Zonnepanelen Topic

Het moeilijke aan de berekening ligt dan inderdaad aan het gegeven van "Hoeveel extra energie spaar je uit in het laagseizoen wanneer de panelen niet zoveel opleveren". Dat je met "teveel" in de zomer ruim teveel zult hebben, dat is duidelijk. Maar hoe zou de schatting zitten voor de momenten wanneer de zon minder schijnt, hoeveel impact zou dit hebben op je "minderafname" van het net?
Veel hangt in het laagseizoen ook af van de stand en oriëntatie van je zonnepanelen.

Ik heb plat dak en 12 graden op zuid, en haalde vandaag 0,60kWh max op n gegeven moment. Kameraden met schuin dak en oost-west met +- dezelfde Wp haalden 1,9kWh op datzelfde moment..

Je kan nog altijd opteren voor 7 kWh blijkt dat niet voldoende kan je upgraden naar 10 KWh of meer, zo laat ik in april mijn batterij plaatsen. Ga dat een jaar in de gaten houden en indien nodig een upgrade naar 10 kWh (zal me 1800 € kosten).

Is dat dan een batterij met een totale capaciteit van 7kWh?

Ik heb hier in 2 uurtjes printen en doen in mijn garage bijna 5kWh verbruikt :wallbash: (gelukkig is dat niet elke dag volcontinu, maar hopelijk ooit wel :D)

Heb eens mijn teller gefilmd, zonder de machines passeert die streep op de schijf elke 20 seconden, met de machines aan het werk passeert die elke 3 seconden zeg.

In de winter hangt het heel sterk van het weer en oriënetatie af. Leuke resultaten deze week met 10kWh Piek installatie (7kWh omvormer

- Zaterdag: 2.41 kWh
- Zondag: 12.64 kWh
- Maandag: 3.94 kWh
- Dinsdag: 23.88 kWh
- Woensdag 2.22 kWh
- Donderdag 25.11 kWh

Tijdens een goede zomerdag is het 50-60 kWh met mijn installatie. de wintermaanden zijn dus niet helemaal verloren mbt zonnepanelen.

In de winter hangt het heel sterk van het weer en oriënetatie af. Leuke resultaten deze week met 10kWh Piek installatie (7kWh omvormer

- Woensdag 2.22 kWh
- Donderdag 25.11 kWh

Tijdens een goede zomerdag is het 50-60 kWh met mijn installatie. de wintermaanden zijn dus niet helemaal verloren mbt zonnepanelen.
Ik vermoed dat donderdag vorige week donderdag was? Want vandaag was maar poverkes, maar als dat vorige week donderdag was, ligt dat in lijn met mijn 3.6kWp installatie ;)

RtDwKHA.png

En tuurlijk is de winter niet helemaal verloren, maar zoals hier eerder gezegd is het gemiddeld genomen wel een pak minder. Ik heb mijn jaaroverzicht hier een paar pagina's geleden nog gezet:
Dit was 2021 hier, op dagniveau en rechts vind je nog paar metrics per maand:
0HOfDuG.png
Dus in totaal 3919 kWh in 2021. Als ik naar de donkere maanden kijk (ik pak meestal oktober t.e.m. februari, dus 5 maand. Dit zijn de maanden waar de volledige maand de dag korter dan 12u is.) wordt er dan 796kWh opgewekt. Of dus 20% van mijn jaartotaal.

Dit is inderdaad niet compleet verloren, maar toch significant minder. Niet dat dit een probleem is, maar men moet het niet vergeten ;)

Heel soms wel, maar voor een gewoon gezin zelden. Je moet 1 specialleke hebben meestal: iemand die veel thuiswerkt, een grote verbruiker in huis, een EV.
Ik heb nog geen enkel correct onderbouwde rekenoefening gezien waarbij een thuisbatterij rendabel is voor een gewoon gezin. Ik geloof er dus niet zo hard in, en evenmin in slimme sturing: teveel kosten, te weinig besparing (en dus te weinig terugverdienen). Het enige wat werkt is een EV die overdag kan opladen op zonnestroom: 1. je hebt geen last van deze slimme sturing (itt een diepvriezer, wasmachine) en 2. de batterij is gratis, geen bijkomende kost
Ik heb hier zelf de simulatie lopen gehad, en ik denk ongeveer 2200 kWh terug te verdienen op een 7KW accu. Je moet het dus inderdaad niet door om je geld terug te krijgen. Wanneer je die thuisaccu iedere dag echt leegtrekt, gaat die ook geen echt lang leven kennen, vermoed ik. energieprijzen gaan ook veel variabeler worden, injectietarief van 20 ct? Sure, in de winter. In de zomer gaat dat een pak minder zijn. En de energie gaat in de zomer ook minder kosten op zonnige dagen
En over off-grid gaan is mijn mening nog sterker: dat is absolute onzin. Je zit met het fundamentele probleem dat de zon vooral opbrengt gedurende 9 maanden, en enkel overdag, en dat je energieverbruik de hele tijd door is, met een zwaartepunt in de winter.
Tenzij je er ook een windmolen bijplaatst (in theorie ook niet echt rendabel), en nog wat andere dingen doet. Ik heb één off-grid woning gezien, maar dat waren gewoon decadent rijke mensen die een huis van enkele mio EUR hadden gebouwd, met onder meer 1 m isolatie rond de warm waterleidingen. En meer zonnepanelen op het dak dan er hier in heel de straat liggen

Tenzij je er ook een windmolen bijplaatst (in theorie ook niet echt rendabel)
Een iets wat particuliere (verticale) windmolen levert 1500kWh op jaarbasis (los door de bocht 4kWh per dag). Prijs komt overeen met een kleine PV installatie. Voor er echt rendement uit te halen zal je dit moeten combineren met PV en batterij. Op deze manier is off-grid misschien een mogelijkheid, maar je zal goed op je verbruik moeten letten.
Voorbeeld windturbine, op zich een aanvaardbaar design voor ergens op een plat dak.

Moest iemand zich geroepen voelen om deze aan te kopen, graag verslagje posten ;)

Een iets wat particuliere (verticale) windmolen levert 1500kWh op jaarbasis (los door de bocht 4kWh per dag). Prijs komt overeen met een kleine PV installatie. Voor er echt rendement uit te halen zal je dit moeten combineren met PV en batterij. Op deze manier is off-grid misschien een mogelijkheid, maar je zal goed op je verbruik moeten letten.
Voorbeeld windturbine, op zich een aanvaardbaar design voor ergens op een plat dak.

Moest iemand zich geroepen voelen om deze aan te kopen, graag verslagje posten ;)
Kleine windturbines kosten teveel in onderhoud, en zijn an sich nooit rendabel. Die 1500 kWh per jaar lijken me ook erg optimistisch.

Je zou sowieso al naar de 5kW klasse moeten gaan om een enigszins rendabele windmolen te hebben, die kosten dan > 20000 EUR
Zoals de Britwind R9000, dat levert dan 5000-10000 kWh per jaar op (op een mast van 25-35 m hoog).
En de vraag is waar je dat plaatst.

- Woensdag 2.22 kWh
- Donderdag 25.11 kWh

Dat is het dus ook, de zelfconsumptie zal procentueel lager liggen als je 10kWp liggen hebt en maar 5000 kWh verbruikt op een jaar.
Maar de zelfvoorziening zal hoger liggen, omdat je ook in de winter en het tussenseizoen de productiecurve serieus omhoog trekt t.o.v. een installatie die maar half zo groot is.

Is het technisch haalbaar om bv 300-400% te overdimensioneren op je omvormer, maar je extra panelen slechts aan te spreken in het najaar/winter als de omvormer niet piekt? Dus vanaf april mijn normale 16 panelen in productie, aan 150% dimensionering. April - september is meeste productie hier en knal ik tegenwoordig al los op de grenzen van de omvormer. De andere maanden kom ik totaal niet aan deze waarden.

Kan ik dmv een zekering of zo in het najaar de extra panelen aanzetten? Op de meest zonnige winterzonnedag van de afgelopen 2 jaar (muv feb 2021, dat was wel heel uitzonderlijk, meerdere dagen van +20kWh opbrengst) haal ik ergens een 10-12kWh max. Meeste dagen slechts 4-6.

Dan heb ik mss een verdubbeling van mijn wintercijfers, of mss zelfs meer, zonder de investering van een grotere omvormer, of extra omvormers.

Dakruimte genoeg om alles gaan bij te leggen.

Technisch gezien wel, gezien je DC schakelaars kunt zetten in je zekeringkast.
Je kunt de strings vanop het dak naar de kast trekken en daar kun je dan strings apart in en uitschakelen.

Je gaat dat wel niet gekeurd krijgen, gezien ze voor de keuring kijken naar de dimensionering die mag volgens de fabrikant. Bij SMA bvb is dat 200%. Ook zal in geval van een technisch defect de fabrikant geen garantie meer geven op de omvormer als je de dimensionering hoger gelegd hebt.

Maar gaat het werken? Ja, zo lang je binnen de toleranties van de omvormer blijft qua spanningen en stroomsterktes kan dat perfect.

Fronius heeft een 10kW omvormer die 250% mag overgedimensioneerd worden.
Met SolarEdge is er een 10kW omvormer die 330% mag overgedimensioneerd worden. Maar goed, dan zit je met dat optimizersysteem natuurlijk.

Hou er ook rekening mee, hoe groter de omvormer hoe hoger de startspanning per MPP tracker.

Je gaat dat wel niet gekeurd krijgen, gezien ze voor de keuring kijken naar de dimensionering die mag volgens de fabrikant.
Denk niet dat de keurder daar zich iets van aantrekt. Die kijken naar de nummerkes op de omvormer en op papier, dat die kloppen.
Paar weken terug een keurder geweest. 9 panelen van 365Wp (3285Wp) op een 1000VA omvormer. Technisch is alles volgens de regels.

Hoezo moet je dit combineren met een batterij om er *echt* rendement uit te halen?
Zou wel een heel interessante toevoeging zijn gezien de complementariteit aan zonnenenergie

Die 1500 kWh per jaar lijken me ook erg optimistisch.
Ze zetten die dan ook in een windtunnel voor 12u, extrapoleren naar een jaar en dan "kijk eens hoe goed we zijn" :D (totdat onafhankelijke entiteiten dan real world turbines beginnen meten en er gehakt van maken :whistle:)

Zou wel es graag reële resultaten van dit kneusje willen zien tbh, vroeger lachte ik die altijd weg (we hebben er aan de unief indertijd genoeg om zeep gekregen in onze real world testen, eentje zelfs binnen de week al compleet rijp voor het schroot :D ) maar met de huidige energieprijzen + batterij combo? Dan valt 3k euro nog niet van zo heel hoog mss? Hmmmmmm :)

Hoezo moet je dit combineren met een batterij om er *echt* rendement uit te halen?
Zou wel een heel interessante toevoeging zijn gezien de complementariteit aan zonnenenergie
En doe dat nu eens op dag en kwartierbasis.
Zo'n gesmoothe uitgemiddelde grafiek gaat ook niet echt een realistisch resultaat geven als je dingen als capaciteitstarief en eigengebruik gaat meerekenen...

Zo'n gesmoothe uitgemiddelde grafiek gaat ook niet echt een realistisch resultaat geven als je dingen als capaciteitstarief en eigengebruik gaat meerekenen...
Ik weet ook wel dat dat voor particulieren niet opgaat op zo een propere manier, maar de basisgedachte van de complementariteit blijft wel overeind, wanneer er geen zon is heb je behoorlijke kans op windenergie.

Het ging voornamelijk over de mogelijkheid om off-grid te (kunnen) gaan. Dat heb je het probleem van capaciteitstarief niet.

Het ging voornamelijk over de mogelijkheid om off-grid te (kunnen) gaan. Dat heb je het probleem van capaciteitstarief niet.
Maar nog meer het dagelijkse opwekking probleem natuurlijk. Een batterij installatie met realistische kostprijs gaat misschien een paar dagen kunnen overbruggen, indien ze volledig opgeladen was...

Maar nog meer het dagelijkse opwekking probleem natuurlijk. Een batterij installatie met realistische kostprijs gaat misschien een paar dagen kunnen overbruggen, indien ze volledig opgeladen was...
daarom de combinatie van PV+battterij+(kleine) windturbine

In alle waarschijnlijkheid zullen mensen/gezinnen die off-grid (willen) gaan koken op een gasfornuis.

daarom de combinatie van PV+battterij+(kleine) windturbine

In alle waarschijnlijkheid zullen mensen/gezinnen die off-grid (willen) gaan koken op een gasfornuis.
Hoe is gas in welke zin dan ook "offgrid"? Zelfs al laat je propaan komen en zet je zo'n grote tank in je tuin, je hangt nog altijd vast aan externe leveringen voor je brandstof.

En nogmaals: ik zie helemaal geen indicatie dat een windturbine (en een kleine dan nog) de zonloze periodes kan opvangen. Laat staan je voorzien over verschillende donkere dagen heen.

Vrienden van mij zitten "off-grid".
Ze hebben een batterij-installatie van om en bij de 40kWh, zonneboiler, een relatief maar niet extreem gedimensioneerde zonnepaleninstallatie, een pelletkachel (dusja, ze moeten ook brandstof inkopen), en een groot buffervat.
Zelfs met dit soort installatie hebben ze een dieselgenerator klaarstaan (die ook af en toe lang staat te draaien).

Particuliere windturbines bestaan echt al wel heel lang. Als ze echt deze "droom" zouden waarmaken, had je er echt al wel meer over gelezen...

Terug
Bovenaan