Quake krijgt multiplatform remaster behandeling

Quake, één van de meest monumentale voorvaderen van het FPS-genre, werd vandaag lukraak op meerdere platformen in de vorm van een remaster gedropt! Bethesda bekende het bestaan van deze kleine verrassing gedurende hun QuakeCon-conferentie, en net als DOOM 64 destijds is dit product opnieuw mede mogelijk gemaakt door het getalenteerde Nightdive Studios. Enkele dagen geleden hadden zij de remaster van PowerSlave / Exhumed aangekondigd en telkens streven ze naar een hooguit nauwkeurige modernisering van klassiekers of cult hits.

Wat is er nu juist anders aan deze remaster? Verbeterde presentatie om te beginnen: ondersteuning voor widescreen, hogere schermresoluties, dynamische en gekleurde belichting, anti-aliasing, depth of field én verbeterde character models. Op het vlak van audio kunnen fans van Nine Inch Nails zich opnieuw verheugen op Trent Reznor's oorspronkelijke soundtrack, muziek die een lange tijd geleden uit het spel werd verwijderd. Bovendien is nagenoeg alle content hier aanwezig: de originele campaign, diens twee expansions (The Scourge of Armagon plus Dissolution of Eternity) en als toetje ook nog twee gloednieuwe uitbreidingen gemaakt door MachineGames, het team achter onder andere Wolfenstein: The New Order.

De lijst aan toevoegingen eindigt hier echter niet, bijlange nog niet! In dit pakket is er namelijk sprake van niet alleen lokale, maar ook online multiplayer met dedicated servers. Deathmatch laat maximaal acht spelers toe, sessies kun je makkelijk vinden dankzij matchmaking-integratie, de coöp modus kun je zelfs met tot vier personen via split-screen spelen én crossplay bestaat eveneens, gezien de multiplatform aard van deze port. Zelf kan je alsook custom games hosten, hoewel deze (zoals verwacht) eerder peer-to-peer verbindingen utiliseren.

Nightdive Studios blijft maar verwennen, want ze integreerden zelfs mod support voor nóg meer gratis inhoud, wat uiteraard betekent dat fans zelf features of content mogen toedienen op deze versie. Zo zijn de levels uit QUAKE 64 bijvoorbeeld reeds inbegrepen (inclusief de muziek van componist Aubrey Hodges) en naar verluidt volgen er later meer officieel goedgekeurde opties. Hoedanook, wellicht de beste versie van id Software's spraakmakende, revolutionaire titel die je tot op heden op de kop kunt tikken!

Zij die Quake reeds bezitten op Steam, hoeven enkel een automatische patch te downloaden om de remaster update te installeren. Eigenaars van eender welke hedendaagse console moeten daarentegen afdwalen naar de digitale winkelrekken en prompt € 9,99 (een koopje!) betalen. Bezoek de relevante paginas voor Xbox One, PlayStation 4 en Nintendo Switch. De game is momenteel speelbaar op de Xbox Series S|X en PlayStation 5 dankzij backwards compatibility, maar updates die hier niet van afhangen komen in de nabije toekomst. Ten slotte werd de gehele Quake-trilogie vanaf vandaag op Game Pass PC beschikbaar gemaakt, hoewel men deeltje twee en drie niet op gelijkaardige wijze oppoetste. Vergeet trouwens de volgende, waarheidsgetrouwe boodschap niet:

Quake_ad_N_01.jpg


 
Is dit niet gewoon een cashgrab? Het remasteren van meesterwerken uit het verleden is iets wat steeds vaker voor komt.
 
Is dit niet gewoon een cashgrab? Het remasteren van meesterwerken uit het verleden is iets wat steeds vaker voor komt.
10 euro voor zoveel content is geen cash grab. Alle originele PC eigenaars krijgen de update ook gratis, wat een serieuze upgrade is tov de barebones steam release. Quake 64 hadden ze overigens ook apart kunnen uitbrengen, zit er gewoon standard bij als dlc. Geen grote Bethesda fan, maar dit is gewoon een erg respectvolle release. Het grootste addertje onder het gras is dat je een Bethesda account bodig hebt voor oa Quake 64. Verder nog steeds een dijk van een game.
 
Redactie
Een cash grab is iets meer dan 20 euro voor bootleg Rambo en Bruce Willis in Call of Duty betalen, vergeleken met een grondige remaster voor de helft van de prijs (voor nieuwe eigenaars) met al de bovenstaande features + extra platformen. Bovendien onafhankelijk gemaakt door een ander team terwijl id Software zelf aan iets groters werkt. Zie de DOOM 64 release naar aanleiding van de DOOM Eternal launch. Slechte / te dure remasters kun je makkelijk vinden, maar Nightdive ports behoren meestal niet tot die categorie.
 
Terug
Bovenaan