Zonnepanelen Topic

Dan hebben ze die nuance in de meeste krantenartikels en tv uitzendingen toch achterwege gelaten?
Kan zijn, heb de krantenartikels en tv uitzendingen niet echt gevolgd. ik heb het hier gevolgd en op de discussie in het parlement. En heb ook nog eens een online infoavond erover gevolgd over wat men ging doen.

En daarin werd dat allemaal duidelijk vermeld. Natuurlijk waren de meeste niet happy met het geoffreerde en werd die rechtszaak meerdere keren aangehaald door de gebruikers. Was er zelfs de opmerking dat het niet echt kosher was dat als je daarin mee ging dat je kon uitgesloten worden van die premie of door acceptatie van die premie dat je uw recht op het aanklagen van de overheid kon verliezen. Waarop den politieker toen zelf stelde dat dat niet echt kosher was en dat niet stond in de versie die hij had gehad tot dat moment.

Maar ik dacht mij toch te herinneren dat dat meerdere keren vermeld is geweest door onze minister van energie dat dit allemaal provisioneel was van een goedkeuring. Juist omdat ze niet eenzelfde problematiek wilde creëren van valse beloften zoals den tommelein (al vermeldde ze het niet exact op die manier, maar kwam het hier wel op neer).
 
Dan mogen ze hun websites toch ook eens updaten...

Zonnepaneleneigenaars worden geschrapt als prioritaire doelgroep en gewoon meegenomen in de planmatige uitrol van de digitale meter. Er werd afgesproken met Fluvius dat bestaande zonnepaneleneigenaars sowieso tot 1 januari 2025 zonder gevolg Fluvius kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen.
 
Als ze naar het gerecht stappen omdat je ze voor 2025 niet binnenlaat, kan je naar mijn ervaring met justitie zelfs nog langer genieten van de analoge.
 
Dan mogen ze hun websites toch ook eens updaten...

Zonnepaneleneigenaars worden geschrapt als prioritaire doelgroep en gewoon meegenomen in de planmatige uitrol van de digitale meter. Er werd afgesproken met Fluvius dat bestaande zonnepaneleneigenaars sowieso tot 1 januari 2025 zonder gevolg Fluvius kunnen laten weten dat ze nog geen digitale meter willen.

Waarom zouden ze hun website moeten aanpassen ? Hetgeen er staat, klopt. Volgens wat er nu is afgesproken en wat de overheid van plan is (ook al is fluvius het niet echt eens hiermee hé... want zij willen voor hun kosten dat zonnepaneeleigenaren meebetalen aan de infrastructuur (en ik begrijp het principe, maar dan moeten ze de steun van de overheid maar vergroten als er tekorten zijn hé... )).
Het is echter geweten dat ze geen invloed hebben op wat de vreg doet. Net zoals die 15 jaar tegen de veren instreek van de vreg en zij onder andere dit hebben aangevochten. De vreg heeft gezegd dat ze de officiële versie ook zouden opnieuw aanvechten (https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210305_95340738).
Maar hetgeen de minister van energie momenteel heeft afgesproken met fluvius is niet wettelijk maar het kan wel, dat is een gentlemans agreement. Wegens al de heisa en het feit dat fluvius geconfronteerd werd met een enorme stijging van de mensen die hun deur niet open deed.

En hun website zal wijzigen wanneer hetgeen de overheid doet officieel in orde is hé. Maar voorlopig klopte dit. En zij zullen nu zonnepaneeleigenaren niet prioritair nemen. En in afwachting van de officiële goedgekeurde versie ook niet beginnen met de overredingscel en dergelijke. En niet de versie toepassen die initieel van toepassing is en die ook van toepassing gaat zijn wanneer het afgekeurd is :

Worst case is dat hetgeen je mag verwachten. Ik beklaag mijzelf dat ik het niet gedaan had. Maar ik ging er nog vanuit dat men die 15 jaar zou honoreren. Waardoor ik het gewoon heb laten doorgaan. Ik ben nu gejost. T'is zo, t'is niet anders. We zien wel wat de toekomst brengt... Maar in de toekomst zal ik eerder de kat uit de boom kijken.
 
Zeker niet wanneer je de mogelijkheid hebt gekregen om te protesteren (en mag weigeren wegens de straling - want ik kan mij niet inbeelden dat raad van state het grondwettelijk hof daarop kan tegenspreken...)
Moet je daar niet op z'n minst enige indicatie voor hebben dat je last hebt van die straling?
Want met alle toestellen die straling geven, lijkt mij dat toch bijna onmogelijk hard te maken dat je er last van hebt.
 
Moet je daar niet op z'n minst enige indicatie voor hebben dat je last hebt van die straling?
Want met alle toestellen die straling geven, lijkt mij dat toch bijna onmogelijk hard te maken dat je er last van hebt.
Waarom zou je moeten aantonen dat je er last van hebt? Volgens arrest van het GwH moet Fluvius de mogelijkheid voorzien:
Om die redenen,
het Hof
2. onder voorbehoud van de in B.14.6 vermelde interpretatie van artikel 17 van hetzelfde decreet, verwerpt de beroepen voor het overige;

En B.14.6 stelt:
B.14.6. De bestreden bepaling kan evenwel ook op grondwetsconforme wijze worden begrepen, in de zin dat de verplichte installatie van digitale meters voor elke netgebruiker in de mogelijkheid moet voorzien om te kiezen voor een communicatie via bekabeling in plaats van een draadloze communicatie.
Dus volgens het grondwettelijk hof moet je de keuze hebben tussen bekabeld en draadloos. Momenteel zijn er enkel draadloze digitale meters. Dus je kunt weigeren omdat je de keuze niet hebt.
 
Net overgestap aangevraagd naar andere energieleverancier. Nu kom ik erachter dat we opeens prosumententarief zouden moeten gaan betalen, terwijl onze installatie in 2021 gebeurd is?! Bij de klantendienst beweert men dat dit normaal is, omdat we nog geen digitale meter hebben. We hebben inderdaad nog een analoge meter omdat Fluvius nog niet langsgeweest is, maar het lijkt me zeer vreemd dat we prosumententarief moeten betalen omdat Fluvius achterstaat met de installatie van de meters? We hebben een grotere omvormer genomen, omdat we niet in het prosumententarief systeem zouden vallen. Wordt ook wel een duur grapje als Fluvius lang wegblijft... Als het klopt, hoop ik alleszins wel dat het pro-rata is.

Ik vind het vooral vreemd omdat we bij de vorige energieleverancier nog niets gehoord hebben over het prosumententarief, laat staan betaald hebben. Ik heb precies al spijt dat we een overstap aangevraagd hebben.
 
Ik vind het vooral vreemd omdat we bij de vorige energieleverancier nog niets gehoord hebben over het prosumententarief, laat staan betaald hebben. Ik heb precies al spijt dat we een overstap aangevraagd hebben.
Dat komt wel nog hoor, is pas eens Fluvius je aanvraag tot wijziging installatie goedgekeurd heeft dat je energieleverancier (in dit geval je vorige dus) op de hoogte gesteld wordt.

Soms kan dit meer dan een jaar duren, en dan wordt prosumententarief met terugwerkende kracht aangerekend vanaf datum keuring.
 
Ach, ik kreeg ook ineens een rekening in de bus van mijn vorige energieleverancier waar ik al een jaar weg ben om bij te betalen voor installatie zonnepanelen (prosumenten tarief neem ik aan) voor de periode juni 2019 tot november 2019.
Vanaf november 2019 hebben ze wel zonnepanelen meegerekend, maar niemand bij netbeheerder die wist dat die zonnepanelen er al een half jaar lagen. Zeer professioneel allemaal...
 
Ach, ik kreeg ook ineens een rekening in de bus van mijn vorige energieleverancier waar ik al een jaar weg ben om bij te betalen voor installatie zonnepanelen (prosumenten tarief neem ik aan) voor de periode juni 2019 tot november 2019.
Vanaf november 2019 hebben ze wel zonnepanelen meegerekend, maar niemand bij netbeheerder die wist dat die zonnepanelen er al een half jaar lagen. Zeer professioneel allemaal...

Hier heeft dat anderhalf jaar geduurd... Leuke afrekening dat je krijgt dan!
 
Worst case is dat hetgeen je mag verwachten. Ik beklaag mijzelf dat ik het niet gedaan had. Maar ik ging er nog vanuit dat men die 15 jaar zou honoreren. Waardoor ik het gewoon heb laten doorgaan. Ik ben nu gejost. T'is zo, t'is niet anders. We zien wel wat de toekomst brengt... Maar in de toekomst zal ik eerder de kat uit de boom kijken.
Das wat wij nu doen met die stormloop op thuis batterijen: de kat uit de boom kijken.
Een elektrische (bedrijfs-)wagen als thuis batterij? Dat zie ik al liever komen (tegen 2025) dan een klein gedrocht dat niet kan voldoen aan onze vraag voor ganse avond / winter periode
 
Das wat wij nu doen met die stormloop op thuis batterijen: de kat uit de boom kijken.
Een elektrische (bedrijfs-)wagen als thuis batterij? Dat zie ik al liever komen (tegen 2025) dan een klein gedrocht dat niet kan voldoen aan onze vraag voor ganse avond / winter periode
Is er dan een stormloop op thuisbatterijen?
Ook verwacht ik eigenlijk niet te veel van bedrijfswagen als thuisbatterij, want die auto moet natuurlijk ook goed volgeladen zijn als ik wil vertrekken.
En daarbij zal ik in post-covid tijden wellicht niet vaak thuis zijn op het moment dat mijn zonnepanelen hun hoogste opbrengsten halen.
 
Raad van State akkoord met regeling rond compensatie voor niet langer terugdraaiende teller

 
Is er dan een stormloop op thuisbatterijen?
Ook verwacht ik eigenlijk niet te veel van bedrijfswagen als thuisbatterij, want die auto moet natuurlijk ook goed volgeladen zijn als ik wil vertrekken.
En daarbij zal ik in post-covid tijden wellicht niet vaak thuis zijn op het moment dat mijn zonnepanelen hun hoogste opbrengsten halen.
Daarom dat ik vind dat de overheid het beleid eerder op bedrijven moet richten.
Auto wel of niet laden op het werk. De meeste mensen rijden nog geen 50km per dag (dat is heen en terug tesamen), zeg 100km/dag om veilig te zijn. Met een goede EV doe je tegenwoordig toch 300km, ook in de winter.

Tijdens de werkdag kan je met je EV op het werk mee bufferen of ontladen afhankelijk van behoefte van de grid.
Dit is een interessante studie daarover: https://archief-algemeen.omgeving.vlaanderen.be/xmlui/handle/acd/449282
Wel 10 jaar te laat mee begonnen, maar beter dan niets.
Op het elektriciteit spitsuur 's avonds (16u-20u) kan je je huis mee aandrijven om piek af te vlakken om na 24u weer te laden om voldoende capaciteit te hebben voor de volgende dag.
Mensen thuisbatterijen aanpraten is idioot, dit moet meer gecentraliseerd zijn in wijken en KMO zones.
 
Wij hebben hier nu de laatste 10 dagen intensief aan zelfconsumptie proberen doen.

Het zonnetje schijnt mooi buiten en 21A uit de pannelen dus droogkast, vaatwasser, en wasmachine aan! Tien minuten later schuift er een wolk over ons huis en is het nog 5A...

Je moet dus eerst al thuis zijn overdag en vervolgens kan je eigenlijk alleen maar in hoogzomer met staalblauwe lucht op je gemak die dingen aanzetten. Voor de rest van de tijd is het vooral veel gedoe :/
 
Genereren je zonnepanelen bijna 5 kW? Je moet al je best doen om dat verbruik continu te halen met huishoudtoestellen.
 
5 ampère is geen 5kW he.

Ik snap wat hij bedoelt hoor, ik heb hier zonet de vaatwas opgezet en ik ben al content dat hij zijn water warm had tegen dat de wolken er waren, ik zag de opbrengst realtime zakken van 3kW naar 1kW.
 
op dat gebied zie ik wel heil in een kleine batterij als buffer. Ergens een 3-4kWh om die wolken wat op te vangen overdag. En met wat geluk kan je ook je nachtverbruik er mee overbruggen (wijzelf hebben elke nacht ongeveer 3kWh sluimerverbruik)
 
Terug
Bovenaan