Zonnepanelen Topic

Dat geld krijg je dan ook.... En je kan er onder andere energie mee kopen. Ofwel koop je er energie mee, en dat zal het snel op zijn, ofwel probeer je de 'gratis' energie van de zonnepanelen op te slaan en het in eigen beheer te houden (naarmate dat mogelijk is). 8 maanden van de 12 zou mogelijk moeten zijn met een minimale afname van het net.
Daar ga ik mee akkoord, daar niet van. :smile:

Net mijn afrekening gehad.
Kost afname: 0,0577 , kost injectie: 0,0407
1306kWh afname met 1768kWh injectie.

Alles bij elkaar een 280€ te betalen. Al bij al ben ik niet heel ontevreden.

Enige opinies over de batterijen van Huawei en de omvormers t.o.v van de andere merken?
Hier een Huawei omvormer zonder batterij en heel content van. Design is mooi in vgl met bvb SMA (strak wit i.p.v dat opvallende rood), duidelijke app waarin je veel metrics kan terugvinden en goedkoper dan de andere bekende merken.

Iemand hier een idee of je bij Mega automatisch een terugleververgoeding krijgt? Ik heb een vast contract bij hen uit de tijd dat de energie nog goedkoper was en heb sinds vandaag een digitale meter. Ik zou dus nu betaald moeten krijgen voor de energie die ik aan het net teruglever, maar ik lees dat je niet altijd automatisch zo'n contract krijgt? Aangezien Mega niet echt bereikbaar is door hun smerige streken de laatste tijd, hoop ik dat iemand op dit forum hier een idee van heeft of mij misschien een alternatief bedrijf kan geven waarbij we enkel een teruglevercontract kunnen afsluiten tegen een degelijke prijs?

EDIT: Nvm, ik heb op de site van Mega teruggevonden dat ze het automatisch zouden moeten activeren:
Kan ik een terugleveringscontract afsluiten bij Mega?
Je kan een terugleveringscontract afsluiten bij Mega door je bij ons in te schrijven. Zodra je contract voor energieverbruik is gevalideerd, bezorgt je netbeheerder ons de nodige informatie en activeren we je terugleveringscontract automatisch (zie volgende vraag).
Ben nog wel steeds geïnteresseerd of er misschien betere deals zijn te vinden qua teruglevercontracten.
Ik weet dat Decathlon met het idee speelde dit aan te bieden, maar kan er (buiten oude artikels) niet echt iets over terugvinden.

Laatst bewerkt:
hier op iChoosr is er ook een actie rond thuisbatterijen:
kreeg deze voorstellen (allez, de capaciteit van de batterij verschilt, ofwel 1, 2 of 3 batterijmodules van 5,1Kwh)
Terugverdientijd wordt berekend volgens:

momenteel neem ik praktisch evenveel af als ik injecteer op een jaar.
Vorig jaar: wek 2800kwh op, injecteer 2000kwh en neem 2100kwh af van het net.

Lijkt mij niet slecht, zeker als er 10 jaar garantie opzit + compatibel met uw huidige zonnepanelen.
heb Adevenso eens gemaild hierover. Hadnl begin dit jaar ook offerte gevraagd en toen was dat 5600 excl btw ( BYD battery box 5.1 en sunny boy storage 3,7 kw). Ben daar toen niet op ingegaan

Zelf geen persoonlijke ervaring, maar vooral dat er 10 jaar garantie op zowel omvormer als batterijen zit, is mooi meegenomen.
Ook vind ik niet zo heel veel super slechte ervaringen op het internet.

Zal Advenso hun antwoord eens afwachten.
Ben eens gaan piepen in mijn fluvius en mijn SMA app.
Voor 2021:
afname net: 2700 kwh
Injectie net: 1740 kwh
Opwekking zonnepanelen: 3600 kwh

Zou een thuisbatterij interessant zijn?
*edit: Advenso laat weten dat ze sowieso eerst de situatie woonst per woonst komen bekijken. Installaties 2021 moet je niet meer verwachten.

Laatst bewerkt:
snap niet dat er massaal batterijen gezet worden. die dingen renderen pas na 12-14 jaar en gaan maximum 15 jaar mee. dat is toch een serieuze gok en investering voor heel weinig rendement? Er zijn zoveel andere manieren om die panelen te doen renderen of dat geld te gebruiken om ergens anders in te investeren.

ik heb mijn zelfconsumptie geboost naar 80% met een crypto mining rig die permanent 700W trekt. dat ding heeft zichzelf al 3 keer terugbetaald op één jaar tijd (begonnen eind september met 3x rtx 3080 die ik gekocht heb voor 750€). DE gpu's zijn ondertussen ook een veelvoud waard dan wat ik betaald heb er voor. een investeringskost van +-2.2K, huidige opbrengst van 8k ( dikke 20 euro per dag nog steeds op dit moment) en mijn afrekening voor de electrcititeit was 800 euro met een solar opbrengst van 4500 kwh. viel goed mee al bij al. 2dehands waarde van die rig ligt ook op iets meer dan 4K op dit moment.

wil maar zeggen, als je creatief bent geraak je die overproductie wel kwijt aan iets nuttig.

Laatst bewerkt:
Als leek probeer ik hier het bos door de bomen te zien. Maar evident is dit niet, vandaar mijn vraagstelling.

Sinds kort ben ik erover aan het nadenken om zonnepanelen + thuis batterij te laten installeren. Op verschillende websites kan je de voor- en nadelen gaan lezen van een thuisbatterij. Ook hier op het forum lees ik dat er voor- en tegenstanders zijn.

Wij zijn een gezin van 3 personen.
We kregen zonet de afrekening van onze elektriciteit. Hieruit blijkt dat wij op jaarbasis 1211KW verbruiken overdag en 1107KW s'nachts.

Ziet iemand het zitten om mij uit te leggen waarom ik de investering wel/niet zou doen?
Ik vraag het graag hier eens na, omdat ieder hier een objectieve mening heeft (geen verkooppraatjes).

Alvast bedankt voor de moeite en tijd!

snap niet dat er massaal batterijen gezet worden. die dingen renderen pas na 12-14 jaar en gaan maximum 15 jaar mee. dat is toch een serieuze gok en investering voor heel weinig rendement? Er zijn zoveel andere manieren om die panelen te doen renderen of dat geld te gebruiken om ergens anders in te investeren.

ik heb mijn zelfconsumptie geboost naar 80% met een crypto mining rig die permanent 700W trekt. dat ding heeft zichzelf al 3 keer terugbetaald op één jaar tijd (begonnen eind september met 3x rtx 3080 die ik gekocht heb voor 750€). DE gpu's zijn ondertussen ook een veelvoud waard dan wat ik betaald heb er voor. een investeringskost van +-2.2K, huidige opbrengst van 8k ( dikke 20 euro per dag nog steeds op dit moment) en mijn afrekening voor de electrcititeit was 800 euro met een solar opbrengst van 4500 kwh. viel goed mee al bij al. 2dehands waarde van die rig ligt ook op iets meer dan 4K op dit moment.

wil maar zeggen, als je creatief bent geraak je die overproductie wel kwijt aan iets nuttig.

Niet iedereen is tech savvy genoeg om thuis een mining rig op te zetten. En dan stuikt de cryptomarkt nog es in mekaar.. en eigenlijk ben jij gewoon de gamers aan het kloten met gpu prijzen op te drijven, en onze wereldenergie aan het opstoken voor wat virtuele munten.

My 2 (real) cents

Als leek probeer ik hier het bos door de bomen te zien. Maar evident is dit niet, vandaar mijn vraagstelling.

Sinds kort ben ik erover aan het nadenken om zonnepanelen + thuis batterij te laten installeren. Op verschillende websites kan je de voor- en nadelen gaan lezen van een thuisbatterij. Ook hier op het forum lees ik dat er voor- en tegenstanders zijn.

We kregen zonet de afrekening van onze elektriciteit. Hieruit blijkt dat wij op jaarbasis 1211KW verbruiken overdag en 1107KW s'nachts.

Ziet iemand het zitten om mij uit te leggen waarom ik de investering wel/niet zou doen?
Ik vraag het graag hier eens na, omdat ieder hier een objectieve mening heeft (geen verkooppraatjes).

Op een dergelijk laag verbruik heeft een thuisbatterij weinig nut.

Dat is mijn objectieve en gegronde mening als installateur.

Zonnepanelen is sowieso nog altijd een interessant gegeven, blijft een interessante investering. Zou ik aanraden rustig naar uit te kijken, je niet onder druk te laten zetten dat het snel moet, en als je een goed voorstel krijgt dan gewoon toe te happen.

Thuisbatterij zou ik persoonlijk mee wachten, verwachtingen zijn dat op het vlak van batterij er de komende jaren veel vooruitgang zal geboekt worden en dat dit ook duidelijk merkbaar zal zijn qua prijzen. Wat dan ruim het wegvallen van de premie moet compenseren, laat die premie je ook niet onder druk zetten.

Ik zou wel bekijken als je zonnepanelen laat zetten dat je een omvormer neemt waar je rechtstreeks een batterij kunt op aansluiten, spaart je geld uit op lange termijn.

Thuisbatterij zou ik persoonlijk mee wachten, verwachtingen zijn dat op het vlak van batterij er de komende jaren veel vooruitgang zal geboekt worden en dat dit ook duidelijk merkbaar zal zijn qua prijzen. Wat dan ruim het wegvallen van de premie moet compenseren, laat die premie je ook niet onder druk zetten.
Dit was 15jaar geleden ook met de PV installaties. Toen kostte een installatie van 3500Wp (20 panelen, 175Wp) ongeveer 20.000euro. Heel veel geld op dat ogenblijk, maar wel certificaten van 450€/1000W, als je de energie zelf verbruikte of niet, toch 450€. Nu zijn we 15 jaar verder en er zal niemand van die eigenaars zeggen dat het een slechte investering was, ook al is de technolgie veel beter geworden.

Idem nu met batterijen. Dit jaar nog een mooie premie voor een technologie die altijd beter kan. Prijzen zullen in de toekomst beter worden, de technologie ook. Dus moet ieder voor zichzelf uitmaken wat ze ermee doen.

Na zelf veel op te zoeken, te berekenen, leveranciers en installateurs te bellen heb ik besloten een thuisbatterij te plaatsen omdat dat in mijn situatie sneller zal renderen dan verwacht.

Zonnepanelen is sowieso nog altijd een interessant gegeven, blijft een interessante investering. Zou ik aanraden rustig naar uit te kijken, je niet onder druk te laten zetten dat het snel moet, en als je een goed voorstel krijgt dan gewoon toe te happen.

Ik zou wel bekijken als je zonnepanelen laat zetten dat je een omvormer neemt waar je rechtstreeks een batterij kunt op aansluiten, spaart je geld uit op lange termijn.
Blijkbaar zijn die prijzen toch al aan het zakken ( zie screenshot hierboven), waar men claimt dat de terugerdientijd op een jaar of 7 is. Valt natuurlijk wel met korrel zout te nemen natuurlijk.
Maar op zich leek het mij wel interessant aan die prijs en dan nog eens 1500 euro premie (indien 2021).

Op een dergelijk laag verbruik heeft een thuisbatterij weinig nut.

Dat is mijn objectieve en gegronde mening als installateur.
Ok en mag ik vragen waarom juist? Moet je een hoog verbruik hebben om voordeel te halen uit een thuisbatterij?

Waarom zou je zonnepanelen wel nog aanraden? Zonder de terugdraaiende teller + de kosten om energie terug op het net te moeten steken lijkt mij dit niet zo interessant, maar ik wil altijd bijleren :).

Stel dat je zonnepanelen legt, kijk je dan best naar de toekomst en leg je extra panelen? Hiermee bedoel ik de eventuele aankoop van een elektrische wagen binnen x-aantal tijd. Of wacht je beter om die investering te doen tot je zeker bent dat er een grote elektrische verbruiker komt in huis?

Zijn er jaarlijkse kosten verbonden aan zonnepanelen? En heeft er iemand zicht op de levensduur van de panelen?

PS: Sorry voor de vele vragen!

Ik heb nu ondertussen 1 jaar een digitale meter en zonnepanelen staan. Ik kan dus een redelijk goede financiële analyse maken, hoewel ik natuurlijk niet kan voorspellen wat de elektriciteitsprijzen gaan doen.

Fictief oud verbruik: 6880 kWh/j
Nieuw verbruik: 3580 kWh/j
Injectie net: 3300 kWh/j
(totale opbrengst panelen): 5400 kWh/j
aankoopprijs elek: 0,29€/kWh
verkoopprijs elek: 0,06€/kWh
Simulatie: stijging elek prijzen met 5% per jaar

Investering ==> 8517€ - 1950€(premie) = 6567€

==> terugverdientijd: 6 jaar
==> "winst" na 20 jaar: +-10 500€

Batterij niet interessant. Wel ga ik de mogelijkheid bekijken om een aantal panelen te verleggen, zodat ik 's avonds nog kan koken met zonne-energie. Dat is nu niet het geval. Zal vermoedelijk 2 à 3 kWh/dag besparing opleveren.

Ok en mag ik vragen waarom juist? Moet je een hoog verbruik hebben om voordeel te halen uit een thuisbatterij?
Het helpt wel voor een stuk lijkt me. Met minder verbruik zal je sowieso minder betalen, terwijl bij de installatie van een thuisbatterij de installatie-kosten an sich dan zwaarder gaan doortellen als vaste kost.
Waarom zou je zonnepanelen wel nog aanraden? Zonder de terugdraaiende teller + de kosten om energie terug op het net te moeten steken lijkt mij dit niet zo interessant, maar ik wil altijd bijleren :).
Door het wegvallen van de terugdraaiende teller is het inderdaad een minder groot voordeel, maar vergeet niet dat je geen kosten betaald om stroom op het net te zetten, je krijgt een (kleine) vergoeding hiervoor. Alsook betaal je geen prosumententarief meer zonder terugdraaiende teller. Er blijven dus wel degelijk voordelen aan verbonden.
Stel dat je zonnepanelen legt, kijk je dan best naar de toekomst en leg je extra panelen? Hiermee bedoel ik de eventuele aankoop van een elektrische wagen binnen x-aantal tijd. Of wacht je beter om die investering te doen tot je zeker bent dat er een grote elektrische verbruiker komt in huis?
Persoonlijk zou ik dat momenteel niet meer direct aanraden. Zeker zonder terugdraaiende meter is dat minder interessant. Wat wel interessant kan zijn momenteel is om ze minder efficiënt te leggen in termen van totaal-opbrenst, maar meer te leggen gericht op gespreide opbrengst. Vroeger zou je altijd best zoveel mogelijk op het Zuiden leggen. Nu is gedeeltelijk Oost, gedeeltelijk West interessanter omdat je dan wat meer zal opwekken s'morgens en s'avonds (wanneer je thuis bent) en wat minder door de dag (wanneer mensen over het algemeen minder thuis zijn).
Zijn er jaarlijkse kosten verbonden aan zonnepanelen? En heeft er iemand zicht op de levensduur van de panelen?
Niet meer. Het prosumententarief valt weg met de digitale (niet terugdraaiende) meter. Levensduur is best wel lang.
Eerste google-hit : "Het is moeilijk om de levensduur van de huidige zonnepanelen te schatten omdat de technologie nog steeds nieuw is, maar als je weet dat de vorige generatie zonnepanelen een levensduur heeft van minimum 25 jaar, ligt het bij deze generatie minstens op 40 jaar."
Er wordt ook vaak 20-25 jaar garantie gegeven op zonnepanelen (10-30 jaar afhankelijk van merk).
PS: Sorry voor de vele vragen!
Geen probleem. Volledig te snappen je goed te willen informeren voor zo'n investering te doen. :)

Net eens onzen tussenstand voor dit jaar bekeken:
Elektriciteit dagteller: -98kW
Elektriciteit nachtteller: +448kW
Zonnepanelen opgebracht tot op vandaag: 3033,9kW

Dat wordt hier een schoon parcours tegen het eind van't jaar. Elektrisch verwarmen zal het worden voor de komende 2 maanden!
(Alles om de gasfactuur doenbaar te houden!)

Terug
Bovenaan