Zonnepanelen Topic

De realiteit valt spijtig genoeg iets anders uit, als je naar de eindigheid van inkomen kijkt.
Ik snap uw “eindigheid van inkomen” niet goed. Bedoel je eindigheid van vermogen? Zoals in mensen hebben er geen geld voor.

Warmtepompen en zonnepanelen werken trouwens bijlange niet zo goed samen. Een warmtepomp heeft het grootste verbruik wanneer er geen of weinig zon schijnt. En zonnepanelen produceren klassiek het meeste wanneer dit in theorie het minst noodzakelijk is.
Je kan werken met batterijen. Maar ik neem nu een random dat in januari, zijnde de 15de.
Toen hebben mijn panelen 3.2kWh geproduceerd. Ik heb op die dag 6,3m3 gas verbruikt ofwel een slordige 64kWh. Dit kan je dus nooit of te nimmer dekken met uw solar.

Warmtepomp en zonnepanelen waren de ideale combinatie met een terugdraaiende teller. Zo kan je uw overschot van de zomer gebruiken voor hetgeen je tekort kwam in de winter.

Natuurlijk kan je gigantische installaties gaan neerpoten en je komt dan wel per kWp goedkoper uit, maar de totale kost is ook groter, waardoor het geheel minder rendabel wordt. Het is gemakkelijk om te denken: ik smijt gewoon 20kWp aan panelen op mijn dak in OZW richtingen, maar dat is zelden de optimale kosten-baten oplossing.
Net omdat je voor een groot deel van je verbruik zal blijven afhangen van de kosten van energie van het net.

Let wel: ik heb dit nog niet in detail uitgerekend, mede omdat ik gewoon de benodigde parameters niet heb, noch heb ik zin om daar een zondagmiddag mee bezig te zijn.
I’d love to be proeven wrong, want voor mij part doen we alles met zonen-energie en warmtepompen. De realiteit valt spijtig genoeg iets anders uit, als je naar de eindigheid van inkomen kijkt.
De berekening heb ik 2 maanden geleden voor mezelf gemaakt. Ken de details niet meer exact, maar het was eerder in de trend.

Basisinstallatie betaal je sowieso.
Elke extra kwp kostte mij 80 cent incl btw.
Dus stel al geef ik dit volledig terug aan het net aan 5 cent is dit +/- 16j en aan de huidige prijzen van 19 cent is dit +/- 4.5j

Hoe meer panelen, hoe sneller je sluimerverbruik gaat coveren. Binnen enkele jaren rijden we toch met een EV (er is er eentje in bestelling bij ons) dus stel dat het 16j in de slechtste theorie is, kan dit in praktijk enkel beteren.

Pas wel op, de prijzen zijn zelf installatie. Als uw extra panelen 1.10€/ kwp kosten en ge telt aan 5 cent kan het al niet meer zo rendabel zijn é.

Ik heb hier eens mijn beklag gedaan over de kostprijs van mijn installatie door een gekende leverancier hier.

Krijg ik verleden week telefoon dat ze gezien hadden dat er een optimizer niet naar behoren functioneert. Of ze begin volgende week even konden langskomen voor te vervangen onder garantie.

Ik had het niet eens gemerkt. Propere service wel.

De berekening heb ik 2 maanden geleden voor mezelf gemaakt. Ken de details niet meer exact, maar het was eerder in de trend.

Basisinstallatie betaal je sowieso.
Elke extra kwp kostte mij 80 cent incl btw.
Dus stel al geef ik dit volledig terug aan het net aan 5 cent is dit +/- 16j en aan de huidige prijzen van 19 cent is dit +/- 4.5j

Hoe meer panelen, hoe sneller je sluimerverbruik gaat coveren. Binnen enkele jaren rijden we toch met een EV (er is er eentje in bestelling bij ons) dus stel dat het 16j in de slechtste theorie is, kan dit in praktijk enkel beteren.

Pas wel op, de prijzen zijn zelf installatie. Als uw extra panelen 1.10€/ kwp kosten en ge telt aan 5 cent kan het al niet meer zo rendabel zijn é.
Zelf ook in dubio.

8 vs 12 panelen. Kostprijs is 2000 extra zonder aftrek premies wat op 1600 komt.
8 zou meer dan genoeg zijn om mijn verbruik met 30% te coveren, maar 12 levert op termijn meer winst op.
Terugverdientijd is beide (volgens de berekening) hetzelfde termijn.

Morgen hak ik de knoop door.

Ik maak gebruik van dit topic om te vragen of het interessant is om zonnepanelen te installeren op een dak waar ik 18 m^2 plaats heb? (Zuid-zuidwest richting). Het huis heeft geen verwarmingssysteem en was dus aan het twijfelen om dit te combineren met een warmtepomp. Maar heb geen idee of dit rendabel is of niet…

Om deze reden heb ik panelen bijbesteld. Ik zou graag meer dan dubbel paneelvermogen hebben dan inverter vermogen.
Wij hebben in december 2020 6720Wp laten plaatsen op een omvormer van 4kW. Dit leek met de terugdraaiende teller toen slim, ik heb wel gevloekt dat we geen 5kW omvormer hebben laten plaatsen toen bleek dat de terugdraaiende teller alsnog verdween maar eigenlijk als ik nu kijk naar de kwartiergrafieken op de site van Fluvius dan denken ik niet dat we daar zo zot veel extra rendement mee zouden halen op jaarbasis.

Zoals Jasper aangeeft gaat het wel lekker aan €19c/kWh injectie. Ons panelen liggen ZO waardoor ons eigen verbruik zeer laag is en een heel groot deel overdag injecteren en 's avonds terug afnemen van het net maar met zo'n dagen als woensdag met 33kWh injectie & 3,5kWh afname maakt dat amper iets uit :tongue: aan dit tempo stevenen we af op een jaarfactuur van €150-200 aan elentriek (incl. verwarming).

Na alle doemberichten ben ik blij verrast door de redelijke snelheid (tot hiertoe) van heel het proces.

25/4 Offerte goedgekeurd, ze voorspellen 10-12 weken levertermijn
23/5 De plaatser schiet in gang, aanvraag voor de digitale meter bij Fluvius
10/6 offerte Fluvius
17/6 offerte goedgekeurd
18/6 ! Fluvius belt voor afspraak "Kan het volgende week donderdag?" + installateur belt
Planning:
30/6 Digitale meter
4/7 Panelen

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen de OpenAPI account voor Huawei? Volgen EnergieID kan je het zelf niet aanvragen, maar moet je installateur dat doen. Volgens de installateur kan je gewoon zelf mailen naar Huawei: https://forum.huawei.com/enterprise...rough-an-openapi-account/thread/591478-100027

Momenteel 14x300Wp op het Oosten liggen aan een SMA Sunny Boy 3.6
Ik ben aan het overwegen om ook aan de voorkant (Westen) een aantal panelen bij te leggen maar twijfel over de beste oplossing
Misschien ook interessant om te weten:
- piek van de omvormer wordt pas kort aangehouden (max. 2u/dag)
- Vanaf ~12u op de langste dagen is de opbrengst an aan het dalen
- vanaf ~17u30 is de opbrengst <500W op een zonnige zomderdag
- Bijna 4 op 5 thuiswerk en elektrische wagen
- Huidig zelfverbruik van opbrengst is >60%
- Installatie is ~3 jaar oud

Optie 1)
De huidige omvormer heeft 5500W als max. ingangsvermogen en 2 MPPT's
In principe zou ik kunnen 9 panelen achteraan leggen en 9 vooraan, 2x2700Wp (of 2x 8 om esthetische redenen) op deze omvormer
Ik veronderstel dat die 5500W PV ingang niet mag overschreden worden, ook als schijnt de zon nooit tegelijk maximaal op beide kanten
- Nadeel: minder opbrengst is in de voormiddag, misschien moeilijk om dezelfde panelen nog te vinden (Winaico WSP-300M6 Full Black)
+ Voordeel: kleine investering, netto meer opbrengst door de langere blootstelling aan de zon (+ kleine verhoging in Wp)

Optie 2)
Huidige installatie laten zoals ze is en een extra (kleine) omvormer met enkele panelen vooraan voorzien (te bekijken hoeveel Wp)
- Nadeel: hogere kost en moet nog zien of ik de bekabeling kwijt kan naar de meterkast + extra plaats in de meterkast nodig
- Voordeel: grotere opbrengst, terug een nieuwe installatie met volledige levensduur

Optie 3)
Huidige omvormer vervangen door een zwaarder model en met mogelijkheid tot extra MPPT's, vooraan extra panelen voorzien, achterkant laten as-is
- Nadeel: volgens mij de hoogste kost terwijl de huidige omvormer nog niet is afgeschreven (kan misschien tweedehands iets opleveren)
- Voordeel: grotere opbrengst zonder extra omvormer/plaats

Hebben wijzigingen verder nog een invloed op de reeds ontvangen premie ivm. terugdraaiende teller? (reeds digitale teller).

Ik wacht al een maand op mijn omvormer na installatie van de panelen.
Telkens als ik bel komen er de week nadien binnen, maar ik hoor er niet veel van :p

wel zuur zo in de zomer periode. Ik begrijp dat ze daar ook niet aan kunnen doen, maarja.
Hier heb ik hetzelfde voor. Alle materiaal is reeds een goeie maand binnen bij de installateur, behalve de omvormer.
Het is dus wachten en wachten...

Ik veronderstel dat die 5500W PV ingang niet mag overschreden worden, ook als schijnt de zon nooit tegelijk maximaal op beide kanten
Dat maakt niets uit.
Het vermogen dat omgezet kan worden is gecapped op 5500 Watt.
Als er meer energie beschikbaar zou zijn dat wordt die gewoonweg niet omgezet.
Wat je wel in het oog moet houden is de maximum PV spanning en dat zeker wanneer het kouder word.
Dus best uitrekenen hoeveel panelen je maximum in serie mag zetten. Extra panelen in parallel in dezelfde kring is geen probleem.

Ik heb hier het gevoel dat mijn huawei omvormer gans mijn wifi netwerk plattrekt, iets waar de proximus installateur me ook voor gewaarschuwd had. triestig dat die bak eigenlijk niet gewoon op lan kan, want er hangt een 8 port switch onder met plaats zat -_-

Ik heb hier het gevoel dat mijn huawei omvormer gans mijn wifi netwerk plattrekt, iets waar de proximus installateur me ook voor gewaarschuwd had. triestig dat die bak eigenlijk niet gewoon op lan kan, want er hangt een 8 port switch onder met plaats zat -_-
Ik heb hier centraal in huis een router staan waarop alles verbonden is, enkel de huawei omvormer zit rechtstreeks op de modem aangezien die naast elkaar hangen. Nu heb ik mijn laptop eens verbonden op dat wifi netwerk en inderdaad, daar valt niet op te werken. 1,70 Mbps download snelheid, terwijl die anders vlotjes rond de 80-90 zit.

Laatst bewerkt:
Ik heb hier centraal in huis een router staan waarop alles verbonden is, enkel de huawei omvormer zit rechtstreeks op de modem aangezien die naast elkaar hangen. Nu heb ik mijn laptop eens verbonden op dat wifi netwerk en inderdaad, daar valt niet op te werken. 1,70 Mbps download snelheid, terwijl die anders vlotjes rond de 80-90 zit.
Aparte ap gehangen voor die huawei dan?

Welk model omvormer is het? Ik heb een SUN2000 in bestelling staan, en die komt gewoon met WiFi dongle waar ook een Ethernet poort op zit.

Ik wacht al een maand op mijn omvormer na installatie van de panelen.
Telkens als ik bel komen er de week nadien binnen, maar ik hoor er niet veel van :p

wel zuur zo in de zomer periode. Ik begrijp dat ze daar ook niet aan kunnen doen, maarja.
Hier van hetzelfde. Blijkvaar zitten ze overal met leveringsproblemen. Intussen liggen de (onbetaalde) panelen wel al op mijn dak. Ook zuur voor de installateur, daar niet van.

Laatst bewerkt:
Zuur voor iedereen hé.

Ik hoorde van een kennis van installateur dat hij ondertussen meer dan 500 panelen heeft liggen in België zonder omvormer.
Dat zijn ruw weg 40 installaties die niet kunnen gefactureerd worden.

Welk model omvormer is het? Ik heb een SUN2000 in bestelling staan, en die komt gewoon met WiFi dongle waar ook een Ethernet poort op zit.

Huawei SUN2000L-3.68KTL-L1

Ik zie daar nergens een ethernet poort op? Of hebben ze die onder de cover weg gestoken..?

Terug
Bovenaan