Zonnepanelen Topic

Welke netspanning hebben jullie thuis? Wij zitten courant rond 240V. Nu viel mij op dat het bij mijn ouders 10km verderop vaak een paar volt minder is
 
Schommelt hier ook nogal
 

Bijlagen

  • 92121D77-85A8-4573-A8A9-AFCF3A0CC575.jpeg
    92121D77-85A8-4573-A8A9-AFCF3A0CC575.jpeg
    166,7 KB · Weergaven: 6
Welke netspanning hebben jullie thuis? Wij zitten courant rond 240V. Nu viel mij op dat het bij mijn ouders 10km verderop vaak een paar volt minder is
Hangt af van hoe ver je van de transfo zit. Zit je vooraan de lijn en zitten er achter u veel met zonnepanelen dan ben je potentieel altijd gescheten.
Spanning draait hier rond de 240V.
 
Hangt af van hoe ver je van de transfo zit. Zit je vooraan de lijn en zitten er achter u veel met zonnepanelen dan ben je potentieel altijd gescheten.
Spanning draait hier rond de 240V.
Interessant! Maar op welke manier ben je dan gescheten?
 
Welke netspanning hebben jullie thuis? Wij zitten courant rond 240V. Nu viel mij op dat het bij mijn ouders 10km verderop vaak een paar volt minder is
3 verschillende bronnen hier:
UPS: 235.6V
omvormer PV: 234.7V
multimeter eens in de pries gestoken: 235.4V ;)
 
De digitale meter komen ze gratis vervangen? Voor ne analoge of wat bedoel je??
Ik weet dat ze de meter gratis komen vervangen. Ik hoop echter dat dat nog even duurt. De planningchecker van fluvius is offline en ervoor stond ik er nog niet tussen.

Krijg ik nog een afrekening van het prosumententarief van datum van installatie tot datum dat fluvius ze heeft goedgekeurd? Of gaat dat bij de eindafrekening van dit jaar zitten?
 
Als ik het nu nareken komt het beter uit als ik een digitale teller neem en de premie op zak steek. Scheelt ongeveer 100 euro per jaar. Daarbij hou ik geen rekening met het capaciteitstarief en wanneer de meter verplicht vervangen zal worden.
En wat is je huidige situatie?

Ik overweeg het ook, omdat ik nog altijd met dag/nachtteller zit, maar ik hoorde dat vanaf 2022 de nachtteller stopt met draaien en alles op dag blijft draaien. Dan is het wel interessanter voor mij om op de analoge te blijven.
 
Ik dacht dat de nachtteller alleen nog voor de zuivere elektriciteitskost exclusief distributiekosten ging tellen. Klopt dat niet meer?

Situatie dag/nacht met netto 0 dag en 2500 nacht. Percentage eigenverbruik zonnepanelen 35%.

Nadeel digitale teller is dat je de weg opent voor het capaciteitstarief. Met de spa in de tuin zijn dat piekverbruiken tot 7 kW, spa alleen. Je moet ook intelligenter met je energie omspringen op elk moment, niet de dag nadien recupereren wat je genereerde. Is dat de 100 euro per jaar waard?
 
Ik dacht dat de nachtteller alleen nog voor de zuivere elektriciteitskost exclusief distributiekosten ging tellen. Klopt dat niet meer?

Situatie dag/nacht met netto 0 dag en 2500 nacht. Percentage eigenverbruik zonnepanelen 35%.

Nadeel digitale teller is dat je de weg opent voor het capaciteitstarief. Met de spa in de tuin zijn dat piekverbruiken tot 7 kW, spa alleen. Je moet ook intelligenter met je energie omspringen op elk moment, niet de dag nadien recupereren wat je genereerde. Is dat de 100 euro per jaar waard?

Hmm zou kunnen kloppen ja

Onderscheid verdwijnt​


Wat het dag- en nachttarief betreft, verdwijnt het onderscheid tussen het duurdere dag- en het goedkopere nachttarief al vanaf 2022. Dat is enkel het geval voor het deel distributienettarieven op je elektriciteitsfactuur, niet voor het deel elektriciteitskosten. Je energieleverancier kan dus nog altijd een nachttarief aanbieden, maar het voordeel zal – gezien de grote impact van de nettarieven op je totale factuurbedrag – sterk terugvallen.


In dat geval gaan ze de pulse wel blijven uitsturen naar de nachtswitch en heb ik dus nog duurdere nachtstroom. Toch es beginnen kijken naar een batterij en ook wat premies gaan plukken voor digitale teller, schadevergoeding en batterijpremie. Ik ging er echt van uit dat die tweede teller gewoon ging stoppen.

Ik zit in identieke situatie als u: 0 dag, 2400 nacht. Hoe heb je percentage eigenverbruik berekend?
 
Door een paar normale dagen frequent de meterstanden te gaan opschrijven. Dat is ook een deel nattevingerwerk.
 
Door een paar normale dagen frequent de meterstanden te gaan opschrijven. Dat is ook een deel nattevingerwerk.
Ja ok, dat doe ik ook ,maar dan kom ik aan veel hogere percentages (geen rekening houden met piekdaling wegens een wolk)
 
Ik zou nog es alles tegoei moeten uitrekenen maar ik denk zelfs met een batterij van 5kW (en zelfs al gaat die maar 10 jaar mee wegens veelvuldig laden/ontladen, batterijkost om te vervangen is lager dan initiele kost met omvormer, die hopelijk langer mee gaat) dat ik voordeliger afben dan nu in dag/nacht te blijven prutsen tot ze mij ooit verplicht die digitale meter door mijn strot komen rammen en ik geen aanspraak meer maak op de premies

- batterij systeem (aanschaf)
- digitale meter (kleine kost 80 euro als ge voor uw beurt eentje wilt)
+ premie batterij ( afhankelijk van de grootte van de batterij, maar toch rap 1500-2000 euro)
+ schadevergoeding vlaamse overheid (1600 euro voor mijn installatie)
+ prosumententarief valt weg (300 euro per jaar dat wegvalt)
+ piektarief wordt afgevlakt door de batterij, dus daar worden ook enkel tientallen euro's per jaar bespaard per kW piek dat ik er onder zit.
+ geen kosten meer voor nachttariefkw's die de zonnepanelen niet kunnen recuperen.

ook nog een aantal panelen mss bijplaatsen (overdimensioneren) en een deel verleggen naar achterzijde van de woning om ook bij avondeten nog voldoende opbrengst te hebben.

mis ik nog iets?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan