Zonnepanelen Topic

Wat is eigenlijk het verlies bij een batterij? Dus wanneer je bv een week lang niets zou verbruiken met een halfvolle batterij. Is die na een week nog steeds halfvol?

Ik wacht het sowieso wel nog even af. Volgens mij is er meer winst te halen in wachten op prijsverlagingen, het gaat toch wel aan een redelijk tempo momenteel.

Er zijn ook winter -en herfstdagen met veel zon. Het is niet grijs en grauw van oktober tem april.
Als ik oktober 2020 en 2021 heb ik de helft minder afgenomen in 2021 tov 2020 met batterij die op 15/10/2021 is geplaatst.
3 maanden heb je er geen profijt van, die ander 9 wel.

1.jpg
Maar dat zegt natuurlijk niks, want in 2020 lag je verbruik voor 1-15 oktober ook al een pak hoger dan in 2021. Wat ook 100% logisch is als we volgende factoren mee in rekening brengen:
Oktober 2021 was zonniger dan 2020. Als ik naar mijn opbrengst kijk: oktober 2020 = 193 kWh, en oktober 2021 = 255 kWh. Dat is 32% meer opbrengst in 2021 t.o.v. 2020. Dit wordt ook door KMI bevestigd, oktober 2020 = 56.5u zonneruren, oktober 2021 = 113.3 zonneuren.

Verder weet ik niet welke impact COVID op jouw huishouden heeft, maar vanaf 6 oktober 2020 waren er een aantal strengere maatregelen die in 2021 niet van kracht waren.

Mooie theorietjes hier, maar je verdient het niet terug. En kWh en kW is niet hetzelfde.
Zo simplistisch is het niet, er zijn situaties waar je het kan uithalen maar er zijn tal van factoren, zowel externe als die dat je zelf in de hand hebt, die meespelen en waar de meesten in hun theoretische berekening geen rekening mee houden.
Elke situatie is zo verschillend dat je niet simpelweg kan stellen dat het wel of niet terugverdienbaar is.

Even de V-test gedaan per regio als simulatie voor een normaal gezin.
Stel dat vandaag je contract afloopt en je wil een nieuw kiezen, wat zijn dan de huidige goedkoopste tarieven?

Variabele tarieven zijn natuurlijk tricky, want je kunt nu wel 23ct injectievergoeding krijgen (bvb Eneco Comfy Flex) maar dat kan deze zomer dan een pak minder zijn. Dan liever een vaste 18 kWh het jaar rond, denk ik.

De tabel hieronder is nu niet voor élke situatie de beste hé. Maar het geeft wel een goed beeld.
En eigenlijk als je genoeg dak hebt, is het met de huidige injectietarieven zelfs heel interessant om gewoon véél panelen te leggen.

Want als je 5000 kWh verbruik hebt @ 30% zelfconsumptie, dan heb je in principe nog 3500 kWh van het net nodig.
Met een totale productie op jaarbasis van 10.000 kWh ga je dan op 8500 kWh injectie zitten.

Dus do the math... Stof tot nadenken.

Regio en zone netbeheerder​
Aanbieder en type contract​
Aantal kWh verbruik/jaar​
Kostprijs per jaar​
Prijs / kWh​
Injectietarief​
Goedkoopste variabel​
8500 Kortrijk - Gaselwest​
Luminus Essential - variabel​
4500​
1978,64€​
43,97c€/kWh​
c€ 19,54​
Goedkoopste vast​
Engie Easy 3 fixed 3 jaar - vast​
4500​
2274,49€​
50,54c€/kWh​
c€ 8,72​
Beste combinatie injectie/afname vast​
Lampiris TOP - vast​
4500​
2295,88€​
51,02c€/kWh​
c€ 18,28​
Goedkoopste variabel​
8820 Torhout - Fluvius West​
4500​
1718,80€​
38,20c€/kWh​
c€ 19,54​
Goedkoopste vast​
4500​
1995,52€​
44,34c€/kWh​
c€ 8,72​
Lapiris TOP - vast​
4500​
2036,04€​
45,25c€/kWh​
c€ 18,28​
Goedkoopste variabel​
9000 Gent – Imewo​
4500​
1842,90€​
40,95c€/kWh​
c€ 19,54​
Goedkoopste vast​
9000 Gent - Imewo​
4500​
2138,75€​
47,53c€/kWh​
c€ 8,72​
9000 Gent - Imewo​
Lampiris TOP - vast​
4500​
2160,14€​
48,00c€/kWh​
c€ 18,28​
Goedkoopste variabel​
9120 Beveren - Intergem​
4500​
1788,75€​
39,75c€/kWh​
c€ 19,54​
Goedkoopste vast​
9120 Beveren - Intergem​
4500​
2048,60€​
45,52c€/kWh​
c€ 8,72​
9120 Beveren - Intergem​
Lampiris TOP - vast​
4500​
2105,99€​
46,80c€/kWh​
c€ 18,2
8​

Is het interessant om nu te veranderen of kan je beter veranderen als de prijzen wat gezakt zijn over een paar maand?
Want die vaste kosten in het eerste jaar belemmert natuurlijk dat je voordelig kan veranderen in het eerste jaar.

Ware het niet dat die injectietarieven meestal in de vaste contracten ook variabel zijn...

Deze die in mijn tabel staan bij Lampiris en Engie zijn effectief vast voor de periode van het contract.
1j bij Lampiris, 3j bij Engie.

Injectie is trouwens ook vrijgesteld van BTW.
Dus als ze het BTW tarief naar 6% verlagen is dit nog meer in het voordeel van solar, omdat de afnameprijs zakt, maar de injectieprijs niet.

Dus als ze het BTW tarief naar 6% verlagen is dit nog meer in het voordeel van solar, omdat de afnameprijs zakt, maar de injectieprijs niet.
Maar volgens die redenering dus nadelig voor batterij (indien men dit puur financieel bekijkt).

Deze die in mijn tabel staan bij Lampiris en Engie zijn effectief vast voor de periode van het contract.
1j bij Lampiris, 3j bij Engie.

Sorry dat ik dat niet zo direct geloof.

Op de site van lampiris komt de link naar de PDF van de tarieven van hun unieke injectiecontract (gelijk voor alle afnameformules) terecht op een 404.
Bij Engie staat er dit nonsens zinnetje voor de Easy3 formule:
Het injectietarief komt overeen met de prijzen waartegen Engie uw
geproduceerde en in het net geïnjecteerde elektriciteit aankoopt
overeenkomstig de Contractuele Voorwaarden van uw Contract
Dus zeker je contract goed nalezen. Engie biedt trouwens maar 8,7c€ (10/5 dag/nacht) aan voor je injectie in dit contract, wat niet echt een hoogvlieger is (vorige zomer kon je gelijkaardige prijzen krijgen bij andere leveranciers).

Je kan nog altijd opteren voor 7 kWh blijkt dat niet voldoende kan je upgraden naar 10 KWh of meer, zo laat ik in april mijn batterij plaatsen. Ga dat een jaar in de gaten houden en indien nodig een upgrade naar 10 kWh (zal me 1800 € kosten).
Probleem is blijkbaar dat je dan:
1) opnieuw gekeurd moet worden (weet niet of dat theorie is of in de praktijk ook echt gebeurd)
2) je de premie dan niet hebt voor de upgrade

Maar dat zegt natuurlijk niks, want in 2020 lag je verbruik voor 1-15 oktober ook al een pak hoger dan in 2021. Wat ook 100% logisch is als we volgende factoren mee in rekening brengen:
Oktober 2021 was zonniger dan 2020. Als ik naar mijn opbrengst kijk: oktober 2020 = 193 kWh, en oktober 2021 = 255 kWh. Dat is 32% meer opbrengst in 2021 t.o.v. 2020. Dit wordt ook door KMI bevestigd, oktober 2020 = 56.5u zonneruren, oktober 2021 = 113.3 zonneuren.

Verder weet ik niet welke impact COVID op jouw huishouden heeft, maar vanaf 6 oktober 2020 waren er een aantal strengere maatregelen die in 2021 niet van kracht waren.

Zo simplistisch is het niet, er zijn situaties waar je het kan uithalen maar er zijn tal van factoren, zowel externe als die dat je zelf in de hand hebt, die meespelen en waar de meesten in hun theoretische berekening geen rekening mee houden.
Elke situatie is zo verschillend dat je niet simpelweg kan stellen dat het wel of niet terugverdienbaar is.
Ben ik het volledig met je eens. Maar vanaf 15/10 is wel duidelijk zichtbaar dat de afname van het net serieus geminderd is. Door de vele zonne-uren is de batterij volledig volgeraakt en kan je er met gemak de nacht mee door. Een volledige analyse zal pas gemaakt kunnen worden na 1 jaar.

Covid heeft geen invloeg gehad, we konden beide niet aan thuiswerk doen.

Voor 2021 lag het eigen verbruik op 4500kWh, waarvan 2200kWh afname (dag 850 / nacht+weekend 1350). Ik hoop dit jaar te kunnen halveren qua afname.

@The Fox

Dat wil ik idd duidelijk maken. Als je een groot dak hebt, misschien overwegen om toch wat meer te plaatsen dan strikt nodig en de batterij nog wat achterwege te laten. De batterij heeft natuurlijk nog andere voordelen, maar op basis van deze tarieven NU is het ook een valabele redenering om bvb gewoon 10kWp te leggen.

@rubenvb

Ik heb zelf dat engie contract en het is effectief vast. Mijn contract is van oktober dus mijn afnameprijs ligt wel lager.
En ik heb me gebaseerd op de info van de site van de vreg.

Mijn doel is hier ook niet om een discussie te starten over energieleveranciers, maar gewoon eens een schema maken van de huidige prijzen. Op basis daarvan moet iedereen maar zijn eigen conclusies trekken. De meesten weten hier dat ik in deze topic heel neutraal probeer te blijven.

Die tarieven zijn wat ze zijn, willen of niet. Of ik zelf ooit klant zou willen zijn bij Lampiris? Neen. Maar dat is vandaag het goedkoopste afnamrcontract icm de hoogste vaste injectieprijs. Volgende week kan dat alweer een andere aanbieder zijn.

En op basis van deze info én als je een groot dak hebt... misschien beter 2k meer in solar investeren ipv 5k in een batterij. Tis maar een idee en ook dat is voor iedereen weer anders afhankelijk van hun situatie.

Stof tot nadenken, niet meer en niet minder

En op basis van deze info én als je een groot dak hebt... misschien beter 2k meer in solar investeren ipv 5k in een batterij.

De reflex om op basis van deze info gewoon je dak vol te gooien (daar komt het in principe toch op neer?) begrijp ik niet zo goed - dus oprecht een gewone vraag :) . Het doel van de PV-installatie is toch om zo goed mogelijk je eigen verbruik te dekken en liefst zo min mogelijk te injecteren op het net. Of ben ik daar mis?

De reflex om op basis van deze info gewoon je dak vol te gooien (daar komt het in principe toch op neer?) begrijp ik niet zo goed - dus oprecht een gewone vraag :) . Het doel van de PV-installatie is toch om zo goed mogelijk je eigen verbruik te dekken en liefst zo min mogelijk te injecteren op het net. Of ben ik daar mis?
Ik ben dit aan het overwegen omdat mijn huidige panelen Oost /Zuid-Oost liggen. Tijdens het koken 's avonds (inductie) heb ik geen energie meer van mijn zonnepanelen.
Nieuwe panelen zouden dan in de andere richting gelegd worden op een gedeelte schuin dak (West/Noord-West).
Lagere opbrengst in kWh/jaar maar wel beter gespreid over de dag zodat je (zeker in de zomer) van 's morgens tot 's avonds bij het koken een zo hoog mogelijk eigenverbruik hebt.
Dat het injectietarief ophoog gaat, is dan een win-win.

Dit kan een alternatief zijn voor batterijen, omdat de investering een stuk minder is. (enkel wat panelen + bekabeling erbij).

Met de analoge/terugdraaiende teller was dat min of meer het doel, maar dat was natuurlijk een artificiële constructie. Je creëerde energie op zonnige momenten en nam die terug op het moment dat je het nodig had - zonder hiervoor voldoende financiële compensatie te geven voor die belasting van het net. Het was toen financieel slim om een PV-installatie te hebben die op jaarbasis evenveel kWh opwekte als je verbruikt.

Met de digitale teller is het een hele andere rekenoefening geworden. Het is nu eigenlijk zo complex (met eigenverbruik, variabele tarieven, batterij) dat het (voor mij) niet meer mogelijk is om alles goed door te rekenen: teveel variabelen, te weinig beschikbare gegevens om de scenario's uit te werken.
Maar statements als "ik leg wat zonnepanelen bij zodat ik toch iets meer heb in de winter" zijn niet financieel rendabel alleszins. De opbrengst vooral in de 9 andere maanden.

Laatst bewerkt:
Heel soms wel, maar voor een gewoon gezin zelden. Je moet 1 specialleke hebben meestal: iemand die veel thuiswerkt, een grote verbruiker in huis, een EV.
Ik heb nog geen enkel correct onderbouwde rekenoefening gezien waarbij een thuisbatterij rendabel is voor een gewoon gezin. Ik geloof er dus niet zo hard in, en evenmin in slimme sturing: teveel kosten, te weinig besparing (en dus te weinig terugverdienen). Het enige wat werkt is een EV die overdag kan opladen op zonnestroom: 1. je hebt geen last van deze slimme sturing (itt een diepvriezer, wasmachine) en 2. de batterij is gratis, geen bijkomende kost

En over off-grid gaan is mijn mening nog sterker: dat is absolute onzin. Je zit met het fundamentele probleem dat de zon vooral opbrengt gedurende 9 maanden, en enkel overdag, en dat je energieverbruik de hele tijd door is, met een zwaartepunt in de winter.

Laatst bewerkt:
En op basis van deze info én als je een groot dak hebt... misschien beter 2k meer in solar investeren ipv 5k in een batterij. Tis maar een idee en ook dat is voor iedereen weer anders afhankelijk van hun situatie.

Stof tot nadenken, niet meer en niet minder
Je hebt zeker een punt hoor, ik had daar initiëel gewoon over gelezen en m'n antwoord op die injectievergoedingscontracten toegespitst, mea culpa :shutup:.

Een half jaar geleden stond het injectietarief op iets van een 4.5c€/kWh, wat toch wel aan de lage kant te noemen is en dus een relatief goede "worst case" baseline. Als je dan met een installatie van 5 kWp de aangenomen* 3.000 kWh op een jaar injecteert tegen dat tarief, levert je dat 135€ op. Plain and simple. Hoeveel kost zo'n extra vermogen je? Deel dat door elkaar en je hebt een goeie ruwe schatting van de terugverdientermijn van je puur financieel bekeken investering.
Iedere moeite dat je daarnaast doet om je zelfverbruik te verhogen is dan pure winst op het voorgaande resultaat.
Het wordt dan ingewikkelder als je de capaciteitstarieven erbij betrekt. Zijn die trouwens al ergens gepubliceerd? Dat systeem treedt toch in werking vanaf deze januari?

* dit komt uit een leverancier zijn "bereken je prijs" stapjes. Geen idee wat hier achter zit. Ik vermoed een eigengebruik van 30% ofzo. Dus niets speciaals en doorgaans toch een goed gemiddelde als je geen warmtepomp en elektrische wagen hebt, zoals de meerderheid van de gezinnen de dag van vandaag.

Om 3000 kWh extra te injecteren, zal de noodzakelijke investering in panelen en een grotere omvormer, momenteel 2000-3000 euro bedragen.
Je spreekt van 4.5c/kWh: €2000/€135=15 jaar.
Zomaar extra panelen leggen voor louter de injectievergoeding zie ik dus niet als rendabel, maar ik sta open voor de input van Caracalla
Zonnepanelen maken je met de huidige spelregels nooit rijker, enkel minder arm. Ik wou dat het anders was hoor, ik heb nog ruimte en geld.

Laatst bewerkt:
Om 3000 kWh extra te injecteren, zal de noodzakelijke investering in panelen en een grotere omvormer, momenteel 2000-3000 euro bedragen.
Je spreekt van 4.5c/kWh: €2000/€135=15 jaar.
Zomaar extra panelen leggen voor louter de injectievergoeding zie ik dus niet als rendabel, maar ik sta open voor de input van Caracalla
Zonnepanelen maken je met de huidige spelregels nooit rijker, enkel minder arm. Ik wou dat het anders was hoor, ik heb nog ruimte en geld.
Het moeilijke aan de berekening ligt dan inderdaad aan het gegeven van "Hoeveel extra energie spaar je uit in het laagseizoen wanneer de panelen niet zoveel opleveren". Dat je met "teveel" in de zomer ruim teveel zult hebben, dat is duidelijk. Maar hoe zou de schatting zitten voor de momenten wanneer de zon minder schijnt, hoeveel impact zou dit hebben op je "minderafname" van het net?

Terug
Bovenaan