Zonnepanelen Topic

Als je tevreden bent met een Leaf of Outlander....

Elektrische auto als thuisbatterij?
Die specifieke laadpalen bestaan al. Alleen zijn ze nog niet te koop voor consumenten. Maar experts gaan ervan uit dat die binnenkort op de markt zullen komen. De kostprijs wordt geschat op enkele duizenden euro’s.”

Duur spel.

Edit: kan iemand zien of er iets Nuttig instaat?

Laatst bewerkt:
Renault zou ook met iets komen eind dit jaar (de nieuwe Megane E-vision) die het zou ondersteunen.
Je moet u de vraag stellen hoe dit interessant kan zijn voor u natuurlijk.
Wanneer ga je de batterij leegtrekken, wanneer ga je hem terug opladen en wanneer heb je de wagen nodig.
Ook zeer belangrijk wat is het piekvermogen dat die batterij kan leveren. Is dit pakweg 3kW dan schiet je niet heel ver daarmee.

Je moet u de vraag stellen hoe dit interessant kan zijn voor u natuurlijk.
Wanneer ga je de batterij leegtrekken, wanneer ga je hem terug opladen en wanneer heb je de wagen nodig.
Ook zeer belangrijk wat is het piekvermogen dat die batterij kan leveren. Is dit pakweg 3kW dan schiet je niet heel ver daarmee.

Ik heb de wagen ongeveer 3 dagen per week nodig (als ik niet met de moto weg ben)
't is dus een ideaal ding om op de oprit te staan laden met zonne energie.

Edit: kan iemand zien of er iets Nuttig instaat?
De compensatie van maximaal 1.500 euro die de Vlaamse regering in petto heeft, is onvoldoende.
De Vlaamse regering, die nog niet op de ingebrekestelling heeft gereageerd, tot 1 mei de tijd krijgt om een signaal te geven dat er iets aan het probleem gedaan zal worden.

Samenvatting in Tweet vorm :cool:

De compensatie van maximaal 1.500 euro die de Vlaamse regering in petto heeft, is onvoldoende.
De Vlaamse regering, die nog niet op de ingebrekestelling heeft gereageerd, tot 1 mei de tijd krijgt om een signaal te geven dat er iets aan het probleem gedaan zal worden.

Samenvatting in Tweet vorm :cool:
Is dit nu iets anders dan de rechtszaken die op fb naar slachtoffers ronselde?

Is dit nu iets anders dan de rechtszaken die op fb naar slachtoffers ronselde?
Neen is die FB groep over wie die de aanklacht gaat.

‘Als ze ook deze week laat voorbijgaan, spannen we een rechtszaak aan’, zegt Verbist. Dat zou een testcase worden waarbij een of twee individuele dossiers aan de rechter worden voorgelegd.

Dus op 1 mei gaan ze van ingebreke stelling naar effectieve aanklacht.

Wat ik mij afvraag, is zelf een batterij in elkaar "knutselen" geen optie?
Al weet ik niet of zoiets dan wel goedgekeurd kan / zal worden voor gebruik?
Op youtube zie je geregeld filmpjes van mensen die zelf zo een thuisbatterij in elkaar steken, maar dat is natuurlijk nooit in België.

Wat ik mij afvraag, is zelf een batterij in elkaar "knutselen" geen optie?
Al weet ik niet of zoiets dan wel goedgekeurd kan / zal worden voor gebruik?
Op youtube zie je geregeld filmpjes van mensen die zelf zo een thuisbatterij in elkaar steken, maar dat is natuurlijk nooit in België.
Tuurlijk mag je zelf iets in elkaar knutselen, op voorwaarde dat het gekeurd is volgens de AREI.
Of je moet ervoor zorgen dat je kan kiezen. Verbonden met het net, of verbonden met een noodgroep, inclusief een net-nood omschakelaar.
Daar kan je he tmee vergelijken, uw eigen systeem ipv een generator of iets dergelijks.
Een andere oplossing is volledig off-grid gaan icm PV, batterij en (gas)generator of een mini WKK.

Laatst bewerkt:
Tuurlijk mag je zelf iets in elkaar knutselen, op voorwaarde dat het gekeurd is volgens de AREI.
Of je moet ervoor zorgen dat je kan kiezen. Verbonden met het net, of verbonden met een noodgroep, inclusief een net-nood omschakelaar.
Daar kan je he tmee vergelijken, uw eigen systeem ipv een generator of iets dergelijks.
Een andere oplossing is volledig off-grid gaan icm PV, batterij en generator of een mini WKK.
Dat is dus wat ik bedoelde, dat iets wat je zelf in elkaar "knutselt" waarschijnlijk niet in orde zal zijn volgens de regeltjes.
Dat je dat dat als noodgroep of zou zou kunnen gebruiken klopt inderdaad wel.

Eerder deze week kwam ik dit filmpje tegen op youtube

Dat is dus wat ik bedoelde, dat iets wat je zelf in elkaar "knutselt" waarschijnlijk niet in orde zal zijn volgens de regeltjes.
Dat je dat dat als noodgroep of zou zou kunnen gebruiken klopt inderdaad wel.

Eerder deze week kwam ik dit filmpje tegen op youtube
Je moet nu eens eerlijk zijn hé.

1) De omvormer die je plaatst moet kunnen communiceren hiermee. Dus die kostprijs moet je ook nog nemen (dit is een enkele fase omvormer - 3 fase moet je een andere versie kiezen). -
Ook moet je nakijken of het BMS van die batterijpack kan praten met de omvormer. Software moet daarvoor compatibel zijn denk ik... zou beter zijn, al kan je het gebruiken zonder die integratie. Hoe goed het echter werkt voor onze doelstellingen, geen idee... (denk er wel aan, ons net is 50hz, geen 60hz zoals in amerika)
2) de kostprijs van zo 1 batterij is ook nog vlot 1500€ (als je ze al naar belgië krijgt - en dat ben ik niet direct tegengekomen). https://www.ebay.com/itm/233628906657
Alternatief dat leverbaar zou zijn in belgië : https://suministrosdelsol.com/en/py...-lithium-battery-24kwh-pylontech-us2000C.html

Je betaalt dan : 850 + 1500€ voor een omvormer en 5kw batterij. Of 850 + 3000€ voor een 10 kw batterij.
Je moet dan een besparing realiseren van 380€ per jaar in verbruik om break even te draaien. Je krijgt hier geen premie voor en deze moet achteraf nog gecontroleerd worden door een elektricien officieel gezien. En als je deze prijs dan vergelijkt met de prijs na premie is er niet zo'n enorm verschil EN moet je het dan nog allemaal zelf doen, met risico dat je iets verkeerd doet.

En om eerlijk te zijn hé, zolang ons net goed is, is het gewoon praktischer en gemakkelijker en eigenlijk niet zo veel duurder om daar gewoon geen sikkepit om te geven en gewoon de stroom uit het stopcontact te trekken. Wat dan ook is wat ik ga doen. Over 7 jaar zal ik dat wel eens herbekijken als mijn omvormer naar de filistijnen is.

Het ging mij vooral over de mogelijkheden die er zijn, niet zozeer over het materiaal dat de man in deze filmpjes hier gebruikt.

Trouwens dat aantal hz kan je blijkbaar zelf instellen (is te zien in het filmpje).

Het ging mij vooral over de mogelijkheden die er zijn, niet zozeer over het materiaal dat de man in deze filmpjes hier gebruikt.

Trouwens dat aantal hz kan je blijkbaar zelf instellen (is te zien in het filmpje).
Het materiaal is al 1 van de goedkoopste verkrijgbaar. Of je moet het volledig zelf gaan maken, en zelfs dan halveer je de kost maximaal (wordt ook uitgelegd in de video). Maar als dan iets niet werkt mag je zelf ook gaan uitvlooien waarom het niet werkt, waar het misgaat en belangrijker als er dan iets stuk gaat omdat je iets per ongeluk verkeerd hebt gedaan of niet compatibel is stijgt de kost ook weer. Voor de hobbyist geen probleem. Voor anderen, bezint eer je begint.

Zelfs met een halvering van de kost ga je dan grofweg een 180 - 200€ per jaar er moeten gaan uithalen voor je break even draait. En om eerlijk te zijn als ik er dan 100€ voordeel (dus extra) op een jaar kan uit halen, sorry daar begin ik niet voor met al dat gezever.

Net zoals dat ik ook geen nieuwe zonnepanelen ga leggen als het voordeel beperkt is. Dan betaal ik gewoonweg wel mijn verbruik.

Nu wat betreft die 50hz. Ja dat had ik gezien. Vermeldde het gewoon eventjes voor als iemand het in zijn gedachten haalt om dat te proberen dat ze niet vergeten dat we in europa dit moeten instellen op 50hz ;).

Net even de planningschecker van fluvius gebruikt vermits fluvius mijn zonnepanelen heeft goedgekeurd.

Planningschecker plaatsing digitale meter​

Heb je zonnepanelen? Naar aanleiding van het arrest van het Grondwettelijk Hof, plaatsen we op dit moment geen digitale meters bij eigenaars van zonnepanelen, in dienst genomen voor 2021. Het is dan ook niet mogelijk om in de planningschecker te bekijken wanneer je meters vervangen worden.
Bij eigenaars met zonnepanelen, ouder dan 15 jaar of in dienst genomen vanaf 2021, plaatsen we wel digitale meters.
Jouw meterinstallatie staat nog niet op onze planning om uit te rusten met digitale meters. Deze planningschecker wordt regelmatig geüpdatet. Zodra jouw installatie op onze planning komt, wordt dat zichtbaar.
Hou er rekening mee dat dit een indicatieve planning is die altijd kan worden beïnvloed door externe omstandigheden en factoren. Afwijkingen zijn dus altijd mogelijk.

Voorlopig blij dus.

Ok, es bellen met die opmerking

Ja, normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, doen we voorlopig een tariefwissel op je klassieke meter. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.
Laat je iets weten of het lukt? Ik zit ook met een dag en nachtteller. Ga waarschijnlijk rond de 700kwh op eindafrekening voor nacht komen, maar 0 is altijd beter.

Op onze nieuwe woning komen er 16 zonnepanelen.
Ik zit niet op het zuiden, dus kan ik kiezen voor een oost-west opstelling.
Hoe zouden jullie de verdeling doen?
Ik zou persoonlijk naar een 6-10 configuratie gaan.
In de ochtend heb ik minder elektriciteit nodig dan later op de dag, dus lijkt het mij interessanter om wat minder te leggen op het oosten en meer op het westen.

Op onze nieuwe woning komen er 16 zonnepanelen.
Ik zit niet op het zuiden, dus kan ik kiezen voor een oost-west opstelling.
Hoe zouden jullie de verdeling doen?
Ik zou persoonlijk naar een 6-10 configuratie gaan.
In de ochtend heb ik minder elektriciteit nodig dan later op de dag, dus lijkt het mij interessanter om wat minder te leggen op het oosten en meer op het westen.
Ik heb ooit eens gehoord dat je meer kans hebt op ochtendgrijs dan "avondgrijs", dus in dat opzicht zou het ook beter zijn om meer panelen in westelijke richting te plaatsen (als het klopt). Wij hebben gewoon 50/50 gedaan, gezien dat visueel beter in evenwicht is (zonnepanelen zijn zichtbaar bij ons) en je in principe ook een kleinere omvormer kan gebruiken (al maakte dat voor ons uiteindelijk niet uit, aangezien we voor een grotere omvormer gegaan zijn). Je kan bijvoorbeeld ook perfect de vaatwasser, wasmachine, ... 's morgens aanzetten om de pieken meer te spreiden en ervoor te zorgen dat deze machines niet aanstaan wanneer je aan het koken bent 's avonds. Persoonlijk vind ik een 50/50 setup dus makkelijker om het verbruik te kunnen spreiden over de dag en het is visueel ook mooier als de panelen in het zicht liggen, maar ik denk dat iedereen die afwegingen persoonlijk moet maken.

Betreft de status van het vooronderzoek rond een gerechtelijke vordering

1.

Tot op vandaag hebben we geen antwoord gekregen van de Vlaamse Regering op de ingebrekestelling. Uiteraard waren we niet naïef en waren we al gestart met de voorbereiding van een dagvaarding voor de opstart van de test-case.

2.

We begrijpen dat sommigen onder u het geduld verliezen. We willen u en ons echter behoeden voor het ondernemen van zaken die de geloofwaardigheid van dit project ondergraven. Van bij het begin hebben we aangegeven dat dit een werk van lange adem is. De kern van dit verhaal kan niet met een kort geding worden opgelost. We willen u ook geen beloftes doen die we niet kunnen waarmaken – u bent al voldoende teleurgesteld in dit verhaal. In dit verband verwijzen we ook naar het vonnis van de rechtbank van Luik. Die procedure was gestart in 2017 en er is een kleine vier jaar later pas een uitspraak in eerste aanleg. Mogelijk volgt er nog een hoger beroep en daar moet u nog eens 2 jaar bijtellen. We willen u niet ontmoedigen, maar wel meedelen en herhalen dat het een werk van lange adem is en dat het essentieel is de energie te doseren. De holle roep om onmiddellijke actie en onmiddellijk resultaat is in alle opzichten contraproductief. Voor concrete, wel onderbouwde suggesties staan we uiteraard wel open.

en vervolgens

zonnepanelen​

5:13 PM (33 minutes ago)
7.
U heeft intussen gelezen dat een Waalse rechtbank van eerste aanleg (Luik) de Waalse eigenaars van zonnepanelen in het ongelijk gesteld heeft.
https://www.standaard.be/cnt/dmf202...X2Xyqu0xo6bXtFrcEMvk_nYEnTOwdNirsP8dYR9Kre2wI . Deze eigenaars hadden het Waals Gewest gedagvaard en een schadevergoeding gevorderd. De rechtbank heeft aanvaard dat de Waalse Overheid een fout heeft gemaakt, maar oordeelde dat er geen oorzakelijk verband is met de schade die de eigenaars eisten. Er werd geen schade toegekend. Dat dossier ging niet over het wegvallen van de terugdraaiende teller. Die rechtszaak werd gestart omdat de groenestroomcertificaten werden beperkt tot 10 jaar, terwijl 15 jaar was beloofd. Net als de terugdraaiende teller zijn die certificaten een stimulans geweest om mensen aan te moedigen te investeren in zonnepanelen. U vindt het vonnis op het versleutelde deel van onze website.

Wij verwijzen in dit verband naar onze eerste slaagkansanalyse van 14 februari 2021. Daarin hebben we gewezen op mogelijke problemen bij een vordering tot schadevergoeding (met name wat het oorzakelijk verband betreft en het bewijs van de schade). Het is precies om die reden dat we in hoofdorde geen schadevergoeding vragen, maar wel het beloofde rendement. We brengen ook in herinnering dat Testaankoop enkel uitspraken heeft gedaan over de vordering tot schadevergoeding en niet over de vordering tot nakoming van het beloofde rendement. Dat zijn juridisch twee totaal verschillende zaken. En uiteraard heeft de rechtbank altijd het laatste woord, maar we zijn blij dat we volop hebben ingezet op het beloofde rendement: belofte maakt schuld.

Het lijkt erop dat het bijzonder moeilijk zal worden om effectief een adequate compensatie te bekomen van de overheid. De term "beloofde rendement" blijft voor mij zo'n vaag begrip dat ik weinig heil zie in een effectieve procedureslag. Ik weet ook uit ervaring met een financiële rechtzaak tegen de (Federale) overheid (die ik in eerste aanleg reeds gewonnen heb) dat deze alle mogelijke procedures en beroepen zal rekken en dat tot de allerlaatste slik. Gerechtskosten zijn voor een overheid nu eenmaal geen hinderpaal.

Waarschijnlijk zal het hier ook voor mij ophouden dus. De compensatie die we van Vlaanderen gaan krijgen stelt in ons geval amper iets voor met de gederfde "inkomsten" van 15 jaar terugdraaiende teller met warmtepomp, maar een volwaardig alternatief hebben we niet.

Los van het topic maar het is echt dit soort van smeerlapperij die mensen opzet tegen de politiek. Ik merk dat bij mezelf ook.

Ik snap eigenlijk niet dat ze niet gewoon de kaart van discriminatie trekken.
Er moet toch iets kunnen gedaan worden aan het feit dat degenen met analoge teller en zonnepanelen/warmtepomp een voordeel hebben tov degene die al digitaal zijn?
En met capaciteitstarief gaat dat nog zo veel erger worden. Al heb ik er nog stiekem hoop op dat dat capaciteitstarief er nog lang niet gaat komen.

Panelen hier waren aangegeven eind januari bij Fluvius, tot op vandaag had ik hier nog verder niets van gehoord.. vanochtend gebeld met Fluvius en een halfuurtje later was mijn installatie wel aangemeld, veel logica zit er ginder toch ook niet achter precies 😅

Panelen hier waren aangegeven eind januari bij Fluvius, tot op vandaag had ik hier nog verder niets van gehoord.. vanochtend gebeld met Fluvius en een halfuurtje later was mijn installatie wel aangemeld, veel logica zit er ginder toch ook niet achter precies 😅
Al iets van de premie gehoord? Ik wacht nog altijd op goedkeuring, terwijl de plaatsing begin Januari was en we alles asap hebben doorgegeven.

Terug
Bovenaan