Zonnepanelen Topic

Iemand vertelde me gisteren dat je de eenmalige premie van je zonnepanelen niet kon laten samengaan met de eerste 5 jaar vrijstelling van kadastraal inkomen als je E-peil 20 is of minder.
Volgens mij hebben deze 2 zaken niks met elkaar gemeen maar ik ik denk dat iemand hier wel een duidelijk antwoord daarop kan geven.

Iemand vertelde me gisteren dat je de eenmalige premie van je zonnepanelen niet kon laten samengaan met de eerste 5 jaar vrijstelling van kadastraal inkomen als je E-peil 20 is of minder.
Volgens mij hebben deze 2 zaken niks met elkaar gemeen maar ik ik denk dat iemand hier wel een duidelijk antwoord daarop kan geven.
Bij nieuwbouw krijg je geen eenmalige premie.
Dus het is enkel de 5 jaar vrijstelling die je kan krijgen.

We hebben het toch over de retroactieve investeringspremie van zonnepanelen ? want die is nl onlangs goedgekeurd in mijn nieuwbouw.

Als je aan alle voorwaarden voldoet kan die toch samen met de vrijstelling werken?

Ik had het over deze

In de wintermaanden is de opbrengst van je panelen toch wel significant lager te noemen, zeker als je kijkt naar de voorbije donkere herfst valt er aan injectie toch maar weinig te verdienen zou ik denken?

Tnx om dit even te zeggen.

Woon nu voor de eerste keer in een woning met zonnepanelen en ik dacht eerst dat ze stuk waren. Op donkere dagen is dat toch maar een mager beestje.

Tnx om dit even te zeggen.

Woon nu voor de eerste keer in een woning met zonnepanelen en ik dacht eerst dat ze stuk waren. Op donkere dagen is dat toch maar een mager beestje.
Iedere omvormer heeft een minimum voltage die de panelen moeten leveren voordat die überhaupt opspringt. Hoeveel licht je hiervoor nodig hebt hangt natuurlijk van veel af (oriëntatie, panelen, hoeveel op een string, etc.).
Ik dacht dat er in dit topic (of op 9legacy) toch enkele voorbeelden van opbrengstgrafiekjes waren gedeeld die duidelijk toonden hoe slecht de wintermaanden meedoen met zonne-energie.

Logisch ook hé, instraling is in de wintermaanden gewoon veel beperkter dan in zomermaanden. Daar bovenop zijn de dagen ook korter.
Een typisch jaarprofiel van instraling:

1641116262865.png

Onlangs ook met een aantal mensen gesproken die bij hoog en laag beweerden dat de zon in de winter ook gewoon schijnt en dat productie winter/zomer uiteindelijk toch zoveel niet verschilt. Blijkbaar leeft dat idee toch nog bij veel mensen, en is vervolgens de verontwaardiging groot dat ze hun verbruik in de winter niet kunnen dekken.

Voila, 10 jaar zonnepanelen.

Beloofde opbrengst van de installateur op 10 jaar : 92000 Kw
Effectieve opbrengst : 115000 Kw
Aankoop : 30000 €
Premie : 13000 €
GSC : 28750 €
En al 10 jaar 0 verbruik, dus ondanks de prosumententaks e.d. toch nog een goede investering gebleken :)
Heel erg mooi.
Kwestie van wel effe netjes te highlighten hoe scheef die subsidiëring wel niet was, amai. Daar is toch echt slecht gerekend ze.

Logisch ook hé, instraling is in de wintermaanden gewoon veel beperkter dan in zomermaanden. Daar bovenop zijn de dagen ook korter.
Een typisch jaarprofiel van instraling:

Bekijk bijlage 6725

Onlangs ook met een aantal mensen gesproken die bij hoog en laag beweerden dat de zon in de winter ook gewoon schijnt en dat productie winter/zomer uiteindelijk toch zoveel niet verschilt. Blijkbaar leeft dat idee toch nog bij veel mensen, en is vervolgens de verontwaardiging groot dat ze hun verbruik in de winter niet kunnen dekken.
Hangt ook af van hoe je de zonnepanelen installeert. Indien je ze in een eerder hoge hoek plaatst richting het zuiden , kan je in de winter toch redelijk mooie opbrengsten hebben.

Ik had gisteren 6 kWh opbrengst, maar mijn installatie is gepenaliseerd doordat ze op een vlak met lage hellingsgraad ligt (10°)
Indien ik dezelfde installatie met een 45° hoek zou hebben geïnstalleerd, zou mijn opbrengst in december bijna dubbel zo hoog zijn.

En al 10 jaar 0 verbruik, dus ondanks de prosumententaks e.d. toch nog een goede investering gebleken :)

Installatie ligt hier nu 1.5 jaar op het dak

Installatie met terugdraaiende heeft me inclusief premie iets van een 6 kEUR gekost
Dit jaar heb ik 8180 kWh opbrengst,
4829 kWh injectie
3351 kWh zelfverbruik
4530 kWh afname van het net

Ik heb door een defecte laadpaal ongeveer 5 maand lang mijn auto op verplaatsing moeten opladen, zonder zou het % eigen consumptie (41%) nog veel hoger liggen (de eerste 6 maand zat ik aan 45%).

Maar zelfs met de lage energieprijzen van midden dit jaar, met 0.04 Eur/kWh injectietarief en 0.22 EUR/kWh voor afname, heb ik toch een opbrengst van 930 EUR. Een payback van ongeveer 6 jaar dus.

Hangt ook af van hoe je de zonnepanelen installeert. Indien je ze in een eerder hoge hoek plaatst richting het zuiden , kan je in de winter toch redelijk mooie opbrengsten hebben.

Ik had gisteren 6 kWh opbrengst, maar mijn installatie is gepenaliseerd doordat ze op een vlak met lage hellingsgraad ligt (10°)
Indien ik dezelfde installatie met een 45° hoek zou hebben geïnstalleerd, zou mijn opbrengst in december bijna dubbel zo hoog zijn.
Mja, "gisteren had ik 6kWh opbrengst" zegt niks hé, hangt er natuurlijk vanaf hoeveel Wp en welke omvormer je hebt :p

Gisteren had ik ook 5.47kWh opbrengst. Dit met 3.6kWp panelen op een 3.3kVA omvormer, compleet zuid en hellingsgraad zal ongeveer 45° zijn.

Maar gisteren was natuurlijk een zeer goede dag. Op meerdere vlakken, zowel qua zonne-uren maar ook warmste nieuwjaar in een hele lange tijd. Zowel temperatuur als geen ijs/sneeuw op de panelen doet veel. Het was gisteren qua opbrengst het dubbele van het gemiddelde van januari 2021 en december 2021.

Dit was 2021 hier, op dagniveau en rechts vind je nog paar metrics per maand:
0HOfDuG.png

Mja, "gisteren had ik 6kWh opbrengst" zegt niks hé, hangt er natuurlijk vanaf hoeveel Wp en welke omvormer je hebt :p

Gisteren had ik ook 5.47kWh opbrengst. Dit met 3.5kWp panelen op een 3.3kVA omvormer, compleet zuid en hellingsgraad zal ongeveer 45° zijn.

Maar gisteren was natuurlijk een zeer goede dag. Op meerdere vlakken, zowel qua zonne-uren maar ook warmste nieuwjaar in een hele lange tijd. Zowel temperatuur als geen ijs/sneeuw op de panelen doet veel. Het was gisteren qua opbrengst het dubbele van het gemiddelde van januari 2021 en december 2021.

Dit was 2021 hier, op dagniveau en rechts vind je nog paar metrics per maand:
0HOfDuG.png
Punt is dat je moet kiezen tussen de opbrengst heel het jaar rond, en niet de maximale opbrengst op jaarbasis. Zeker wanneer je geen terugdraaiende teller hebt.
Je had gisteren dus bijna evenveel opbrengst dan mij, terwijl ik bijna 3x zoveel zonnepanelen heb liggen
Nu is alles op 't Zuiden oriënteren ook niet optimaal voor je eigenconsumptie in de zomer..

Zot eigenlijk hoeveel dat kostte in den tijd.

Punt is dat je moet kiezen tussen de opbrengst heel het jaar rond, en niet de maximale opbrengst op jaarbasis. Zeker wanneer je geen terugdraaiende teller hebt.
Je had gisteren dus bijna evenveel opbrengst dan mij, terwijl ik bijna 3x zoveel zonnepanelen heb liggen
Nu is alles op 't Zuiden oriënteren ook niet optimaal voor je eigenconsumptie in de zomer..
Niet iedereen heeft die keuze, klein detail ;)

Rijhuis hier, zuid-gerichte kant van het zadeldak ligt vol. Ik heb dus de keuze tussen dit, of Noord-gericht met schaduw van de huizen aan de overkant van't straat of niks :p

En ik reageerde vooral op uw:
Wat dus mijn situatie is. En als je naar al de donkere maanden kijkt en niet naar 1 relatief goede dag, zou ik dat geen "redelijk mooie opbrengst" noemen; al kunnen meningen daarover verschillen. December 2021 was bij mij 14% van de opbrengst van de beste maand van 2021, april.

Niet iedereen heeft die keuze, klein detail ;)

Rijhuis hier, zuid-gerichte kant van het zadeldak ligt vol. Ik heb dus de keuze tussen dit, of Noord-gericht met schaduw van de huizen aan de overkant van't straat of niks :p

En ik reageerde vooral op uw:

Wat dus mijn situatie is. En als je naar al de donkere maanden kijkt en niet naar 1 relatief goede dag, zou ik dat geen "redelijk mooie opbrengst" noemen; al kunnen meningen daarover verschillen.
Daar verschillen de meningen dan over. Daarom stond er ook het woord 'redelijk'.

December 2021 was bij mij 14% van de opbrengst van de beste maand van 2021, april.
Wel bij mij is dat 8%, maar mijn beste maand was juni.

Volgens het KMI zaten we vorig jaar dicht tegen de gemiddelden voor zonneschijnduur en instralingsvermogen. Je kunt 2021 daarom goed gebruiken wat je van je panelen jaarlijks gemiddeld als opbrengst kunt verwachten.

Hier was dat al bij al nog een goed jaar met een opbrengst van 105% kWh per kWp. Had dat niet verwacht.

Volgens het KMI zaten we vorig jaar dicht tegen de gemiddelden voor zonneschijnduur en instralingsvermogen. Je kunt 2021 daarom goed gebruiken wat je van je panelen jaarlijks gemiddeld als opbrengst kunt verwachten.

Hier was dat al bij al nog een goed jaar met een opbrengst van 105% kWh per kWp. Had dat niet verwacht.
Hier slechts 4580kWh gehaald op een 4880Wp installatie. Had ook liever 105% gezien.

Sorry, maar wanneer ik die cijfers bekijk zie ik toch iets anders. Aantal zonne-uren lagen voor mei - augustus veel lager dan het normale waarden.

En de Globale zonnestraling was niet de normale waarde van 16.8 kWh/m² maar slechts 13.5 kWh.m²

Sorry, maar wanneer ik die cijfers bekijk zie ik toch iets anders. Aantal zonne-uren lagen voor mei - augustus veel lager dan het normale waarden.

En de Globale zonnestraling was niet de normale waarde van 16.8 kWh/m² maar slechts 13.5 kWh.m²
Voor december 2021 was het 13,5 vs 16,8 kWh/m² ja, maar op jaarbasis zit 2021 toch quasi op de normaalwaarde (1038,9 vs 1037,6 kWh/m²)?

Terug
Bovenaan