Zonnepanelen Topic

3 weken geleden alles geïnstalleerd, vandaag goedgekeurd. Dat ik een digitale teller niet zelf moet aanvragen, dat wist ik. Maar dat je die tot 2025 mag weigeren volgens de keurder, dat wist ik niet.
Nu wil ik mij aanmelden bij Fluvius, maar ze zijn daar niet erg duidelijk (waarschijnlijk de intentie).
Kan je de premie aanvragen en krijgen zolang je geen digitale teller laat installeren? En zo niet, tot wanneer kan je die premie dan aanvragen?

En wat bedoelen ze met het volgende nodig bij het aanmelden :
  • gelijkvormigheidsattest afgeleverd door Synergrid voor het type omvormer vermeld in het keuringsverslag?
Je mag die niet weigeren zoals al gezegd en je premie kan je enkel aanvragen als je al je digitale hebt. Dacht dat ze dit aan het uitdoven zijn zodat je na 2025 ook geen premie meer kan krijgen.

Dat een keurder dat niet weet is wel triestig.
 
Wij hebben een alleeenstaand huis met een NO-gerichte tuin. Hoewel we uiteraard wisten dat dat geen ideale oriëntatie is voor zonnepanelen langs de achterkans, hebben we toch een firma gecontacteerd om eens te komen kijken voor een inschatting te maken of het toch niet de moeite zou zijn... We hebben immers best nog wel wat zon op ons dak.

Nu kreeg ik als antwoord dat een NO-orientatie een te laag rendement heeft op jaarbasis. Ze doen dus zelfs niet de moeite om te komen kijken.

Klopt dat? Of moet dat toch wat genuanceerd worden. Als gewoon de terugverdientijd wat langer is, kan het misschien nog steeds de moeite zijn...

Greetz
 
Wij hebben een alleeenstaand huis met een NO-gerichte tuin. Hoewel we uiteraard wisten dat dat geen ideale oriëntatie is voor zonnepanelen langs de achterkans, hebben we toch een firma gecontacteerd om eens te komen kijken voor een inschatting te maken of het toch niet de moeite zou zijn... We hebben immers best nog wel wat zon op ons dak.

Nu kreeg ik als antwoord dat een NO-orientatie een te laag rendement heeft op jaarbasis. Ze doen dus zelfs niet de moeite om te komen kijken.

Klopt dat? Of moet dat toch wat genuanceerd worden. Als gewoon de terugverdientijd wat langer is, kan het misschien nog steeds de moeite zijn...

Greetz
Welke helling heeft het dak ongeveer?
En welke regio?
 
Regio Puurs (Ruisbroek)

Helling: geen idee, heb je in PM een foto gestuurd.
Snel wat instralingsdata opgezocht voor jouw locatie, rekening houdend met de helling van jouw dak (ik schat 45-50°) en oriëntatie.

Een NO-oriëntatie bij 45-50° helling is grofweg 25% slechter qua instraling dan gewoon oost, en die laatste is al niet wauw. Door de stevige helling weegt die noordelijke hoek dus wel door.
Zie onder voor wat instralingsdata. Ter indicatie: een instralingswaarde (uitgedrukt in kWh/m²) tussen 1000 en 1200 kWh/m² is voor België vrij standaard.
Wat je voor NO ziet (725-763 kWh/m²) is zeer slecht. Bijkomend zal je hoofdzakelijk produceren in de ochtend en bijna niets in de late namiddag/avond, wat voor de typische verbruiker ook allesbehalve ideaal is.
Enkel panelen op NO kan dus wel maar ik zou het niet aanraden. Een combinatie met een aantal panelen ZW zou veel beter zijn, zowel qua opwekking als profiel.

1656169545914.png
 
Je mag die niet weigeren zoals al gezegd en je premie kan je enkel aanvragen als je al je digitale hebt. Dacht dat ze dit aan het uitdoven zijn zodat je na 2025 ook geen premie meer kan krijgen.

Dat een keurder dat niet weet is wel triestig.
Er is alleen nog geen sanctie bij weigering van een wireless digitale meter blijkbaar. Dus als je zegt stralingsintolerant enzovoort te zijn dan kan je de boot blijkbaar nog afhouden tot 2025 als je echt je best doet.

Je zal natuurlijk de premie niet krijgen want daar is een digitale meter de voorwaarde. Dus of dat een slimme zet is om te blijven weigeren is iets anders.
 
Even een specifieke vraag.

Ik woon nu 6 jaar in een vrijstaande jaren 70 woning. Anderhalf jaar geleden hebben wij ons dak vernieuwd en geïsoleerd (Rd waarde 6). Buitenschrijnwerk is 3 jaar geleden vervangen en bestaat nu uit 3 dubbel glas met goed isolerende profielen. Ik wilde nu verder gaan isoleren aangezien dat steeds geadviseerd wordt alvorens te gaan kijken naar technieken. Ik heb daarom een offerte gevraagd voor onze 4 gevels en dakoversteek te isoleren (Rd waarde 4-6) en af te werken met crepi. Verdict: 40.000 euro. En dan moet ik nog kijken om op termijn mijn vloer te isoleren en vloerverwarming te steken maar dat is breekwerk en ook nog eens €10.000 kosten? En dan is het nog de vraag hoeveel gas dit mij gaat uitsparen ....

Daarom speelt bij mij het idee om mijn nieuw groot zadeldak (45° Oost oriëntatie), en nieuw klein zadeldak boven de garage (45° zuid oriëntatie), helemaal vol te leggen met zonnepanelen.

Als ik uitga van zonnepanelen met een afmeting van 1,75x1,05m, denk ik dat ik het volgende kan leggen:
- 14 panelen - oosten
- 14 panelen - westen
- 8 panelen - zuiden

Huidig verbruik op jaarbasis:
- Elektriciteit: +/- 5000 kWh/jaar --> inclusief stroom voor 2de wagen = elektrische wagen ( --> 8000 km = +/- 1500 kWh / jaar)
- Gas: +/- 25.000 kWh/jaar

Denken jullie dat ik met een zware investering in zonnepanelen, eventueel met elektrische boiler, een betere terugverdientijd kan halen dan nu eerst te focussen op isoleren?

PS: er komt mogelijk binnen dit en 1 jaar nog een 2de elektrische wagen bij. Deze zou om en bij de 24.000km jaar afleggen en dus 4500 kWh/jaar verbruiken. Beide wagens zullen dan ook firmawagens zijn dus ik maak dan op het einde jaar een factuur aan mijn firma voor de verbruikte elektriciteit aan kWh prijs aan inkoop bij de netleverancier.

Ik heb geen technische achtergrond maar dit leek me mogelijks wel interessant?
 
Huidig verbruik op jaarbasis:
- Elektriciteit: +/- 5000 kWh/jaar --> inclusief stroom voor 2de wagen = elektrische wagen ( --> 8000 km = +/- 1500 kWh / jaar)
- Gas: +/- 25.000 kWh/jaar

Denken jullie dat ik met een zware investering in zonnepanelen, eventueel met elektrische boiler, een betere terugverdientijd kan halen dan nu eerst te focussen op isoleren?

PS: er komt mogelijk binnen dit en 1 jaar nog een 2de elektrische wagen bij. Deze zou om en bij de 24.000km jaar afleggen en dus 4500 kWh/jaar verbruiken. Beide wagens zullen dan ook firmawagens zijn dus ik maak dan op het einde jaar een factuur aan mijn firma voor de verbruikte elektriciteit aan kWh prijs aan inkoop bij de netleverancier.

Ik heb geen technische achtergrond maar dit leek me mogelijks wel interessant?
Het lijkt erop dat je ervan uitgaat dat je het net als batterij kan gebruiken en dus denkt dat de terugdraaiende teller nog gaat bestaan in jouw geval.
Dat is niet zo, en je kan bijgevolg de kWh verbruiken 's nachts en 's winters niet zomaar compenseren met je opbrengst van je zonnepanelen voornamelijk in de zomer.
Dit maakt dat je vergelijking wat pessimistischer gaat uitdraaien (doorgaans dek je maar een 30% van je eigenverbruik zonder hulpmiddelen of extreme gedragsaanpassingen. Met een elektrisch voertuig lijkt me dat nog lager te gaan liggen.
 
Ook volgens energie simulator zou ik met 10 kw installatie dat min 10 kWh opbrengt nog geld terugkrijgen op einde van het jaar met slechts 2500 kWh zelf gebruik van totale 5000 kwh en 7500 kwh injectie .... Wss maak ik ergens een rekenfoutje :)
 
Het lijkt erop dat je ervan uitgaat dat je het net als batterij kan gebruiken en dus denkt dat de terugdraaiende teller nog gaat bestaan in jouw geval.
Dat is niet zo, en je kan bijgevolg de kWh verbruiken 's nachts en 's winters niet zomaar compenseren met je opbrengst van je zonnepanelen voornamelijk in de zomer.
Dit maakt dat je vergelijking wat pessimistischer gaat uitdraaien (doorgaans dek je maar een 30% van je eigenverbruik zonder hulpmiddelen of extreme gedragsaanpassingen. Met een elektrisch voertuig lijkt me dat nog lager te gaan liggen.
Maakt toch zoveel niet uit? Als de energieprijzen hoog genoeg blijven liggen haal je genoeg rendement met terugleveringen aan het net ook.
Vergeet niet dat hoe groter de installatie hoe goedkoper deze wordt per kw piek :)
 
Maakt toch zoveel niet uit? Als de energieprijzen hoog genoeg blijven liggen haal je genoeg rendement met terugleveringen aan het net ook.
Vergeet niet dat hoe groter de installatie hoe goedkoper deze wordt per kw piek :)
Om deze reden heb ik panelen bijbesteld. Ik zou graag meer dan dubbel paneelvermogen hebben dan inverter vermogen.
 
Maakt toch zoveel niet uit? Als de energieprijzen hoog genoeg blijven liggen haal je genoeg rendement met terugleveringen aan het net ook.
da’s waar, maar er zit een factor 2 ongeveer op terugleveren vs afname door taxen en distributietarieve.
Er zit vooralsnog geen factor twee tussen de kosten voor verwarmen met gas en verwarmen met een warmtepomp (rekening houdend met het zwaarder doorwegend en minder efficiënt winterseizoen).
Vergeet niet dat hoe groter de installatie hoe goedkoper deze wordt per kw piek :)
Natuurlijk kan je gigantische installaties gaan neerpoten en je komt dan wel per kWp goedkoper uit, maar de totale kost is ook groter, waardoor het geheel minder rendabel wordt. Het is gemakkelijk om te denken: ik smijt gewoon 20kWp aan panelen op mijn dak in OZW richtingen, maar dat is zelden de optimale kosten-baten oplossing.
Net omdat je voor een groot deel van je verbruik zal blijven afhangen van de kosten van energie van het net.

Let wel: ik heb dit nog niet in detail uitgerekend, mede omdat ik gewoon de benodigde parameters niet heb, noch heb ik zin om daar een zondagmiddag mee bezig te zijn.
I’d love to be proeven wrong, want voor mij part doen we alles met zonen-energie en warmtepompen. De realiteit valt spijtig genoeg iets anders uit, als je naar de eindigheid van inkomen kijkt.
 
