Zonnepanelen Topic

C10/11 norm

Pagina 71.
Die valt ook gewoon uit : bewaking van nutsvoorzieningen.

Als je wilt dat die nog werkt moet je er een enwitec box tussen plaatsen voor in eiland te draaien.
Ja maar je hebt uw inverter stuk toch niet nodig om uw batterij op te laden? Dat staat toch los van elkaar?
De koppeling tussen uw panelen en batterij is puur op DC waar je uw stringspanning laat dalen naar een laadspanning voor uw batterij.

Dat je een EDU moet hebben om kritische loads te kunnen voeden dat is logisch.

Dat staat toch los van elkaar?
Maar gaat er enkel een scheider open tussen het AC-net en de omvormer bij problemen of valt de omvormer uit en gaan er dan automatisch enkele schakelaars open in de omvormer? Dus dat het AC gedeelte losgekoppeld is, maar ook het DC gedeelte...

Vind er niet direct een tekening van hoe het in elkaar zit.

Onze oven en droogkast staan op dezelfde fase als de omvormer hier. Hij is tot nu toe nog niet uitgevallen op topdagen (hout vasthouden), maar uit interesse meet ik dat wel eens op. Als de vriendin dan een taartje bakt en de droogkast opstart, zakt de spanning op die fase toch behoorlijk.
Hoeveel zakte de spanning toen? Ben wel benieuwd want zelf niet echt geprobeerd. Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen en bedoelde de man v Fluvius dat je dit niet kan blijven volhouden, gezien je die grootverbruikers niet dagelijk rond de middag kan gaan opzetten om de te hoge netspanning te compenseren.

Hoeveel zakte de spanning toen? Ben wel benieuwd want zelf niet echt geprobeerd. Misschien heb ik het dan verkeerd begrepen en bedoelde de man v Fluvius dat je dit niet kan blijven volhouden, gezien je die grootverbruikers niet dagelijk rond de middag kan gaan opzetten om de te hoge netspanning te compenseren.
Toch "zakken" van tegen de 4V gemeten toen. Als je dan op jouw 255v zit en daardoor net onder de 253v gaat, heb je je winst al.

Maar gaat er enkel een scheider open tussen het AC-net en de omvormer bij problemen of valt de omvormer uit en gaan er dan automatisch enkele schakelaars open in de omvormer? Dus dat het AC gedeelte losgekoppeld is, maar ook het DC gedeelte...

Vind er niet direct een tekening van hoe het in elkaar zit.

Ik weet alvast bij een Sunny boy dat deze gewoon werkt op de DC van uw panelen.
Dus als de AC uitvalt kan je wel nog hem vinden via WiF en ook ethernet natuurlijk.

Ik zou niet weten waarom hij de DC zou loskoppelen. Hij mag gewoon geen stroom meer injecteren, en in feite meer niet.
Maar of hij de batterij gaat opladen, geen idee. Ik zou denken van wel.
Maar iemand met een storedge kn het testen. Gewoon de automaat van de omvormer eens uitzetten en zien of de batterij bijgeladen wordt :P

Gisteren een offerte gehad voor zonnepanelen + een batterij van 8kWh.

Ter opsomming:

10 x LG Solar 375M FB zonnepanelen
HYBRIDE OMVORMER 1 STOREDGE SE5K RWS
BATTERIJPACK = 2 BYD LVS 4 kW
BATTERIJPACK BASIS 1 BYD LVS PDU+BMU
ENERGIEMETER = SE Energiemeter 3F

Offerte aan 11.957 (keuring en alles inbegrepen) -> Na terugtrek premies -> 8532

Twee offertes voor zonnepanelen alleen:
Offerte 1:
10 x LG Solar 375M FB zonnepanelen
OMVORMER = 1 SOLAREDGE 3K SHORT STRING + 10 x Solaredge P401

Offerte aan 7165 -> Na terugtrek premies -> 6040

Offerte 2:

1 omvormer SMA Sunnyboy SB3.0-1AV-41 met electronic SolarSwitch, 2-strings.
10 monokristallijne zonnepanelen Longi LR4-60HPB-365M Black

Offerte aan 5704 -> Na terugtrek waarschijnlijk 4500

Volgende week komt er nog een aannemer voor een offerte.

Kiezen jullie voor serie of parallel geschakelde zonnepanelen?

Hier zou er lichte schaduw vallen op één paneel, misschien twee (door een dakkapel).
Men spreekt dan om optimizers te gebruiken, maar geen idee of die meerkost het waard is.

SolarEdge zou altijd met optimizers werken, volgens één van de aanbieders...

Kiezen jullie voor serie of parallel geschakelde zonnepanelen?

Hier zou er lichte schaduw vallen op één paneel, misschien twee (door een dakkapel).
Men spreekt dan om optimizers te gebruiken, maar geen idee of die meerkost het waard is.

SolarEdge zou altijd met optimizers werken, volgens één van de aanbieders...
Bij mij hadden ze voorgesteld om deze oost-west te plaatsen. 5 oost en 5 west, dus 2 strings. En ze hadden ook voorgesteld om die optimizers te plaatsen van solaredge.

Hier heb ik ook geen idee of dit de meerkost waard is.

Klopt, maar als ik mijn afrekening bekijk (van vorig jaar, maar kom), dan zijn het wel de distributietarieven die het verschil gaan maken, niet de prijs per kWh.
Zijn er hier veel die nog een piek/dal tarief afsluiten met zonnepanelen?
Hier komen ze deze week de digitale meter plaatsen, gezien onze plaatsing van zonnepanelen begin 2021.
Ik ben ook aan het twijfelen of we dag/nacht moeten laten omzetten naar enkelvoudig tarief (aangezien dat gratis zou kunnen bij plaatsing meter).

Langs de ene kant krijg je in de week altijd een hogere prijs terug voor je teruggeleverde stroom en neem je tegelijkertijd ook minder af van het net aan de hogere prijs gezien je panelen. Langs de andere kant verbruik je amper nog iets 's avonds waardoor dat lagere tarief 's avonds amper iets opbrengt. En we stoken overdag af en toe bij met een elektrisch vuurtje, waarmee we dus waarschijnlijk toch nog steeds wat afname van het net zullen hebben in de winter overdag.

Hier komen ze deze week de digitale meter plaatsen, gezien onze plaatsing van zonnepanelen begin 2021.
Ik ben ook aan het twijfelen of we dag/nacht moeten laten omzetten naar enkelvoudig tarief (aangezien dat gratis zou kunnen bij plaatsing meter).

Langs de ene kant krijg je in de week altijd een hogere prijs terug voor je teruggeleverde stroom en neem je tegelijkertijd ook minder af van het net aan de hogere prijs gezien je panelen. Langs de andere kant verbruik je amper nog iets 's avonds waardoor dat lagere tarief 's avonds amper iets opbrengt. En we stoken overdag af en toe bij met een elektrisch vuurtje, waarmee we dus waarschijnlijk toch nog steeds wat afname van het net zullen hebben in de winter overdag.
Aangezien je iedere kWh moet betalen die je afneemt kan je best dag/nacht behouden. De regels hierrond worden aangepast in loop van volgend jaar, dus zo lang mogelijk er gebruik van maken.

Om van heel het gedoe af te zijn van wanneer kunnen we verbruiken, en wanneer kunnen we dit en dat..... Thuis een batterij geinstalleerd.
Door de retroactieve investeringspremie van de PV en de premie van de thuisbatterij (die dit jaar nog vrij goed is) is totale investering 1200€.
Al bij een schappelijke prijs en het neemt thuis een hoop stress weg ivm wassen, drogen, strijken, koken... Ook naar het capaciteitstarief toe volgend jaar lijkt met dit een goede investering...

Aangezien je iedere kWh moet betalen die je afneemt kan je best dag/nacht behouden. De regels hierrond worden aangepast in loop van volgend jaar, dus zo lang mogelijk er gebruik van maken.

Om van heel het gedoe af te zijn van wanneer kunnen we verbruiken, en wanneer kunnen we dit en dat..... Thuis een batterij geinstalleerd.
Door de retroactieve investeringspremie van de PV en de premie van de thuisbatterij (die dit jaar nog vrij goed is) is totale investering 1200€.
Al bij een schappelijke prijs en het neemt thuis een hoop stress weg ivm wassen, drogen, strijken, koken... Ook naar het capaciteitstarief toe volgend jaar lijkt met dit een goede investering...
Heb je details van je thuisbatterij? Had ook eens offerte gevraagd, maar zelfs met de premie lag de terugverdientijd toch héél hoog.

Totale investering ligt veel hoger he. Jij doet alsof je 5000 euro gekregen hebt van iemand en dat je hierdoor korting krijgt op een batterij. Dat geld van die PV krijg je altijd. Of je nu een batterij steekt of niet. Hoe je er in slaagt om dat mee te tellen voor de totale investering van de batterij, dat snap ik niet.

hier op iChoosr is er ook een actie rond thuisbatterijen:
kreeg deze voorstellen (allez, de capaciteit van de batterij verschilt, ofwel 1, 2 of 3 batterijmodules van 5,1Kwh)
Terugverdientijd wordt berekend volgens:
De terugverdientijd is de tijd die nodig is tot de opbrengst even groot is als je initiële investering.

Bij de berekening van je terugverdientijd wordt rekening gehouden met:

• de kWh-opbrengst van je zonnepanelensysteem (die je opgaf bij je inschrijving);
  • een jaarlijkse stijging van de elektriciteitsprijs van 3,5%;
  • de eventuele injectievergoeding die je ontvangt voor de elektriciteit die je meer opwekt dan verbruikt;
  • de aankoopprijs van jouw batterij-installatie;
  • het btw-tarief van 21% op elektriciteit;
  • de premie voor de thuisbatterij;
  • de hoeveelheid stroom die je direct verbruikt (zelfconsumptie).

momenteel neem ik praktisch evenveel af als ik injecteer op een jaar.
Vorig jaar: wek 2800kwh op, injecteer 2000kwh en neem 2100kwh af van het net.

Lijkt mij niet slecht, zeker als er 10 jaar garantie opzit + compatibel met uw huidige zonnepanelen.

Bijlagen

• thuisbatterij.png
    thuisbatterij.png
    700,5 KB · Weergaven: 25
hier op iChoosr is er ook een actie rond thuisbatterijen:
kreeg deze voorstellen (allez, de capaciteit van de batterij verschilt, ofwel 1, 2 of 3 batterijmodules van 5,1Kwh)
Terugverdientijd wordt berekend volgens:

momenteel neem ik praktisch evenveel af als ik injecteer op een jaar.
Vorig jaar: wek 2800kwh op, injecteer 2000kwh en neem 2100kwh af van het net.

Lijkt mij niet slecht, zeker als er 10 jaar garantie opzit + compatibel met uw huidige zonnepanelen.
Wel goed dat ze in u screenshot al rekening houden met de premie van 2022, en niet die van 2021. (2021 bedraagt die 2550 EUR voor 10KwH).
Wellicht zijn er voorstellen die nu nog spreken van de premie in 2021, maar dat niet haalbaar gaat zijn.

inderdaad, daarin zijn ze wel eerlijk, normaal zou de installatie vanaf maart 2022 starten, nadat de definitieve offerte getekend is. je kunt deze alsnog niet ondertekenen en hangen er geen extra kosten aan vast.

Totale investering ligt veel hoger he. Jij doet alsof je 5000 euro gekregen hebt van iemand en dat je hierdoor korting krijgt op een batterij. Dat geld van die PV krijg je altijd. Of je nu een batterij steekt of niet. Hoe je er in slaagt om dat mee te tellen voor de totale investering van de batterij, dat snap ik niet.
Als ik nog een terugdraaiende meter had kreeg ik geen 1400 euro... In de tijd dat er zonnepanelen zijn gelegd was er geen premie, geen certificaten, niets.... en toch heb ik ze gelegd, omdat het toen een rendabele oplossing was.
Intussen veranderen de regels en daar doe je niets aan. Dus mag ik die 1400 euro beschouwen als korting op de batterij. (Los van de aankoop van de zonnepanelen).

Zou he dat geld niet krijgen als je geen batterij zou plaatsen?
Dat geld krijg je dan ook.... En je kan er onder andere energie mee kopen. Ofwel koop je er energie mee, en dan zal het snel op zijn, ofwel probeer je de 'gratis' energie van de zonnepanelen op te slaan en het in eigen beheer te houden (naarmate dat mogelijk is). 8 maanden van de 12 zou mogelijk moeten zijn met een minimale afname van het net.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan