op de bevestiging

(*) Deze ontvangstbevestiging houdt op geen enkele wijze in dat de FOD Financiën erkent dat het verlaagde btw-tarief correct is toegepast5 . U kunt deze ontvangstbevestiging gebruiken voor uw administratieve zaken (met uw leveranciers, uw notaris, enz.). 1 Artikel 1quater, § 3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven. 2 Als u uw verklaring niet hebt ingediend via MyMinfin, is dit de datum waarop onze medewerkers ze hebben ingegeven in MyMinfin. 3 U kunt deze nieuwe referentie vanaf vandaag gebruiken. U moet uw administratieve zaken die reeds met de oude referentie hebben plaatsgevonden, niet wijzigen. 4 Zoals vermeld in het artikel 1quater, §3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven. 5 Conform artikel 1quater, § 3, van het koninklijk besluit nr. 20 van 20 juli 1970 tot vaststelling van de tarieven van de belasting over de toegevoegde waarde en tot indeling van de goederen en de diensten bij die tarieven
Thanks. Wist ik niet aangezien de bouwpromotor de aangifte heeft ingediend.

Nog steeds afwachten dan op de BTW administratie hun besluit.
 

Wie weet krijg je nog wat langer tijd :)
Van Peteghem, waar hebben ze die plots uitgehaald? De grootste idioot die er rondloopt. En dat heeft hij hier nogmaals bewezen. Moet je die uitleg eens lezen:
"Oei, de prijzen stijgen en de wachttijden voor materialen lopen op! Vlug, steun de bouwsector!".
-> Hoezo? Die prijzen en wachttijden zijn toch alleen een probleem voor de eindconsument?
"Euh, ja, maar door die stijgende prijzen zal de eindconsument misschien geen centjes meer genoeg hebben voor hun splinternieuwe nieuwbouw waardoor misschien wel de ganse sector daar ooit eens last van zal hebben!"
-> Hoezo? Dat zien we toch niet aan de cijfers?
"Ututut, we gaan toch alvast maar de bouwsector steunen want je weet maar nooit!".

:wtf: :wtf:

Ik weet niet of ons genie Van Peteghem het al opgemerkt heeft maar de grondstofprijzen (en dus ook consumentengoederen) stijgen OVERAL, de wachttijden stijgen OVERAL. Dus wat ga je nu doen? Ook met geld beginnen rondstrooien in alle andere sectoren? Cut the crap.

By the way: mooi 1-2-tje hoor. Kamerlid van CD&V stelt parlementaire vraag aan CD&V-minister: "Hey, minister, ga je onze lieftallige bevolking blijven verwennen met allerlei lekkers op fiscaal bouwvlak?" Waarop de minister: "Ja hoor, parlementslid, ik vind gerust dat we nog wat extra tienduizenden euro's gratuit door ramen en deuren moeten gooien voor onze kiezertjes, euh excuseer, onze burgers!".
 
Laatst bewerkt:
Los van de verantwoording voor de huidige steunmaatregel vind ik het enorm scheef dat verbouwingen steevast 6% BTW genieten terwijl alle vorm van nieuwbouw aan 21% is.

Als je een ecologisch/planmatig argument aanhaalt zou ik eerder aan concrete criteria die verlaagde BTW koppelen en niet aan het feit of er al een (al dan niet krot)woning staat.
Waarom niet eerder de energiekost van de bouwmaterialen erbij halen?
Of op z'n minst het (energetisch) resultaat van de verbouwing?
Met "planmatig" bedoel ik dan bvb dat die woningen die zo oud zijn dat het voetpad verdwijnt omdat ze te ver op straat staan, of van die gedrochtelijke lintbebouwing in the middle of nowhere.
Maar nee, de projectbouwers zijn de echte winnaars van dit euvel. Want zij wisten al dat dit eraan kwam (ze waren er waarschijnlijk voor aan t lobbyen), en zij kunnen ook die overpriced kroten kopen om dan een gigantisch apartementsblock op te zetten voor een schoon winstpercentage. Je denkt toch niet dat ze die 15% BTW verlaging integraal gaan doorrekenen naar de koper?
Een doorsnee particulier heeft gewoonweg dat geld niet.
Ik vraag me echt af wat de verhouding project vs particulier is voor die 6%.
 
Los van de verantwoording voor de huidige steunmaatregel vind ik het enorm scheef dat verbouwingen steevast 6% BTW genieten terwijl alle vorm van nieuwbouw aan 21% is.

Als je een ecologisch/planmatig argument aanhaalt zou ik eerder aan concrete criteria die verlaagde BTW koppelen en niet aan het feit of er al een (al dan niet krot)woning staat.
Waarom niet eerder de energiekost van de bouwmaterialen erbij halen?
Of op z'n minst het (energetisch) resultaat van de verbouwing?
Met "planmatig" bedoel ik dan bvb dat die woningen die zo oud zijn dat het voetpad verdwijnt omdat ze te ver op straat staan, of van die gedrochtelijke lintbebouwing in the middle of nowhere.
Maar nee, de projectbouwers zijn de echte winnaars van dit euvel. Want zij wisten al dat dit eraan kwam (ze waren er waarschijnlijk voor aan t lobbyen), en zij kunnen ook die overpriced kroten kopen om dan een gigantisch apartementsblock op te zetten voor een schoon winstpercentage. Je denkt toch niet dat ze die 15% BTW verlaging integraal gaan doorrekenen naar de koper?
Een doorsnee particulier heeft gewoonweg dat geld niet.
Ik vraag me echt af wat de verhouding project vs particulier is voor die 6%.
Dat van die projectbouwers en gigantische appartementsblokken: dat klopt toch niet dat die dat aan 6% terug kunnen opbouwen want dat geldt toch alleen maar voor de bestaande bewoonbare oppervlakte met een max van 200m² als ik me niet vergis?
 
Terug
Bovenaan