Zonnepanelen Topic

Hoe komt het dat mijn zonnepanelen nu niet meer hun piek halen tov in mei? (in absoluut vermogen, niet opbrengst per dag) Ik observeer dat trouwens elk jaar opnieuw.
Ze liggen Oost-west op een plat dak. Is dit omdat de warmte nu nadelig werkt en dus het rendement daalt? Want het lijkt me toch dat de zonnestraling nu heviger is dan in mei?
 
Hoe komt het dat mijn zonnepanelen nu niet meer hun piek halen tov in mei? (in absoluut vermogen, niet opbrengst per dag) Ik observeer dat trouwens elk jaar opnieuw.
Ze liggen Oost-west op een plat dak. Is dit omdat de warmte nu nadelig werkt en dus het rendement daalt? Want het lijkt me toch dat de zonnestraling nu heviger is dan in mei?

Frisser weer is idd beter voor het rendement. Koud & zonnig = top
 
Mijn zonnepanelen werden deze week gelegd.
Omvormer (en bijhorende keuring) is pas voor september (oktober?) dus voorlopig heb ik nog niet veel aan de zonnepanelen.
Verhuis staat toch pas gepland voor augustus/september, dus valt al bij al wel mee :)
Op een premie hebben we blijkbaar geen recht, want het is nieuwbouw (zonnepanelen tellen natuurlijk mee voor lager E-peil en dus normaal gezien geen onroerende voorheffing gedurende 5 jaar)

Maar wat moet ik wel doen?
  • Aanmelden zonnepanelen bij netbeheerder zodra ik de keuring heb?
  • Vanaf wanneer vraag ik een energiecontract aan met injectievergoeding? Pas vanaf we goedkeuring hebben van de netbeheerder na aanmelding panelen? Of kan dit al zodra ik de keuring (AREI) van de panelen heb?
  • Nog iets wat ik moet aanvragen/waar ik rekening mee moet houden?
 
Hoe komt het dat mijn zonnepanelen nu niet meer hun piek halen tov in mei? (in absoluut vermogen, niet opbrengst per dag) Ik observeer dat trouwens elk jaar opnieuw.
Ze liggen Oost-west op een plat dak. Is dit omdat de warmte nu nadelig werkt en dus het rendement daalt? Want het lijkt me toch dat de zonnestraling nu heviger is dan in mei?

De geadverteerde opbrengst van een zonnepaneel is bij een paneeltemperatuur van 25 graden. Elke graad verschil is een rendementsverschil van 0,3 tot 0,5%.

Op dit moment kan het zeer goed zijn dat je panelen een temperatuur bereiken van 60 graden en meer in volle zon.
 
Ik kom echt gek van die omrvormer zeg.

Begin van het jaar beginnen uitkijken. Installatie dan voorzien in mei en als er nu pas een omvormer is na de zomer dan is dat al weggesmeten geld voor een half jaar :p
 
wij hadden nog geluk: in FEB besteld en een maandje later lag alles erop. wel wat gezever gehad met de omvormer en uiteindelijk een nieuwe gekregen. ook ineens een wallbox laten plaatsen, elek naar 3 fase omgevormd zodat de EV thuis kan laden
 
Iemand ervaring met Ecoworld (Gent) voor de plaatsing van panelen en thuisbatterij? De verkoper was alleszins zeer overtuigend maarja dus hun job natuurlijk.
 
De prijs dat wij gekregen hebben:

15 panelen ( 15 x Q-Cells G9+ ML DUO 380W FB) + thuisbatterij ( Huawei 4,6KTL - monofase + 1 x LUNA2000 batterijpack 10 kWh) voor 14k.

Voor ons lijkt dit een ok prijs en de materialen lijken ook wel degelijk na wat online opzoekwerk. Maar we hebben natuurlijk nog geen offertes van anderen ontvangen... Iemand een mening hierover?
 
Ik heb hier een offerte met 27 panelen, huawei 8ktl en Luna 10kwh batterij voor 22k btw incl. Ligt in dezelfde lijn denk ik?
 
Na het zien van vorige offertes, is een thuisbatterij nu interessant of niet?
Ik heb ze er speciaal uitgelaten na het lezen in deze thread.

Zal waarschijnlijk ook afhangen van de prijs, van het verbruik, etc...
 
Na het zien van vorige offertes, is een thuisbatterij nu interessant of niet?
Ik heb ze er speciaal uitgelaten na het lezen in deze thread.

Zal waarschijnlijk ook afhangen van de prijs, van het verbruik, etc...
Volgens elke verkoper die hier over de vloer is geweest is de terugverdientijd zonder batterij een pak hoger. Wij hebben er bewust niet voor gekozen, dankzij voltijds thuiswerk is ons grootste verbruik overdag.
 
  • Leuk
Waarderingen: XA4
Hangt vooral van uw verbruik af, een batterij zorgt ervoor dat uw zelfconsumptie van 30% naar 70% gaat ofzo. Dus simpel uit te rekenen, hoeveel kost 40% van uw jaarfactuur electriciteit. Batterij is na 12-15 jaar versleten, dus als uw terugverdientijd langer is dan dat begin ik er zelfs niet aan. Voor mij kwam het zelfs op 23 jaar uit ofzo
 
Pfff...

Eind maart offerte getekend. Installatie voorzien voor juni.
Ze hadden gezegd dat als ik in juni nog niemand van hen gehoord had om een datum af te spreken, dat ik zelf eens moest bellen.
Ondertussen al 5x gebeld de afgelopen weken. Persoon die de planning doet telkens net aan de lijn of niet aanwezig..


Schoonbroer heeft door dezelfde firma zonnepanelen laten plaatsen begin april. Die hebben hun factuur nog niet gekregen. (Op offerte staat dat de factuur na 8 dagen komt)

Ik denk dat ze daar wat overwerkt zitten...
 
Pfff...

Eind maart offerte getekend. Installatie voorzien voor juni.
Ze hadden gezegd dat als ik in juni nog niemand van hen gehoord had om een datum af te spreken, dat ik zelf eens moest bellen.
Ondertussen al 5x gebeld de afgelopen weken. Persoon die de planning doet telkens net aan de lijn of niet aanwezig..


Schoonbroer heeft door dezelfde firma zonnepanelen laten plaatsen begin april. Die hebben hun factuur nog niet gekregen. (Op offerte staat dat de factuur na 8 dagen komt)

Ik denk dat ze daar wat overwerkt zitten...
Zeer zeker.
Heel veel van (meestal de iets kleinere) bedrijven krijgen het gewoon niet meer gebolwerkt. Alle administratieve shit laten ze voorlopig vallen en blijkbaar zal die bij deze ook het factuur opmaken daaronder vallen..
 
Ik wacht al een maand op mijn omvormer na installatie van de panelen.
Telkens als ik bel komen er de week nadien binnen, maar ik hoor er niet veel van :p

wel zuur zo in de zomer periode. Ik begrijp dat ze daar ook niet aan kunnen doen, maarja.
 
3 weken geleden alles geïnstalleerd, vandaag goedgekeurd. Dat ik een digitale teller niet zelf moet aanvragen, dat wist ik. Maar dat je die tot 2025 mag weigeren volgens de keurder, dat wist ik niet.
Nu wil ik mij aanmelden bij Fluvius, maar ze zijn daar niet erg duidelijk (waarschijnlijk de intentie).
Kan je de premie aanvragen en krijgen zolang je geen digitale teller laat installeren? En zo niet, tot wanneer kan je die premie dan aanvragen?

En wat bedoelen ze met het volgende nodig bij het aanmelden :
  • gelijkvormigheidsattest afgeleverd door Synergrid voor het type omvormer vermeld in het keuringsverslag?
 
3 weken geleden alles geïnstalleerd, vandaag goedgekeurd. Dat ik een digitale teller niet zelf moet aanvragen, dat wist ik. Maar dat je die tot 2025 mag weigeren volgens de keurder, dat wist ik niet.
Nu wil ik mij aanmelden bij Fluvius, maar ze zijn daar niet erg duidelijk (waarschijnlijk de intentie).
Kan je de premie aanvragen en krijgen zolang je geen digitale teller laat installeren? En zo niet, tot wanneer kan je die premie dan aanvragen?

En wat bedoelen ze met het volgende nodig bij het aanmelden :
  • gelijkvormigheidsattest afgeleverd door Synergrid voor het type omvormer vermeld in het keuringsverslag?
Weigeren kan enkel als je installatie dateert van voor 2021. Deze mensen hadden nog de belofte van 15j terugdraaiende teller zelfs, wat dus ook wegvalt voor hen vanaf 2025.

Nieuwe installaties vanaf 1 januari 2021 krijgen verplicht een digitale meter.
 
Weigeren kan enkel als je installatie dateert van voor 2021. Deze mensen hadden nog de belofte van 15j terugdraaiende teller zelfs, wat dus ook wegvalt voor hen vanaf 2025.

Nieuwe installaties vanaf 1 januari 2021 krijgen verplicht een digitale meter.
Dit. Ongelooflijk welke foute informatie sommige installateurs en keurders hierover blijven verspreiden. Is het zo moeilijk om je even te verdiepen in de actualiteiten van je eigen vak?
 
Terug
Bovenaan