Review: Earth Defense Force 6

Eind jaren ‘90 verzon D3Publisher een initiatief dat men tot 2010 gaande hield. Het doel van de Simple 2000 Series, wat meteen diens naam verklaart, was het regelmatig uitpompen van conceptueel eenvoudige games die men dan tegen een spotprijs zou verkopen. Die titels bedroegen meestal 2000 yen – tegenwoordig ongeveer 12 euro – en de totale verzameling werd tot stand gebracht dankzij de inspanningen van verscheidene ontwikkelaars. Eén van de relevante participanten heette Sandlot en zij kwamen destijds met Earth Defense Force op de proppen, hoewel het toen door het leven ging met een lichtjes andere naam. Schijnbaar trok deze oorsprong een groot genoeg publiek om decennialang de creatie van menig sequels en spin-offs te rechtvaardigen, met Earth Defense Force 6 als de meest moderne editie. Lukte het Sandlot echter om de glans van deze campy reeks te behouden?

Ik diende een verzoek in voor de pc-port, en de ontvangst ervan verpestte m’n humeur quasi onmiddellijk. Eens ik op de third-person shooter klikte, wou het zonder pardon Epic Online Services op m’n computer installeren. Normaliter zou ik hier amper een punt van maken, maar nadat ik deze opdracht annuleerde, veroorzaakte het voor mij onvergeeflijke problemen. Tot m’n verontwaardiging ontdekte ik dat je Earth Defense Force 6 helemaal niet kunt opstarten zonder EOS, en daarmee basta! “Dat is toch logisch?” zullen sommigen onder jullie misschien wel denken. “Het is ten slotte een coöperatieve belevenis!” Daar ben ik volledig mee oneens, want ik wou aanvankelijk louter met de single player rotzooien, om zo aan de controles te wennen en te beslissen welke difficulty mij het meeste aanstond. Onmogelijk dus, omdat ik telkens een error op m’n scherm kreeg in plaats van het hoofdmenu, alvorens het spel zichzelf automatisch afsloot.


"To save our mother Earth from any alien attack"

Normaal gezien zou deze backend procedure ‘onzichtbaar’ zijn, wat vele andere games (op diverse platformen nota bene) al demonstreerden. In dit geval is het echter een smet op Earth Defense Force 6, want het spel kun je überhaupt niet spelen als je EOS weigert, geheel dankzij de foutieve integratie ervan. Straffer is dat Sandlot deze situatie zelfs verder verprutste: je hebt géén toegang tot de multiplayer mode zonder een Epic Game Store-account, ook al wil je de beperkte cross-platform multiplayer compleet negeren. Die feature maakt het overigens enkel mogelijk om Steam-gebruikers met het EGS-publiek te verbinden; buitenaardse indringers samen met de grotere PlayStation-doelgroep verdelgen vond men blijkbaar overbodig. Als je bovendien alleen met je Steam-vrienden wilt verbinden, zoals hoe men dat in de oudere delen vrijelijk toeliet, dan heb je er nu geen zeggenschap meer over. Wat mij betreft kan zo’n belachelijke beslissing helemaal niet door de beugel, vooral zodra je gaat piepen bij titels waar het activeren van soortgelijke EGS-implementaties optioneel is! Slordig werk waarmee men voorzichtiger had moeten omgaan; er nauwelijks een maand aan sleutelen volstond alles behalve

Het spel kun je überhaupt niet spelen als je Epic Online Services weigert, geheel door de foutieve integratie ervan.


We zijn trouwens nog niet klaar hoor! Pre-orders voor het spel waren enkele weken lang beschikbaar, zonder dat men op de Steam-pagina ooit iets schreef over de bovenstaande vereiste. Dit gegeven maakte men pas een dag of twee na diens lancering openbaar, wat natuurlijk massa’s kritiek op hun officiële kanalen ontketende. Aanvankelijk poogde men de negatieve consensus (tevergeefs) om te keren met een onbeduidende verontschuldiging, hoewel ze inmiddels wel de noodzaak van correctieve maatregelen toegaven. Wanneer Sandlot uiteindelijk de beloofde veranderingen gaat doorvoeren en wat ze exact voor ogen hebben, is echter onbekend. Tijdige verbeteringen zijn op moment van schrijven dus geen garantie.


"From vicious giant insects who have once again come back"

Eens ik m’n chagrijnige uitlaatklep dichtte, begon ik met tegenzin aan de campagne. Bij aanvang benadrukken de ontwikkelaars dat ditmaal het narratief van hoger belang speelt tegenover diens voorgangers, op basis van de walk & talk-onderbrekingen (waarin je erg traag wandelt) gedurende de tutorial. Na een droge inleiding van een aantal minuten confronteer je tevens de harde realiteit: de wereld die je tracht te verdedigen, ligt in de puin. De aardbevolking heeft eveneens betere dagen gekend, want qua aantal telt het slechts een fractie van wat het vroeger was. We kunnen de vinger wijzen naar de brutale slagvelden van Earth Defense Force 5, ook al kwam de geallieerde defensie triomfantelijk uit de bus. Een cruciale overwinning met niettemin een hoge tol, laat staan dat ze nog steeds buitenaardse wezens moeten afweren, al zijn het min of meer restanten van hun gefaalde invasie.

In totaal beschikt Earth Defense Force 6 over ongeveer 150 missies, hoewel zo’n nummer in de praktijk aan ‘kwantiteit over kwaliteit’ grenst.


Klinkt die klemtoon aanlokkelijk volgens jou, dan kan ik je nu al zeggen dat het spel je voor een lange periode zoet zal houden. In totaal beschikt Earth Defense Force 6 over ongeveer 150 missies, hoewel zo’n nummer in de praktijk aan ‘kwantiteit over kwaliteit’ grenst. Deels omdat men in principe missies van het vorige deel kopieert, weliswaar met relatief kleine verschillen. Achter deze verschillen schuilt echter een diepere reden die gradueel ontplooit. Zo’n genuanceerd accent liet me eerlijk gezegd kou, omdat het gameplaygewijs te veel repetitie introduceert. In deze recensie ga ik niets daarover verklappen, anders zou dit de relevante wendingen teniet doen voor zij die er meer belang aan hechten dan mij.


"We'll unleash all our forces, we won't cut them any slack"

Voor de rest blijft deze iteratie trouw aan hetzelfde formaat die je ondertussen van de franchise mag verwachten. Coöperatieve teams van maximaal vier spelers nemen het op tegen overweldigende legers, bestaande uit tientallen of zelfs honderden vijandelijke eenheden. “Eenheden” in plaats van “soldaten,” want Earth Defense Force 6 belaagt spelers met van alles en nog wat. Tweevoetige kikkers met scifi-apparatuur, kolossale wespen, een varia ruimteschepen inclusief traditionele UFO’s, robotten met tentakels, kaiju-achtige schepsels, enzovoort. Het aanbod van creaturen bevat zowel oude tegenstanders als nieuwe aanwinsten, meestal van gigantische omvang, terwijl jij ze als een miezerig mensje tracht te trotseren. Onevenredige conflicten à la David vs menig Goliaths met andere woorden, om nog maar te zwijgen dat de game zelden aarzelt om die balans prompt te escaleren. Uitdaging is dus vanzelfsprekend en je moet alvast snel leren voor welke type vijanden jij absoluut op je hoede moet zijn; veteranen weten bijvoorbeeld maar al te goed dat het altijd oppassen geblazen is zodra je goude mieren tegenkomt! Na verloop van tijd overhandigt het spel eveneens straffere moeilijkheidsgraden, maar ik raad aan om pakweg Inferno te laten liggen voor wat het is totdat je krachtige wapens bezit.

Indien je eerder van Sandlots cheesy serie genoot, dan zul je in dit zesde deel ongetwijfeld alles terugvinden wat je er toen leuk aan vond.


Vooral dit laatste punt spoort je aan om van de ene naar de volgende missie over te stappen, of eventueel reeds voltooide levels te herspelen. Een motiverende factor qua replay value en progressie, want des te meer missies jij tot een goed einde brengt, des te vaker je de kans krijgt om je arsenaal te laten groeien. Kratten (met daarin geweren, harnassen, et cetera) vallen namelijk op de grond wanneer je de eerder vermelde xeno-levensvormen doodt, en met een beetje geluk ben je daarna beter opgewassen tegen toekomstig verzet. Dit resulteert in een noemenswaardig assortiment, hoewel Sandlot ook hier voor ‘kwantiteit over kwaliteit’ opteerde.


"The EDF deploys!"

Interessanter zijn echter de vier gespecialiseerde klasses, aangezien ze op het vlak van onderlinge mechanics meer tactiele mogelijkheden aanbieden, met daarbovenop ruimte voor build customization. De Wing Diver gaat in een ogenblik neer als ze door inkomend vuur wordt geraakt, maar haar mobiliteit in de lucht is (dankzij haar jetpack) ongeëvenaard. Vergeleken daarmee komt de Ranger banaal over, maar hij mag wel speelgoedjes zoals raketwerpers of turrets benutten. De Fencer daarentegen is gepantserd, heeft onder andere een jump booster en gebruikt gemiddeld zwaarder geschut tegenover de rest. Air Raider kan met z’n drones aanvallen, terwijl hij hordes vanop een afstand kan bombarderen met behulp van z’n air strikes. Voertuigen kun je natuurlijk net als voordien opnieuw bemannen, gaande van een motorfiets tot een spider mech die nabije bondgenoten kan genezen, maar ook dit hangt enigszins van je klasse af.

Die karakteristieke (en humoristische) heisa toont aan dat Sandlot de huidige conditie van Earth Defense Force 6 nog kan redden ...


Ongeacht je keuze, Earth Defense Force 6 zal je sowieso in een mum van tijd onderdompelen in chaotische actie. Je moet opletten voor kogels of lasers die massaal om de oren vliegen, en gigantische explosies ‘versieren’ herhaaldelijk de horizon. Gebouwen kunnen makkelijk platgelegd worden door eender wie, juist omdat de vuurkracht langs beide kanten zo hoog ligt. De aliens kun je vliegensvlug aan flarden schieten of tot een bloederige wolk reduceren, en ze zullen geregeld gekatapulteerd worden vanwege hun onrealistische ragdoll physics. De drukste gevechten lijken haast op pandemonium en de ruwe audio – lees: te luidruchtig en niet altijd even aangenaam om naar te luisteren – intensiveert zulke omstandigheden, tot het punt dat je jezelf soms moeilijk hoort nadenken. Zo’n hectisch spektakel combineerde men dan met acteurs die moeiteloos in een B-movie zouden thuishoren, zij het vanwege hun onnatuurlijke intonatie of de manier waarop hun emoties van de hak naar de tak springen. Voordelige eigenschappen die gezamenlijk veel komische momenten met zich meebrengen!

Die karakteristieke (en humoristische) heisa toont aan dat Sandlot de huidige conditie van Earth Defense Force 6 nog kan redden, hoewel men bepaalde tekortkomingen nog altijd niet voldoende in orde bracht. De pc- en configuratie-instellingen laten her en der te wensen over. Alweer matige performantie. Rommelige organisatie van de interface, wat het meeste opvalt in de pre-game lobby's. Eentonige omgevingen, gepaard met repetitieve aard van de objectieven. Geen regionale filters – tenzij ik deze ergens over het hoofd zag – als je een gepaste online sessie wenst op te zoeken, wat vervolgens de kans op periodieke desyncs en gelijkaardige stoornissen verhoogt. Problemen die voor EDF-fanaten bekend in de oren zullen klinken …

Conclusie

Gewoon afwachten; meer hoef ik bijna niet te zeggen. Indien je eerder van Sandlots cheesy serie genoot, dan zul je in dit zesde deel ongetwijfeld alles terugvinden wat je er toen leuk aan vond. Meer van hetzelfde is immers het voornaamste motto van Earth Defense Force 6. Dit is echter verre van genoeg om enkele omringende factoren goed te praten: een vraagprijs van € 60 zonder korting, voor een gelokaliseerde versie die raar genoeg twee jaar lang op zich liet wachten. Inhoudelijk gesproken quasi identiek als je het naast de Japanse versie van 2022 zet, en toch is er vanaf de eerste dag al sprake van ettelijke stukken DLC ter waarde van € 30. De pc-port en de gameplay-formule worstelen met onopgeloste problemen die ook bij diens voorgangers aanwezig waren. Én nu forceert men plotseling een belabberde integratie van Epic Game Store- / Epic Online Services-features, zonder dat de consument op dit moment daar werkelijk baat bij heeft. Mijn advies? Tik in plaats van deze game liever Earth Defense Force 5 op de kop; die ontvangt vandaag de dag toch fikse kortingen tijdens de frequente solden van de digitale winkels …

Pro

  • De algemene ruwheid en het acteerwerk heeft z'n charme
  • 150 missies en hoeveel uitrusting je kan verdienen ...
  • Alomtegenwoordige chaos op het vlak van gameplay

Con

  • Duur voor wat het is, met of zonder de 12 stukken DLC
  • ... maar het is en blijft een zeer repetitieve game
  • Afschuwelijke en geforceerde integratie van EGS en EOS
  • Cross-platform multiplayer sluit PlayStation-spelers uit
  • Oudere mankementen raakte men nagenoeg niet aan
5.5

Over

Beschikbaar vanaf

25 juli 2024

Gespeeld op

  1. PC

Beschikbaar op

  1. PC
  2. PlayStation 4
  3. PlayStation 5

Genre

  1. Shooter

Ontwikkelaar

  1. Sandlot

Uitgever

  1. D3Publisher
 
  • Leuk
Waarderingen: math
Terug
Bovenaan