Zonnepanelen Topic

Kunnen de energie maatschappijen ook geen contracten weigeren of afsluiten als er mensen echt enorm veel gaan terug leveren?
Het enige dat die kunnen doen denk ik is ofwel geen ofwel een heel slechte injectievergoeding aanbieden en de marktwerking de rest laten doen.

Maar realistische zou zijn om in zo'n geval meer industrieklanten aan te trekken zodat die geinjecteerde stroom nuttig gebruikt wordt en die afname dus ook niet meer op de elektriciteitsmarkt moet aangekocht worden.

Klein vraagje. Wij verhuizen binnenkort naar een nieuwbouwwoning van 2018, daar ligt nu voor 2600 Wp (10x 260 Wp) aan zonnepanelen op het plat dak. We zouden graag 2000 à 3000 Wp willen bijleggen.

- Dat de huidige omvormer onvoldoende is dat weet ik, maar is het dan aan te raden om de huidige te vervangen of een bij te plaatsen (dus twee omvormers)? Kan één omvormer om met een mix van zonnepanelen (nu liggen er van 260 Wp maar tegenwoordig heb je uiteraard al panelen met hogere Wp opbrengst)
- Qua subsidies: ik zie dat de Vlaamse overheid een premie voorziet, 300 euro per 1000 Wp, maar blijkbaar enkel voor woningen met een bouwaanvraag van voor 2014. Dat is dus bij ons niet het geval, is er nog ergens anders een mogelijkheid dat wij in aanmerking komen voor een premie?

Als je aan andere personen wilt ;verkopen; moeten ze allen dezelfde leverancier hebben blijkbaar
Enkel dit jaar. Veranderd vanaf 2023.

Voor mij persoonlijk interessant aanzien ik een garage heb die niet aangesloten is aan het huis (dus apart). Als ik daar een laadpaal instop kan ik dus mijn overtollig energie naar mijn garage transporteren..

Enkel dit jaar. Veranderd vanaf 2023.

Voor mij persoonlijk interessant aanzien ik een garage heb die niet aangesloten is aan het huis (dus apart). Als ik daar een laadpaal instop kan ik dus mijn overtollig energie naar mijn garage transporteren..
In de FAQ van fluvius staat wel dat je distributiekosten nog moet betalen. Dus je besparing is op de energiecomponent. Maar nog altijd heel interessant natuurlijk.

Ik had het topic nog niet gelezen maar had onder energieleveranciers een gelijkaardige post gedaan:

Ik las onlangs een artikel over zonnepanelen en ze spraken van een terugverdientijd met 30 proc eigen verbruik van 4 jaar.
Dat lijkt me wel heel sterk…

Ik las onlangs een artikel over zonnepanelen en ze spraken van een terugverdientijd met 30 proc eigen verbruik van 4 jaar.
Dat lijkt me wel heel sterk…
Hangt af van de kost, verbruikersprofiel en installatie...

1kWp op 700VA omvormer ga je er mogelijks sneller zijn als average Joe op 4j.
-> dekt waarschijnlijk continu sluimerverbruik dus +50% eigenverbruik lijkt mij niet met de haren getrokken.

Maar dat zonnepanelen een goeie deal (kunnen) zijn staat vast. Realistisch leggen de meeste geen 1kWp maar veelvoud en laten ze het doen (premies).

Ik zou of zelf een kleine berekende installatie leggen of gewoon laten doen en het maximum maar beiden nog zonder batterij. (Tenzij de elektriciteitsprijs nog is x 2 gaat)

//Toevoeging uit de losse pols. Tarief van de goedkoopste aanbieder op de vreg vtest door simpel de kost te delen door het aantal kWh.(Luminus basic)

Gemiddelde verbruik 3500kWh.
Prijs installatie €1/1Wp
Installatie van 4kWp ->€4000 (assumpties 4kVA omvormer)
Opbrengst jaar +- 4kWp*0.85 = 3400kWh.
30% eigen verbruik = 1020kWh
1020 kWh * (0.46€/kWh) = €469,2.
€4000/€469,2= 8,5 jaar.
+ (3400kWh-1020kWh) injectie * 0.18€= 428€
= €4000/(€469,2+428)= 4,45j

Natuurlijk moet je in keuring tellen wat fixed is en meer impact heeft op kleine installaties

Doe je dit met 700kVA en 2 panelen van 350Wp ofzo:
Gemiddelde verbruik 3500kWh.
Prijs installatie €1/1Wp
Installatie van 0,7kWp ->€700 (assumpties 0,7kVA omvormer)
Opbrengst jaar +- 0,7kWp*0.85 = 595kWh.

Bij 30% eigenverbruik: (weinig realistisch dat het eigenverbruik hier zo laag zou zijn)
30% eigen verbruik = 178,5kWh
178,5 kWh * (0.46€/kWh) = €82,11
€700/€82,11= 8,5 jaar.
+ (595kWh-178,5kWh) injectie * 0.18€= 75€
= €700/(€82,11+75)= 4,45j

Bij 60% eigenverbruik:
30% eigen verbruik = 375kWh
375 kWh * (0.46€/kWh) = €164,2
€700/€164,2= 4,26 jaar.
+ (595kWh-375kWh) injectie * 0.18€= 39€
= €700/(€164,2+39)= 3,4j

Omvormer goodwe 700 (340€)
2 panelen a +350Wp (2 x 160€)
Wat kabel, fichekes en klemmen 100€.
Hier heb ik na het meten van mijn verbruikersprofiel een 1,5kVA met 1,950kWp.
Daar is de kost van de keuring meer in balans eveneens beter met mijn sluimerverbruik/sturing.

Gaat de prijs van elektriciteit omhoog, hier 46c€/kWh, wordt de business case beter natuurlijk. Er is ook een verschil tussen een kleine en grote installatie die afgeschreven is. De grote heeft meer mogelijkse opbrengst en al zeker in combinatie met een batterij. Hier zal dus vroeg of laat ook een grotere installatie komen. +Je moet de kWh die je mist in een kleinere installatie ook nog betalen aan volle pot natuurlijk.

De truk is dus zoveel mogelijk eigen verbruik zo dicht mogelijk tegen uw maximum verbruik aan een lage kost.

Maar het gemiddelde verbruikrsprofiel loopt niet helemaal in lijn met de stand van de zon. Zit dus een Cap op. Batterijen zijn hier een oplossing voor, buiten de echte winter maanden. Maar voor mij nog wat te duur voor een goede terugverdientijd t.o.v. de verwachtte leeftijd van de batterij (verwachting van 8j) .

=> N type zonnepanelen gaan 30j+ mee. Of ze dan nog relevant zijn is iets anders en wrs moet je een paar keer van omvormer wisselen.

Laatst bewerkt:
Welke wifi meter hebben jullie gekoppeld aan de slimme meter?

We zijn trouwens aan het kijken om aan de andere kant van het dak ook zonnepanelen te leggen zodat we eigenlijk quasi de hele dag kunnen profiteren van de zon.

Juni 2022 met home battery...

KJnYUTk.jpg

Juni 2022 hier met batterij:
* Total verbruik: 287,06 kWh
* Total eigen verbruik uit PV/Batterij: 278,34 kWh (97% van verbruik, 46% van productie)
** Waarvan 110,76 kWh uit batterij (39% van eigen verbruik)
* Total imported: 8,72 kWh (3% van verbruik)
* Total export: 321,63 kWh (== 54% van productie)

juni 2022 : 370 kwh van het net, 1400kwh naar het net.
Ik zou begot niet weten waarom ik geld zou steken in een batterij...
Omdat de 370kwh je met de nieuwe tarieven al snel 150+ euro kost? Het feit dat je nog steeds ‘winst’ doet is niet echt relevant imo.

Persoonlijk zal ik zelf ook nooit een batterij zetten aangezien mijn afname van het net van maart tem sept maar 100kwh is per maand.

Hier juni: 107 kWh afname, 631 injectie, zonder batterij.
Dit is natuurlijk volle zonperiode.
In halve zonperiode en ook in de winter ga je hier andere en slechtere cijfers terugkrijgen...
Omdat de 370kwh je met de nieuwe tarieven al snel 150+ euro kost? Het feit dat je nog steeds ‘winst’ doet is niet echt relevant imo.
De investering die ik zou moeten doen over tien-vijftien jaar is iets van een 6000-7000 euro. Tegen een afnametarief van 50 cent per kWh (all in, en dat is het vandaag de dag alleszins niet), komt dat overeen met 14.000 kWh. Als we nu een afname veronderstellen van 120 kWh per maand in mijn geval (dus 720 euro afnamekosten over een jaar), waarvan de batterij (ruw geschat) ongeveer 60% voor zijn rekening neemt, kom ik uit op 16 jaar break even. Dit houdt dan geen rekening mee de kleine hoeveelheid injectie die je dan in je batterij steekt ipv verkoopt, maar dat zal misschien een 50-100-tal euro schelen over heel een jaar, en dus een derde van een jaar verschil maken, per jaar "afschrijving".

Kan zijn dat dit weer veel te kort door de bocht is, maar kijk, het is me de sop van de kolen niet waard om nog maar een "complex" toestel te hebben dat kaput kan gaan en vervangen moet worden.
Dusja, inderdaad, mijn afname is te klein om een thuisbatterij te verantwoorden.

Hier juni: 107 kWh afname, 631 injectie, zonder batterij.
Dit is natuurlijk volle zonperiode.
In halve zonperiode en ook in de winter ga je hier andere en slechtere cijfers terugkrijgen...

Kan zijn dat dit weer veel te kort door de bocht is, maar kijk, het is me de sop van de kolen niet waard om nog maar een "complex" toestel te hebben dat kaput kan gaan en vervangen moet worden.
Dusja, inderdaad, mijn afname is te klein om een thuisbatterij te verantwoorden.
Je komt tot dezelfde conclusie als ik dus voor een verbruik van ~100kwh/maand. Ik reageerde op @Renegadexxripxx aangezien hier het verbruik bijna 4 keer hoger ligt. Dan kan de uitkomst anders uitdraaien.

Je komt tot dezelfde conclusie als ik dus voor een verbruik van ~100kwh/maand. Ik reageerde op @Renegadexxripxx aangezien hier het verbruik bijna 4 keer hoger ligt. Dan kan de uitkomst anders uitdraaien.
Als je daar dezelfde factor van 60% kan gebruiken voor batterij zelfverbruik (wat me sterk lijkt voor eenzelfde grootte van batterij en dus kostprijs), komt dat inderdaad in the realm of usefulness uit.
Ik vermoed dan toch dat er ettelijke duizenden euros meer moet worden uitgegeven aan de batterij opslagcapaciteit wat het gat dan weer grotendeels dichtrijd. Je zal misschien sub-10 jaar komen, dat wel, maar of het dat dan echt waard is? I dunno...

370 kWh uit het net midden zomer is echt veel. Pakt 7maanden * 370 kWh/maand = 2380 kWh/jaar dat je kan gaan besparen.

Los van jouw cijfers, is voor mij de ROI van een batterij niet goed genoeg om er nu al een aan te schaffen.

Ik heb een vraag over hoe ik best mijn huidige zonnepaneleninstallatie zou uitbreiden.

De huidige installatie (geplaatst mei 2022) is als volgt:

- 23 panelen DMEGC 395 Wp
- SolarEdge SE5000H omvormer (1 fasig)
- 23 S440 optimisers

16 panelen zijn zuid-oost gericht (122° onder een hellingshoek van 45°) en 7 panelen zijn noord-west gericht (302° onder een hellingshoek van 45°).

Geschatte jaarproductie is 8,31 MWh.

Jammer genoeg had ik nog niet voldoende opzoekingen gedaan op dat moment en heb ik niet overwogen om mijn dak volledig vol te laten plaatsen.

Op de noord-west kant, zou ik makkelijk nog 14 panelen kunnen bijplaatsen. De huidige omvormer is al redelijk ondergedimensioneerd tav de panelen, maar hetgeen afgetopt wordt is beperkt en volgens de installateur en de SolarEdge applicaties zou deze omvormer toch de beste keuze zijn.

Als ik 14 panelen zou bijplaatsen, wat lijkt jullie dan de beste optie?

- Een bijkomende kleinere omvormer (3 of 4 kW) op een andere fase? Onze elektriciteitsaansluiting is 3 fasig (32A 3x400V+N).
- Dan wel huidige omvormer vervangen door een zwaarder driefasig model.
- Bijkomende vraag: aangezien de bijkomende panelen slechts in één richting zouden liggen en er geen schaduw op de panelen valt: ook voor een SolarEdge systeem gaan dan wel gewoon een stringsysteem?

Alle tips zijn welkom. En ik besef natuurlijk dat het efficiënter had gekund als we onmiddellijk besloten hadden het ganse dak vol te leggen...

Terug
Bovenaan