Zonnepanelen Topic

zouden er plannen zijn om in de toekomst meer dan 10kWh toe te laten op residentiele woningen? Met dat het prosumententarief weg is, en om toch nog wat dekking in de winter te hebben (en om verbruik van de EV op te vangen etc... )

in de zomer ga je dan wel een shitload aan stroom op het net zetten. Maar ze gaan dat mss wel kunnen gebruiken als de nucleaire centrales dicht zijn. Tenzij je in de zomermaanden die extra panelen zou uitschakelen natuurlijk en enkel in de winter gebruiken.

zouden er plannen zijn om in de toekomst meer dan 10kWh toe te laten op residentiele woningen? Met dat het prosumententarief weg is, en om toch nog wat dekking in de winter te hebben (en om verbruik van de EV op te vangen etc... )

in de zomer ga je dan wel een shitload aan stroom op het net zetten. Maar ze gaan dat mss wel kunnen gebruiken als de nucleaire centrales dicht zijn. Tenzij je in de zomermaanden die extra panelen zou uitschakelen natuurlijk en enkel in de winter gebruiken.
Dat kan nu al mits studiekosten en aanpassingen aan het net.

Ik weet niet hoe je denkt dat de problemen (onbalans niet onder de controle van de netbeheerder) magisch gaan verdwijnen als je opeens "toelating" hebt.
Wil jij een elektriciteitscabine in je voortuin hebben?

Ingreep in energiecontracten.

Ik dacht dat er nu al geen verbrekingsvergoeding was officieel gezien. En dat de elektriciteitsleveranciers daarom de vaste kost als een gedeeltelijke verbrekingsvergoeding inkleurden maar het zo officieel niet noemden.

Hoe moet die plafonnering dan gezien worden ? Of draait het hier om het feit dat dat principe een gentlemens agreement is terwijl men het nu effectief wettelijk wil opleggen?

4 à 5 maand lang zeker ja.

Voor de rest hangt het af van de buffer in functie van uw verbruik en uw generatiemoment.
Er zijn ook winter -en herfstdagen met veel zon. Het is niet grijs en grauw van oktober tem april.
Als ik oktober 2020 en 2021 heb ik de helft minder afgenomen in 2021 tov 2020 met batterij die op 15/10/2021 is geplaatst.
3 maanden heb je er geen profijt van, die ander 9 wel.

1.jpg

Er zijn ook winter -en herfstdagen met veel zon. Het is niet grijs en grauw van oktober tem april.
Als ik oktober 2020 en 2021 heb ik de helft minder afgenomen in 2021 tov 2020 met batterij die op 15/10/2021 is geplaatst.
3 maanden heb je er geen profijt van, die ander 9 wel.

1.jpg
Je bevestigt toch wat ik zeg?

Je betaalt nog een energiekosten in oktober. Dat het maar de helf of meer of minder is van normale omstandigheden daar heb je gelijk in. Maar hij wilde geen energiecomppnent meer betalen.

En daarvoor genereer je dan in de vroege lente en late herfst te weinig voor.

Je bevestigt toch wat ik zeg?

Je betaalt nog een energiekosten in oktober. Dat het maar de helf of meer of minder is van normale omstandigheden daar heb je gelijk in. Maar hij wilde geen energiecomppnent meer betalen.

En daarvoor genereer je dan in de vroege lente en late herfst te weinig voor.
Dat klopt. Zelf ook al gemerkt. Een batterij is enkel goed voor 9 maanden je verbruik te optimaliseren / maximaliseren. Maar als er geen zon genoeg is, helpt een batterij alvast ook niet.

Ik ga er toch een shitload bijleggen hoor. Ik kan het in de zomer gebruiken (4400kWh kom ik niet meer mee toe als alles hier operationeel gaat zijn), en in de winter heb ik dan tenminste toch een beetje opbrengst ipv een magere 2 kWh per dag als de zon nie écht overdreven hard schijnt.

Ga dan toch proberen de 10kWh te naderen, zodat ik geen cabine in de voortuin hoef.

voordeel: Wat meer injectieopbrengst als de stroom nog es zo hoog staat.

En koppelen met een batterijtje om toch wat te stockeren voor nachtverbruik in najaar en winter wat te coveren. De grote verbruikers staan toch af in de winter

Ik ga er toch een shitload bijleggen hoor. Ik kan het in de zomer gebruiken (4400kWh kom ik niet meer mee toe als alles hier operationeel gaat zijn), en in de winter heb ik dan tenminste toch een beetje opbrengst ipv een magere 2 kWh per dag als de zon nie écht overdreven hard schijnt.

Ga dan toch proberen de 10kWh te naderen, zodat ik geen cabine in de voortuin hoef.

voordeel: Wat meer injectieopbrengst als de stroom nog es zo hoog staat.

En koppelen met een batterijtje om toch wat te stockeren voor nachtverbruik in najaar en winter wat te coveren. De grote verbruikers staan toch af in de winter
Wij zijn van plan om 8000WP te laten leggen op ons dak.
De grootte van de batterij vind ik wel een moeilijke. Huidig voorstel van de firma is 10 kWh. Lijkt me een vrij grote batterij.
Heb eens 2 avonden mijn avondverbruik bijgehouden
- met afwasmachine en droogkast op: verbruik 18u - 6 u : 9.5 kWh
- zonder afwasmachine en droogkast: verbruik 18u - 6u: 5 kWh.

Ben er dus nog niet uit of ik een batterij van 7 of 10kWh plaats.... Je moet de batterij van 10 kWh ook nog volkrijgen natuurlijk...

Wij zijn van plan om 8000WP te laten leggen op ons dak.
De grootte van de batterij vind ik wel een moeilijke. Huidig voorstel van de firma is 10 kWh. Lijkt me een vrij grote batterij.
Heb eens 2 avonden mijn avondverbruik bijgehouden
- met afwasmachine en droogkast op: verbruik 18u - 6 u : 9.5 kWh
- zonder afwasmachine en droogkast: verbruik 18u - 6u: 5 kWh.

Ben er dus nog niet uit of ik een batterij van 7 of 10kWh plaats.... Je moet de batterij van 10 kWh ook nog volkrijgen natuurlijk...

Da's best een stevig avondverbruik

Droogkast komt er hier sowieso niet in. Dat scheelt al :D

Balansventilatie droogt de lucht enorm uit, dus nat wasgoed openhangen helpt wat.

Naar wat ik zie bij mijn collega's, hadden die in de zomer absoluut geen moeite om hun batterij van 10kWh vol te krijgen.

Op zich als je het bedenkt, is een grotere batterij niet zo slecht. Duurt langer om vol te geraken, dus zoveel te minder ga je moeten exporteren, en je kan er zelf langer van genieten wanneer er geen zon is.

Je kan nog altijd opteren voor 7 kWh blijkt dat niet voldoende kan je upgraden naar 10 KWh of meer, zo laat ik in april mijn batterij plaatsen. Ga dat een jaar in de gaten houden en indien nodig een upgrade naar 10 kWh (zal me 1800 € kosten).

Voor de grootte van de batterij moet je kijken naar je PV installatie.
Je moet je eigenverbruik kunnen dekken EN de batterij volledig kunnen laden.

bron
Om ervoor te zorgen dat de kosten voldoende opwegen tegen de baten, wordt aangeraden om per kWp zonnepanelen een batterij van 1 tot 1,5 kWh te voorzien.

Nu staat er op zolder een batterij van 7,5kW. Ik kan nog altijd 1 of 2 modules van 2,5kW bijsteken. Kost 1000€ per module. PV = 7,4kWp.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan