Zonnepanelen Topic

Voor december 2021 was het 13,5 vs 16,8 kWh/m² ja, maar op jaarbasis zit 2021 toch quasi op de normaalwaarde (1038,9 vs 1037,6 kWh/m²)?

QFT ;)

JaarNormaal
Zonneschijnduuruu:mm1587:551603:402020:1120031283:511998
Globale zonnestralingkWh/m²1038.91037.61172.72018916.81998

QFT ;)

JaarNormaal
Zonneschijnduuruu:mm1587:551603:402020:1120031283:511998
Globale zonnestralingkWh/m²1038.91037.61172.72018916.81998
Je hebt op dat punt gelijk. Maar dat geldt dan voor Ukkel, niet voor heel het land volgens mij.

Blijkbaar heeft was dit jaar voor het Noordoosten een zeer goed jaar (selecteer zonnestraling (afwijking).

Wanneer je gewoon naar de jaarcijfers kijkt, zie je dat zonnepanelen aan zee of in Haspengouwen meer opbrengen dan op andere plekken... Kijk maar eens naar de laatste zoveel jaren, scheelt blijkbaar 5-10% met Ukkel.

Je hebt op dat punt gelijk. Maar dat geldt dan voor Ukkel, niet voor heel het land volgens mij.

Blijkbaar heeft was dit jaar voor het Noordoosten een zeer goed jaar (selecteer zonnestraling (afwijking).

Wanneer je gewoon naar de jaarcijfers kijkt, zie je dat zonnepanelen aan zee of in Haspengouwen meer opbrengen dan op andere plekken... Kijk maar eens naar de laatste zoveel jaren, scheelt blijkbaar 5-10% met Ukkel.

Die cijfers tonen alleen dat 2021 dicht tegen de gemiddelden zat.
Als de Kempen gemiddeld ook meer zon krijgen dan de Henegouwen, zal dat ook voor 2021 zo zijn.

Maakt me eigenlijk weinig uit waarom je het weer zo moeilijk moet maken.
Als je je eigen geloof hebt, be my guest.

Maakt me eigenlijk weinig uit waarom je het weer zo moeilijk moet maken.
Mij ook niet hoor
Als je je eigen geloof hebt, be my guest.
Neen, dat staat er niet.

Ik schrijf twee dingen in mijn comment (die misschien niet zo heel duidelijk was)
1. Kijkend naar de zonnezonnestraling (afwijking) - 2021 - jaar
Dan zie je voor NoordOosten/Limburg dat de opbrengst 104-106% was tov de normale waarden. Dus toch hoger dan wat we zouden mogen verwachten.
En dat dat in Ukkel 100-102% was
GANOM_2021_nl.png

Die afwijkingen zijn volgens de omschrijving gebaseerd op de geografische spreiding van deze normalen wordt opgenomen in de klimaatatlas.

2. En in die klimaatatlas zie je inderdaad dat er regio's zijn die gemiddeld gezien meer zonne-opbrengst hebben (dat was de tweede zin die ik neerpende)
SHORT_WAVE_FROM_SKY_Y01_nl.png
[URL
En die verschillen zijn redelijk groot vind ik : bijna 10% tussen de kust en stad Antwerpen, om maar een voorbeeld te geven.

Ik zou graag ook mijn opbrengst kunnen meedelen, maar de Huawei omvormer heeft een aantal keer de verbinding (lange tijd) met WiFi verloren, waardoor mijn resultaten niet compleet zijn voor 2021.
Als cijferman doe ik mijn best om dit emotioneel te verwerken.

Ik zou graag ook mijn opbrengst kunnen meedelen, maar de Huawei omvormer heeft een aantal keer de verbinding (lange tijd) met WiFi verloren, waardoor mijn resultaten niet compleet zijn voor 2021.
Als cijferman doe ik mijn best om dit emotioneel te verwerken.
Ik sanp perfect hoe je je voelt…

Hier 100% kWh per kWp opbrengst afgelopen jaar (panelen lagen er pas midden januari, dus heb de resultaten van januari x2 gedaan) met een ZO/ZW opstelling. De omvormer vloog er wel dikwijls uit in de zomer door te hoge pieken in voltage, dus zou nog meer hebben kunnen zijn.

Hier 850 kWh/kWp voor 2021, redelijk in lijn met mijn verwachting.
Perfect OW oriëntatie op 45gr helling met wat schaduw van een boom op de westkant.

Serieuze vraag: er wordt vaak gesproken over de problematiek van recyclage van zonnepanelen in de toekomst.
Tot nu toe werden er nog maar weinig panelen aangeboden tot recyclage: enkel als er schade aan is gedurende de plaatsing/transport, of na stormschade. Er zijn immers nog niet veelzonnepanelen die al 20-25 jaar in gebruik zijn bij mensen, maar dat zal in de toekomst veranderen.

Waarom spreekt men altijd over recyclage en niet hergebruik? Eens die panelen er liggen, mogen die toch gebruikt worden tot in de eeuwigheid? Gaan die echt opeens kapot (0 opbrengst) of is het gewoon de prestaties die verminderen? (Mijn hypothese is dat zonnepanelen na 25j nog 80% rendement halen)
Als er grondige verbouwingen of dakwerken zijn, moeten de panelen er natuurlijk afgehaald worden, en snap ik dat mensen overwegen om direct nieuwere technologie te leggen. Maar qua ROI kan je toch moeilijk concurreren met afgeschreven zonnepanelen, het (financieel) rendement op een zonnepaneel dat 0 euro kost is oneindig, ook al zijn de prestaties wat minder dan vroeger.

Kent iemand meer literatuur over dit onderwerp? Dit behandelt het gedeeltelijk: https://bouw-energie.be/nl-be/blog/...pv-zonnepanelen-in-belgie-afval-of-is-er-meer
Hier ook: https://www.eoswetenschap.eu/natuur...g-aan-zonnepanelen-die-er-binnen-enkele-jaren

* ik snap dat nieuwere panelen een hogere opbrengst/m² hebben, maar ik heb nu maar 40% van mijn plat dak gevuld en al genoeg voor mijn jaarverbruik. Ik ga er dus vanuit dat plaats geen issue is.
* stroom is stroom, het is niet dat je betere elektriciteit of meer comfort hebt met nieuwere zonnepanelen vs oude.
* doordat panelen vaak in serie worden gezet, is het de prestatie van de slechtste die de ganse serie bepaalt, maar dan nog.. Ik zou nooit mijn werkende zonnepanelen vervangen door nieuwere zolang de oude iets produceren, enkel nieuwere toevoegen

Laatst bewerkt:
Serieuze vraag: er wordt vaak gesproken over de problematiek van recyclage van zonnepanelen in de toekomst.
Tot nu toe werden er nog maar weinig panelen aangeboden tot recyclage: enkel als er schade aan is gedurende de plaatsing/transport, of na stormschade. Er zijn immers nog niet veelzonnepanelen die al 20-25 jaar in gebruik zijn bij mensen, maar dat zal in de toekomst veranderen.

Waarom spreekt men altijd over recyclage en niet hergebruik? Eens die panelen er liggen, mogen die toch gebruikt worden tot in de eeuwigheid? Gaan die echt opeens kapot (0 opbrengst) of is het gewoon de prestaties die verminderen? (Mijn hypothese is dat zonnepanelen na 25j nog 80% rendement halen)
Als er grondige verbouwingen of dakwerken zijn, moeten de panelen er natuurlijk afgehaald worden, en snap ik dat mensen overwegen om direct nieuwere technologie te leggen. Maar qua ROI kan je toch moeilijk concurreren met afgeschreven zonnepanelen, het (financieel) rendement op een zonnepaneel dat 0 euro kost is oneindig, ook al zijn de prestaties wat minder dan vroeger.

