Zonnepanelen Topic

Net eens onzen tussenstand voor dit jaar bekeken:
Elektriciteit dagteller: -98kW
Elektriciteit nachtteller: +448kW
Zonnepanelen opgebracht tot op vandaag: 3033,9kW

Dat wordt hier een schoon parcours tegen het eind van't jaar. Elektrisch verwarmen zal het worden voor de komende 2 maanden!
(Alles om de gasfactuur doenbaar te houden!)
Als je nog maar 98kwh over hebt, ga je niet ver raken met uw elektrisch verwarmen hoor. Dat gebruik je in die twee maand in veelvoud zonder die verwarming. Je panelen gaan nu niet meer veel opbrengen he...

Als je nog maar 98kwh over hebt, ga je niet ver raken met uw elektrisch verwarmen hoor. Dat gebruik je in die twee maand in veelvoud zonder die verwarming. Je panelen gaan nu niet meer veel opbrengen he...

Ik verwarm op vloerverwarming, dus sowieso blijft de verwarming opstaan.
Het beetje bijverwarmen kan dan wel elektrisch. Niet tegenstaande het donkere maanden zouden moeten zijn, hebben we deze maand nog bijna 200kW opgewekt. De paneeltjes doen het niet slecht me dunkt

Ik verwarm op vloerverwarming, dus sowieso blijft de verwarming opstaan.
Het beetje bijverwarmen kan dan wel elektrisch. Niet tegenstaande het donkere maanden zouden moeten zijn, hebben we deze maand nog bijna 200kW opgewekt. De paneeltjes doen het niet slecht me dunkt
Jah, in oktober had ik 400kwh, maar in november, december en januari haal ik dat opgeteld. Ge moogt gij dat doen ze, maar als je na de zomer maar 98kwh reserve hebt, ga je daarmee nooit toekomen.

Ok en mag ik vragen waarom juist? Moet je een hoog verbruik hebben om voordeel te halen uit een thuisbatterij?

Waarom zou je zonnepanelen wel nog aanraden? Zonder de terugdraaiende teller + de kosten om energie terug op het net te moeten steken lijkt mij dit niet zo interessant, maar ik wil altijd bijleren :).

Stel dat je zonnepanelen legt, kijk je dan best naar de toekomst en leg je extra panelen? Hiermee bedoel ik de eventuele aankoop van een elektrische wagen binnen x-aantal tijd. Of wacht je beter om die investering te doen tot je zeker bent dat er een grote elektrische verbruiker komt in huis?

Zijn er jaarlijkse kosten verbonden aan zonnepanelen? En heeft er iemand zicht op de levensduur van de panelen?

PS: Sorry voor de vele vragen!

Basis installatiekost die inderdaad doorweegt.
Je moet ook nog genoeg overproductie hebben om de batterij deftig te kunnen vullen natuurlijk.

Het nieuwe systeem is voor veel mensen zeker niet slechter dan een terugdraaiende teller.
Hoofdzakelijk dus vanwege het prosumententarief die er dus niet meer is zoals Phate zegt.

En inzake prijzen, momenteel zitten de prijzen in stijgende lijn (te wijten aan grondstoffen, containertransport), maar dat geldt op alles natuurlijk.

Same. En das dan nog maar productie he, geen overproductie. Dus veel reserve is er niet.
Nee in de winter zit ik aan 200-300 in de min.
Handdoekradiator, elektrische vuurtje (door thuiswerk nodig) en gewoon meer lampen die branden, de oven die al eens meer gebruikt wordt, ...

Net eens onzen tussenstand voor dit jaar bekeken:
Elektriciteit dagteller: -98kW
Elektriciteit nachtteller: +448kW
Zonnepanelen opgebracht tot op vandaag: 3033,9kW

Dat wordt hier een schoon parcours tegen het eind van't jaar. Elektrisch verwarmen zal het worden voor de komende 2 maanden!
(Alles om de gasfactuur doenbaar te houden!)
Om je een idee te geven, gedurende de maand oktober is onze elektriciteitsmeter dagtarief 402kWh gezakt door alleen met elektrische vuurtjes te stoken (living/keuken en slaapkamer/bureau). Deze 2 ruimtes werden elke dag van 8 tot 22h verwarmd tot 22gr en we hebben 3180WP aan zonnepanelen liggen. Ik vrees dus ook dat je niet ver zal geraken met die 98kWh. Wij moesten wel om het overschot weg te werken voor we onze digitale meter kregen.

Heb hier ook al eens gekeken. Digitale meter hebben ze op 5 januari komen plaatsen.

-Op dit moment hebben de zonnepanelen 3.445kwh opgewekt.
-Verbruik van het net is 1.338kwh
-Injectie op het net is 2.283kwh
-Zelf opgebruikt van zonnepanelen. 3.445kwh - 2.283kwh = 1.162kwh
-gemiddeld piekvermogen (februari-->oktober) = 2,83kW

= 1.338kwh + 1.162kwh = 2.500kwh effectief verbruik woning (op 10 maanden).

Als ik dan ga kijken op mijnenergie voor een energiecontract af te sluiten.

-Situatie 1: Mijn woning met zonnepanelen. Verbruik van 1.338kwh + injectie van 2.283kwh. Goedkoopst 1 jaar vast contract.
= €138,69

Situatie 2. mijn woning, zonder zonnepanelen en dus verbruik van 2.500kwh en 0kwh injectie. goedkoopst 1 Jaar vast contract.
= €789,59

Verschil van (€789,59 - €138,69) = €650 op 10 maanden.

We zullen de komende 2 maanden ongeveer een 500kwh gaan verbruiken (schatting) en injectie zal amper nog omhoog gaan. Zonnepanelen zullen stilletjes aan niet meer veel gaan opwekken.

Verbruik-2021.jpg

Piekverbruik.jpg

Zonnepanemen.jpg

Laatst bewerkt:
snap niet dat er massaal batterijen gezet worden. die dingen renderen pas na 12-14 jaar en gaan maximum 15 jaar mee. dat is toch een serieuze gok en investering voor heel weinig rendement? Er zijn zoveel andere manieren om die panelen te doen renderen of dat geld te gebruiken om ergens anders in te investeren.

ik heb mijn zelfconsumptie geboost naar 80% met een crypto mining rig die permanent 700W trekt. dat ding heeft zichzelf al 3 keer terugbetaald op één jaar tijd (begonnen eind september met 3x rtx 3080 die ik gekocht heb voor 750€). DE gpu's zijn ondertussen ook een veelvoud waard dan wat ik betaald heb er voor. een investeringskost van +-2.2K, huidige opbrengst van 8k ( dikke 20 euro per dag nog steeds op dit moment) en mijn afrekening voor de electrcititeit was 800 euro met een solar opbrengst van 4500 kwh. viel goed mee al bij al. 2dehands waarde van die rig ligt ook op iets meer dan 4K op dit moment.

wil maar zeggen, als je creatief bent geraak je die overproductie wel kwijt aan iets nuttig.

Die laatste zin zegt toch hoe fout het systeem is, geld is nog het enige dat telt.

Klopt. Het brengt je geld op, leuk. Maar buiten de monetaire winsten, wat is het 'nut'?

(niet dat ik veel moet zeggen, ik gebruik m'n pv overschot ook voor een mining rig)

De Vlaamse regering heeft vrijdag beslist om de investeringspremie voor zonnepanelen toch niet te laten dalen. “We moeten ervoor zorgen dat de particulier in hernieuwbare energie blijft investeren”, zegt minister van Energie Zuhal Demir

Die laatste zin zegt toch hoe fout het systeem is, geld is nog het enige dat telt.
moesten ze maar niet achterlijk doen met die terugdraainde teller af te schaffen.

Het feit dat die volatile crypto market een betere energie investering is dan een belofte rechtstreeks van de regering zegt genoeg. Hoe vaak gaan ze de mensen nog laten investeren in iets omdan dan na 2 tot 5 jaar hun kar te keren en de mensen met een gat in hun portemonee achter te laten? als ik morgen een batterij steek komen ze wel af met één of andere belasting binnen dit en 3 jaar die de terugverdientijd naar 20-30 jaar brengt.

Of dat nu in mining rigs is of electrische vuurtjes in de winter. wat maakt het uit?

moest ik een eerlijke prijs krijgen voor mijn injectie had het misschien anders geweest. maarja, ze lokken hetzelf uit.

50% van mijn loon belasten en dan nog eens 21% btw op electriciteit betalen + een factuur die voor 3/4 uit belastingen bestaat. Meanwhile lukt het 70% van onze planeet om een all in stroomfactuur te hebben van max 10 cent per kwh.

mijn panelen waren initieel een investering met een rendement van rond de 18% per jaar. dat is nu verlaagd naar 8a9%. dankzij die terugdraaiende teller.

+ het feit dat ze iedereen ook liggen gehad hebben met een onder gedimensioneerde omvormer en zuid liggende panelen. er is op mijn dak plaats voor 15 panelen en uiteindelijk maar 11 gelegd omwille van die omvormers belasting. Met afschaffing van het prosumenten tarief was een omvormer met hogere piek en 4 extra panelen natuurlijk beter geweest. Dat is nu natuurlijk te laat.

Laatst bewerkt:
moesten ze maar niet achterlijk doen met die terugdraainde teller af te schaffen.

Het feit dat die volatile crypto market een betere energie investering is dan een belofte rechtstreeks van de regering zegt genoeg. Hoe vaak gaan ze de mensen nog laten investeren in iets omdan dan na 2 tot 5 jaar hun kar te keren en de mensen met een gat in hun portemonee achter te laten? als ik morgen een batterij steek komen ze wel af met één of andere belasting binnen dit en 3 jaar die de terugverdientijd naar 20-30 jaar brengt.

Of dat nu in mining rigs is of electrische vuurtjes in de winter. wat maakt het uit?

moest ik een eerlijke prijs krijgen voor mijn injectie had het misschien anders geweest. maarja, ze lokken hetzelf uit.

50% van mijn loon belasten en dan nog eens 21% btw op electriciteit betalen + een factuur die voor 3/4 uit belastingen bestaat. Meanwhile lukt het 70% van onze planeet om een all in stroomfactuur te hebben van max 10 cent per kwh.

mijn panelen waren initieel een investering met een rendement van rond de 18% per jaar. dat is nu verlaagd naar 8a9%. dankzij die terugdraaiende teller.

+ het feit dat ze iedereen ook liggen gehad hebben met een onder gedimensioneerde omvormer en zuid liggende panelen. er is op mijn dak plaats voor 15 panelen en uiteindelijk maar 11 gelegd omwille van die omvormers belasting. Met afschaffing van het prosumenten tarief was een omvormer met hogere piek en 4 extra panelen natuurlijk beter geweest. Dat is nu natuurlijk te laat.
Sorry, ik vind dit moeilijk te vatten. Ben je nu serieus? Oh wow, 'maar 8-9%'. Het is aan de overheid om te zorgen dat je 10% extra rendement krijgt? Dat is toch pure waanzin zoiets te verwachten. Vanuit je perpectief dat je er niet tevreden van bent, dat snap ik, maar zaken die gewoon logisch zijn, en goed beleid (achteraf) als achterlijk gaan bestempelen is gewoon heel kortzichtig. Het is het rechtzetten van fout beleid.

Het blijft enorm interessant. Je hebt er nog altijd een serieus voordeel uit gehaald. Om dan te gaan zeggen "ze hebben me liggen gehad" terwijl je financieel er zoveel voordeel uitgehaald hebt... Euh...

Footnote : Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ik met alles akkoord ga van de overheid. Ik vind de overheid als betrouwbare partner met een deftige langetermijnvisie ook belangrijk.

Laatst bewerkt:
Sorry, ik vind dit moeilijk te vatten. Ben je nu serieus? Oh wow, 'maar 8-9%'. Het is aan de overheid om te zorgen dat je 10% extra rendement krijgt? Dat is toch pure waanzin zoiets te verwachten. Vanuit je perpectief dat je er niet tevreden van bent, dat snap ik, maar zaken die gewoon logisch zijn, en goed beleid (achteraf) als achterlijk gaan bestempelen is gewoon heel kortzichtig. Het is het rechtzetten van fout beleid.

Het blijft enorm interessant. Je hebt er nog altijd een serieus voordeel uit gehaald. Om dan te gaan zeggen "ze hebben me liggen gehad" terwijl je financieel er zoveel voordeel uitgehaald hebt... Euh...

Footnote : Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat ik met alles akkoord ga van de overheid. Ik vind de overheid als betrouwbare partner met een deftige langetermijnvisie ook belangrijk.
wat me vooral stoort is dat ik praktisch verplicht was een kleinere omvormer en minder panelen te nemen, en dat nu net een slechtere oplossing is.

wat me vooral stoort is dat ik praktisch verplicht was een kleinere omvormer en minder panelen te nemen, en dat nu net een slechtere oplossing is.
Er was geen enkele verplichting daarvoor.
Jij hebt uwzelf die verplichting opgelegd omdat je zuiver hebt gekeken naar de winst die je ermee wou of kon maken.

Is dat niet eens beetje zoals alles waar je winst mee wilt maken? Je gokt en soms win je en soms verlies je.
Jij hebt geen verbintenis met de overheid eh. Zij kunnen op elk moment de spelregels veranderen, zonder meer.
Een ander goed voorbeeld is de woonbonus, als je daarop had gerekend dan ben je er ook aan voor de moeite.

Er was geen enkele verplichting daarvoor.
Jij hebt uwzelf die verplichting opgelegd omdat je zuiver hebt gekeken naar de winst die je ermee wou of kon maken.

Is dat niet eens beetje zoals alles waar je winst mee wilt maken? Je gokt en soms win je en soms verlies je.
Jij hebt geen verbintenis met de overheid eh. Zij kunnen op elk moment de spelregels veranderen, zonder meer.
Een ander goed voorbeeld is de woonbonus, als je daarop had gerekend dan ben je er ook aan voor de moeite.
Wel een niet te vergelijken voorbeeld he. De woonbonus blijft bestaan voor wie voor 2020 (?) zijn huis kocht. De terugdraaiende teller wordt voor iedereen afgeschaft, ook voor diegene die de belofte hadden gekregen dat deze zou blijven bestaan.

Wel een niet te vergelijken voorbeeld he. De woonbonus blijft bestaan voor wie voor 2020 (?) zijn huis kocht. De terugdraaiende teller wordt voor iedereen afgeschaft, ook voor diegene die de belofte hadden gekregen dat deze zou blijven bestaan.
2019 moest de hypotheek onderschreven worden.

En die "belofte" voor de terugdraaiende is er volgens mij nooit echt geweest. Was ook nooit realistisch.
Wat ik enorm frappant blijf vinden is dat ze aan die veel duurdere groene stroomcertificaten nooit willen/kunnen raken. Absurd gewoonweg.

2019 moest de hypotheek onderschreven worden.

En die "belofte" voor de terugdraaiende is er volgens mij nooit echt geweest. Was ook nooit realistisch.
Wat ik enorm frappant blijf vinden is dat ze aan die veel duurdere groene stroomcertificaten nooit willen/kunnen raken. Absurd gewoonweg.
Die belofte was nochtans vrij letterlijk gemaakt, maar bon. :unsure:

Terug
Bovenaan