Zonnepanelen Topic

Dan vind ik het ook normaal dat de referentiewaarde die in de toekomst gebruikt wordt daar rekening mee houdt.
Maar de referentiewaarde is ook voor een verbruik zonder warmepomp/ev. Je kan dat niet geïsoleerd zien. Want de prijs per kWh daalt omdat een deel van de kosten verschuift. Dus desolation betaalt dan misschien meer aan capaciteitstarief per jaar dan mij, maar hij verbruikt ook meer. Als de kost per kWh daalt, gaat hij dus meer besparen dan mij, wat dat hogere capaciteitstarief weer compenseert. En stel dat zijn warmepomp kan ingesteld worden om pieken te vermijden (bijvoorbeeld niet opspringen tijdens het koken) kan je zelfs goedkoper uitkomen.
 
Een goed gedimensioneerde warmtepomp draait continu, het is namelijk door veel te starten en stoppen (pendelen) dat het verbruik omhoog schiet.
 
Een goed gedimensioneerde warmtepomp draait continu, het is namelijk door veel te starten en stoppen (pendelen) dat het verbruik omhoog schiet.
Niet aan 2 kW hoop ik voor uw factuur.

Edit: of zelfs meer eigenlijk. Als uw piek 6 a 7 kW is en dat is omdat uw WP continu aan dat vermogen draait :/
 
Laatst bewerkt:
Dan heb ik het spijtig nieuws voor u dat bij vrieskou wij effectief wel dagen van 50-60kWh draaien. Onze wp levert 8kw warmte dus die zijn intake is dan 2,5 a 3kW. Niet 24/7 natuurlijk, maar wel lange periodes want zo werkt het n
Heel het model was gepromoot en berekend op de terugdraaiende teller.

het enige wat ze nu nog moeten doen is de prijs van gas verviervoudigen en de melkerij is rond
 
Dan heb ik het spijtig nieuws voor u dat bij vrieskou wij effectief wel dagen van 50-60kWh draaien. Onze wp levert 8kw warmte dus die zijn intake is dan 2,5 a 3kW. Niet 24/7 natuurlijk, maar wel lange periodes want zo werkt het n
Ja ok, maar een kleine aanpassing dat die dat niet doet op momenten dat uw ander piekverbruik meer is dan 2 kW is toch geen issue dan? Dat is misschien een aantal keer op een dag, voor 20 min ofzo, dat gaat er niet voor zorgen dat uw WP dramatisch slechter gaat presteren hoor. En dan ga je misschien van een piek van 6 a 7 naar 4 a 5. Plus natuurlijk dat uw capaciteitstarief per jaar is, dus uw piek gaat hoger zijn in de wintermaanden dan de zomermaanden.

Enfin, het kan nog altijd zijn dat je duurder uitkomt hé. De cijfers zijn nog niet bekend. Maar 't is niet dat jij aan 3.1 kW piek moet komen om evenveel te betalen als nu. Hoe meer kWh je verbruikt, hoe meer marge je hebt op je piek. Daarom mag je die 3.1 niet gebruiken voor mensen met een EV of warmtepomp.
 
Allemaal leuk in theorie maar technisch kan dat alleen als ge de volledige compressor sturing bypasst en dat zelf gaat regelen, daikin staat er voor te springen.
een wp valt weinig aan te sturen voor verwarming, het enige dat ge iet of wat slim kunt maken is het laden van uw boilervat door daar bv de elektrische weerstand voor aan te spreken wanneer er zon is.
Onze WP is alleszins niet modern genoeg om dat allemaal te kunnen en die is ocharme 3j oud.
 
Ja ok, maar een kleine aanpassing dat die dat niet doet op momenten dat uw ander piekverbruik meer is dan 2 kW is toch geen issue dan? Dat is misschien een aantal keer op een dag, voor 20 min ofzo, dat gaat er niet voor zorgen dat uw WP dramatisch slechter gaat presteren hoor. En dan ga je misschien van een piek van 6 a 7 naar 4 a 5. Plus natuurlijk dat uw capaciteitstarief per jaar is, dus uw piek gaat hoger zijn in de wintermaanden dan de zomermaanden.

Enfin, het kan nog altijd zijn dat je duurder uitkomt hé. De cijfers zijn nog niet bekend. Maar 't is niet dat jij aan 3.1 kW piek moet komen om evenveel te betalen als nu. Hoe meer kWh je verbruikt, hoe meer marge je hebt op je piek. Daarom mag je die 3.1 niet gebruiken voor mensen met een EV of warmtepomp.
Je hebt gelijk (had het enkel iets anders kunnen verwoorden : de korting op de elektriciteitsprijs kan voordeliger zijn dan de extra piekbelasting per kw die je moet betalen - momenteel ingesteld op 50€ per kw, meerkost van 2 - 3kw (winter eventueel nog meer? - dus neem 150€ of anders gezegd voor een verbruik van 2500kwh (voordeel was aangegeven als zijnde 6cent) indien je meer verbruikt dan die limiet met uw warmtepomp kom je voordeliger uit, verbruik je minder kom je niet voordeliger uit) ). Het probleem is echter dat ik niet kan voorspellen wanneer mijn warmtepomp opspringt. Ik kan wel voorspellen dat die niet opspringt tussen bepaalde uren. Maar als die draait dan verbruikt die wat die nodig heeft.

Daarnaast is het nu eenmaal zo dat gas daar allemaal geen rekening mee moet houden. En het is gewoon niet logisch wanneer je de drive naar elektricificatie die men wenst in rekening brengt.

Dus gewoon gaskost (en mazoutkost) maal 3 doen, en ik ben content.
 
Je hebt gelijk (had het enkel iets anders kunnen verwoorden : de korting op de elektriciteitsprijs kan voordeliger zijn dan de extra piekbelasting per kw die je moet betalen
Ja, 'k had het best daarop gehouden. De toestellen slim maken is idd nog veraf op dit moment.

Maar ik wou dus idd gewoon zeggen, dat getal van 3.15 kW piek is gekozen als referentiewaarde voor mensen zonder warmtepomp/ev, om budgetneutraal uit te komen uitgaande van een gemiddeld jaarverbruik zonder warmtepomp/ev. Als je een hoger jaarverbruik hebt, heb je een hogere referentiewaarde voor je piekverbruik om budgetneutraal uit te komen. Die 3.15 kW is geen doel waar elk gezin moet naar streven. Dus het kan zijn dat de 5kW piek van desolation budgetneutraal uitkomt. We zullen dat pas weten als de concrete cijfers bekend zijn.
 
Ja, 'k had het best daarop gehouden. De toestellen slim maken is idd nog veraf op dit moment.

Maar ik wou dus idd gewoon zeggen, dat getal van 3.15 kW piek is gekozen als referentiewaarde voor mensen zonder warmtepomp/ev, om budgetneutraal uit te komen uitgaande van een gemiddeld jaarverbruik zonder warmtepomp/ev. Als je een hoger jaarverbruik hebt, heb je een hogere referentiewaarde voor je piekverbruik om budgetneutraal uit te komen. Die 3.15 kW is geen doel waar elk gezin moet naar streven. Dus het kan zijn dat de 5kW piek van desolation budgetneutraal uitkomt. We zullen dat pas weten als de concrete cijfers bekend zijn.
De voorlopige cijfers zijn gekend :

50€ per kwp (al wordt die uitgemiddeld over 12 maanden en jaarlijks te betalen (al kan je die kost dan verdisconteren over de maand)).
0.06 euro / kwh korting op de elektriciteitsfactuur.

Of ze moeten nog helemaal hun cijfers wijzigen. Maar dan gaan velen nog slechter gezind zijn ;).
 
Sinds 2017 is de netbeheerder niet meer verplicht om aardgas mogelijk te maken in nieuwbouw.
Voor zover ik begrepen heb gaat dit over nieuwe gasaansluitingen op nieuwe verkavelingen (i.e. projecten, appartementen). Een huis nu gebouwd op een braakliggende grond in een bestaande verkaveling valt niet onder die regeling.\

Correctie: er is een verbod op nieuwe aansluitingen vanaf 2021: https://www.fluvius.be/sites/fluviu...aansluiting-op-gasnet-bij-grote-projecten.pdf
Ik had 2019 in mijn hoofd hiervoor om een of andere reden.
 
Bij mij zijn de pieken 5.53/4.09/4.92
Geen warmtepomp of electrische auto..
Zal dus van bvb oven + fornuis + wasmachine en/of droogkast zijn?
 
Sinds zaterdag is de teller hier al +100kwh teruggedraaid. Ben ik content dat die digitale hier nog niet staat. Met 2 uit huis werkenden zou dat puur verlies geweest zijn.
 
7kw he, meer dan het dubbel van wat in hun koppeke zit. Tenzij je ook op gas kookt zal 3.15kW echt moeite doen zijn zonder externe ingrepen.
 
Bij mij zijn de pieken 5.53/4.09/4.92
Geen warmtepomp of electrische auto..
Zal dus van bvb oven + fornuis + wasmachine en/of droogkast zijn?
Hier gelijkaardig, februari 5,5 en maart 4,5
Wel airco's als verwarming/koeling boven maar die staan momenteel ingesteld om alleen 's nachts bij te warmen als de temp onder 14° zakt....
 
Hier 5,4 - 4,9 - 5,8
Ziet er niet al te goed uit blijkbaar. Geen warmtepomp of andere speciale gebruikers. Zal dus van oven en fornuis samen komen (de vrouw des huizes kookt graag en lang).

Zal nog een stuk slechter worden eenmaal de laadpaal er komt...
 
Hier 5,4 - 4,9 - 5,8
Ziet er niet al te goed uit blijkbaar. Geen warmtepomp of andere speciale gebruikers. Zal dus van oven en fornuis samen komen (de vrouw des huizes kookt graag en lang).

Zal nog een stuk slechter worden eenmaal de laadpaal er komt...
Is ook zo bij ons. Bij het koken gebruikt ze wel eens 2 pitten op vol vermogen en dan nog eens de oven of microgolf.
Allez bon dat is gedrag dat we allesinds niet gaan aanpassen.
 
Allez bon dat is gedrag dat we allesinds niet gaan aanpassen.
Amai nog ni.

Zelf uw eten maken zal een luxegoed worden :p
Schat, vanavond op restaurant, de stroom staat te duur.

Maar alles zal weer afhangen hoe duur die pieken gaan zijn, is die 50 euro officieel? En de stroomprijs daalt ook, dus dat compenseert wel wat.

Wat wel al zeker is, is dat ik de panelen ga herschikken, ik produceer meer dan nodig is dus ze hoeven niet meer optimaal te liggen, maar zou wel graag hebben dat we bij etenstijd toch nog wat opbrengst hebben om de piek van afname af te vlakken, nu vallen we rond 18u gewoon stil, nog ergens 500w als de zon schijnt op de achterkant van het huis.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan