Zonnepanelen Topic

Waar ik me wel nog es in moet verdiepen is dat ik met 3 fases zit thuis. Batterij hangt op de fase waar de panelen ook ophangen.
Als een zware verbruiker bezig is (in de garage of poolhouse die op een andere fase zitten) gaan ze dan ook stroom van de batterij nemen? Of gaan ze gewoon los van het net pakken omdat ze op een andere fase zitten en die batterij gewoon niet zien?

Ik zou nog es alles tegoei moeten uitrekenen maar ik denk zelfs met een batterij van 5kW (en zelfs al gaat die maar 10 jaar mee wegens veelvuldig laden/ontladen, batterijkost om te vervangen is lager dan initiele kost met omvormer, die hopelijk langer mee gaat) dat ik voordeliger afben dan nu in dag/nacht te blijven prutsen tot ze mij ooit verplicht die digitale meter door mijn strot komen rammen en ik geen aanspraak meer maak op de premies

- batterij systeem (aanschaf)
- digitale meter (kleine kost 80 euro als ge voor uw beurt eentje wilt)
+ premie batterij ( afhankelijk van de grootte van de batterij, maar toch rap 1500-2000 euro)
+ schadevergoeding vlaamse overheid (1600 euro voor mijn installatie)
+ prosumententarief valt weg (300 euro per jaar dat wegvalt)
+ piektarief wordt afgevlakt door de batterij, dus daar worden ook enkel tientallen euro's per jaar bespaard per kW piek dat ik er onder zit.
+ geen kosten meer voor nachttariefkw's die de zonnepanelen niet kunnen recuperen.

ook nog een aantal panelen mss bijplaatsen (overdimensioneren) en een deel verleggen naar achterzijde van de woning om ook bij avondeten nog voldoende opbrengst te hebben.
mis ik nog iets?
- betalend verbruik (als je + telt voor het wegvallen van het prosumententarief moet je de - tellen van de energie die je nu moet betalen, want die 300€ was een forfait)

In betrekking tot de vraag voor de batterij : niet zien. Die gaat stroom los van het net nemen. Batterij kan enkel leveren aan de fase waaraan die gekoppeld is, of je moet een 3 fase omvormer en 3 fase batterij nemen. Maar dat is nog niet allemaal op punt dacht ik dat @desolation hier al eens had vermeld.

- betalend verbruik (als je + telt voor het wegvallen van het prosumententarief moet je de - tellen van de energie die je nu moet betalen, want die 300€ was een forfait)

In betrekking tot de vraag voor de batterij : niet zien. Die gaat stroom los van het net nemen. Batterij kan enkel leveren aan de fase waaraan die gekoppeld is, of je moet een 3 fase omvormer en 3 fase batterij nemen. Maar dat is nog niet allemaal op punt dacht ik dat @desolation hier al eens had vermeld.

betalend verbruik zal er idd zijn, maar dat heb ik nu ook (nachtteller, en die gaat dus nog es verhogen in 2022)
Voordeel, we kunnen elk jaar nog altijd leverancierswissel doen en van de welkomstbonus genieten
Batterij zal overdag ook dienen om wolkperiodes op te vangen (behalve in de wintermaanden)
Onlangs een uitleg gekregen van een batterijsysteem van Sonnen die checkt wanneer de stroom goedkoop is en zich via AI daarmee vollaadt als er dagen zijn dat er niet voldoene zonnestroom is, Wel aangepast aanbod nodig van leverancier, denk dat Engie nu met zoiets gekomen is recent, LINK)
Wel nog een duur systeem, haal je er nu totaal niet uit.

Voor de poolhouse was ik van plan om ooit nog extra panelen te leggen om het meerverbruik van de warmtepomp op te vangen. Zal daar dan mss es kijken voor een systeem met eigen batterij op die fase, aangezien de meeste installateurs momenteel installaties aanbieden met een batterij inbegrepen.

Wat mensen ook vaak vergeten met het instemmen op die premie: de netbeheerder kan - zonder jouw goedkeuring - jouw batterij leegtrekken om het net te ontlasten.

Het kan dus perfect zijn dat jouw EW in de winterdagen 's morgens niet (volledig) opgeladen zal zijn, maar dat je wel het elektrisch vuurtje van de buren hebt voorzien van stroom.

Zo extreem zal het wel niet zijn, maar zwart-wit zijn dat wel de voorwaarden.

betalend verbruik zal er idd zijn, maar dat heb ik nu ook (nachtteller, en die gaat dus nog es verhogen in 2022)
Voordeel, we kunnen elk jaar nog altijd leverancierswissel doen en van de welkomstbonus genieten
Batterij zal overdag ook dienen om wolkperiodes op te vangen (behalve in de wintermaanden)
Onlangs een uitleg gekregen van een batterijsysteem van Sonnen die checkt wanneer de stroom goedkoop is en zich via AI daarmee vollaadt als er dagen zijn dat er niet voldoene zonnestroom is, Wel aangepast aanbod nodig van leverancier, denk dat Engie nu met zoiets gekomen is recent, LINK)
Wel nog een duur systeem, haal je er nu totaal niet uit.
Daarom dat die terugdraaiende teller optimaal was met een dagteller hé. Zodanig dat uw meergeneratie in de zomer ook impact had op de nachtcomponent.

Zoals al gezegd, ik zie het nut er niet van in om dat te zetten. Ok je bespaart misschien iets. Maar de impact gaat beperkt zijn. En echt voor 100€ op het jaar, daar ga ik echt niet investeren in een extra item dat kan stuk gaan, waarvoor de omvormer voor zijn tijd moet vervangen worden en waar de impact beperkt is als je geen grote verbruikers hebt. Heb je een spa, airco, zwembad, etc dan is het bufferend effect van de batterij nuttig voor deze energieslurpers wat af te dekken of de kost te limiteren en is het voor de rest leuk meegenomen. Maar dan zou ik het nog niet doen.

Nu bon, schadevergoeding overheid moet je niet meenemen, aangezien je die krijgt onafhankelijk van of je nu een batterij zet. Indien de premie gekoppeld was aan de batterij, ok... maar dat is het dus niet.

PS: als je dan toch een batterij zet, lijkt het mij goedkoper om een 3fasige omvormer te zetten met batterij, dan een batterijsysteem te zetten op 1 fase, en een apart batterijsysteem op een andere fase met extra zonnepanelen.

Voor de poolhouse was ik van plan om ooit nog extra panelen te leggen om het meerverbruik van de warmtepomp op te vangen. Zal daar dan mss es kijken voor een systeem met eigen batterij op die fase, aangezien de meeste installateurs momenteel installaties aanbieden met een batterij inbegrepen.
Let op als je voor de premie gaat van een batterij. Hiermee stem je in voor een injectielimiet van 60% van je PV vermogen. Voor die 60% krijg je een injectievergoeding, die andere 40% ben je 'kwijt'.
energiesparen.be

Daarom dat die terugdraaiende teller optimaal was met een dagteller hé. Zodanig dat uw meergeneratie in de zomer ook impact had op de nachtcomponent.

Zoals al gezegd, ik zie het nut er niet van in om dat te zetten. Ok je bespaart misschien iets. Maar de impact gaat beperkt zijn. En echt voor 100€ op het jaar, daar ga ik echt niet investeren in een extra item dat kan stuk gaan, waarvoor de omvormer voor zijn tijd moet vervangen worden en waar de impact beperkt is als je geen grote verbruikers hebt. Heb je een spa, airco, zwembad, etc dan is het bufferend effect van de batterij nuttig voor deze energieslurpers wat af te dekken of de kost te limiteren en is het voor de rest leuk meegenomen.

Nu bon, schadevergoeding overheid moet je niet meenemen, aangezien je die krijgt onafhankelijk van of je nu een batterij zet. Indien de premie gekoppeld was aan de batterij, ok... maar dat is het dus niet.

PS: als je dan toch een batterij zet, lijkt het mij goedkoper om een 3fasige omvormer te zetten met batterij, dan een batterijsysteem te zetten op 1 fase, en een apart batterijsysteem op een andere fase met extra zonnepanelen.

Had ik nu een dagteller alleen dan was het idd een no-brainer, maar helaas kon ik niet meer veranderen naar enkel dag zonder een DM te moeten nemen.

Schadevergoeding is enkel als je een digitale meter hebt hé, ik heb nog analoge dag/nacht dus ik kom niet in aanmerking voor enige schadevergoeding.
Ik zou wel direct een batterij nemen als ik naar digitale ga, dus neem ik de schadevergoeding daar best in mee.

sowieso zijn hier grote verbruikers (en voorzien)
Spa is al aanwezig, airco komt er ook, warmtepomp voor zwembad.

Let op als je voor de premie gaat van een batterij. Hiermee stem je in voor een injectielimiet van 60% van je PV vermogen. Voor die 60% krijg je een injectievergoeding, die andere 40% ben je 'kwijt'.
energiesparen.be

Wist ik ja. Hopelijk niet teveel overschot :D

En wat verlies je dan uiteindelijk? het is 40 euro per 1000kWh zeker dat je nu krijgt. Dus 16 euro kwijt per 1000kWh overschot.

Schadevergoeding is enkel als je een digitale meter hebt hé, ik heb nog analoge dag/nacht dus ik kom niet in aanmerking voor enige schadevergoeding.
Ik zou wel direct een batterij nemen als ik naar digitale ga, dus neem ik de schadevergoeding daar best in mee.

Als je vervroegt een digitale meter laat steken, dan krijg je de schadevergoeding voor het laten steken van die digitale meter. Des te langer je wacht, des te lager dat die schadevergoeding is.

In 2025 krijg je niets meer. Dus jawel, je krijgt die dan wel.

Voor woningen met een 3-fase aansluiting

Een 3-fase omvormer van StorEdge wordt rechtstreeks aangesloten op één of meer batterijen van 48 V. De omvormer beheert de productie van zonne-energie, het huishoudelijk verbruik en batterijvermogen.

Had ik nu een dagteller alleen dan was het idd een no-brainer, maar helaas kon ik niet meer veranderen naar enkel dag zonder een DM te moeten nemen.

Je kan nu nog altijd enkel dag tarief aanvragen zonder digitale meter. Dan komen ze enkel het zekeringsvoetje uittrekken en het is in orde.
kost je 86 euro....

Laatst bewerkt:
Als je vervroegt een digitale meter laat steken, dan krijg je de schadevergoeding voor het laten steken van die digitale meter. Des te langer je wacht, des te lager dat die schadevergoeding is.

In 2025 krijg je niets meer. Dus jawel, je krijgt die dan wel.
Maar dat is nu net mijn punt.

Ofwel blijf ik met analoge en nachtverbruik te betalen en geen schadevergoeding want geen digitale meter.
Ofwel aanvaard ik de DM, zet ik een batterij erbij om eigenverbruik percentage serieus op te krikken en de overschotten zelf te verbruiken 's nachts
en dan kan ik wel prima die schadevergoeding gebruiken om batterij mee te helpen bekostigen.

Je kan nu nog altijd enkel dag tarief aanvragen zonder digitale meter. Dan komen ze enkel het zekeringsvoetjes uittrekken en het is in orde.
kost je 86 euro....
Dat is niet wat ze mij aan de telefoon verteld hebben. We doen dat niet meer meneer, het is verplicht overschakelen op digitale meter. (Fluvius)

Maar dat is nu net mijn punt.

Ofwel blijf ik met analoge en nachtverbruik te betalen en geen schadevergoeding want geen digitale meter.
Ofwel aanvaard ik de DM, zet ik een batterij erbij om eigenverbruik percentage serieus op te krikken en de overschotten zelf te verbruiken 's nachts
en dan kan ik wel prima die schadevergoeding gebruiken om batterij mee te helpen bekostigen.
Optie 3 is : je zet een DM en hebt de schadevergoeding. Indien dat voordeliger is dan het betalen van het nachtverbruik.
Maar in uw case tgv hoge verbruik, is de batterij misschien beter. Maar dat kun je enkel weten als je het verbruik kent... anders is die ganse berekening nattevingerwerk.
Je kan nu nog altijd enkel dag tarief aanvragen zonder digitale meter. Dan komen ze enkel het zekeringsvoetjes uittrekken en het is in orde.
kost je 86 euro....
Dacht dat dat enkel was op het moment dat die ganse regeling on hold gezet was door Minister demir. Momenteel is dat echter niet meer on hold gezet en vervangen ze dan ook effectief die meter, dacht ik. Dacht dat @Data-technicus dat hier eens gepost had.
Niet gehoord dat dit verlengd was.

zie website fluvius: vijfde vraag openklappen
fluvius FAQ
Ok, es bellen met die opmerking

Ja, normaal vervangen we dan automatisch je klassieke elektriciteitsmeter door een digitale. Maar omdat de plaatsing van digitale elektriciteitsmeters on hold staat tot en met 1 juli 2021, doen we voorlopig een tariefwissel op je klassieke meter. Bij de aanvraag staat op je offerte nog wel 'tariefwissel met metervervanging' vermeld, maar jouw klassieke elektriciteitsmeter blijft dus wel staan.

En een extra grote verbruiker als een EV komt er hier pas in als de auto's effectief kunnen ingeschakeld worden als thuisbatterij. Dan heb ik op de fase van de garage ook een batterijsysteem :lol:

En een extra grote verbruiker als een EV komt er hier pas in als de auto's effectief kunnen ingeschakeld worden als thuisbatterij. Dan heb ik op de fase van de garage ook een batterijsysteem :laugh:
Als je tevreden bent met een Leaf of Outlander....

Elektrische auto als thuisbatterij?

Maar hoe we het draaien of keren... De overheid trekt altijd aan het langste eind....

Off-grid is de enige mogelijkheid om te ontkomen aan de 2de belastingsbrief (lees energiefactuur)...
Je moet je enkel afvragen als dit de hele investering waard is...

Of een mini wkk installeren met externe gastank
Of een gasgenerator icm een batterij en PV

Terug
Bovenaan