Kent iemand meer literatuur over dit onderwerp? Dit behandelt het gedeeltelijk: https://bouw-energie.be/nl-be/blog/...pv-zonnepanelen-in-belgie-afval-of-is-er-meer
Hier ook: https://www.eoswetenschap.eu/natuur...g-aan-zonnepanelen-die-er-binnen-enkele-jaren

* ik snap dat nieuwere panelen een hogere opbrengst/m² hebben, maar ik heb nu maar 40% van mijn plat dak gevuld en al genoeg voor mijn jaarverbruik. Ik ga er dus vanuit dat plaats geen issue is.
* stroom is stroom, het is niet dat je betere elektriciteit of meer comfort hebt met nieuwere zonnepanelen vs oude.
* doordat panelen vaak in serie worden gezet, is het de prestatie van de slechtste die de ganse serie bepaalt, maar dan nog.. Ik zou nooit mijn werkende zonnepanelen vervangen door nieuwere zolang de oude iets produceren, enkel nieuwere toevoegen
Hier heb je een mooi artikel over recyclage zonnepanelen.

Wat is een realistische prijs om tegenwoordig zonnepanelen te plaatsen ? Is dit nog de moeite om ze te plaatsen?
En als je er laat leggen, hoeveel kies je dan best om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen?

Wat is een realistische prijs om tegenwoordig zonnepanelen te plaatsen ? Is dit nog de moeite om ze te plaatsen?
En als je er laat leggen, hoeveel kies je dan best om er zoveel mogelijk voordeel uit te halen?
Ik heb er deze herfst 11 laten leggen 360 Wp full black met een 3 kw omvormer volledig zuidgericht -> 4620 euro btw in ( kreeg nog 1188 euro terug via fluvius dus 3432 over totaalprijs )
Nog een voorstel was : Hybride omvormer met 11 panelen : 5490 euro excl btw
10 kW batterij LG chem was 5600 euro extra excl btw.

Laatst bewerkt:
En daarmee is heel je verbruik gedekt of heb je dan extra over ? Krijg je iets van subsidie terug? Op hoeveel tijd denk je uw investering er terug uit te hebben gehaald ?

En daarmee is heel je verbruik gedekt of heb je dan extra over ? Krijg je iets van subsidie terug? Op hoeveel tijd denk je uw investering er terug uit te hebben gehaald
De reden dat ik ze laten plaatsen heb is dat ik met momenten veel thuis ben en dus mijn apparaten zoveel mogelijk rond de middag kan gebruiken. Subsidie kan je kijken op de site van vlaanderen voor de voorwaarden.
De terugverdientijd hangt van enorm veel factoren af , bv hoeveel zon , wanneer verbruik je , de prijs van de elektriciteit en dus redelijk moeilijk te voorspellen.
Opbrengst is sinds 7/2021 1440 kWh.
380 kW september
225 kW oktober
120 kW november
51 kW december

Ik zit momenteel met een gemiddeld jaarverbruik overdag van 1300 kWh en 's nachts 1400 kWh.
Met de huidige energieprijzen vraag ik mij af als ik mijn verbruik wil coveren of het rendabel is of niet en hoe ik kan berekenen over hoeveel tijd ik het er uit zou halen.

Met enkel zonnepanelen is mijn verbruik overdag gedekt maar mijn nachtelijk verbruik niet. Door geen terugdraaiende teller te hebben zal je hier dus gewoon nachttarief op betalen.
Langs de andere kant is er ook nog het prosumententarief...

Ik zit momenteel met een gemiddeld jaarverbruik overdag van 1300 kWh en 's nachts 1400 kWh.
Met de huidige energieprijzen vraag ik mij af als ik mijn verbruik wil coveren of het rendabel is of niet en hoe ik kan berekenen over hoeveel tijd ik het er uit zou halen.

Met enkel zonnepanelen is mijn verbruik overdag gedekt maar mijn nachtelijk verbruik niet. Door geen terugdraaiende teller te hebben zal je hier dus gewoon nachttarief op betalen.
Langs de andere kant is er ook nog het prosumententarief...
Er is geen prosumententarief zonder terug draaiende teller. En je gaat ook nooit al uw opgewekte energie zelf verbruiken.

Terug
Bovenaan