Zonnepanelen Topic

Daarom dat men zo zit te hameren op die thuisbatterij hé.

Dat eens snel een paar creatieve genieën ervoor zorgen dat je elke elektrische wagen kunt inzetten als thuisbatterij verdomme...

Nu bon, ondertussen antwoord gekregen op mijn mail naar mevrouw demir :

[snip]...Uw bijkomende vraag betreft de gevolgen voor de zonnepaneleneigenaars mét een warmtepomp.

We hebben oprecht begrip voor uw bezorgdheid. Warmtepompen zijn inderdaad grote verbruikers van elektriciteit. Dat weten we. De hoge prijs van elektriciteit is een rem op het gebruik van een warmtepomp en ook op de verdere groei van deze toekomstgerichte oplossing.

Voor eigenaars van zonnepanelen met een warmtepomp is in elk geval dezelfde retroactieve investeringspremie van toepassing die ook geldt voor de zonnepaneleneigenaars zonder warmtepomp. Deze premie zorgt voor een redelijk rendement voor grotere zonnepaneleninstallaties. Meer informatie hierover kan u terugvinden via https://www.energiesparen.be/groene...edelijk-voor-grotere-zonnepaneleninstallaties.

Wij zijn momenteel nog steeds volop bezig om te bekijken of het juridisch mogelijk is iets extra te doen voor de eigenaars van een warmtepomp.

Gelieve dus nog even geduld te hebben.... [/snip]

nog even wachtten hé om te zien welke aap ze uit hun hoed gaan toveren.
 
op dat gebied zie ik wel heil in een kleine batterij als buffer. Ergens een 3-4kWh om die wolken wat op te vangen overdag. En met wat geluk kan je ook je nachtverbruik er mee overbruggen (wijzelf hebben elke nacht ongeveer 3kWh sluimerverbruik)
Een kleine batterij is eigenlijk een heel slechte oplossing. Als uw batterij te klein gedimensioneerd is kan het goed zijn dat je op een dag zelfs meer dan 1 cyclus gaat draaien, waardoor uw batterij zijn levensduur steil omlaag gaat.
Zwaar overdimensioneren is op zich ook voor niks nodig, maar je wil toch echt binnen dat vak van 1 batterijcyclus per dag blijven.
 
Een kleine batterij is eigenlijk een heel slechte oplossing. Als uw batterij te klein gedimensioneerd is kan het goed zijn dat je op een dag zelfs meer dan 1 cyclus gaat draaien, waardoor uw batterij zijn levensduur steil omlaag gaat.
Zwaar overdimensioneren is op zich ook voor niks nodig, maar je wil toch echt binnen dat vak van 1 batterijcyclus per dag blijven.

Maar een kleinere batterij is mss wel een heel pak goedkoper waardoor het misschien niet erg is dat je ze een jaartje eerder moet gaan vervangen.

Ik las ergens een 6000 cycli mogelijk, pakt dat je 2x per dag moet herladen, elke dag van het jaar zit je nog aan 8,5 jaar levensduur (en dan is ze nog niet kapot hé, dan gaat ze misschien maar 80% capaciteit meer hebben van haar origineel.
 
Maar een kleinere batterij is mss wel een heel pak goedkoper waardoor het misschien niet erg is dat je ze een jaartje eerder moet gaan vervangen.

Ik las ergens een 6000 cycli mogelijk, pakt dat je 2x per dag moet herladen, elke dag van het jaar zit je nog aan 8,5 jaar levensduur (en dan is ze nog niet kapot hé, dan gaat ze misschien maar 80% capaciteit meer hebben van haar origineel.
Als uw omvormer aan vervanging toe is, of uw omvormer kan een batterijsysteem aan. Dan zou je met de premie voor een kleine batterij kunnen gaan. Zeker nu.

Indien je echter 2k moet leggen voor een nieuwe omvormer 4j nadat ze geplaatst zijn om er een batterij op aan te sluiten. Dan is dat een beetje zonde. Kun je beter niet op die oplossing springen.

Maar dan is het niet omdat je het uit financiële overwegingen doet. Maar eerder voor het gemak dat je er niet moet naar omzien en het goed gevoel dat je uw eigen gegenereerde groene energie verbruikt.

Ik heb de positie ingenomen van dat ik gewoon de energie ervanaf haal die ik nodig heb, en voor de rest kan het mij ontploffen. Of er moet een oplossing mogelijk zijn met een elektrische wagen die ik kan omvormen tot de functie van die batterij. Maar dan enkel omdat enerzijds ik wel het nut ervan inzie van die batterij... maar het dan niet het financiële aspect is dat drijvende kracht is, maar het gemak van iets op 4 wielen te hebben voor mijn beperkte privéverplaatsingen waar ik een wagen voor nodig heb maar het voor de rest dan de functie van batterij vervult en als ik dan 4 - 7k moet geven dat ik dat er dan wel voor over heb. Ook al steek ik er geld aan in.
 
5 ampère is geen 5kW he.

Ik snap wat hij bedoelt hoor, ik heb hier zonet de vaatwas opgezet en ik ben al content dat hij zijn water warm had tegen dat de wolken er waren, ik zag de opbrengst realtime zakken van 3kW naar 1kW.

Ik telde 21A x 230V is 5 kW bijna
 
Maar een kleinere batterij is mss wel een heel pak goedkoper waardoor het misschien niet erg is dat je ze een jaartje eerder moet gaan vervangen.

Ik las ergens een 6000 cycli mogelijk, pakt dat je 2x per dag moet herladen, elke dag van het jaar zit je nog aan 8,5 jaar levensduur (en dan is ze nog niet kapot hé, dan gaat ze misschien maar 80% capaciteit meer hebben van haar origineel.

6000 cycli aan 90% DOD (dus die kan nieuw al maar 90% van zijn totale capaciteit gebruikt worden), als uw batterij dan het beste vanaf is na 8,5j dan is ze nipt tegoei terugverdiend. Je moet tussen de 7 en de 8 jaar rekenen, de vlaamse premie ingecalculeerd.
Betaal dan gewoon maar voor uw stroomafname want uw installatie is eigenlijk niet nuttig.

Een goed gedimensioneerde batterijopslag zal toch een15j a 20j levensduur hebben met deftige capaciteit en dan wordt het interessant.
Het is namelijk de bedoeling om zoveel mogelijk van uw productie zelf te verbruiken.

Onderschat ook niet de kostprijs van alles rond de batterij in uw installatie, dat is meestal een verhouding 30-40% randapparatuur - 60-70% batterij. Tenzij je idd een hybride omvormer hebt waar de batterij rechtstreeks op kan, maar daar moet ik niet van weten. Je zit met een zware vendor lock-in op exact dat platform. Als binnen pakt 5j uw hybride omvormer eraan dan moet ge al de chance hebben dat de nieuwe omvormer de BMS van uw accupack kan aansturen. Als dat niet kan kunt ge ook uw batterijen vervangen.
De reden dat ge die oplossingen veel ziet, voornamelijk met dubieuze omvormers van nonkel chinees, is puur omdat het makkelijk te plaatsen is en easy money voor de installateur. Je moet namelijk niet zoals voor zonnepanelen RESCERT gecertifieerd zijn, enkel de NACE code voor elektrotechnisch installateur hebben.
En dus ziet ge (pardon my french) langs alle kanten arabieren en oostblokkers die op 2ehands pakketjes aanbieden voor prijzen die eigenlijk niet kloppen. Ze kennen er geen kloten van, proberen iedereen met grote woorden te overhalen om hun topkwaliteit SolarEdge, SMA of andere omvormers weg te smijten en er een goedkoop hybride spel te hangen en zo snel langs de kassa te passeren. Stel wat technische vragen en ze worden boos of antwoorden niet meer.
Ik heb er echt veel gecontacteerd en er zijn maar heel weinig bedrijven die u een uitgebreid en correct dossier kunnen en willen opmaken (@Caracalla is er daar een van, een eenzame uitzondering)

De bottomline is dat als ge het voor de goedkoop wilt doen, ge het beter niet doet.
 
Merci voor de mooie woorden Deso, blij dat ik al wat kon helpen :).

Inzake cycli mag je inderdaad net daarom geen te kleine batterij nemen.
Een correct gedimensioneerde batterij zal op jaarbasis rond de 300 cycli maken. Er zullen dagen zijn in de zomer waar je die niet leeg trekt op de korte nachten, en dagen in de winter waar je ze ook niet vol steekt vanwege te weinig zonlicht.
 
Als je een beetje inzicht en handigheid hebt kan je ook zelf een simulatie maken in Sunny Design Portal van SMA. Je bent qua omvormers dan natuurlijk beperkt tot hun eigen reeks (Sunny Boy Storage voor hoogvoltage, Sunny Island voor laag voltage) maar het geeft je wel een vrij correct inzicht in wat je kan verwachten bij configuratie X, Y of Z.
Ik heb zo ook onze zonnepanelen uitgetekend bij zowel mezelfde als mijn zus en dat komt met een marge van pakweg 5% behoorlijk uit (zonder batterijen weliswaar).
Ik kwam daar uit op een geschat aantal cycli van 268 per jaar, maar dat zal er nooit boenk op zitten omdat je simuleert met een SMA omvormer en een generic accupack.
Het gaf mij ook het inzicht dat mijn zelfconsumptie maar marginaal omhoog ging vanaf ik meer dan 7kWh aan opslag zou hangen met 90% DOD, maar minder moest het ook niet zijn want dan zakte het echt steil in.
Op die manier kan je goed gaan inschatten waar het optimum voor uzelf ligt tussen capaciteit, kostprijs en subsidiegraad (gezien die gebaseerd is op DOD, niet op maximale cell capacity, ook iets waar enkel @Caracalla eerlijk over was).

Nog meer dan met zonnepanelen is nu een deftige begeleiding en een goed gedimensioneerde installatie uitermate belangrijk.
 
Eigenlijk kun je door de band als regel nemen: Wattpiekvermogen x2 en dan afronden naar beneden. Tenminste als het aantal kWh verbruik op jaarbasis overeenkomt met het aantal kWh productie.

Dan moet je wel natuurlijk nog rekening houden met "afwijkende factoren" zoals EV, warmtepomp, airco's, ... en natuurlijk de algemene verbruikscurve inzake werkprofiel (ploegen, gepensioneerd, ...). En dan inderdaad weer rekening houden met premies ook.

Dus ik dacht dat jij met iets van 6kWp lag, Desolation?
6 * 2 = 12, afronden naar beneden komt op 9,6 kWh uit (jij weet over welke pack het gaat).
Dus inderdaad, 7,2 of 9,6 zou moeten ideaal zijn. 4,8 is te weinig, 12 is te veel.

Als vuistregel kan dat wel hulpzaam zijn.
 
Is dat nu een extreem zonnig jaar geweest of zat de installateur er een beetje naast met de geschatte opbrengst (of is dat gewoon puur natte vingerwerk)

ik zou op papier een 4400kWh opbrengst moeten hebben per jaar.
Panelen liggen er nu 11 maand op en ik zit al aan 4600kWh en ik denk dat van nu tot half mei er nog heel wat zon te wachten staat. Dus denk dat ik losjes over de 5000kWh ga eindigen na 12 maand. En dat voor een 4800wp installatie. Blij :)
 
Is dat nu een extreem zonnig jaar geweest of zat de installateur er een beetje naast met de geschatte opbrengst (of is dat gewoon puur natte vingerwerk)

ik zou op papier een 4400kWh opbrengst moeten hebben per jaar.
Panelen liggen er nu 11 maand op en ik zit al aan 4600kWh en ik denk dat van nu tot half mei er nog heel wat zon te wachten staat. Dus denk dat ik losjes over de 5000kWh ga eindigen na 12 maand. En dat voor een 4800wp installatie. Blij :)

Had het enkele weken geleden ook gemeld. Zit hier ook aan factor 1.1 kwh per wp.

Climate change!
 
Genereren je zonnepanelen bijna 5 kW? Je moet al je best doen om dat verbruik continu te halen met huishoudtoestellen.
Bwa, als we hier de piek van 5kw halen, en je doet dan een was, afwas en droogkast samen, moet je niet veel meer doen om de teller zelfs vooruit te doen draaien (nog terugdraaiend hier).
 
Bwa, als we hier de piek van 5kw halen, en je doet dan een was, afwas en droogkast samen, moet je niet veel meer doen om de teller zelfs vooruit te doen draaien (nog terugdraaiend hier).

En pas op met gewoon je machines aanzetten ben je er nog niet. Als je toevallig net 10 minuten wolkschaduw hebt op een wascyclus van 1h45 en dat valt perfect op de verwarmingsfase van je machine dan heb je nog niet veel aan je panelen gehad.

Het verhaal van de selfconsumptie is toch echt wel een pak genuanceerder als beleidsmakers willen doen uitschijnen.
 
Tis eigenlijk bijna niet te doen om zelfconsumptie te regelen als je geen systeem als EnnexOS hebt (van SMA) dat een combinatie is van
- Intelligent home management
- Intelligente geconnecteerde toestelen (vaatwas, droogkast, wasmachine, verwarmingsketel, airco, etc... Denk bv aan een airco die op de moment dat er een grote wolk passeert zijn compressor zal terugmoduleren zodat er geen afname is)
- Weersafhankelijke predictie van zonnestroomproductie
- Idealiter ook nog een intelligente batterijopslag die zijn laadcyclus afstemt op uw geprogrammeerd verbruik en de productie-predictie

Die verhaaltjes die ik soms lees van blaaskaak-installateurs tarten alle verbeelding. Ze gingen mijn Altherma 2 helemaal intelligent maken zodat ook mijn warmtepomp geconnecteerd was (die functionaliteit zit er dus helemaal niet in, tenzij ge de volledige Siemens sturing gaat vervangen). In de realiteit gingen ze gewoon het warmtevraagcontact van het sanitair warm water triggeren van zodra de zonnepanelen 3kW leveren.
 
Is dat nu een extreem zonnig jaar geweest of zat de installateur er een beetje naast met de geschatte opbrengst (of is dat gewoon puur natte vingerwerk)
@Tomski Volgens Deboosere wel: 1839 uur zonneschijn in 2020, tov van een langjarig gemiddelde van 1545, of zo'n 19% meer. Natuurlijk zal dat afhangen van plaats tot plaats, maar je zou verwachten dat iedereen wel een meeropbrengst zou zien, niet?
Hier nog een 2-tal maand te gaan om eerste jaar vol te maken, maar denk niet dat ik erg veel over de voorziene opbrengst zal gaan (gebruik makend van de gemiddelde jaarverdeling die ik op een NL site vond.
 
Hier een maand geleden iets in elkaar gestoken om alles eens goed bij te houden. Data van de P1 poort in combinatie met wat ik uitlees van de omvormer van de zonnepanelen. Ons gebruik hebben we niet echt aangepast.

Dit is het resultaat:
solar1.png


Gemiddelde zelfproductie van rond de 35-40% (moet het eens exact uitrekenen).
Ik werk hierbij 100% van thuis en mijn vrouw is op woensdag meestal ook thuis.

Valt nog relatief mee denk ik. Binnen een dikke week zou er een elektrische wagen moeten zijn dus dan gaat dit waarschijnlijk de hoogte in. Hier ga ik in ieder geval proberen op letten, gezien ik steeds weet of er overproductie is of niet.

Dit is het de huidige weergave bijvoorbeeld:
solar2.png
 
Hehe, ziet er ongeveer uit als wat ik opgezet heb (alles zit er al in maar heb nog geen digitale meter, dus enkel zonnepanelen geven momenteel data) ;)
 
Ze zijn hier daarnet geweest van de groepsaankoop voor zonnepanelen en eventueel thuisbatterij. Ik ken niets van die merken en zo en heb dus geen idee of ze mij brol willen aansmeren.
Hopelijk kent er hier iemand wat meer van dan mezelf :)

Zonnepanelen.png
 
Ze zijn hier daarnet geweest van de groepsaankoop voor zonnepanelen en eventueel thuisbatterij. Ik ken niets van die merken en zo en heb dus geen idee of ze mij brol willen aansmeren.
Hopelijk kent er hier iemand wat meer van dan mezelf :)

Zonnepanelen.png
Enigste deftige korting is precies de batterij.

Mijn broer had 2 offertes voor 10 Sunpower P3 panelen van 325Wp met een Solaredge S3000 omvormer voor 30 euro meer als die prijs van jouw panelen.

Een van die offertes was trouwens van Caracalla hier, mijn broer heeft uiteindelijk een andere lokale installateur gekozen maar hun prijs was quasi hetzelfde dus die zat goed.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan