Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Volgens mij gaat dat niet. Uw e-peil wordt eenmalig bepaald.Als je bij een nieuwbouw na het bepalen van e-peil en vastleggen van KI, nog zou besluiten om extra zonnepanelen te leggen, waardoor je onder E30 of E20 zou komen. Kan je dan nog voordeel hebben van gereduceerd KI voor 5j?
De kost voor ons om onder E20 te komen was een stuk groter dan de winst die we gingen maken, maar met die enorm hoge prijzen van elektriciteit, durf ik toch wel eens na te denken om toch nog zonnepanelen bij te leggen.
Maar als dat schip al voorbij gevaren is, ga ik wel passen. Zonder dat KI voordeel wordt het weer te kostelijk![]()
Wij moesten onder E30 geraken ( voor 50% korting op OV) en dit is 'ongeveer' break even: met de korting die we krijgen zullen we de extra kosten ( zonnepanelen en blowerdoor) betaald hebben.Als je bij een nieuwbouw na het bepalen van e-peil en vastleggen van KI, nog zou besluiten om extra zonnepanelen te leggen, waardoor je onder E30 of E20 zou komen. Kan je dan nog voordeel hebben van gereduceerd KI voor 5j?
De kost voor ons om onder E20 te komen was een stuk groter dan de winst die we gingen maken, maar met die enorm hoge prijzen van elektriciteit, durf ik toch wel eens na te denken om toch nog zonnepanelen bij te leggen.
Maar als dat schip al voorbij gevaren is, ga ik wel passen. Zonder dat KI voordeel wordt het weer te kostelijk![]()
Idd bij ons was het ook zo, doorgaan tot onder E20 ging meer kosten dan het voordeel van KI belasting.Wij moesten onder E30 geraken ( voor 50% korting op OV) en dit is 'ongeveer' break even: met de korting die we krijgen zullen we de extra kosten ( zonnepanelen en blowerdoor) betaald hebben.

oké, maar van dat prosumententarief wist je al wat het ging kosten hé. Hier is het nu een digitale teller dusja... Kan niet direct zeggen of dat in mijn voor of nadeel speelt. Beetje moeilijk omte berekenen denk ik.Idd bij ons was het ook zo, doorgaan tot onder E20 ging meer kosten dan het voordeel van KI belasting.
Maar nu (een jaar later) zou ik daar toch anders over gedacht hebben als ik wist hoe duur de elektriciteit nu is en dat die terugdraaiende teller een totale flop zou zijn (prosumententarief kost ook wel wat).
Maar blijkbaar kunnen we dat niet meer laten herzien om nog voordeel te hebben, dus laat ik het maar zo.
Als we ooit een thuisbatterij zetten, bekijk ik wel weer of het interessant is om nog zonnepanelen bij te leggen.
Dat is berekend op een digitale meter, dus ga je nooit 100% van je opbrengst meteen verbruiken. Je afname van het net gaat niet plots halveren.Jah, na een verbruik van 6000Kwh in 2021 zal ik toch ook eens kijken voor zonnepaneeltjes denk ik. Met zo'n verbruik moet ik mij denk ik weinig aantrekken van thuisbatterij en terugdraaiende tellers want het meeste zal ik wel op krijgen zeker
Helft van het verbruik is voor de zaak dus zal eens moeten polsen bij de boekhouder wat mogelijk is zakelijk.
Moet ik heel het topic doorlezen of is er ergens een samenvattende post met hoe of wat? Zijn er nog premies enzo hier voor?
Wat is de beste manier om een beetje te zien hoe of wat nuttig is?
Ik had 3400 dagverbruik en 2600 nachtverbruik
Nachtverbruik is toch ook zaterdag en zondag de volledige dag hé?
Als ik zo via de website een analyse deed op basis van mijn adres kreeg ik onderstaande:
Hoe komt dat een jaaropbrengst van 3575 kWh mij slechts 440 euro zou besparen?
3500 kWh is de helft van mijn verbruik... Dat zou dan toch een 1000-2000 euro per jaar moeten besparen?
![]()
Bij mijn weten kan je geen zonnepanelen meer laten installeren met behoud analoge meter, ze komen dan digitale plaatsenPremie krijg je enkel met digitale teller zeker?
Ik heb nog een analoge teller.
Is er meerwaarde in deze te houden zodat die kan terugdraaien of ?
Premie krijg je enkel met digitale teller zeker?
Ik heb nog een analoge teller.
Is er meerwaarde in deze te houden zodat die kan terugdraaien of ?
Klopt, de huidige premies zijn puur voor mensen met digitale meter. Wellicht om mensen toch te motiveren om én een digitale meter te nemen én zonnepanelen. Die gaan welk elk jaar tot 2025 omlaag, dus je kan ze beter zsm zetten.Bij mijn weten kan je geen zonnepanelen meer laten installeren met behoud analoge meter, ze komen dan digitale plaatsen
En premie was enkel voor mensen die in oude systeem zaten met digitale meter. Maar er zijn blijkbaar nog steeds subsidies voor zonnepanelen, verbaasd me wel ... https://www.fluvius.be/nl/thema/premies/premies-voor-huishoudelijke-klanten/premie-zonnepanelen
Hier hangen ook wat voze voorwaarden aan vast mbt limitering van geïnjecteerd vermogen en het toegankelijk maken van de batterij aan de netbeheerder of iets dergelijks. Ik kan die voorwaarden precies wel niet terugvinden op die pagina, enkel "2-richtingscommunicatie mogelijk"...Voor batterij is er ook een max premie afhankelijk van het aantal kWh dat u batterij is. Daar zijn geen voorwaardes aan ivm leeftijd huis.
Maar ook die premie gaat elk jaar minderen met 25%. zie https://www.energiesparen.be/thuisbatterij
Hier hangen ook wat voze voorwaarden aan vast mbt limitering van geïnjecteerd vermogen en het toegankelijk maken van de batterij aan de netbeheerder of iets dergelijks. Ik kan die voorwaarden precies wel niet terugvinden op die pagina, enkel "2-richtingscommunicatie mogelijk"...
EDIT: hier staat wat ik dacht: https://intellisol.be/premie-thuisbatterij/
In any case, voor heel de huidige energiecrisis was een thuisbatterij niet rendabel. Met de huidige prijzen is je terugverdientijd misschien sterk ingekort, hoewel je dan moet gokken op permanent hoog blijvende energieprijzen.
in de late herfst, winter en vroege lente ga je dat probleem desondanks blijven hebbenHeb geen zin om X aantal duizend te investeren in zonnepanelen en dan toch nog 2-300 euro per maand electriciteit te moeten betalen omdat ik niet alles gebruik op het moment dat het gegenereerd wordt.
Slimme sturing van wat?Slimme sturing is 800€ extra. Maar enkel handig samen met die batterij en overal slimme stopcontacten (wat we niet hebben)