Ik woon nu 6 jaar in een vrijstaande jaren 70 woning. Anderhalf jaar geleden hebben wij ons dak vernieuwd en geïsoleerd (Rd waarde 6). Buitenschrijnwerk is 3 jaar geleden vervangen en bestaat nu uit 3 dubbel glas met goed isolerende profielen. Ik wilde nu verder gaan isoleren aangezien dat steeds geadviseerd wordt alvorens te gaan kijken naar technieken. Ik heb daarom een offerte gevraagd voor onze 4 gevels en dakoversteek te isoleren (Rd waarde 4-6) en af te werken met crepi. Verdict: 40.000 euro. En dan moet ik nog kijken om op termijn mijn vloer te isoleren en vloerverwarming te steken maar dat is breekwerk en ook nog eens €10.000 kosten? En dan is het nog de vraag hoeveel gas dit mij gaat uitsparen ....
Is moeilijk om te zeggen. Maar als ik die rd6 een beetje benader wil dit zeggen 17 cm PUR in het dak :

Dat zit kort bij de 20cm die ik in mijn dak heb zitten bij een nieuwbouw. Al liggen de waarden voor een nieuwbouw tussen de 6 en de 10 op dit moment.
Makkelijkse lijkt mij dat je eventjes uw warmteverliesberekening berekent via die tool. En dat hier dan eventjes neerzet. Zowel huidige versie als versie na aanpassingen.

Daaruit ga je dan een aanname kunnen maken van het voordeel.

Denken jullie dat ik met een zware investering in zonnepanelen, eventueel met elektrische boiler, een betere terugverdientijd kan halen dan nu eerst te focussen op isoleren?
Je hebt 25k gas nodig en 5k elektriciteit.
Dus 3500€ aan gas (14cent/kwh - kan hier een beetje langs zitten, aangezien ik niet 100% zicht heb op de normale vaste kost) en 2500€ (0.5€/kwh)aan elektriciteit. Zonnepanelen plaatsen zal u grofweg niet optimaal berekend zonder aanpassingen 1/3de besparen. Voor de isolatie moet ik de waarde zien van de hogervermelde berekening al blijft het dan nog een raming.

Maar op uw gasfactuur is de impact beperkt. En moet je het dan ook niet bekijken als een of/of verhaal. Enkel als je 10k extra spendeert aan een warmtepomp dan kun je dat mee in de berekening nemen. Maar ipv 25k aan gas verbruik je dan 6944kwh aan elektriciteit oftewel 3472€ aan elektriciteit. Neem dan nog dat je wat energie uit die zonnepanelen krijgt om dat een beetje te temperen (neem 5%) dan zou je grofweg 174€ per jaar minder betalen door die warmtepomp te zetten tov gas. Oftewel, het duurt u 57.6 j om die warmtepomp terug te verdienen tov gas (rekening houdende dat die 14cent/kwh iets of wat correct is).

Als je dan ook nog eens elektrische wagens gaat zetten, dan wordt het weer moeilijker aangezien je dan eerder uw energie in uw wagen gaat pompen om te rijden dan dat je geld krijgt voor de teruglevering. Of anders gezegd, het is gewoon een moeilijke berekening... Het enigste voordeel aan isolatie is dat als je 40k€ daaraan spendeert dat die besparing van x€ voor de totale levensduur van de woning is, en niet voor 10 - 15 j zoals bij een warmtepomp.

Mijn idee is dan ook eerder dat isolatie de eerste stap is. En dat je zonnepanelen in het begin dan ook eerder moet bekijken als ondersteunend dan als vervangende oplossing. Persoonlijk zou ik dan eerst de 40k in de isolatie steken, en 10k in zonnepanelen, dan 40k in de isolatie, 10k in de opbraak en dan niets in zonnepanelen.

Of anders gezegd de quick wins eerst, en zonnepanelen zijn zoals isolatie een quick win. En dan pas de rest. BEHALVE wanneer je toch al breekwerken aan het doen bent om het naar uw goesting te veranderen. Dan is de kost van dit nu aan te passen, voordeliger dan nu al dit in te richten naar uw zin, om dan 5j later die x€ die je hebt uitgegeven om het naar uw zin te maken, de vuilbak in te gooien om die zaken terug op te breken en dan te gaan uitvoeren.
 
Terug
Bovenaan