Zonnepanelen Topic

Na alle doemberichten ben ik blij verrast door de redelijke snelheid (tot hiertoe) van heel het proces.

25/4 Offerte goedgekeurd, ze voorspellen 10-12 weken levertermijn
23/5 De plaatser schiet in gang, aanvraag voor de digitale meter bij Fluvius
10/6 offerte Fluvius
17/6 offerte goedgekeurd
18/6 ! Fluvius belt voor afspraak "Kan het volgende week donderdag?" + installateur belt
Planning:
30/6 Digitale meter
4/7 Panelen
Je hoeft toch niet te betalen voor een digitale meter? Normaal plaats je eerst zonnepanelen, komt Fluvius daarna uit zichzelf gratis de digitale meter plaatsen en daarna vraag je je premie aan.

Heeft er iemand ervaring met het aanvragen de OpenAPI account voor Huawei? Volgen EnergieID kan je het zelf niet aanvragen, maar moet je installateur dat doen. Volgens de installateur kan je gewoon zelf mailen naar Huawei: https://forum.huawei.com/enterprise...rough-an-openapi-account/thread/591478-100027
Hier heeft de installateur dat voor mij geregeld.

Ik heb hier het gevoel dat mijn huawei omvormer gans mijn wifi netwerk plattrekt, iets waar de proximus installateur me ook voor gewaarschuwd had. triestig dat die bak eigenlijk niet gewoon op lan kan, want er hangt een 8 port switch onder met plaats zat -_-
Vreemd, hier geen last van. Heb 2 Ubiquiti Unifi 6 Lite APs in huis hangen en heb op beiden snelle connectie, ondanks dat op 1 van de 2 de SUN2000 omvormer hangt.
 
Intussen beter, heb mijn 2.4 en 5 ghz netwerk opgesplitst. Omvormer en airco's, en nog een slimme stekker of 2, zitten nu op die 2.4 (meeste kunnen zelfs niet op 5)

En dan gsm's, laptops en tablets op de 5 en nu gaat het wel vlot. Was vooral met een laptop op zelfde wifi netwerk als de omvormer dat ik miserie had
 
Ik heb altijd miserie gehad met de witte Telenet router en zijn gecombineerde 2.4 en 5 GHz wifi.

Geen enkel van mijn toestellen (laptop, iPad, Android GSM) wilde er deftig mee verbinden. Opsplitsen was toen ook de oplossing. Bij de orange router heb ik nog geen problemen ervaren, dus lijkt me dat er toch serieuze compatibiliteitsproblemen kunnen optreden met die feature.
 
Ik heb altijd miserie gehad met de witte Telenet router en zijn gecombineerde 2.4 en 5 GHz wifi.

Geen enkel van mijn toestellen (laptop, iPad, Android GSM) wilde er deftig mee verbinden. Opsplitsen was toen ook de oplossing. Bij de orange router heb ik nog geen problemen ervaren, dus lijkt me dat er toch serieuze compatibiliteitsproblemen kunnen optreden met die feature.
Tis Proximus hier maar inderdaad opsplitsen lijkt de enige goeie oplossing voor ons. Die "one network" feature waar zowel 2.4 en 5 onder zelfde SSID zitten werkt niet goed
 
Ik heb altijd miserie gehad met de witte Telenet router en zijn gecombineerde 2.4 en 5 GHz wifi.

Geen enkel van mijn toestellen (laptop, iPad, Android GSM) wilde er deftig mee verbinden. Opsplitsen was toen ook de oplossing. Bij de orange router heb ik nog geen problemen ervaren, dus lijkt me dat er toch serieuze compatibiliteitsproblemen kunnen optreden met die feature.
Hier ook en dat opsplitsen vond ik niet de ideale oplossing. Na lang miserie te hebben gehad met de wifi via Telenet modem en Telenet access points gewoon Unifi APs besteld en ik heb daar echt nog geen moment spijt van gehad. Sinds we die hebben hangen (en de wifi via Telenet modem volledig uitgeschakeld hebben), hebben we geen problemen meer gehad met de wifi. Het kost wel wat (iets meer dan 300 euro voor 3 -> hangt er ook Ă©Ă©n in het tuinhuis voor wifi in de tuin, daarom dat ik eerder over 2 sprak), maar dan werkt wel alles probleemloos.

Ik vermoed dus dat die Unifi APs ook een oplossing kunnen zijn voor de mensen die problemen hebben met de Huawei omvormer die hun wifi plat trekt.
 
Nieuw op dit subforum.

zonet op aanraden van een collega die heel veel installateurs heeft laten komen voor een offerte, een offerte laten opmaken door Solar-tec voor:

- 16 x 405wp hyundai panelen + SAJ Sunplus omvormer van 5K, aan €1,05/WP all in (6480WP)
- 28 x 405wp hyundai panelen + SAJ Suntrio omvormer van 10K, aan €1,03/WP all in (11340WP)

Bij die laatste offerte zou ik natuurlijk ook mijn aansluiting moeten aanpassen naar 3F400V door Fluvius. Ik ben aan het wachten op een offerte maar vroeg mij af, want ik lees veel tegenstrijdigheden, wat de rechtstreekse invloed daarvan is op het capaciteitstarief dat zal komen.

Dat ik meer moet opletten voor pieken, daarvan ben ik mij bewust, maar bij gelijke pieken als bij een 1F40A aansluiting, wat is het verschil op jaarbasis qua kostprijs?

Ik zit ongeveer met een verbruik van 4000kwh/jaar, excl. elektrische wagen (cijfers van 2021, toen had ik er nog maar net Ă©Ă©n).
Ik laat normaalgezien ook een airco plaatsen met 2 binnenunits, en binnen ten laatste 2j komt er een tweede elektrische wagen.
Die wagens zullen elk ongeveer 3 dagen per week thuis geladen kunnen worden (1 weekdag, 2 weekenddagen).

Indien alles voor de wind gaat behoort een zwembad ook tot de opties (binnen pakweg 5, wrs 10j).

Wat zouden jullie doen?
 
Bij die laatste offerte zou ik natuurlijk ook mijn aansluiting moeten aanpassen naar 3F400V door Fluvius. Ik ben aan het wachten op een offerte maar vroeg mij af, want ik lees veel tegenstrijdigheden, wat de rechtstreekse invloed daarvan is op het capaciteitstarief dat zal komen.

Dat ik meer moet opletten voor pieken, daarvan ben ik mij bewust, maar bij gelijke pieken als bij een 1F40A aansluiting, wat is het verschil op jaarbasis qua kostprijs?
Niets. Helemaal in het begin was er sprake van dat je zou moeten betalen voor de aansluitingscapaciteit (vandaar ook de overgebleven naam "capaciteitstarief") maar dat hebben ze snel terug afgevoerd en vervangen door dit verbruikspiekgebaseerde schema.

Een 3-fasige aansluiting hoeft zelfs niet meer te kosten dan een 1-fasige aansluiting (mits het in je straat ligt), want de aansluitingskosten rekenen puur op aangesloten vermogen, en niet de soort aansluiting. Dus een 3x400V+N aansluiting van 13,8 kW is goedkoper dan een 1-fasige aansluiting van 15,9 kW (de 40A aansluiting).
Boven de 25,1 kW zit je met studiekosten waardoor je aansluitingskost per kW sterker zal stijgen dan onder die grenswaarde.

Nu zit je wel in het geval van een bestaande elektrische installatie. Dit houdt in dat je elektriciteitskast eigenlijk overnieuw moet doen (of toch een deel ervan, zeker als je effectief dingen 3-fasig wil gaan aansluiten). Dat kost wel iets natuurlijk.
Ik zit ongeveer met een verbruik van 4000kwh/jaar, excl. elektrische wagen (cijfers van 2021, toen had ik er nog maar net Ă©Ă©n).
Ik laat normaalgezien ook een airco plaatsen met 2 binnenunits, en binnen ten laatste 2j komt er een tweede elektrische wagen.
Die wagens zullen elk ongeveer 3 dagen per week thuis geladen kunnen worden (1 weekdag, 2 weekenddagen).

Indien alles voor de wind gaat behoort een zwembad ook tot de opties (binnen pakweg 5, wrs 10j).

Wat zouden jullie doen?
Ik heb zelf Fluvius een duizendtal euro's toegesmeten om een 3x400V lijn (fysiek) te trekken in mijn straat. Ze doen dat niet altijd, maar ik wilde geen zever later met mijn elektriciteitsinstallatie.
Deze is nu voorzien voor alle toekomstige mogelijkheden (laadpunt, zwembad, warmtepomp, 10kW aan zonnepanelen etc).
Ik zou ingeval van een nieuwe aansluiting of verzwaring die samengaat met een nieuwe elektriciteitsinstallatie/kast altijd voor de 3x400V optie gaan indien mogelijk.
Bij de aanpassing van een bestaande installatie is het een afweging.
Als ik lees wat je allemaal van plan bent, lijkt het me slim om voor de 3x400V+N te gaan.
Die dingen veranderen gaat toch alleen maar duurder worden...
 
@Caracalla

Ik was al eens aan het denken aan zonnepanelen bij onze nieuwe woonst. Vooral wat het meest interessante positie is om deze te leggen.

De hoeken van de woning komen net overeen met windrichtingen. Waarbij de achtergevel zuid-oost is 135°.
De panelen willen we het liefst op het hoogste plat dak leggen. 10m x 13m (binnenafmeting 9,2m x 12,2m). Opzich is er daar vrij spel, want er is bijna niks (buiten een afvoer en doorvoer) in het plat dat een obstakel zou zijn. Naar schaduw toe zie ik op eerste zicht ook niet veel.

Bij de buren zie ik dat hun panelen in het verlengde van de achtergevel ligt.
Zelf was ik aan het denken dat het mss interessant is om 50% verlengde van de achtergevel te leggen (dus zuid-oost 135°) en dan 50% verlengde van de linker zijgevel. Dat dus die panelen zuid-west liggen 225°).

Bijkomende info:
-Warmtepomp verwarming/koeling + sanitair
-Vorig elektrisch verbruik nieuwbouw woning zonder warmtepomp in 2021:
Opbrengst zonnepanelen 3.600kwh (oost/west opstelling)
Verbruik net: 1818kwh
injecte: 2361kwh

Vanaf 2024 bestaat er een mogelijkheid dat we financieel interessant producten van onze werkgever kunnen kopen. Onze werkgever maakt ook batterijen, dus thuisbatterijen zitten daar ook bij. Heb alleen nog geen zicht hoe financieel interessant (er is enkel meegedeeld dat dit er gaat komen, maar nog geen berekeningen) dus er bestaat wel een kans dat er op een korte termijn een batterij bij geplaatst gaat worden.
 
Laatst bewerkt:
Dus het staat allen op plat dak?

Op plat dak maakt het niet echt uit hoe je ze zet, gewoon je oppervlakte zo optimaal mogelijk gebruiken.
Gezien de helling van dergelijke structuren op een 10 à 12 graden maakt de oriëntatie bitter weinig uit.
 
Dus het staat allen op plat dak?

Op plat dak maakt het niet echt uit hoe je ze zet, gewoon je oppervlakte zo optimaal mogelijk gebruiken.
Gezien de helling van dergelijke structuren op een 10 à 12 graden maakt de oriëntatie bitter weinig uit.
Alles komt idd op een plat dak.

Dan weet ik dat ik daar al geen aandacht moet schenken. :)
 
Op de woning die we aangekocht hebben, liggen 29 x 270wp (merk ken ik nog niet) aangesloten op 2 omvormers: een SMA sunny boy 3000TL en een 3600TL. Op de zijkanten van deze twee staan de ID's om te registreren voor online monitoring, maar gebeurt dit via een mobile app of via een website? Ik kan het nog niet configureren want er is nog geen internet in het huis ginder. Dat is voorzien voor volgende week.
De voorbije dagen zag ik opbrengsten van tussen de 22kw en 33kw.
Er is een warmtepomp voor vloerverwarming. Verder zijn we met gezin van 3, en we hebben (nog) geen electrische wagen, dus ik hoop dat ons verbruik overdag gedekt zal worden door deze installatie. Uiteraard moeten we ons verbruik aanpassen en de zwaar verbruikers naar de namiddag programmeren (vaatwas, wasmachine enz).
Het verbruik in onze huidige woning ligt op 5800kwh electr. en 12045kwh gas. De oudere apparaten zullen we in de komende jaren vervangen door energiezuinige tegenhangers. (Ik denk dan aan diepvriezers, wijnkoelkast, koelkasten).
 
Je hoeft toch niet te betalen voor een digitale meter? Normaal plaats je eerst zonnepanelen, komt Fluvius daarna uit zichzelf gratis de digitale meter plaatsen en daarna vraag je je premie aan.

Dat is de standaard procedure van die installateur, maar fout dus. Een beetje zuur, want gratis is gratis, maar het is nu toch te laat en in het totaalplaatje is het maar een druppel.

Edit: de digitale meter hangt, vriendelijke mens. Hij ging via de administratie aangeven dat het inderdaad was voor zonnepanelen, dus gratis. Even afwachten...

Edit2: ow ja, de gasmeter is ook vlot vervangen, terwijl het enkele jaren onmogelijk was om dat onze schouw zogezegd niet (meer) reglementair was.
 
Laatst bewerkt:
Hoe lang duurt dat btw voor fluvius uw dossier zonnepanelen/batterij heeft geregistreerd?
3 maand na uploaden van alle info staat dat nog steeds "in behandeling". Het straffe is dan nog dat je zelf alles al moet invullen...

Typisch Belgisch weer zeker. Alle administratie zelf doen en dan nog maanden wachten op de verwerking. Ohja, en dan pas kan je de premie gaan aanvragen waar je nog eens alle gegevens moet invullen die fluvius al had...
 
Volgende week komen ze bij mij zonnepanelen leggen. Nu vroeg ik mij af welk contract ik nu het best afsluit. Zit momenteel bij Ecopower als leverancier (gunstige afname prijs). Maar ik ga veel meer op het net zetten dan er af te nemen. Verhouding is ongeveer 1000kwh verbruik en 3/4000kwh op het net zetten.
Liefst zou ik ecopower dan houden als leverancier voor afname en dan bij een andere leverancier een (hoger) teruglevercontract aangaan. Maar ik vermoed dat dit moeilijk gaat zijn?

Als ik kijk op mijnenergie.be dan zie ik dat luminus optimal mij nu 19.90c€/kwh zou geven ten opzichte van 6.4c€/kwh bij ecopower. Serieus verschil toch.

Normaal zullen er hier wel zitten die ook zo iets voor hebben of wat ik het beste zou doen in deze situatie?
 
Volgende week komen ze bij mij zonnepanelen leggen. Nu vroeg ik mij af welk contract ik nu het best afsluit. Zit momenteel bij Ecopower als leverancier (gunstige afname prijs). Maar ik ga veel meer op het net zetten dan er af te nemen. Verhouding is ongeveer 1000kwh verbruik en 3/4000kwh op het net zetten.
Liefst zou ik ecopower dan houden als leverancier voor afname en dan bij een andere leverancier een (hoger) teruglevercontract aangaan. Maar ik vermoed dat dit moeilijk gaat zijn?

Als ik kijk op mijnenergie.be dan zie ik dat luminus optimal mij nu 19.90c€/kwh zou geven ten opzichte van 6.4c€/kwh bij ecopower. Serieus verschil toch.

Normaal zullen er hier wel zitten die ook zo iets voor hebben of wat ik het beste zou doen in deze situatie?
Ik heb gekozen voor het contract met de hoogste terugleververgoeding.
Heb wel een batterij dus mijn verbruik is 0 kWh de laatste 2 maanden dus momenteel maakt de hoogte van de afnameprijs mij niks uit. In de winter zal dat natuurlijk wel anders worden...
 
Liefst zou ik ecopower dan houden als leverancier voor afname en dan bij een andere leverancier een (hoger) teruglevercontract aangaan. Maar ik vermoed dat dit moeilijk gaat zijn?

Normaal zullen er hier wel zitten die ook zo iets voor hebben of wat ik het beste zou doen in deze situatie?
Ik zit met een gelijkaardige situatie en heb gewoon op gevoel een leverancier met hogere terugleververgoeding en niet al te veel hogere afnamekosten gekozen. Je moet gewoon rekening houden met je verhouding afname/terugleveren en die factor kan je gebruiken om te zien wat beter uitkomt. 6 cent in de huidige markt terugleververgoeding is wel heel triestig moet ik zeggen...

Volgens de vtest een paar dagen geleden is er maar 1 teruglevercontract dat je (mits betaling van een jaarlijkse vergoeding) kan nemen zonder afnamecontract: Engie Direct Indexed (dacht ik). Blijkbaar zijn ze de nieuwe tarieven aan het oplijsten dus staan niet alle leveranciers in de resultaten van de huidige vtest...
 
Vandaag in de krant
Eigenaars zonnepanelen kunnen overtollige stroom delen

Mensen die zonnepanelen en een digitale meter hebben, kunnen vanaf 1 juli ook stroom “leveren” aan een ander adres. Dat zegt het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap. Dat andere adres kan een eigen tweede verblijf zijn, maar het is ook mogelijk de stroom te verkopen aan bijvoorbeeld een familielid, buur of vriend, of gratis weg te schenken.

Concreet wordt de stroom gedeeld die door de zonnepanelen wordt opgewekt en die niet op de plaats zelf wordt verbuikt. Die stroom, die in het elektriciteitsnet wordt geĂŻnjecteerd, blijft een kwartier ter beschikking en kan elders worden gebruikt. Wie zijn groene stroom wil verkopen, moet daar zelf de nodige afspraken over maken met de andere partij. Ook de ontvanger moet een digitale meter hebben.

Wie stroom wil delen, moet zich aanmelden bij netbeheerder Fluvius (www.fluvius.be). Stroom delen kan maar met Ă©Ă©n andere partij. Tot eind dit jaar moeten verkoper en ontvanger ook dezelfde elektriciteitsleverancier hebben.
Dit lijkt me iets heel complex & heel interessant tegelijk...

Meer info: https://www.fluvius.be/nl/thema/zonnepanelen/delen-en-verkopen-van-energie
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Secj
Kunnen de energie maatschappijen ook geen contracten weigeren of afsluiten als er mensen echt enorm veel gaan terug leveren?
 
Terug
Bovenaan