6% BTW nieuwbouw

Flandrien

Member
Dag forumleden,

Zijn er hier mensen die reeds ervaring hebben m.b.t de aanvraag voor 6% BTW op nieuwbouw onder de noemer ‘slopen en wederopbouw’?

Hoe lang duurt het vooraleer je de beslissing krijgt na de aangifte 111-1 in te dienen?
 
Ik zie zelf bouwpromotoren die hiermee afficheren. Ik vind dat allemaal nogal straf. Mensen tekenen in 2018 voor sod, werken hebben wat vertraging en nu pas beginnne ze aan de verkaveling en kan het aan 6% btw.
 
Ik zie zelf bouwpromotoren die hiermee afficheren. Ik vind dat allemaal nogal straf. Mensen tekenen in 2018 voor sod, werken hebben wat vertraging en nu pas beginnne ze aan de verkaveling en kan het aan 6% btw.
Inderdaad, onze bouw is gestart eind 2020 en volgens de SOD kunnen we hiervan genieten(?)... Benieuwd of er reeds mensen antwoord hebben gekregen op hun aanvraag.
 
Er zijn enkele voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Het moet je enige eigendom zijn en je moet er 5j in gaan wonen, dus het mag geen investering zijn. Verder moet het uiteraard sloop -en wederopbouw zijn. De 6% BTW geldt trouwens enkel op bewoonbare oppervlakte, dus mispak je er niet aan. Het lijkt mooi op papier, maar controleer maar goed alle voorwaarden. Wij hebben ons bijna laten vangen :p
 
Inderdaad, onze bouw is gestart eind 2020 en volgens de SOD kunnen we hiervan genieten(?)... Benieuwd of er reeds mensen antwoord hebben gekregen op hun aanvraag.
Mijn verklaring werd ingediend ergens midden maart, tot op heden niets van vernomen.
Voglens mij moet uw aannemer wel een verklaring 111-3 ingediend hebben toch (voor maart 2021)?
Er zijn enkele voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Het moet je enige eigendom zijn en je moet er 5j in gaan wonen, dus het mag geen investering zijn. Verder moet het uiteraard sloop -en wederopbouw zijn. De 6% BTW geldt trouwens enkel op bewoonbare oppervlakte, dus mispak je er niet aan. Het lijkt mooi op papier, maar controleer maar goed alle voorwaarden. Wij hebben ons bijna laten vangen :p
Wat bedoel je met bewoonbare oppervlakte?
 
Niet voor tuin, terras, opritrenovaties?
Volgens de circulaire:
5.3. Is het verlaagd tarief van toepassing op de volledige prijs? Het verlaagd btw-tarief is niet van toepassing op het gedeelte van de prijs van de levering dat betrekking heeft op zwembaden, sauna's, midgetgolfbanen, tennisterreinen en dergelijke installaties. Het gedeelte van de prijs dat betrekking heeft op het aanleggen van paden, perken, tuinen en afsluitingen, die samen met het bijhorend terrein met toepassing van btw worden verkocht, alsook de kosten voor de levering met plaatsing van een keuken (inbouwkasten en toestellen) waarvan de kosten zijn begrepen in de maatstaf van heffing van de levering, genieten het verlaagd btw-tarief.

Wel jammer voor mensen die een midgetgolfbaan wouden plaatsen in hun tuin.
 
Vooral zuur voor mensen die een grote verbouwing starten onder 6%, maar hiervoor nog enkele muren lieten staan. Bovendien riskeren zij nog steeds onder 21% te vallen na oordeel van de inspecteurs (las ik op bouwforum)? Dubbel genaaid, je zit dan met oude brol muren in je huis en nadien nog eens 21% mogen betalen omdat ze oordelen dat het een vernieuwbouw is...
 
Inderdaad, onze bouw is gestart eind 2020 en volgens de SOD kunnen we hiervan genieten(?)... Benieuwd of er reeds mensen antwoord hebben gekregen op hun aanvraag.

Ik zie zelf bouwpromotoren die hiermee afficheren. Ik vind dat allemaal nogal straf. Mensen tekenen in 2018 voor sod, werken hebben wat vertraging en nu pas beginnne ze aan de verkaveling en kan het aan 6% btw.

Familielid heeft een appartement op plan gekocht. De constructiewaarde zou dus dalen door het verlaagd btw-tarief, maar hoeveel exact minder kunnen ze nu nog niet zeggen. Dit omdat het enkel voor de periode is tussen 01/01/2021 en 31/12/2022 en gezien de projectontwikkelaar de facturen zal overmaken volgens de vorderingen op de werf (wet Breyne).

Er moet dan wel eerst €950 (excl. btw) betaald worden, zodat het dossier "goed onderbouwd is en de administratie hiervoor professioneel en gecoördineerd kan verlopen". :crazy:
 
Er zijn enkele voorwaarden waaraan moet worden voldaan. Het moet je enige eigendom zijn en je moet er 5j in gaan wonen, dus het mag geen investering zijn. Verder moet het uiteraard sloop -en wederopbouw zijn. De 6% BTW geldt trouwens enkel op bewoonbare oppervlakte, dus mispak je er niet aan. Het lijkt mooi op papier, maar controleer maar goed alle voorwaarden. Wij hebben ons bijna laten vangen :p
De grond is toch sowieso niet onderhevig aan BTW maar aan RR? Onze garage zit in ons huis en werd meegeteld als bewoonbaar. Terras en oprit zit niet in ons pakket van SOD maar doen we zelf.

Nog een voorwaarde was bewoonbare opp. moet kleiner zijn dan 200m2.
 
De grond is toch sowieso niet onderhevig aan BTW maar aan RR? Onze garage zit in ons huis en werd meegeteld als bewoonbaar. Terras en oprit zit niet in ons pakket van SOD maar doen we zelf.

Nog een voorwaarde was bewoonbare opp. moet kleiner zijn dan 200m2.
Grond is onderhevig aan BTW indien deze door dezelfde partij verkocht wordt.
Voorheen deed men vaak een opsplitsing zodat men grond kon verkopen aan 10% RR en constructie aan 21% BTW, nu kan alles dus aan een voordeliger tarief van 6% BTW.

200m2 voorwaarde is ZEER ruim geinterpreteerd voorlopig volgens de circulaires, men gaat uit van "woonvertrekken" waardoor heel veel weg valt.
"volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indien gebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte."
 
Vooral zuur voor mensen die een grote verbouwing starten onder 6%, maar hiervoor nog enkele muren lieten staan. Bovendien riskeren zij nog steeds onder 21% te vallen na oordeel van de inspecteurs (las ik op bouwforum)? Dubbel genaaid, je zit dan met oude brol muren in je huis en nadien nog eens 21% mogen betalen omdat ze oordelen dat het een vernieuwbouw is...
Dat is dan vooral gewoon fout van die mensen die die grote verbouwing doen, want de criteria voor verbouwing aan 6% zijn heel wat strenger dan enkel die paar muren laten staan. Die verhalen zijn echt wel voorbij, je kan echt zelf perfect op voorhand weten of te weten komen of die verbouwing aan 6% dan wel 21% gaat zijn. Dat je dat niet doet is niet alleen onbegrijpelijk gezien het gigantische financiële verschil maar ook gewoon dom imo, en gezien je voor dergelijke verbouwing ook steeds een architect nodig hebt heeft die dan ook gewoon boter op het hoofd.

Daarnaast ivm de sloop en heropbouw, ik begrijp het punt niet goed ivm die "het geldt enkel op de bewoonbare oppervlakte"? Ja, het geldt idd enkel voor de woning, niet voor je terras, zwembad, oprit,... maar dat is toch niet zo onligisch noch onduidelijk?

En die maximum 200m² is zoals Apelords ook aangeeft toch wel vrij ruim, want het gaat idd enkel om de "woonvertrekken", daar vallen al heel wat ruimtes vanaf.
 
Laatst bewerkt:
Grond is onderhevig aan BTW indien deze door dezelfde partij verkocht wordt.
Voorheen deed men vaak een opsplitsing zodat men grond kon verkopen aan 10% RR en constructie aan 21% BTW, nu kan alles dus aan een voordeliger tarief van 6% BTW.

200m2 voorwaarde is ZEER ruim geinterpreteerd voorlopig volgens de circulaires, men gaat uit van "woonvertrekken" waardoor heel veel weg valt.
"volgende vertrekken daarentegen nooit beschouwd als woonvertrekken (evenmin indien gebruikt in het kader van een economische activiteit): badkamers, wc's, washuizen, trappen, bergplaatsen, gangen en garages, ongeacht hun oppervlakte en hoogte."
Wat heeft de hoogte te maken met de voorwaarde van 200m2 ? Het gaat toch niet om het volume die maar 200m3 mag zijn?
 
Wat heeft de hoogte te maken met de voorwaarde van 200m2 ? Het gaat toch niet om het volume die maar 200m3 mag zijn?
Mss om duidelijk te stellen dat een inkom met een vide bv, die oppervlakte boven niet mag meegeteld worden bij de woonvertrekken? Is idd een beetje overbodig imo, maar er zal wel ergens een voorbeeld van twijfel te vinden zijn.
 
Iemand die mij een concrete planning kan geven wat je eerst moet doen vooraleer je dit document invult op Myfin?
Situatie: Wij slopen (oude boerderij) en herbouwen een nieuwbouw op een perceel dat van ons is. Wij hebben de bouwvoorschriften van de gemeente en praten op dit moment met verschillende architecten over onze nieuwbouw. Is het mogelijk om deze "6%" aanvraag al in te dienen zonder dat je al de bouwvergunning hebt aangevraagd? Volg ik namelijk de juiste planning om alles hiervoor in orde te brengen?

Gisteren naar de dienst fiscaliteit gebeld en wisten hierover mij niets te zeggen. Begrepen volgens mij ook echt niets wat ik zei... Wat wel werd meegedeeld was dat een aanvraag een paar maanden kan duren en dat door corona dit termijn ook nog met een jaar kan verschoven worden tot eind 2023.
 
Dat is dan vooral gewoon fout van die mensen die die grote verbouwing doen, want de criteria voor verbouwing aan 6% zijn heel wat strenger dan enkel die paar muren laten staan. Die verhalen zijn echt wel voorbij, je kan echt zelf perfect op voorhand weten of te weten komen of die verbouwing aan 6% dan wel 21% gaat zijn. Dat je dat niet doet is niet alleen onbegrijpelijk gezien het gigantische financiële verschil maar ook gewoon dom imo, en gezien je voor dergelijke verbouwing ook steeds een architect nodig hebt heeft die dan ook gewoon boter op het hoofd.

Daarnaast ivm de sloop en heropbouw, ik begrijp het punt niet goed ivm die "het geldt enkel op de bewoonbare oppervlakte"? Ja, het geldt idd enkel voor de woning, niet voor je terras, zwembad, oprit,... maar dat is toch niet zo onligisch noch onduidelijk?

En die maximum 200m² is zoals Apelords ook aangeeft toch wel vrij ruim, want het gaat idd enkel om de "woonvertrekken", daar vallen al heel wat ruimtes vanaf.
Mensen die in 2019 al hun aanvraag ingediend hebben en in 2020 begonnen zijn. Om nu in mijn geval een voorbeeld te geven. Ik wil mijn schilddak er af en een verdiep met plat dak in de plaats, de muren en gewelven blijven dus staan. Enkel een andere gevelsteen en dat verdiep. Beneden misschien een paar muren er uit om het open te trekken, kan dat aan 6%? Huis is van 2001? Dus van oudemensenlook naar strakke blok... Oppervlakte zal niet gigantisch toenemen, gewoon veel winst met wat er nu achter de balken en windverbanden zit.
 
Mensen die in 2019 al hun aanvraag ingediend hebben en in 2020 begonnen zijn. Om nu in mijn geval een voorbeeld te geven. Ik wil mijn schilddak er af en een verdiep met plat dak in de plaats, de muren en gewelven blijven dus staan. Enkel een andere gevelsteen en dat verdiep. Beneden misschien een paar muren er uit om het open te trekken, kan dat aan 6%? Huis is van 2001? Dus van oudemensenlook naar strakke blok... Oppervlakte zal niet gigantisch toenemen, gewoon veel winst met wat er nu achter de balken en windverbanden zit.
Los van de andere criteria zoals eigen woning ed, het oude gedeelte moet groter zijn dan de helft van het totale volume na de verbouwing.

Je hebt natuurlijk wel de pech wanneer je al gestart bent en vlak daarna de regels voor 6% afbraak en heropbouw ingingen, kans is groot dat een volledige afbraak en heropbouw interessanter was, maar goed, dat is met veel nieuwe regels zo natuurlijk.
 
Wat heeft de hoogte te maken met de voorwaarde van 200m2 ? Het gaat toch niet om het volume die maar 200m3 mag zijn?
Hoogte stond erbij omdat dit ook nog bepaalde ruimte kan uitsluiten als woonvertrek:
"De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerking genomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en een minimumhoogte boven de vloer van 2 meter."
Absurd al die regels, typisch België?
 
Hoogte stond erbij omdat dit ook nog bepaalde ruimte kan uitsluiten als woonvertrek:
"De oppervlakte van de hiervoor bedoelde woonvertrekken wordt evenwel slechts in aanmerking genomen op voorwaarde dat die vertrekken een minimumoppervlakte hebben van 4 m² en een minimumhoogte boven de vloer van 2 meter."
Absurd al die regels, typisch België?
Dus in principe een kelder met een hoogte van 1.9m (of lager een kruipkelder al is 1.9m al niet echt meer kruipen) telt niet mee als woonoppervlak, een kelder met een hoogte van 2.05m... je hebt het vlaggen...

Of je moet uw volledige kelder definiëren als bergplaatsen. Net zoals al uw slaapkamers op het 1e en 2de verdiep :p
 
Terug
Bovenaan