Zonnepanelen Topic

U dus zeker niet. Als ik ga keuren is het altijd ifv de veiligheid vd eindklant. Helaas heeft die liever een conform attest dan dat de installateur moet doen waarvoor hij betaald is.
Ik heb dan toch ook liever dat de installateur moet terugkomen ('t is toch op zijn kosten) en dat ik gerust kan slapen, dan een charlatan die een elektrische installatie goedkeurt om er van af te zijn.

Ik heb dan toch ook liever dat de installateur moet terugkomen ('t is toch op zijn kosten) en dat ik gerust kan slapen, dan een charlatan die een elektrische installatie goedkeurt om er van af te zijn.
En daarom kies je beter zelf je controle organisme dan de 'controleur' van de installateur.

Hoe is gas in welke zin dan ook "offgrid"? Zelfs al laat je propaan komen en zet je zo'n grote tank in je tuin, je hangt nog altijd vast aan externe leveringen voor je brandstof.

En nogmaals: ik zie helemaal geen indicatie dat een windturbine (en een kleine dan nog) de zonloze periodes kan opvangen. Laat staan je voorzien over verschillende donkere dagen heen.

Vrienden van mij zitten "off-grid".
Ze hebben een batterij-installatie van om en bij de 40kWh, zonneboiler, een relatief maar niet extreem gedimensioneerde zonnepaleninstallatie, een pelletkachel (dusja, ze moeten ook brandstof inkopen), en een groot buffervat.
Zelfs met dit soort installatie hebben ze een dieselgenerator klaarstaan (die ook af en toe lang staat te draaien).

Particuliere windturbines bestaan echt al wel heel lang. Als ze echt deze "droom" zouden waarmaken, had je er echt al wel meer over gelezen...

De enigste échte off-grid installatie die ik ken staat staat bij een kennis in Wallonië. En dat lukt die mens alleen maar omdat hij een waterloop aan het huis heeft.

De enigste échte off-grid installatie die ik ken staat staat bij een kennis in Wallonië. En dat lukt die mens alleen maar omdat hij een waterloop aan het huis heeft.
Wij hebben er 2 lopen. Ene net over de grens in Nederland en ene in Durbuy.
In beide gevallen is een groep met autostart verbonden.

Klant in Nederland is een persoon alleen, kookt wel op een gaspul, maar van maart tot september had de groep ocharme 3x aan geslaan.
Persoon ligt met 12x Sunpower Max3-400 (Maxeons zijn een zeer lichtgevoelig paneel) en 7,2 kWh opslag.

Over lichtgevoelige panelen gesproken, ik heb een tijdje geleden eens een artikel gelezen over een nieuw soort paneel in ontwikkeling dat zelfs aan maanlicht voldoende had om elektrische energie te leveren. Dat zou natuurlijk DE oplossing zijn voor de zonarme wintermaanden, en een revolutie in deze materie. Weet iemand hoe ver die ontwikkeling gevorderd is ondertussen?

Zijn er hier mensen die de moeite nemen om hun panelen te poetsen?
Mijn zonnepanelen liggen redelijk 'vlak', en daar blijft toch redelijk wat stof op liggen...

Over lichtgevoelige panelen gesproken, ik heb een tijdje geleden eens een artikel gelezen over een nieuw soort paneel in ontwikkeling dat zelfs aan maanlicht voldoende had om elektrische energie te leveren. Dat zou natuurlijk DE oplossing zijn voor de zonarme wintermaanden, en een revolutie in deze materie. Weet iemand hoe ver die ontwikkeling gevorderd is ondertussen?
Maanlicht bestaat niet hè. Is gewoon zonlicht weerkaatst door het maanoppervlak. Maar inderdaad indrukwekkend dat hieruit nog energie kan gehaald worden. Kan me wel niet voorstellen dat dit echt veel opbrengt? Misschien moeten we onze atmosfeer volhangen met spiegels zodat we 24/7 daglicht hebben :cool:

Zijn er hier mensen die de moeite nemen om hun panelen te poetsen?
Mijn zonnepanelen liggen redelijk 'vlak', en daar blijft toch redelijk wat stof op liggen...

Tweekeer per jaar in de vroege lente en begin de winter. Maar we wonen dan ook in een bosrijk gebied en aan de overkant van ons huis staat een Amerikaanse eik in driesprong van 35 meter hoog. Die sneeuwt ons gewoon onder in de herfst.

Wij hebben er 2 lopen. Ene net over de grens in Nederland en ene in Durbuy.
In beide gevallen is een groep met autostart verbonden.

Klant in Nederland is een persoon alleen, kookt wel op een gaspul, maar van maart tot september had de groep ocharme 3x aan geslaan.
Persoon ligt met 12x Sunpower Max3-400 (Maxeons zijn een zeer lichtgevoelig paneel) en 7,2 kWh opslag.
Mja, niet echt representatief voor wat betreft de haalbaarheid.

1) je zit met een groep. Die mag je ook niet zomaar overal zetten, en voorzie daar maar eens plaats voor in uw appartementje van 85m2 :p. Milieuvoorwaarden, geluidsvoorwaarden? Mazoutton voor de voeding van die groep? Men zit nu al moeilijk te doen voor de vereisten voor brandstofopslag, ga je dan ook dit in de toekomst mogen blijven zetten zonder specifieke voorwaarden?
2) je spreekt hier over maart tot september. De maanden waarin zonneenergie betrouwbaar is qua opwekking. Ik zou eerder geïnteresseerd zijn in de statistieken voor wat betreft oktober tot en met februari.
3) hij kookt ook nog op een gasfornuis.
4) verwarming ook gas ?
5) het is een alleenstaande dus verbruik is in principe kan redelijk zuinig zijn.
6) Groep, batterij, zonnepanelen dat is vlot een kost van 10 - 12k.

1 m2 levert 4 watt op als ze de techniek kunnen verbeteren. Je zou dus 100m2 moet hebben voorzien van die panelen om 3500kwh op jaarbasis op te wekken. Dat is niet niks :p. Als het deze techniek was waarover je het had ;). Als ik mij niet ergens vergist heb in de berekening. En de eerlijkheid lijkt mij dat je dan eerder de oppervlakte moet berekenen in functie van uw effectieve verbruik in de winter. Aangezien in de andere maanden gaat de normale functie van het zonnepaneel voordeliger zijn in de berekening en dus niet de bepalende factor zijn voor de bepaling van de geïnstalleerde oppervlakte.

Dat "bij maanlicht" was natuurlijk maar bij manier van spreken. De hoofdbedoeling is natuurlijk om in de wintermaanden zonder zonlicht toch wat meer op te wekken dan nu het geval is.

Ik denk dat voor de wintermaanden toch eerder moet gekeken worden richting wind-energie, en die wordt beter grootschalig opgewekt (hoe groter de windmolen, hoe groter het rendement)

Het is niet omdat iemand het heeft goed gekeurd dat het conform is mijnheer. Technisch zijn niet de plaatsingsvoorschriften ivm overdimensionering gevolgd alsook is uw stringspanning te hoog. Ik had dit allesinds afgekeurd maarja,wat heeft de eindklant het liefst?

Dit is geen aanval of afbreuk op jouw job, maar op basis van welke inbreuken zou je dit afkeuren? Ik leer ook graag bij.

Panalen geven max (Voc) 41V. -> 9x 41V = 369V
waarbij Vmp = 35V
Panelen max I : 10,43A
Isc = 11,41A

Max DC input omvormer = 500V
MAX current input MPP = 13A
Isc omvormer = 16A

De datasheet van de omvormer omschrijft een max aanbevolen vermogen, maar nergens een 'niet-te-overschrijden' vermogen.
Een aanbeveling is toch geen verbod? Ik besef zelf ook dat de omvormer tegen vollast uren zal kloppen maar volgens de fabrikant zou dit geen probleem mogen zijn.
Er is voldoende koeling en opvolging aanwezig.

1draad

Dit is geen aanval of afbreuk op jouw job, maar op basis van welke inbreuken zou je dit afkeuren? Ik leer ook graag bij.

Panalen geven max (Voc) 41V. -> 9x 41V = 369V
waarbij Vmp = 35V
Panelen max I : 10,43A
Isc = 11,41A

Max DC input omvormer = 500V
MAX current input MPP = 13A
Isc omvormer = 16A

De datasheet van de omvormer omschrijft een max aanbevolen vermogen, maar nergens een 'niet-te-overschrijden' vermogen.
Een aanbeveling is toch geen verbod? Ik besef zelf ook dat de omvormer tegen vollast uren zal kloppen maar volgens de fabrikant zou dit geen probleem mogen zijn.
Er is voldoende koeling en opvolging aanwezig.

1draad
Wat is het nut eigenlijk om 3300wp op een 1kva omvormer te steken?

Zijn er al zonnepaneel omvormers die direct ook voor batterij opslag gebruikt kunnen worden? Of is dat sowieso apart?

Terug
Bovenaan