6% BTW nieuwbouw

Flandrien

Member
Dag forumleden,

Zijn er hier mensen die reeds ervaring hebben m.b.t de aanvraag voor 6% BTW op nieuwbouw onder de noemer ‘slopen en wederopbouw’?

Hoe lang duurt het vooraleer je de beslissing krijgt na de aangifte 111-1 in te dienen?
 
Dus in principe een kelder met een hoogte van 1.9m (of lager een kruipkelder al is 1.9m al niet echt meer kruipen) telt niet mee als woonoppervlak, een kelder met een hoogte van 2.05m... je hebt het vlaggen...

Of je moet uw volledige kelder definiëren als bergplaatsen. Net zoals al uw slaapkamers op het 1e en 2de verdiep :p
Een bewoonbare kelder is een ruimte die geheel of gedeeltelijk onder het grondoppervlak is gelegen, met een of meerdere kamers, elk met een oppervlakte groter dan 4m2 en op minstens één punt hoger dan 2m, ontworpen voor huisvesting (bijvoorbeeld als keuken, hobbykamer) of zodanig ingericht. Desgevallend kan het gaan om een afzonderlijk deel van een kelderruimte (afgescheiden door een wand).

Ik stel me heel veel vragen hoe ze die beoordeling allemaal gaan doen...
 
Iemand die mij een concrete planning kan geven wat je eerst moet doen vooraleer je dit document invult op Myfin?
Situatie: Wij slopen (oude boerderij) en herbouwen een nieuwbouw op een perceel dat van ons is. Wij hebben de bouwvoorschriften van de gemeente en praten op dit moment met verschillende architecten over onze nieuwbouw. Is het mogelijk om deze "6%" aanvraag al in te dienen zonder dat je al de bouwvergunning hebt aangevraagd? Volg ik namelijk de juiste planning om alles hiervoor in orde te brengen?

Gisteren naar de dienst fiscaliteit gebeld en wisten hierover mij niets te zeggen. Begrepen volgens mij ook echt niets wat ik zei... Wat wel werd meegedeeld was dat een aanvraag een paar maanden kan duren en dat door corona dit termijn ook nog met een jaar kan verschoven worden tot eind 2023.
Je hebt eerst een omgevingsvergunning nodig alvorens je de verklaring 111-1 kan indienen.
 
Dus in principe een kelder met een hoogte van 1.9m (of lager een kruipkelder al is 1.9m al niet echt meer kruipen) telt niet mee als woonoppervlak, een kelder met een hoogte van 2.05m... je hebt het vlaggen...

Of je moet uw volledige kelder definiëren als bergplaatsen. Net zoals al uw slaapkamers op het 1e en 2de verdiep :p
Ja nee hé, die kelder telt sowieso niet mee, ongeacht die hoogte.
 
En als die kelder ingericht is als fitnessruimte, telt die WEL mee...
Beter 5 jaar wachten en dan inrichten :)

Ook volgens de circulaire telt NIET mee: washuizen (=waskot?)
Telt WEL mee: strijkkamer
...
Ik ging er idd wel voor het gemak van uit dat het om puur een kelder ging. Als die ingericht wordt is het idd weer iets anders.
 
Los van de andere criteria zoals eigen woning ed, het oude gedeelte moet groter zijn dan de helft van het totale volume na de verbouwing.

Je hebt natuurlijk wel de pech wanneer je al gestart bent en vlak daarna de regels voor 6% afbraak en heropbouw ingingen, kans is groot dat een volledige afbraak en heropbouw interessanter was, maar goed, dat is met veel nieuwe regels zo natuurlijk.
Het zijn ook maar plannen die ik heb omdat de prijzen de pan uitswingen. Ik kocht de huidige woning aan grondprijs en woon er ondertussen al 5 jaar in. Heb je toevallig ervaring met optoppingen in HSB? Ik zou er een L opzetten zo blijft het oud gedeelte groter, de woning is 10 op 12,6, buitenblad gemeten. De beneden is echt wel ruim, maar compleet verkeerd ingedeeld door incompetente boomers, o.a.toilet in badkamer, trap naar boven die in waskot/garage zit.
 
incompetente boomers,
of je kan ook beseffen dat er 30-40 jaar geleden op een totaal andere manier naar huisvesting + indeling gekeken werd?

waarom je dat altijd op "boomers" moet steken, beats me. Het polariseert enkel een discussie nodeloos. Er zijn genoeg frustri threads waar je dit soort dingen in kan uiten, dan kan de rest die fijntje negeren...
 
of je kan ook beseffen dat er 30-40 jaar geleden op een totaal andere manier naar huisvesting + indeling gekeken werd?

waarom je dat altijd op "boomers" moet steken, beats me. Het polariseert enkel een discussie nodeloos. Er zijn genoeg frustri threads waar je dit soort dingen in kan uiten, dan kan de rest die fijntje negeren...
Het huis is gebouwd in 2001, in 2001 nog kiezen voor houten ramen en handbediende rolluiken is toch zeer vreemd vind ik. Als je een woning bouwt voor je pensioen aan de kust te slijten kies je toch voor onderhoudsgemak. De eigenaar heeft het huis wind en waterdicht laten bouwen en dan zelf alles laten afwerken door de goedkoopste stielman. Uiteraard heeft hem dat meer gekost. Hij heeft ook veel zelf gekraamd. Uiteindelijk is hij overleden aan een ziekte en heeft hij nooit zijn pensioen kunnen slijten aan de kust.
 
Even terug leven in het topic blazen.

Onze aannemer heeft ons verteld dat zij deze week een meeting hebben gepland staan met de BTW administratie om o.a. dit onderwerp te bespreken. Nu, de BTW administratie blijkt zelf nog niet volledig up-to-date te zijn met deze regelgeving... .

Zal bij ons allesinds lang aanslepen vooraleer uitspraak hierover...
 
Even terug leven in het topic blazen.

Onze aannemer heeft ons verteld dat zij deze week een meeting hebben gepland staan met de BTW administratie om o.a. dit onderwerp te bespreken. Nu, de BTW administratie blijkt zelf nog niet volledig up-to-date te zijn met deze regelgeving... .

Zal bij ons allesinds lang aanslepen vooraleer uitspraak hierover...
En wat is er precies onduidelijk in jullie dossier? Of waar gaat de twijfel over?
 
Iemand een gedacht of die regel toevallig ook geldig zou zijn bij afbraak van een stal van 75m2 in onze toekomstige tuin? Dat "gebouw" staat op het GRB als gebouw maar is ondertussen wel al afgebroken. Ik neem aan dat dit niet in aanmerking komt maar zou anders wel ferme cadeau zijn.
 
En wat is er precies onduidelijk in jullie dossier? Of waar gaat de twijfel over?
Of het daadwerkelijk gaat over 'slopen en wederopbouw'. In specifiek gaat het over een perceel grond waar er nooit een woning heeft opgestaan (althans volgens mijn info) maar slechts genre van stallen + kelder.

Alsook, de totale perceel grond van +- 0,36Ha wordt ingedeeld voor 6 nieuwbouwwoningen dus weet ik niet als dit wonig per wonig is ingediend of voor de volledige verkaveling. Allesinds liggen de kelders/putten op onze grond.
 
Of het daadwerkelijk gaat over 'slopen en wederopbouw'. In specifiek gaat het over een perceel grond waar er nooit een woning heeft opgestaan (althans volgens mijn info) maar slechts genre van stallen + kelder.

Alsook, de totale perceel grond van +- 0,36Ha wordt ingedeeld voor 6 nieuwbouwwoningen dus weet ik niet als dit wonig per wonig is ingediend of voor de volledige verkaveling. Allesinds liggen de kelders/putten op onze grond.

zie PM
 
Dat is echt de domste maatregel uit de recente geschiedenis van dit land.

Maar goed, het moet zijn dat we massa's geld teveel hebben en dat de bouwsector een zieltogende sector is waar ze allemaal met hun handen zitten draaien, wachtend op werk, die dringend moest ondersteund worden. Ik weet niet welke paddo's de minister genomen heeft die deze beslissing erdoor duwde, maar het moet sterk spul zijn die mensen in een compleet ander universum brengt.

Paddo's, of een stevige succes fee van de bouwlobby om dit erdoor geduwd te krijgen.
 
Dat is echt de domste maatregel uit de recente geschiedenis van dit land.

Maar goed, het moet zijn dat we massa's geld teveel hebben en dat de bouwsector een zieltogende sector is waar ze allemaal met hun handen zitten draaien, wachtend op werk, die dringend moest ondersteund worden. Ik weet niet welke paddo's de minister genomen heeft die deze beslissing erdoor duwde, maar het moet sterk spul zijn die mensen in een compleet ander universum brengt.

Paddo's, of een stevige succes fee van de bouwlobby om dit erdoor geduwd te krijgen.
Waarom dom?
 
Terug
Bovenaan