Zwitserland

Bedankt voor je input.

We kunnen inderdaad Lausanne vervangen door Luzern hoor.

Dus dan doen we: landen in zurich, dan naar luzern, dan naar bern, en afsluiten in genève en van daar terugvliegen.

Dat kan ook perfect ons reis schema zijn met de trein.

Maar waarom raad je ons dan Luzern aan boven Lausanne, als ik vragen mag?
En ja, die dorpjes.... Allemaal goed en wel, maar wij willen geen auto huren. Dus met de trein is het gewoon makkelijker die steden doen.

Misschien blijven we wel 2 dagen in Luzern dan, en misschien dat we daar een locale dag trip doen naar 1 van de dorpjes (in de bergen?), als dit mogelijk is...

Luzern is idyllischer omdat het vlak aan de bergen ligt, en een vrij kleine stad is. Grotere steden in Zwitserland zijn niet helemaal wat je zou verwachten. Er zijn heel veel betonnen, soviet-achtige gebouwen. In de binnenstad is het uiteraard beter, maar ik vind er persoonlijk niet heel veel te beleven. In Genève heb je het meer en de Rhône waar je in kan zwemmen (of floaten met de locals), en heel wat musea (CERN, Rode Kruis, Patek Philippe).

Ik zou overigens Lausanne over Genève aanraden, persoonlijk. Het aanbod is gelijkaardig, maar de stad is aangenamer imo.

Btw, de trein in Zwitserland is heel goed georganiseerd, en je raakt praktisch in elk dorp met openbaar vervoer, dus dat zou geen probleem mogen zijn.
 
Nog 1 vraag: Hoe regelen jullie dan jullie internet, om google maps te kunnen gebruiken?
Travel wifi heb ik al van gehoord, maar hoe werkt zoiets?
Goed mee opletten, kan anders duur grapje worden.
Je kan bij (sommige) providers een pack kopen.
Bij proximus lijkt het automatisch geactiveerd te worden waardoor je eigen data verbruikt van je pack buiten de EU (€6/dag)

Bij Orange €12 / 500 MB

Of je kan prepaid simkaart kopen ter plekke

 
Is het eigenlijk nodig om zwitsers geld mee te nemen?
Helemaal niet, ik zou zeggen dat je in 90% van de bedrijven elektronisch kan betalen met VISA/Mastercard, ik denk dat Maestro/Bancontact zelfs ook werkt, tenzij je echt naar afgelegen plaatsen en kleinen structuren zoals een simpele berghut zou gaan waar er geen/beperkt mobiel netwerk is, laat staan vast Internet, neem je best cash mee. Sommige hotels/restaurants accepteren uitzonderlijk zelfs € mits koers conversie, maar best vooraf eens bellen om zeker te zijn.

Hotels, restaurant en activiteiten (bv. kabelbaan) zijn allemaal vrij tot zeer duur.
ALLES is duurder, zelfs het laden van m'n elektrische auto kwam een 10-15c per kWh duurder uit dan in thuisland, maar als je weer afdaalt win je wel energie terug, zo kwam ik eens met 85% batterij boven op +/- 1500m, bij het terug afdalen 10% erbij met SoC van 95%.

Het is nu eenmaal duurder hoor, dat is gewoon een feit. Dus terwijl ge hier in een budgetbrasserie voor €15 gesteld zijt, zal het daar voor €25 zijn. Inderdaad dus 1.5x duurder.
Inderdaad, maar culinair is Zwitserland natuurlijk geen referentie tegenover Frankrijk & Italië, veel goeds moet je niet verwachten in standaard restaurants/bistro's, als je echt een culinair feest in je mond wenst of iets anders fancy zal je mogen dokken 'vanaf' CHF 100 voor 2, met 'misschien' nog incl. een lokaal glas wijn.

Nog 1 vraag: Hoe regelen jullie dan jullie internet, om google maps te kunnen gebruiken?
Travel wifi heb ik al van gehoord, maar hoe werkt zoiets?

Ik zou ook gewoon elk van die 4 steden kunnen "downloaden" in google maps, toch?
Ik heb dat nog nooit gebruikt, maar als je ze hebt gedownload, dan hoef je maar gewoon google maps te openen daar, zonder uw 4G aan te leggen uiteraard , en gewoon hotel inzoeken eens je in die steden bent, en te navigeren toch, zoals je gewoonlijk doet?
Altijd een lokale SIM-kaart nemen, komt veel goedkoper uit dan die eSIM die je online kan vinden. Deze zijn echt enorm duur.
Met offline Google Maps werken vind ik echt irritant, niet alle data bijkomende data is offline beschikbaar en ook traffic info mis je daarmee, wat soms cruciaal kan zijn om bv. niet in een file van 300km terecht te komen of voor een gesloten autosnelweg te staan blinken waardoor je een hele ommetoer mag maken.

Ik heb bv. een eSIM van Sunrise, ongelimiteerd voor CHF 2,5 per dag surfen, bellen en sms'en.
CHF 19.90. Starting credit of CHF 20.– is included.

Hun data only prepaid tarief is CHF 3 per dag.
Dus stel dat je er 8 dagen bent, betaal je best in één keer 20 CHF.

Er zijn 2 manieren om een SIM of eSIM aan te vragen :
1) Rechtstreeks in een Sunrise shop, daar vraag je als buitenlander een SIM aan en zullen ze je BE adres invoeren + scan van de eID of passport nemen. Hou er wel rekening met de openingsuren van die shops, op zondagen sowieso gesloten.

2) Online, dan dien je een adres in te voeren in Zwitserland, dit kan bv. een random adres van een hotel zijn of van bv. familie.
Je dient dan een foto van je eID enz. te maken en via hun platform door te sturen.
Goed nazien dat ze de QR niet opsturen op papier naar dat adres, maar gewoonweg de eSIM QR code vanuit hun portaal inscannen.
Als je van gsm wisselt is het wel niet zo makkelijk die over te zetten, je moet dan je oude gsm er bij houden, een sms met code ontvangen, om te bevestigen dat je een nieuwe QR wilt voor op je nieuw toestel. In het slechtste geval, bellen met hun klantendienst.

'k Heb het geluk van in Zwitserland familie te hebben, wat het logeren dus een PAK goedkoper maakt.

TIP : https://fr.wikiloc.com/itineraires/outdoor/suisse/valais/la-giete-dele

 
@Lukkie
We gaan dus Luzern doen op je aanraden.
Kunnen we vanuit daar met openbaar vervoer eens een middagje IN de bergen gaan? Ook in eerste week november?

Is daar een kabel lift of ene busje die we kunnen nemen?

Het lijkt me waanzin om enkel maar in de steden te blijven en niet 1 keer in de bergen te gaan. Maar auto huren we niet graag.
 
Het lijkt me waanzin om enkel maar in de steden te blijven en niet 1 keer in de bergen te gaan. Maar auto huren we niet graag.
En toch is het ondanks goed openbaar vervoer nog altijd een autolief land om je te verplaatsen naar de mooiste plekken, de last miles zal je nog altijd met de auto moeten doen, anders blijf je beneden met trein en bus. Bussen brengen je maar tot op een bepaalde hoogte, bv. een dorp en rijden in de winter minder frequent dan in een stedelijk gebied.

Als je met meerderen bent is de auto een vrijheid, vooral in Zwitserland.
 
we zijn met nog een ander koppel ja;
maar geen zin in auto huren.

Nuja, op die top van de berg staan hoeft nu ook weer niet. Maar we willen wel eens in een hoog berg dorp geraken. Met een mooi uitzicht.
Dat moet toch wel doenbaar zijn, eventueel een dagtrip vanuit Luzern?
 
We gaan dus 4 nachten en telkens ergens anders slapen.

Dus op aanraden hier: Zurich, Luzern, Lausanne en Montreux.

Lijkt me wel een leuke trip, al zal het wel dagelijks uitchecken en op de trein springen zijn. Al zijn de afstanden echt wel niet zo groot in Zwitserland.

En zoals hier al aangehaald; de steden zijn er niet zo wauw, dus na 1 dag zal ik het wel gezien hebben.

Luzern en Lausanne vooral om bij het meer te kunnen slenteren.
Montreux vooral om eens dichtbij de bergen te kunnen zijn.
En Zurich tja... gewoon omdat we daar landen.
 
Imao, lijkt me maar een ultrasnelle saaie trip dan als je maar 4 dagen gaat en enkel op die locaties. Tenzij jullie natuurlijk totaal niet avontuurlijk - sportief zijn aangelegd en stadsmensen zijn... Zwitserland is dan ook gekend voor extremere sporten, maar ook hiken en heel wat andere punten dan de steden.
Voor citytrips zal je tegenover Budapest of Barcelona weinig aan over houden eerlijk gezegd.
Misschien ben ik dan wat cynisch, maar met de meer dan 20 jaren dat ik er naartoe ga bij familie, en ook doorgang naar Italië, denk ik dat je beter af bent van systematisch de bergen in te gaan en van de frisse berglucht te profiteren dan in de zomer dan nog 'saaie' Zwitserse steden te bezoeken. Er zullen natuurlijk wel fest/activiteiten zijn of enkele bezienswaardigheden maar dat die net doorgaan als jullie er zijn is dan ook een wilde gok en plan je dus beter wat in.

Zwitserland is in feite, behalve voor pendelaars met het openbaar vervoer, een autoland. Heel wat stadsmensen hebben dan ook een buitenverblijf of chalet in de bergen, net als Belgen aan de kust bv. een appartement hebben of een chalet in de Ardennen.

Geniet van de natuur, voor zolang het nog kan...
 
Tja, elk zijn keuze toch? @kinxton
Wij willen geen auto huren, en dan zijn de keuze's wat beperkt.

Trouwens, de trein ritten van en naar de steden lijken me ook wel leuk, die gaan door mooie bergen en uitgestrekte landschappen. (in niets te vergelijken met treinritten in België).
En ja ik weet dat ,omdat ik al eens door Zwitserland heb gereden met de auto voor naar slovenie/kroatie. Dit was toen ook adembenemend bij momenten.

Ook zijn we van plan in Luzern en Lausanne een fiets te huren (moet wel mogelijk zijn toch), en aan dat mooi meer wat te fietsen.

Ik weet ook wel dat Zermat bv een mooiere locatie is, maar moeilijker bereikbaar.
En ja , Zwistersland is één van de weinige Europese landen die ik nog moest zien, dus doe ik die gewoon. Hiken en skiën is toch niet iets voor mij.
Als ik die foto's zie van Montreux bv, dat ligt toch al aardig dicht bij de bergen.
 
Tja, elk zijn keuze toch? @kinxton
Wij willen geen auto huren, en dan zijn de keuze's wat beperkt.

Trouwens, de trein ritten van en naar de steden lijken me ook wel leuk, die gaan door mooie bergen en uitgestrekte landschappen. (in niets te vergelijken met treinritten in België).
En ja ik weet dat ,omdat ik al eens door Zwitserland heb gereden met de auto voor naar slovenie/kroatie. Dit was toen ook adembenemend bij momenten.

Ook zijn we van plan in Luzern en Lausanne een fiets te huren (moet wel mogelijk zijn toch), en aan dat mooi meer wat te fietsen.

Ik weet ook wel dat Zermat bv een mooiere locatie is, maar moeilijker bereikbaar.
En ja , Zwistersland is één van de weinige Europese landen die ik nog moest zien, dus doe ik die gewoon. Hiken en skiën is toch niet iets voor mij.
Als ik die foto's zie van Montreux bv, dat ligt toch al aardig dicht bij de bergen.
M'n neef woonde kort in Montreux en bij de heenreizen er vaak gestopt om wat te eten, ja het ligt dichtbij de bergen, maar je zit er tussenin in de valei, niet erop, persoonlijk geniet ik meer van de natuur in de bergen zelf dan 'down the valley' waar het business as usual is met de bijhorende drukte. En ja ieder z'n ding uiteraard, kan enkel maar tips geven en ken je natuurlijk niet.

Wat je ook kan doen is de weinige of zijn het de enige nog echte overblijvende werkende stoomboten nemen in Lausanne en zo een stuk van het meer doen tot Montreux of zelfs verder en terug naar Lausanne. Gewoon zien dat waar je afstapt er bus of trein is om terug te keren. Maar ik raad aan een volledige 'rit' te doen.
Om het nog specialer te maken, en echt de moeite waard is dat je ook over de middag kan lunchen in het restaurant van sommige boten. Als ik me niet vergis kan je er ook dineren maar dan ben je best wel wat vroeger zodat je van het landschap kan genieten.
Zelf al 2 x gedaan en is eens iets anders dan de standaard restauranten.
 
Wat je ook kan doen is de weinige of zijn het de enige nog echte overblijvende werkende stoomboten nemen in Lausanne en zo een stuk van het meer doen tot Montreux of zelfs verder en terug naar Lausanne.

Thanks.

Aangezien we een overnachting in Montreux hebben geboekt, zou ik eerder een one way boat trip moeten zoeken dan in lausanne. En dan overnachten, en vanuit montreux een rechtstreekse trein naar genève nemen voor terug naar BE te vliegen.

Hopelijk varen die boten nog op 3 november. Is wel wat buiten "het seizoen" dan natuurlijk.
 
Thanks.

Aangezien we een overnachting in Montreux hebben geboekt, zou ik eerder een one way boat trip moeten zoeken dan in lausanne. En dan overnachten, en vanuit montreux een rechtstreekse trein naar genève nemen voor terug naar BE te vliegen.

Hopelijk varen die boten nog op 3 november. Is wel wat buiten "het seizoen" dan natuurlijk.
Zal voor een andnere keer zijn, is tot 15/10 maar. https://www.cgn.ch/
 
Zwitserland een autoland? Net helemaal niet naar mijn ervaring, heb er lang gewoond en nog nergens anders geweest waar het openbaar vervoer zo goed is. Je kan ook makkelijk met het OV naar de kabelbanen om de bergen in te trekken.
 
Zwitserland een autoland? Net helemaal niet naar mijn ervaring, heb er lang gewoond en nog nergens anders geweest waar het openbaar vervoer zo goed is. Je kan ook makkelijk met het OV naar de kabelbanen om de bergen in te trekken.
Klopt...
Om maar een voorbeeld te geven, er stopt een trein in Wasserauen, letterlijk recht tegenover de kabelbaan naar Ebenalp. En dat is prachtig.
 
Klopt...
Om maar een voorbeeld te geven, er stopt een trein in Wasserauen, letterlijk recht tegenover de kabelbaan naar Ebenalp. En dat is prachtig.
Ja ok, maar die treinen gaan niet overal. Wat jij prachtig vind kan elders misschien nog mooier zijn. Gebieden waar ik alleszins ga in Valais geraken enkel bussen, met de trein moet je genoegen nemen op lagere plekken.

Mocht het openbaar vervoer zo goed zijn zouden mensen gene auto meer voor de deur hebben staan eh. Maar kijk, in het dorp van m'n tante heeft iedereen minstens een auto ondanks er regelmatig een bus passeert op een 400-tal meter in vogelvlucht.

Is het openbaar vervoer zodanig goed te noemen als het enige wat je ermee doet tot je wandel of skigebied gaan en daar enkele weken verblijven om dan langs dezelfde weg terug te keren?

Volgende week ben ik er weer, en waar ik deze keer naartoe ga is de enige dichtste bushalte 2km ver, ok het is dan niet eens een dorp van 10 inwoners ofzo, en dan nog eens op een doodlopende weg, neen, geef me voor het dagelijkse leven toch maar de vrijheid van een auto in Zwitserland.
 
Ik zou niet zeggen dat Zwitserland ofwel een auto-land, ofwel een trein-land is. Het is het allebei. In sommige locaties heb je effectief een auto nodig, voornamelijk in de bergen aangezien daar soms maar een bus om de twee uren langs komt. In andere locaties, de steden bijvoorbeeld, heb je zeker geen auto nodig.

Ik heb heel wat vrienden en collega's die hier zonder auto al heel hun leven wonen, zonder problemen. Voor uitstappen nemen ze de trein en eventueel een bus en raken zo praktisch overal. Ik ken geen enkel ander land waar je op de meest random plaatsen plots een bus ziet passeren. Er zijn zelfs bussen die meerdere bergpassen op 1 dag doen. Om nog maar een voorbeeld te geven waarom OV in Zwitserland soms superieur is: 3 dagen geleden ging ik naar Montreux Jazz vanuit Genève. Aangezien ik een auto heb, besloot ik te rijden, want dit is heel wat goedkoper. Alleen hadden we zodanig veel file, en vonden we geen goeie parking, dat we meer dan een uur later aangekomen zijn in vergelijking met de trein. Bovendien moest iemand ook sober blijven, en was het 's nachts rijden echt kut, terwijl de treinen in Zwitserland ook gewoon 's nachts blijven rijden.

Anderzijds is een auto hebben inderdaad een grote vrijheid. Voor mij persoonlijk helpt het omdat Genève aan de Franse grens ligt, en de bergen daar simpelweg veel dichter bij zijn dan de Zwitserse bergen. Ook maakte ik vorige week een roadtrip door Zwitserland, over de bergpassen en naar locaties die ietwat moeilijker toegankelijk zijn.

De lonen in Zwitserland zijn vrij hoog, dus de meesten kunnen wel een auto betalen, al is de upkeep wat hoger. Ik betaal bijvoorbeeld 2400 CHF per jaar om te mogen parkeren in een publieke garage, 2000 CHF verzekering, en nog eens 2000 CHF tax. Voor 4000 CHF heb je al een abonnement (GA) bij het openbaar vervoer waarmee je overal naartoe kan gaan. Als ik niet aan de Franse grens zou wonen, was een GA een heel logische keuze geweest.
 
mijn korte review van mijn trip:


Geland in Zurich. Best wel leuke stad met goede restaurantjes.
Trein naar Luzern. Heel leuk stadje, erg leuke zichten daar (die kapelbrug, het dorpje zelf, die bergen op achtergrond :love: )
Trein naar Lausanne. Viel wat tegen. Is eerder een shopping stad net zoals Zurich eigenlijk. Enkel bovenop aan de kathedraal weer een prachtig zicht.
Trein naar Montreux. Vandaar hebben we het treintje dan genomen naar "Rochers-De-Naeye" maar moesten halfweg uitstappen vanwege het slechte weer. dus in "haut-de-caux". Vandaar ook een prachtige wandeling kunnen maken dichtbij die bergen. Montreux zelf vond ik ook best leuk.

wat me wel op viel:
in montreux bv, super toeristisch, maar op zondag bijna niets open voor te eten en te drinken.
ook wel wat "dure oude Knokke Heist vibes met rijke pensionado's"



Treinen en hotels vielen best mee, als je ze wat op voorhand vast legde.
Enkel het eten en drinken lag een stuk hoger dan hier. 5 euro voor een pintje, 9 euro voor een halve liter....
Maaltijden hebben we goed mogen zoeken om iets te vinden voor een 25 a 30 euro per persoon.

Het was een leuke eerste kennismaking met Zwitserland, dat wel.
Al gaan wij toch liever naar de zon, dan naar de bergen.
(ik vond eigenlijk innsbruck hallstadt in oostenrijk even mooi. Dus snap de "dure" hype rond zwitserland eigenlijk niet.
Volgende keer ga ik eerder terug naar oostenrijk)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Terug
Bovenaan