Zonnepanelen Topic

Hieronder staat meer uitleg waarom de premie er nog niet is. In het kort komt het er op neer dat ze meer tijd nodig hebben.

Hieronder staat meer uitleg waarom de premie er nog niet is. In het kort komt het er op neer dat ze meer tijd nodig hebben.
Vreemd. Ze hadden 1 dag nodig om de premie te berekenen en openbaar te maken, maar na x-aantal maand is het nog steeds niet mogelijk die te vragen. Eigenlijk zou de terugdraaiende teller pas mogen stoppen eens dit op punt staat.

Vreemd. Ze hadden 1 dag nodig om de premie te berekenen en openbaar te maken, maar na x-aantal maand is het nog steeds niet mogelijk die te vragen. Eigenlijk zou de terugdraaiende teller pas mogen stoppen eens dit op punt staat.
Plan voor premie zat dan ook al een half jaar te wachten in een schuif van Demir

Ok, es bellen met die opmerking

Ja, normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, doen we voorlopig een tariefwissel op je klassieke meter. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.
Hier een installatie van eind 2020, met nog een analoge meter met dubbel tarief. Maar ik blijf toch een beetje het ‘geen slapende honden wakker maken’-gevoel hebben :cautious:.

April, gezien dit een redelijk slechte april was qua zon, was wel vrij goed qua cijfers.

815 kWh opwekking
808 kWh totaal verbruik
472 kWh netafname
480 kWh netteruglevering

41% eigen verbruik

7,3 kWp Maxeon, 7 oost, 7 west, 8 zuid met SB 4.0

Koken op inductie, plug in hybridewagen (meestal pas 's avonds laden)

Maart was gelijkaardig. Ook 42% eigen verbruik.

Hier in april het volgende
- 189 kWh netafname
- 274 KWh teruglevering op het net
- 407 kWh opwekking

kleine 32% zelfconsumptie dus.

Laatst bewerkt:
De langere dagen en frisse buitentemperatuur zijn uitstekend om energie op te wekken, zoveel is zeker.
566 kWh opwekking op 4,2 kWp LG.

Zelfconsumptie zal zoals bij jullie tegenvallen.

Hier in april het volgende
- 189 kWh netafname
- 174 KWh teruglevering op het net
- 407 kWh opwekking

kleine 32% zelfconsumptie dus.

Euh, dat is wel een stuk meer toch.

407 kWh opwekking en 174 kWh teruglevering wil zeggen dat er 233 kWh zelfconsumptie was.
Als er dan nog 189 kWh netafname is, dan is het totaal verbruik die maand 189 + 233 = 422 kWh en 233 kWh hiervan heb je geautoconsumeerd, of dus 55% van je totale energiebehoefte kwam uit je zonnepanelen.

57% van je totale productie heb je ook effectief direct verbruikt dan. (233 / 407).

Hoe kom je aan 32%?

407 kWh opwekking en 174 kWh teruglevering wil zeggen dat er 233 kWh zelfconsumptie was.
Als er dan nog 189 kWh netafname is, dan is het totaal verbruik die maand 189 + 233 = 422 kWh en 233 kWh hiervan heb je geautoconsumeerd, of dus 55% van je totale energiebehoefte kwam uit je zonnepanelen.

57% van je totale productie heb je ook effectief direct verbruikt dan. (233 / 407).

Hoe kom je aan 32%?
Moest 274 kWh teruglevering zijn, had per ongeluk het verkeerd geschreven. :p

Al bij al wel tevreden mee. Wij doen zoveel mogelijk tijdens dat de panelen draaien. Denk dat we niet meer kunnen doen. Ben alleen niet zo tevreden met de 3,8kW piek elke maand.

Weet iemand waarom mijn Huawei SUN2000 3KTL omvormer plotseling dit begon te doen vandaag? Ik hoorde een relais klikken en dan begonnen allerlei ledjes te branden.

Als ik elk ledje apart ga opzoeken in de manual, krijg ik het volgende:
  • The DC is on and the AC is off.
  • AC environmental alarm
  • Communication is in progress. (When a mobile phone is connected to the SUN2000, the indicator first indicates that the phone is connected to the SUN2000): blinks green at long intervals.)

Ik vind echter geen alarmen terug in de FusionSolar app.
Kan het zijn dat de omvormer automatisch geüpdatet werd en herstartte? Lijkt mij dan wel dom dat dit overdag geprogrammeerd staat.
Of zou de omvormer uitgesprongen zijn door een piek op het net? Indien dit het geval is, meld ik dit dan aan Fluvius?

Dit is de grafiek van de opbrengst vandaag: https://1drv.ms/u/s!Aqs2xW6MME8fkV35M6ISit_KPb6p?e=cELB6Q
Het filmpje is gemaakt om 16:57, dus net in een dal van de grafiek.

Hier kan ik ook niet klagen qua opbrengst.
lyGDB0b.png

12 300Wp panelen op een 3.3kVA omvormer, Z gericht.

Weet iemand waarom mijn Huawei SUN2000 3KTL omvormer plotseling dit begon te doen vandaag? Ik hoorde een relais klikken en dan begonnen allerlei ledjes te branden.

Als ik elk ledje apart ga opzoeken in de manual, krijg ik het volgende:
  • The DC is on and the AC is off.
  • AC environmental alarm
  • Communication is in progress. (When a mobile phone is connected to the SUN2000, the indicator first indicates that the phone is connected to the SUN2000): blinks green at long intervals.)

Ik vind echter geen alarmen terug in de FusionSolar app.
Kan het zijn dat de omvormer automatisch geüpdatet werd en herstartte? Lijkt mij dan wel dom dat dit overdag geprogrammeerd staat.
Of zou de omvormer uitgesprongen zijn door een piek op het net? Indien dit het geval is, meld ik dit dan aan Fluvius?

Dit is de grafiek van de opbrengst vandaag: https://1drv.ms/u/s!Aqs2xW6MME8fkV35M6ISit_KPb6p?e=cELB6Q
Het filmpje is gemaakt om 16:57, dus net in een dal van de grafiek.
Kun je de AC spanning zien op dat moment?
Misschien is er teveel productie in jouw buurt en is de omvormer in beveiliging gegaan (ik dacht >253V voor een tijdje volgens de norm).

Kun je de AC spanning zien op dat moment?
Misschien is er teveel productie in jouw buurt en is de omvormer in beveiliging gegaan (ik dacht >253V voor een tijdje volgens de norm).
Is er een eenvoudige manier om dit te checken? (Sorry, ben een elektriciteit-leek) Ik ga er vanuit dat ik niet zomaar een multimeter in het stopcontact mag steken? :p

Hoe kom je aan 32%?

Voor andere die interesse hebben, zo bereken je je zelfconsumptie:
Verhouding tussen eigen verbruikte PV energie en de opgewekte PV energie (x 100 voor %)

((OPBRENGST - INJECTIE) / OPBRENGST) x 100 = .....%

Laatst bewerkt:
Is er een eenvoudige manier om dit te checken? (Sorry, ben een elektriciteit-leek) Ik ga er vanuit dat ik niet zomaar een multimeter in het stopcontact mag steken? :p
Multimeter mag je in stopcontact steken op voorwaarde dat je toestel op V - ac staat.

Als de spanning over een periode van 10 minuten >=253Vac is moet de omvormer zich loskoppelen van het net, of onmiddellijk bij 264,5V.

Laatst bewerkt:
Multimeter mag je in stopcontact steken op voorwaarde dat je toestel op V - ac staat.

Als de spanning over een periode van 10 minuten >=253Vac is moet de omvormer zich loskoppelen van het net, of onmiddellijk bij 264,5V.
Oké, thanks! Ik zal dat volgende keer wanneer het een zonnige dag is rond de middag eens proberen.

EDIT

Eigenaars van zonnepanelen zijn geen prioritaire groep meer voor de uitrol van digitale meters. Deze zullen wijk per wijk uitgerold worden.

Ze ontvangen geen compensatie. Benieuwd hoeveel jaar dat voor ons thuis zo gaat zijn. Af en toe de planningschecker van Fluvius maar eens controleren dan zeker.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan