Zonnepanelen Topic

Wat ik niet begrijp is waar u zich lastig om maakt. Lek in het dak betekend verzekeringswerk... Dus deze factuur gewoon inbrengen in het verzekeringsdossier?
Verzekering dekt schade veroorzaakt door een lek. Ze gaan niet betalen voor het dak dat ik nu ga vervangen.

Ondertussen hebben ze aangeboden de voorrijkost & de kilometervergoeding te halveren omdat er inderdaad een klant volgde vlakbij. Ze blijven beweren dat de 5,4 manuren correct zijn. Ik heb enkel een foto van een lege tuin om 9u15 en een berichtje aan mijn ouders dat ze buiten waren op een uurtje om 10u05. Mogelijk is dit correct volgens hun track&trace en hebben ze nog een dik halfuur op mijn oprit gestaan na dat ik de poort gesloten heb, geen idee.

Dat de uurprijs is verhoogd van 42€ bij aanvraag naar 48€ bij factuur is omdat ze recent hun prijzen verhoogd hebben en willen ze ook niet aanpassen.

Ik ben hier niet echt tevreden mee maar zal de factuur wel betalen.

Edit: Voor de volledigheid, hiervoor was mijn ervaring ook gewoon positief.

Laatst bewerkt:
Het is correct volgens hun track & trace
Het uurtarief is aangepast volgens hun eigen idee. Ze zijn geen onafhankelijke wetgevende instantie hé :rofl:

De uurprijs is gewoon degene waar je mee akkoord bent gegaan, dat ze nu €48 aanrekenen aan nieuwe klanten doet er niet toe. Allemaal basisregels om correct zaken te doen: je communiceert over je prijzen zodat de klant kan beslissen of hij ermee akkoord gaat of niet. Niet achteraf allerlei dingen erbij verzinnen. Aannemers blijven dit doen omdat 9/10 geen ruggengraat heeft en zich gewoon gewillig laat bestelen. Ik ben zelf een zelfstandige, ik moet ook niet achteraf kosten verzinnen en toevoegen op mijn factuur.

Alé hoe absurd is die gedachte: je vraagt een service aan en stemt in met een tarief, ze passen hun tarieven ondertussen aan, communiceren daar niet over, en achteraf zou je daarmee (moeten) akkoord gaan :rofl:

Zeker niet €48/h betalen als je met €42/h heb ingestemd, en zeker niet als ze je voor de rest ook nog eens proberen naaien.

Ofwel zoals hier gebeurd is de aannemer de afspraak heeft gemaakt in regie te werken en jij dus akkoord bent gegaan met een blanco cheque.
We gaan elkaar niet overtuigen hoor. Hier was regie werken waarbij het aantal uren niet bekend is, maar de opstartkost etc konden ze wel perfect op voorhand vermelden, als dat niet zo is heb je er niet mee ingestemd.
Ze konden perfect meedelen wat de overige kosten zijn. Anders kunnen ze ook nog de brandstof van de auto, de slijtage van de boor, het loon van de secretaresse etc allemaal apart doorrekenen?
Jij ziet het als blanco cheque, ik niet. Het totaalbedrag van de factuur is: vaste opstartkost + X * €42/h, waarbij enkel X nog niet bekend was en in regie is.

Laatst bewerkt:
Het is correct volgens hun track & trace
Het uurtarief is aangepast volgens hun eigen idee. Ze zijn geen onafhankelijke wetgevende instantie hé :rofl:
En de rechter zal hun gelijk geven als ze hun gegevens van hunne track en trace doorgeven.
Jij hebt nu eenmaal geen offerte of duidelijke voorafspraak over wat je bent overeen gekomen. Het enigste wat jij in uw handen hebt is dit heb ik gevraagd.
En zij gaan zeggen en dat hebben wij uitgevoerd.
Als ze dat dan ook nog eens onderbouwen via verifieerbare zaken, zoals een track en trace. Dan sta je daar verder voor piet snot.

De uurprijs is gewoon degene waar je mee akkoord bent gegaan, dat ze nu €48 aanrekenen aan nieuwe klanten doet er niet toe. Allemaal basisregels om correct zaken te doen: je communiceert over je prijzen zodat de klant kan beslissen of hij ermee akkoord gaat of niet. Niet achteraf allerlei dingen erbij verzinnen. Aannemers blijven dit doen omdat 9/10 geen ruggengraat heeft en zich gewoon gewillig laat bestelen. Ik ben zelf een zelfstandige, ik moet ook niet achteraf kosten verzinnen en toevoegen op mijn factuur.
Ik geef u gelijk dat er een verschil is tussen zaken doen met klantvriendelijkheid in mind. Correct zaken doen. En gewoon zaken doen.
En dit is gewoon zaken doen. Niet meer, niet minder.
Ik heb ook liever zaken doen met klantvriendelijkheid in mind. Of met goede afspraken. Maar als jij ze niet maakt... dan moet je op de blaren zitten.
Je zult volgende keer wel de vraag stellen zeker geef mij een ruwe offerte voor hetgeen in regie. Zodanig dat je weet welke afspraken je juist hebt gemaakt.

Alé hoe absurd is die gedachte: je vraagt een service aan en stemt in met een tarief, ze passen hun tarieven ondertussen aan, communiceren daar niet over, en achteraf zou je daarmee (moeten) akkoord gaan :rofl:
Kijk niets houdt u tegen om die prijs aan te passen naar 42€ hé waarin je verwijst naar de afspraak . En dat te betalen. En dat kan goed zijn dat ik daar heb overgezien dat ze 42€ hadden afgesproken en ze nu 48€ rekenen. Maar daar nijp je 30€ mee van de prijs af. Het is niet alsof dat het verschil is waar de OP over dacht minder te moeten betalen. Die had minstens gedacht om daar 300€+ van die prijs af te hebben gedaan. En dus maar 3 uurtjes aan 42€ te tellen ipv de bijna 6 uur en geen oprijkosten en dergelijke te moeten betalen.

We gaan elkaar niet overtuigen hoor. Hier was regie werken waarbij het aantal uren niet bekend is, maar de opstartkost etc konden ze wel perfect op voorhand vermelden, als dat niet zo is heb je er niet mee ingestemd.
Ze konden perfect meedelen wat de overige kosten zijn. Anders kunnen ze ook nog de brandstof van de auto, de slijtage van de boor, het loon van de secretaresse etc allemaal apart doorrekenen?
Jij ziet het als blanco cheque, ik niet. Het totaalbedrag van de factuur is: vaste opstartkost + X * €42/h, waarbij enkel X nog niet bekend was en in regie is.
zie hoger.

Maar daar nijp je 30€ mee van de prijs af. Het is niet alsof dat het verschil is waar de OP over dacht minder te moeten betalen. Die had minstens gedacht om daar 300€+ van die prijs af te hebben gedaan.
Voor alle duidelijkheid. Ik dacht helemaal niet gedacht om €300 van de prijs te doen, dat is jouw eigen interpretatie. Ik zeg nergens iets dat nog maar in de buurt komt van die uitspraak. Wat ik wel vond was dat na 3 manuren aan €42 per uur de stap naar €435 nogal extreem is.

Factuur is ondertussen betaald. Er is +-75€ in mindering gebracht.

Ik heb offerte ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen:
- 14 panelen: x HoneyWell 360wp monoFB(30/pal) - 35mm (5040Wp)
- hybride omvormer: GROW SPH 5000-TL3-BH (vermogen: 5kVA)

geleverd en geplaatst voor € 4.580,-
(ik kan een premie van ca. 1350 euro aanvragen, waardoor mijn investering €3230 bedraagt. )

Ik heb ook een optie om een batterij toe te voegen gevraagd:
+
batterij: Growatt
Type : 2 x GROW ARK-2.5H-A1
kW batterij: 5 kW

geleverd en geplaatst voor € 8.355,-
(ik kan een premie van ca. 2855 euro aanvragen, waardoor mijn investering €5500 bedraagt. )

--> 1) zijn dit markconforme prijzen?

--> 2) ervaringen met deze panelen/batterijen?

--> 3) Is het aan te raden om nu reeds batterij te plaatsen? Hangt uiteraard voor een groot deel van je verbruikspatroon af.
Qua kostprijs: Enerzijds worden de premies elk jaar minder; anderzijds zullen de prijzen mss ook zakken als ik nog wacht?

Nog mensen bij wie de panelen zijn uitgevallen op zaterdag 9 oktober? Het valt me gewoon op dat rond 13:30 alles plots terugvalt naar 0,4 kW terwijl het een zonnige dag was. Zeer vervelend als je dan nog eens op de dubbele teller zit.

Nog mensen bij wie de panelen zijn uitgevallen op zaterdag 9 oktober? Het valt me gewoon op dat rond 13:30 alles plots terugvalt naar 0,4 kW terwijl het een zonnige dag was. Zeer vervelend als je dan nog eens op de dubbele teller zit.
Meet eens je netspanning wanneer je inverter stopt. Kans bestaat dat de netspanning te hoog is en daardoor je inverter stopt met energie op het net te steken. Setpoint van stoppen is verschillend afhankelijk van omvormer. 245 Volt bijvoorbeeld.
Misschien zijn jullie met velen in de straat met een PV installatie.
Kans bestaat ook dat de transformator op het eind van de straat wat hoog afgeregeld staat.
Kan ook zijn dat je zeer dicht bij het transformator station zit en dat daardoor de spanning wat hoger is en het waarsschijnlijker is dat je installatie stopt op een superzonnige dag.

Yep. Ik kan het transfohuiske zien staan vanuit de living. Tijd om uitgebreid te gaan klagen bij Fluvius. De er weinig leert dat wie zonder ophouden ambetant doet in dit land van dergelijke instanties meer gedaan krijgt helaas

Als dat de reden is van zo'n dal in je vermogen, moet daar toch een foutmelding van te vinden zijn in de omvormer?

Elektrische wagen als thuisbatterij​

Naast een wagen die bidirectioneel kan laden – een Nissan LEAF, de nieuwe elektrische Hyundai’s en straks ook alle elektrische auto’s van de Volkswagengroep – heb je ook als particulier een laadpunt nodig dat in twee richtingen kan werken.

Is hier ooit al eens gepost maar moet toch gewoon de toekomst zijn..

Elektrische wagen als thuisbatterij​

Naast een wagen die bidirectioneel kan laden – een Nissan LEAF, de nieuwe elektrische Hyundai’s en straks ook alle elektrische auto’s van de Volkswagengroep – heb je ook als particulier een laadpunt nodig dat in twee richtingen kan werken.

Is hier ooit al eens gepost maar moet toch gewoon de toekomst zijn..

Probleem is dat de output van zo een auto niet erg hoog is.
Inductievuur is bv al niet mogelijk.

Wat wel een idee zou zijn is een kleinere thuisbatterij als buffer om hogere vermogens te leveren en trager bij te laden. Wel niet onbeperkt in tijd . Ganse nacht cookingfrenzy als je de munchies hebt met 4 inductievuren aan zal ni gaan.

Fabrikanten van auto's gaan ook de garantieparaplu massaal opentrekken.

Ik heb offerte ontvangen voor het plaatsen van zonnepanelen:

geleverd en geplaatst voor € 4.580,-
(ik kan een premie van ca. 1350 euro aanvragen, waardoor mijn investering €3230 bedraagt. )

Ik heb ook een optie om een batterij toe te voegen gevraagd:
+
batterij: Growatt
Type : 2 x GROW ARK-2.5H-A1
kW batterij: 5 kW

geleverd en geplaatst voor € 8.355,-
(ik kan een premie van ca. 2855 euro aanvragen, waardoor mijn investering €5500 bedraagt. )

--> 1) zijn dit markconforme prijzen?

--> 2) ervaringen met deze panelen/batterijen?

--> 3) Is het aan te raden om nu reeds batterij te plaatsen? Hangt uiteraard voor een groot deel van je verbruikspatroon af.
Qua kostprijs: Enerzijds worden de premies elk jaar minder; anderzijds zullen de prijzen mss ook zakken als ik nog wacht?

Over de zonnepanelen moet ik u het antwoord schuldig blijven, dat kan ik mij niet direct herinneren (terugvinden) maar onze batterij die wij laten plaatsen in onze nieuwbouw is van het merk Pylontech US2000C 7.2 kW, geleverd en geplaatst voor 6.500 EUR (incl 21% btw), premie dat wij kunnen aanvragen is 1.455 EUR voor 2022.

Meet eens je netspanning wanneer je inverter stopt. Kans bestaat dat de netspanning te hoog is en daardoor je inverter stopt met energie op het net te steken. Setpoint van stoppen is verschillend afhankelijk van omvormer. 245 Volt bijvoorbeeld.
Misschien zijn jullie met velen in de straat met een PV installatie.
Kans bestaat ook dat de transformator op het eind van de straat wat hoog afgeregeld staat.
Kan ook zijn dat je zeer dicht bij het transformator station zit en dat daardoor de spanning wat hoger is en het waarsschijnlijker is dat je installatie stopt op een superzonnige dag.

Lijkt me sterk dat je nu plots in oktober last zou krijgen van dat fenomeen. Of er moet recent een grote PV-installatie in de buurt opgeleverd zijn?

Dergelijke uitvallen komen het vaakst voor in de lente. Installaties worden gedurende gans het jaar opgeleverd en bij de eerste grote productiepiek op een moment dat er bovendien weinig afname is beginnen enkele PV-installaties eruit te vliegen.

