Zonnepanelen Topic

Amai, allemaal die cijfers hier. Dan hebben wij geluk denk ik. Ieder jaar draaide de teller terug van 7000 naar 6000 naar 5000 enz…

die staat nu op 0 en blijft op 0 staan

wij doen dus al jaren geen euro op (alhoewel we nog steeds €400 per jaar moeten betalen voor taks enz…)

Ik heb geen cijfer voor januari als piekvermogen. 6.8 kW voor februari en 4.4 kW voor maart. April is nog niet afgesloten maar zou op 3,2 kW uitkomen
Dat is zonder warmtepomp maar met elektrische wagen.
Het is vooral crimineel dat er nu overal mensen een elektrisch voertuig aangeboden krijgen op het werk, en dat die voornamelijk gekoppeld worden aan laadpalen die niet slim zijn.

Februari 3,98kW en Maart 4,08kW.
What the bloody hell..

Geen warmtepomp, geen airco. JA JONGENS :p

Daarstraks zat ik in de zetel en schoot mij te binnen dat onze verbruiksgegevens voor april beschikbaar waren. Onze eerste volledige maand dat we in ons huis wonen. spannend. En dus ga ik kijken...

yvvUL0M.png

cover4.jpg

Gelukkig is het maar de piek en niet het maandverbruik zullen we maar zeggen zeker? :D

Gelukkig is het maar de piek en niet het maandverbruik zullen we maar zeggen zeker? :D

Afname voor april was 750 kWh en injectie 570 kWh dacht ik.

We zitten wel met bijkomende zakelijke verbruikers die dit beeld nogal verdraaien laat ons zeggen

Als je de eerste 5 min 5 kW afneemt, dan 5 min 2 kW injecteert en de laatste 5 min 0 kW afneemt, hoe is de berekening voor piekvermogen?

Is dat 5kW * 5 / 15 = 1,66 kW piek
Of (5kW * 5 - 2kW * 5)/ 15 = 0,33 kW piek

geen van beide
Het is (5*5+5*2+5*0)/15

edit: injectie niet gelezen, ik begreep al niet vanwaar de - kwam.
Injectie telt niet mee.

Laatst bewerkt:
geen van beide
Het is (5*5+5*2+5*0)/15
Fout. Volgens VREG en alle andere kanalen is het enkel op je netto afname.

Geen goesting om veel verder te zoeken, maar volgens deze recente post van ENGIE:

Hoe werkt het capaciteitstarief?​

De naam zegt het al: het capaciteitstarief is gebaseerd op de capaciteit van de elektriciteitsinstallatie van consumenten. Capaciteit betekent hier de hoeveelheid stroom die je installatie kan verbruiken per tijdseenheid. Het gaat dus om een aankooptarief, dat alleen kijkt naar de maandelijkse piek die je van het net afneemt. De piek van de stroominjectie op het net als je zonnepanelen hebt, speelt geen rol.

Dus de eerste berekening klopt.

Vandaag de vertegenwoordiger van Opteco over de vloer gehad die een thuisbatterij aan de man aan het brengen. Als leek lijkt zijn uitleg natuurlijk aannemelijk. Maar is het zo? En zijn er hier met een thuisbatterij of die het willen plaatsen?

Vandaag de vertegenwoordiger van Opteco over de vloer gehad die een thuisbatterij aan de man aan het brengen. Als leek lijkt zijn uitleg natuurlijk aannemelijk. Maar is het zo? En zijn er hier met een thuisbatterij of die het willen plaatsen?
Bij ons zijn ze ook geweest. Wel een dure batterij. Weet niet of wij dat er gaan uithalen.

Bij ons zijn ze ook geweest. Wel een dure batterij. Weet niet of wij dat er gaan uithalen.
De batterij koste 10000 EUR met alle premies etc eraf zou het nog een 6000 EUR zijn. Aangezien mijn vrouw haar praktijk elektrisch wordt verwarmd en zo goed als enkel na de schooluren wordt gebruikt, doet het mij toch twijfelen. Zeker als we dan ook nog piekbelasting moeten gaan betalen juist op die momenten.

De batterij koste 10000 EUR met alle premies etc eraf zou het nog een 6000 EUR zijn. Aangezien mijn vrouw haar praktijk elektrisch wordt verwarmd en zo goed als enkel na de schooluren wordt gebruikt, doet het mij toch twijfelen. Zeker als we dan ook nog piekbelasting moeten gaan betalen juist op die momenten.
Maar dan nog, met 6000 euro koop je een hoop stroom hé
en het is niet dat je met die batterij niks meer moet aankopen. Dat systeem van Sonnen/Opteco gaat nog altijd zichzelf laden met (weliswaar goedkopere) netstroom maar toch, van de dure distributietarieven ben je niet vanaf

Dit wil zeggen dat je elk jaar door die batterij 600 euro aan energie moet besparen om break even te draaien op 10 jaar.

Bekijk dan ook wat hoeveel kWh die elektrische verwarming verbruikt. En vergeet niet dat in de winter de zonnepanelen niet helpen om de energie te compenseren. Uw generatie is dan namelijk ondermaats.

Je kunt pas zeggen dat je er voordeel aan doet als je weet wat uw verbruiken zijn en of je die kunt compenseren.

600 Euro is echter al veel.En de pieken die je genereert zelfs al haal je 12kw dan betaal je nog maar 500 euro op jaarbasis bij,wat wil zeggen dat je nog altijd 550 Euro per maand aan energie moet compenseren.. Of anders gezegd 2750kwh aan stroom elk jaar dat je moet uitsparen door die batterij.

Ok, es bellen met die opmerking

Ja, normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, doen we voorlopig een tariefwissel op je klassieke meter. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.
En wat was de reactie van Fluvius IVM omschakeling tarief zonder vervanging naar dm?

Terug
Bovenaan