MicVlaD

Redacteur
MicVlaD

MicVlaD

Redacteur
Hunt: Showdown start vandaag in-game evenement
  • 0
  • 1
Om de zoveel maanden maken allerlei hedendaagse multiplayergames er een gewoonte van om een brok nieuwe content aan te bieden; soms gratis, soms alleen voor betalende klanten. Vooral de grootste shooters zoals Apex Legends, Destiny 2, Valorant en Fortnite profiteren van zo'n aanpak, maar ook Crytek weet van wanten! Hunt: Showdown, een PvEvP battle royale die zichzelf situeert in het Wilde Westen en bovendien horror-inspiraties met zich meedraagt, had voordien al (onder andere) speciale ammunitie types, een kersverse boss en een nagelnieuw level geïmplementeerd, en vandaag propt het Duitse bedrijf nog meer in het spel!

Crytek introduceert namelijk een event gecentreerd rond inheemse cultuur, een inclusie waar ze intern grondig over nadachten en veel respect voor willen tonen gezien hun...
Review: Behind the Frame: The Finest Scenery
  • 0
  • 0
Games die op een interactieve methode een verhaal vertellen, komen praktisch net zo vaak voor als dat de zon schijnt. Op zich geen klacht, want geregeld toveren ontwikkelaars toch iets uit hun mouw dat andere mediavormen niet even makkelijk kunnen repliceren, zoals bijvoorbeeld de constante ongerustheid van een The Legend of Zelda: Majora’s Mask. Niettegenstaande zulke aangeboren mogelijkheden, besluiten relatief weinig ontwikkelingsbedrijven om de status quo in dit opzicht achterwege te laten, en opteren ze vaak liever voor een comfortzone die de eigentijdse principes van cinema na-aapt. Zeker als men een peperdure, bombastische belevenis tracht te verkopen. Een aanpak die natuurlijk wel een terechte plaats in de industrie heeft, maar zelf heb ik daar minder interesse in... Behind the Frame: The Finest Scenery leek me dus op het lijf geschreven!
Coöp en Forge zullen tijdelijk ontbreken in Halo Infinite
  • 1
  • 0
343 Industries maakt er een gewoonte van om regelmatig status updates betreffende hun games te produceren, zij het via YouTube-videos of blogposts op Halo Waypoint, en voor Halo Infinite is dit natuurlijk niet anders. Soms betekent dit helaas dat men slecht nieuws meedeelt, wat eerder deze week gebeurde. In hun recentste uitgave gaven ze meer details vrij over verschillende aspecten van het spel, met opvallende informatie omtrent twee (toch wel iconische) features van de Halo-serie.

De ontwikkelaar in de onderstaande video merkten namelijk op dat zowel Forge (waar je onder andere eigen maps kan ontwerpen) als de coöperatieve modus voor de campaign de eindstreep niet zullen halen bij aanvang van Halo Infinites lancering. Hoewel het bedrijf beide componenten als "fundamenteel" beschouwt, zullen spelers respectievelijk drie à zes maanden (circa Season 2 en 3) moeten wachten alvorens beide features worden geïntegreerd. Men wilt namelijk...
Quake krijgt multiplatform remaster behandeling
  • 5
  • 0
Quake, één van de meest monumentale voorvaderen van het FPS-genre, werd vandaag lukraak op meerdere platformen in de vorm van een remaster gedropt! Bethesda bekende het bestaan van deze kleine verrassing gedurende hun QuakeCon-conferentie, en net als DOOM 64 destijds is dit product opnieuw mede mogelijk gemaakt door het getalenteerde Nightdive Studios. Enkele dagen geleden hadden zij de remaster van PowerSlave / Exhumed aangekondigd en telkens streven ze naar een hooguit nauwkeurige modernisering van klassiekers of cult hits.
Review: HighFleet
  • 1
  • 0
De naam ‘MicroProse’ rinkelt enkel een belletje in je hersenen als je toevallig een levend fossiel bent. Sinds kort opnieuw herrezen onder geheel nieuw management, waren zij destijds verantwoordelijk voor het leveren van een lading hardcore ideeën met strategische of simulatie-gerichte neigingen, regelmatig ook met een militair thema. Zo was toen zelfs Sid Meier bij de publisher betrokken toen hij Civilization, Railroad Tycoon en Pirates wist in te beelden, en hielpen ze ook met andere langdurige PC-kaskrakers zoals XCOM, Geoff Crammond’s Grand Prix en (het met MechWarrior aangrenzende) MechCommander. Gezien de historiek voorafgaande aan hun terugkeer, komt het als geen verrassing over dat HighFleet (afkomstig van Konstantin Koshutin) hen op het lijf geschreven stond!
Pokémon: een hoop nieuwe details omtrent meerdere games
  • 0
  • 1
Om de zoveel maanden stelt The Pokémon Company nieuw materiaal bloot omtrent hun franchise in een "Pokémon Presents" demonstratie, wat trouwens vandaag nogmaals het geval was. Allerlei games van hun strijdvaardige beestjes kregen gedurende 30 minuten extra belangstelling, wat uiteraard korte samenvattingen vereist voor zij die liever vlug iets willen lezen.

Om te beginnen bevestigde het bedrijf Pokémon UNITE's nakende release voor mobiele telefoons. De MOBA-achtige multiplayergame is inmiddels verkrijgbaar op de Nintendo Switch, maar zij zonder console kunnen het vanaf 22 september via de Apple Store of Google Play downloaden. Sinds vandaag is Blissey als speelbaar personage verkrijgbaar. Tegelijkertijd kondigde men (weliswaar zonder concrete datum) de twee volgende speelbare Pokémon aan, met name Mamoswine en Sylveon. Toevallig ontving het spel vandaag eveneens...
Mortal Shell geeft DLC (tijdelijk) gratis weg
  • 0
  • 1
Games die geïnspireerd zijn door From Softwares Souls-titels zijn verre van een zeldzaamheid, en Mortal Shell van Cold Symmetry behoort ongetwijfeld tot deze groep. Een tijdje geleden verscheen het spel reeds op zowel de Epic Games Store, GOG.com, PlayStation-platformen als Xbox-consoles, maar vanaf vandaag is het ook beschikbaar op Steam! Op zich niet zo nieuwswaardig, maar diens release werd gelijktijdig gepland met de vrijgave van The Virtuous Cycle, een nagelnieuwe mini-uitbreiding voor alle bestaande versies. Zo bevat het onder andere een nieuw hybride wapen (een combinatie van katana en bijl), een roguelite-achtige modus, circa 125 extra vaardigheden en een kersverse Shell (oftewel een speelbare vorm).

Alles tezamen draagt dit pakket een prijskaartje van € 6,99 op alle digitale winkels, op één belangrijke uitzondering na. Bezit je namelijk al de game, dan is het mogelijk om eender waar de bovenstaande DLC...
Akira en Oro breiden vandaag Street Fighter V uit
  • 0
  • 0
Wegens onvoorziene problemen tijdens de ontwikkeling van het zesde hoofspel in de serie en natuurlijk ook de omstandigheden betreffende COVID-19, ontving Street Fighter V (dat al sinds 2016 regelmatig DLC kreeg) alsnog een allerlaatste Season Pass. Street Fighter Alpha-favorieten Dan Hibiki en Rose (inclusief haar stage) verschenen reeds enkele maanden geleden al, en nu zijn dus de twee volgende vechtersbazen aan de beurt. Vanaf vandaag komt de steenoude, oppermachtige Oro voor de eerste keer sinds Street Fighter III weer tevoorschijn (uitgerust met een snoezig schildpadje) en bovendien vergezelt iemand anders hem ook nog. Motorfiets monteur en Bajiquan beoefenaar Akira Kazama is namelijk van de partij, samen met een nieuwe achtergrondslocatie dat eveneens rechtstreeks afkomstig is uit het ondergewaardeerde Rival Schools. Als kers op de taart bevat deze nieuwste patch...
Nightdive werkt aan PowerSlave: Exhumed remaster
  • 0
  • 0
Nightdive Studios is een steevaste naam in het gebied van zeer authentieke remasters voor aloude games. Om te beginnen twijfelen ze vaak niet om de bron van hun projecten (inclusief andere ports) te onderwerpen aan reverse engineering, en hanteren ze hun robuuste KEX Engine om zo'n verouderd spelletje op functioneel vlak grondig uit te breiden. Zo werden hun recentste aanbiedingen telkens de definitieve versies van relevante titels: keuze zat met DOOM 64, Shadow Man, Forsaken, Blood: Fresh Supply, Turok en Turok 2: Seeds of Evil! Vaak zelfs...
SYNTHETIK 2: lancering van Early Access uitgesteld
  • 0
  • 0
SYNTHETIK mag dan niet even populair zijn als een Binding of Isaac, maar in het gebied van shooter-achtige roguelites wist het eerste deel genoeg spelers aan te trekken om jarenlang verdere ondersteuning te ontvangen. Sinds de Ultimate patch bleef het Duitse Flow Fire Games echter stil over toekomstige plannen, tot dat men in april SYNTHETIK 2 officieel uit de doeken deed. De kern van de gameplay is gelukkig nog steeds intact, maar men investeerde in grote veranderingen voor de framework ervan. Zo kozen ze voor een 3D-engine (Unity) zonder dat ze het isometrisch perspectief achterlieten, online coöp (inclusief dedicated servers) voor vier spelers tegelijkertijd en een schijnbaar flexibele fundering voor mods.

In juni was een beperkte SYNTHETIK 2 reeds voor korte duur speelbaar tijdens het Steam Festival...
Coöperatieve sci-fi horror FPS Ripout onthuld
  • 0
  • 0
Het jaar is 2084: ruimtevaart is mogelijk en menselijke wetenschappers ontwierpen een biologisch wapen waarmee ze vijandelijke, buitenaardse wezens afweren. Na verloop van tijd keerden deze gruwelijke levensvormen zich tegen hun figuurlijke ouders, waardoor de mensheid van de aarde tracht te vertrekken. Hun eigen gemaakte monsters achtervolgden ze echter tijdens hun ontsnappingspoging, en dus zitten ze met de gebakken peren aan boord van hun eigen ruimteschepen. Noodgedwongen moeten ze dus uitgeschakeld worden om zo enige overlevingskansen te hebben!

Grafisch valt Ripout meteen op: ondanks de zogenaamde pre-alpha status, vertoont het spel (mede dankzij Unreal Engine) reeds mooie visuals. Gevuld met afschuwelijke gedrochten, die zich naar verluidt genetisch kunnen aanpassen, verken je met andere spelers op coöperatieve wijze de procedureel gegenereerde omgevingen. Samen zijn jullie bovendien uitgerust met uniek uitziende wapens, waaronder een Living Pet Weapon dat onafhankelijk de...
Nederlandse Bomb Rush Cyberfunk toont nieuwe gameplay
  • 1
  • 2
SEGA heeft voor lange tijd al Jet Set Radio verwaarloosd: een matige port van het oorspronkelijke deel in 2012, Jet Set Radio Future is nog steeds gekluisterd op de allereerste Xbox en het meeste aandacht dat de serie de laatste jaren ontving, was de inclusie van Beat in Super Monkey Ball: Banana Mania. Oef... Toch zijn er anderen die de taak op zich nemen om een spirituele opvolger te scheppen, waaronder Bomb Rush Cyberfunk van Nederlandse developer Team Reptile. Zij waren voordien verantwoordelijk voor zowel Lethal League als diens sequel, maar nu hebben ze even genoeg van balletjes te meppen.

Hoewel er niet eens een algemeen releasejaar op Bomb Rush Cyberfunk is geplakt, onthulden de ontwikkelaars recent nagelnieuwe gameplay. Politie met militaire uitrusting lastig vallen...
Spelunky 1 en 2: datum voor Switch ports
  • 0
  • 2
Tal van roguelites hebben de eShop van Nintendo's Switch-console reeds benaderd, maar Spelunky was tot voor kort één van de uitzonderingen. Zonde, aangezien beide titels twee van de beste games in het genre zijn. Developer Mossmouth maakte gelukkig echter bekend dat fans van virtuele speleologie niet lang meer hoeven te wachten, want zowel het eerste deel als diens sequel kunnen we later deze maand verwachten. De beknopte, komische trailer onderaan confirmeert enigszins dat je vanaf 26 augustus in de mijnen (en andere omgevingen) mag rotzooien. Spelunky 1 zal men te koop stellen voor € 9,99 en Spelunky 2 bedraagt daarentegen € 19,99 in totaal. Ik raad alleszins beide games van harte aan... zolang je geen bezwaar hebt tegen dodelijk gevaar!

Review: Eldest Souls
  • 0
  • 5
Ooit sprak men van een harmonieuze samenleving tussen alle wezens, geboren nadat de maan lukraak aan diggelen ging. Een snoodaard binnenin een groep van magische goden corrumpeerde na verloop van tijd z’n metgezellen, waardoor eeuwenlange slavernij van de mensheid ontstond. Uiteindelijk vocht die laatste groep terug tegen het terreurbewind, en zij waren succesvol in het opsluiten van hun tirannen in The Citadel. Sinds hun gevangenschap genoot het mensenras van een vreedzame tijdsperiode, maar deze gekluisterde entiteiten wisten van binnenuit chaos en verderf te verspreiden met alle miserie van dien. Toch moet er iets gedaan worden aan hun koppigheid; zodus arriveert ons naamloos hoofdpersonage, uitgerust met een gigantisch zwaard gesmeed uit een zeldzaam metaal (afkomstig van diezelfde maan) dat specifiek zulke machten decimeert!
Frostpunk 2 officieel in aantocht
  • 0
  • 2
Begin juni zond ontwikkelaar 11 bit studios een teaser uit voor een nieuw project. Geen formele benaming toen, maar wegens de sneeuw en de toon ervan hadden velen wel een vermoeden wat ze juist in petto hadden. Het wachten is vanaf vandaag eindelijk voorbij, want de ontwikkelaar in kwestie kondigde Frostpunk 2 effectief aan! Helaas wordt de CGI-trailer niet vergezeld door gameplaybeelden, en qua informatie zijn er ook momenteel weinig concrete details bekend.

Wel weten dat deeltje twee 30 jaar na het oorspronkelijke Frostpunk plaatsvindt, en dat je logischerwijze nog altijd de leider speelt van een uitbreidende stad met beperkte grondstoffen. De koude is nog altijd genadeloos en dus moet je figuratief knokken om als samenleving te overleven, dit terwijl verschillende facties je van alle kanten belagen met moeilijke beslissingen. Het enige sprankeltje hoop is de mogelijkheid om op een andere locatie olie te extraheren -...
Metal Slug Tactics: nieuwe gameplay trailer + Switch-bevestiging
  • 2
  • 2
Publisher Dotemu draait recent op volle toeren met het onthullen van retro-geïnspireerde aanbiedingen: Streets of Rage 4, Windjammers 2, Teenage Mutant Ninja Turtles: Shredder's Revenge én (sinds twee maanden geleden) Metal Slug Tactics daarbovenop. Een hoogst respectabele selectie! Het relatief onbekende ontwikkelingsbedrijf Leikir Studio weet echter ook niet van ophouden, want hun talent voor pixel art werd uitbundig gedemonsteerd met een tweede trailer voor het spel. Gericht op langere gameplayfragmenten, ontmoeten wij in dit beeldmateriaal onder meer de gigantische, mechanische slang van Metal Slug 2 en vallen er een heleboel andere referenties op te merken. Stof het vergrootglas dus maar af.

Hoewel Dotemu er nog geen concrete datum op wilt plakken, beweerden ze dat we Metal Slug Tactics ergens rond 2022 kunnen verwachten. Voordien kondigden ze enkel de Steam-release aan, maar tijdens Nintendo's...
Axiom Verge 2 plotseling verkrijgbaar!
  • 0
  • 2
Axiom Verge oogste in 2015 behoorlijk wat succes, zeker als je weet dat haast ieder onderdeel van het eigenlijke spel (graphics, muziek, gameplay, ...) door letterlijk één persoon werd ontworpen. De logica zelve dicteert dus dat een opvolger moest bestaan, en de verscheidene platformhouders twijfelden niet lang om de science-fiction Metroidvania te adverteren. Wat niemand echter verwachtte, was dat men vandaag ineens de volledige game in het openbaar los zou laten!

Op dit moment kan je het spel voor de Nintendo Switch kopen via de eShop, en Axiom Verge 2 stelt men later ook beschikbaar op zowel de PlayStation Store als de Epic Game Store. Standaard bedraagt het € 17,99 in totaal, met een tijdelijke korting van 10% tot en met 18 augustus. Een Xbox-versie, evenals een PS5-versie met extra aanpassingen zoals 120hz-ondersteuning, volgen op een latere datum. Om dit te vieren, lanceerde men ook nog een launch trailer.

Openbare beta voor Windjammers 2 nu beschikbaar
  • 0
  • 1
Ooit zin gehad om competitief een frisbee rond te gooien? Wie weet had je dan wel eens gehoord van Windjammers, dat midden jaren '90 op Neo Geo-arcadekasten verscheen alvorens het circa 2010 op de Wii Virtual Console-markplaats werd verkocht. Alles behalve een wijde doelgroep, zeker als je buiten Japan woonde, maar toch evolueerde het in een cult hit, zeker tijdens bepaalde videogame-toernooien zoals het alom bekende EVO Championship Series. Na verloop van tijd werden de volgelingen van deze obscure game hartelijk beloond, want Dotemu besloot om niet alleen het spel naar modernere hardware te verplaatsen, maar om ook uit het niets zelfs een sequel goed te keuren! Dat was even slikken voor de fans...

De tot hiertoe onbekende release van Windjammers 2 is langzamerhand in aantocht, maar intussen kan eender wie alsnog enkele virtuele schijfjes in allerlei richtingen werpen. Dotemu kondigde...
Review: GRIME
  • 0
  • 0
Metroidvania's; moeilijk om in te beelden dat ze niet zo lang geleden relatief zeldzaam waren, deels omdat Nintendo en Konami op een gegeven moment zelf amper interesse toonden in officiële opvolgers. Vandaag de dag kon zo’n uitspraak niet verder van de waarheid verwijderd zijn, nu Castlevania: Anniversary Collection - met compilatie nr. 2 volgens geruchten in aantocht - op meerdere platformen bestaat, Nintendo na bijna twintig jaar eindelijk Metroid Dread voor de Switch onthulde én talloze kleinere developers het laatste decennium zelf een poging waagden. Een overvloed aan alternatieven, kort samengevat, met GRIME als een recente aanwinst voor het genre. Wijkt dit spel echter van de gebaande paden af voor een tikkeltje originaliteit?
Review: Death's Door
  • 3
  • 2
Developer Acid Nerve was voorheen verantwoordelijk voor Titan Souls, maar barsten van de creativiteit deed het echter niet. Lang geen belabberde titel, maar hun debuut zette de kritische of publieke consensus niet bepaald in vuur en vlam. Toch oogstte het spel voldoende succes om als een figuratieve voet tussen de deur voor toekomstige opportuniteiten te dienen, om zo zes jaar later alsnog een poging te wagen met een geheel andere titel. Death’s Door is het eindresultaat, maar kunnen we deze keer spreken van een schot in de roos?
Terug
Bovenaan