Als dat de reden is van zo'n dal in je vermogen, moet daar toch een foutmelding van te vinden zijn in de omvormer?
Ik vind niet direct een foutmelding terug. Ik zie gewoon dat alles terugvalt van 3kW naar 0,4kW, maar de zon was volop aan t schijnen. Ik meen me te herinneren dat @utolor. dit ook had? Had jij een foutmelding toen?

Edit: Ik zie ook wel dat de tijd weer verkeerd staat. Heb de laatste tijd aan de hand dat de tijd continu gereset wordt in de sma, dus het kan ook een monitoring probleem zijn

Laatst bewerkt:
Ik vind niet direct een foutmelding terug. Ik zie gewoon dat alles terugvalt van 3kW naar 0,4kW, maar de zon was volop aan t schijnen. Ik meen me te herinneren dat @utolor. dit ook had? Had jij een foutmelding toen?
Klopt, wij hadden hetzelfde probleem. We hebben een Huawei omvormer en die geeft geen foutmelding weer in de app bij het uitvallen door te hoge netspanning. Je kan het op het moment zelf wel afleiden aan hoe snel de ledjes van de omvormer knipperen. Bij SMA zou je wel een foutmelding zien als ik me de uitleg van de installateur goed herinner. Hier heeft Fluvius het probleem alleszins binnen enkele weken opgelost door de spanning te verlagen in zo'n verdeelkast op straat, dus ik mag niet klagen. De vraag is alleen hoelang het zal duren voordat er weer extra zonnepanelen gelegd worden in de wijk hier en we terug met hetzelfde probleem te kampen krijgen.

Bij een Huawei omvormer kan je heel makkelijk de netspanning grafiek bekijken dag per dag. Zo kan je zien of je netspanning te hoog was op dat moment. Je kan ook altijd even je multimeter in een stopcontact steken op een zonnige middag (wel wat foeteren met die kinderbeveiliging die erop zit) om de netspanning te checken.

Laatst bewerkt:
Wat ik wel gezien heb is dat er begin oktober in de achtergrond een firmware update is uitgevoerd geweest op de omvormer en sindsdien stond de tijd niet meer juist. Ook toen is de monitoring vreemde kuren gaan beginnen krijgen. Ik check nu 9 oktober zowel op de app als op de omvormer en die geven allebei verschillende resultaten... Wat is nu de juiste?? Ook de totale resultaat is heel anders de omvormer meldt die dag 20kW/h en op de app is het maar 11 kW/h, dat is wel een verschil.

Via de app: SMA app
Via de omvormer: webgui omvormer

@Multiboxer ik heb een SMA sunny boy 3.0. Ik kan de netspanning wel controleren via de UPS, 245V zeg je? Dan moet ik eens kijken hoeveel dit bedraagt op een zonnige dag. Bedankt voor de tip :)

Laatst bewerkt:
Wat ik wel gezien heb is dat er begin oktober in de achtergrond een firmware update is uitgevoerd geweest op de omvormer en sindsdien stond de tijd niet meer juist. Ook toen is de monitoring vreemde kuren gaan beginnen krijgen. Ik check nu 9 oktober zowel op de app als op de omvormer en die geven allebei verschillende resultaten... Wat is nu de juiste?? Ook de totale resultaat is heel anders de omvormer meldt die dag 20kW/h en op de app is het maar 11 kW/h, dat is wel een verschil.

@Multiboxer ik heb een SMA sunny boy 3.0. Ik kan de netspanning wel controleren via de UPS, 245V zeg je? Dan moet ik eens kijken hoeveel dit bedraagt op een zonnige dag. Bedankt voor de tip :)
Je omvormer zou pas mogen uitschakelen na een gemiddelde netspanning van 253V of meer over 10min. Oudere omvormers staan soms nog lager ingesteld, dan moet dit aangepast worden door de installateur.

BTW, ik zie dat je op de app 09/10 bekijkt en in de webgui 10/10. Daar zit het verschil waarschijnlijk, tenzij je eerder wel dezelfde datums vergeleek?

BTW, ik zie dat je op de app 09/10 bekijkt en in de webgui 10/10. Daar zit het verschil waarschijnlijk, tenzij je eerder wel dezelfde datums vergeleek?
Thanks voor het melden. Ik was verkeerd aan het kijken, maar ook die geeft een ander grafiek hoor, 70kwh op 1 dag wat helemaal niet kan.

Maar volgens mij kwam het door die tijd error. Alles staat nu terug goed en de grafieken zijn nu terug exact hetzelfde. Het zal wel niks geweest zijn buiten de monitoring die om
zeep was. Bedankt voor de oplettendheid!

Terug
Bovenaan