Zonnepanelen Topic

Waarom zou je dan niet bv voor 3500wp aan panelen leggen met een omvormer van 3kW? Lijkt me weggegooid geld aan panelen. Sorry als het een domme vraag is, ben hier wat een leek in.
Omdat die panelen theoretisch 3500 W kunnen leveren, maar dat in de Belgische realiteit zelden tot nooit leveren.
 
Omdat die panelen theoretisch 3500 W kunnen leveren, maar dat in de Belgische realiteit zelden tot nooit leveren.
Dat gaan ze eigenlijk wel doen, maar die 3500Wp is letterlijk wat er staat: watt piek.
Piekvermogen halen uw panelen quasi enkel als de zon er loodrecht op staat.

Laat ons stellen dat vanaf 8u tot 19u uw panelen opbrengst genereren, maar enkel tussen 11 en 14u op 100% draaien, dan zou ge met 3000W aan panelen uw omvormer niet volledig laten renderen buiten die uren.
Panelen zijn zo goedkoop geworden, dat het dus heel interessant is om bv 4000WP op een 3kW omvormer te leggen. Dat wil zeggen dat uw panelen maar op 75% moeten draaien om uw omvormer al aan 100% te laten genereren.
 
  • Leuk
Waarderingen: furi
Dat gaan ze eigenlijk wel doen, maar die 3500Wp is letterlijk wat er staat: watt piek.
Piekvermogen halen uw panelen quasi enkel als de zon er loodrecht op staat.

Laat ons stellen dat vanaf 8u tot 19u uw panelen opbrengst genereren, maar enkel tussen 11 en 14u op 100% draaien, dan zou ge met 3000W aan panelen uw omvormer niet volledig laten renderen buiten die uren.
Panelen zijn zo goedkoop geworden, dat het dus heel interessant is om bv 4000WP op een 3kW omvormer te leggen. Dat wil zeggen dat uw panelen maar op 75% moeten draaien om uw omvormer al aan 100% te laten genereren.
Maar omvormers zijn ook goedkoop geworden, dus waarom niet ineens een grotere omvormer dan?
Bij mij was het verschil tussen de 2.2 en 3.3kva nog geen 100 euro.
 
Bij ons hebben ze geen zwaardere aangeboden. De opties waar we offerte voor hadden waren 10 panelen en omvormer van 2.2 of nu 14 panelen (4.62wp) en omvormer van 3.

Ik snap nu wel dat het verlies minimaal is. Maar toch vreemd als je die grafiek afgeplat ziet voor een paar uur per dag. Dan denk je dat er meer uit te halen valt.

Ik heb ook al van collegas gehoord die een omvormer hebben met een soort tijdelijke overdrive. Maar mijn solaredge niet
 
Bij ons hebben ze geen zwaardere aangeboden. De opties waar we offerte voor hadden waren 10 panelen en omvormer van 2.2 of nu 14 panelen (4.62wp) en omvormer van 3.

Ik snap nu wel dat het verlies minimaal is. Maar toch vreemd als je die grafiek afgeplat ziet voor een paar uur per dag. Dan denk je dat er meer uit te halen valt.

Ik heb ook al van collegas gehoord die een omvormer hebben met een soort tijdelijke overdrive. Maar mijn solaredge niet
Omvormer van 2.2 op 4650wp? Dat lijkt toch een vrij kleine omvormer.
 
Maar omvormers zijn ook goedkoop geworden, dus waarom niet ineens een grotere omvormer dan?
Bij mij was het verschil tussen de 2.2 en 3.3kva nog geen 100 euro.
Omdat 100 EUR meer aan uw omvormer spenderen geen nut heeft als uw panelen niet kunnen volgen. Mijn berekening is misschien een simulatie, maar sunny design is (op voorwaarde dat uw parameters kloppen) behoorlijk correct.

Bij SMA is de startstroom bv
SB3.0: 110V
SB3.6: 130V
SB4.0: 140V
SB5.0: 175V

Een 4.0 kost marginaal meer dan een 3.0, maar er is wel 30V meer nodig vooraleer er wordt opgewekt.
Pakt nu dat ge 10 panelen oost en 10 panelen west legt van 380WP, die hebben een maximum voltage van ongeveer 32V per paneel bij 800W/m2 bestraling.
In de ochtend moet elk paneel dus 11V leveren om een SB3.0 op te starten en 14V om een 4.0 op te starten. Dat is 35% van zijn vermogen of 44% van zijn vermogen.
De 3.0 zal dus merkelijk sneller beginnen stroom leveren dan de 4.0, tenzij je 3 extra panelen per kant legt.
 
Omvormer van 2.2 op 4650wp? Dat lijkt toch een vrij kleine omvormer.
nee nee, nu heb ik eentje van 3 voor 4.62wp.
De andere offerte was 3.3wp met een omvormer van 2.2

Maar bijvoorbeeld gisteren tussen 14:00 en 17:30 constant op zijn piek
INHSyfn.png


Allez kan niet klagen he zit al aan 350 kWh deze maand, maar een limiet is altijd jammer als er misschien meer uit te halen valt :p
 
nee nee, nu heb ik eentje van 3 voor 4.62wp.
De andere offerte was 3.3wp met een omvormer van 2.2

Maar bijvoorbeeld gisteren tussen 14:00 en 17:30 constant op zijn piek
INHSyfn.png


Allez kan niet klagen he zit al aan 350 kWh deze maand, maar een limiet is altijd jammer als er misschien meer uit te halen valt :p
Ahja, had het dan waarschijnlijk fout begrepen. :p
Gisteren zat ik ook 3u lang op de piek trouwens. 5kw omvormer en 5850wp panelen. Vandaag zal het waarschijnlijk ook zo zijn. Zolang we met de terugdraaiende teller zitten, is daar geen nadeel aan.
Zitten nu trouwens aan 570kw deze maand. Voor maart is dat toch goed imo.
 
Omdat 100 EUR meer aan uw omvormer spenderen geen nut heeft als uw panelen niet kunnen volgen. Mijn berekening is misschien een simulatie, maar sunny design is (op voorwaarde dat uw parameters kloppen) behoorlijk correct.

Bij SMA is de startstroom bv
SB3.0: 110V
SB3.6: 130V
SB4.0: 140V
SB5.0: 175V

Een 4.0 kost marginaal meer dan een 3.0, maar er is wel 30V meer nodig vooraleer er wordt opgewekt.
Pakt nu dat ge 10 panelen oost en 10 panelen west legt van 380WP, die hebben een maximum voltage van ongeveer 32V per paneel bij 800W/m2 bestraling.
In de ochtend moet elk paneel dus 11V leveren om een SB3.0 op te starten en 14V om een 4.0 op te starten. Dat is 35% van zijn vermogen of 44% van zijn vermogen.
De 3.0 zal dus merkelijk sneller beginnen stroom leveren dan de 4.0, tenzij je 3 extra panelen per kant legt.
Als de startstroom verschillend is, zie ik idd het nut ervan. Als de startstroom hetzelfde is zoals bij Huawei, kan je beter voor een omvormer gaan die de pieken ook aankan volgens mij, gezien het kleine prijsverschil. Ik heb 3120WP met een 3,3kva omvormer en zal dus alle pieken kunnen opvangen.
 
Start-up voltage is overal 120V, maar Full power MPPT range is verschillend (geen idee welke reële impact dit heeft, dus als iemand het kan vertellen ben ik nieuwsgierig!)
Vanaf dat er zon op een paneel komt maakt het paneel een spanning.
Dit gaat redelijk snel naar het open circuit voltage.

Vanaf dat er in totaal meer als 120V op u kabel komt staan (dus in dit geval 3 volledige panelen met genoeg licht) gaat de omvormer beginnen werken.

Hierdoor zakt het voltage naar nominale spanning maar u omvormer blijft werken want het werkingsbereik is tussen 90V en 600V

MPPT range is hieronder goed uitgelegd, maar kort uitgelegd gaat u omvormer om de x tijd even stoppen met energie af te nemen van de zonnepanelen en bekijken op welk voltage hij het meeste energie uit de panelen kan halen. (denk bv aan 1 deel in de schaduw)

Dit werkingsbereik is wel verschillend van elke omvormer. Want een grotere omvormer betekent meer panelen. Panelen liggen in serie en je moet de voltages van alle panelen optellen.

 
Heb het ganse topic niet gelezen dus misschien is de vraag al (meerdere) malen gesteld. Heeft het zin om ook mee te doen met die rechtzaak waar al tienduizenden mensen op ingetekend hebben? en zo ja of nee, waarom?
 
Heb het ganse topic niet gelezen dus misschien is de vraag al (meerdere) malen gesteld. Heeft het zin om ook mee te doen met die rechtzaak waar al tienduizenden mensen op ingetekend hebben? en zo ja of nee, waarom?
Als het niet via een facebook was, maar via een deftig forum/ organisatie had ik meegedaan. Ik heb er al duizenden euro's aan verpist... op 25€ zal het dan niet aankomen...
 
Een 4.0 kost marginaal meer dan een 3.0, maar er is wel 30V meer nodig vooraleer er wordt opgewekt.
Pakt nu dat ge 10 panelen oost en 10 panelen west legt van 380WP, die hebben een maximum voltage van ongeveer 32V per paneel bij 800W/m2 bestraling.
In de ochtend moet elk paneel dus 11V leveren om een SB3.0 op te starten en 14V om een 4.0 op te starten. Dat is 35% van zijn vermogen of 44% van zijn vermogen.
De 3.0 zal dus merkelijk sneller beginnen stroom leveren dan de 4.0, tenzij je 3 extra panelen per kant legt.
Oh boy had dit nog niet gelezen daarjuist...


Bij 10% zonne-instraling maak je weldegelijk een spanning, het is alleen maar een lage stroom die er vloeit... Maar je omvormer gaat weldegelijk al starten bij lage instralingen.


De omvormer begint hier in het voorbeeld al een totale energie van minder dan 250w te maken...
 
Uiteraard starten uw panelen al met spanning leveren, maar zolang uw omvormer zijn start niet kan doen dan gebeurt er juist niks.

in uw voorbeeld hangen er daar 13kWp aan panelen op die omvormer. Een tripower 10 heeft een startspanning van 150V (ik was met de vorige idd verkeerd aan het kijken). Uiteraard start dat ding met de geringste zon al op.
Pakt dat er daar 38 panelen van 340wp op liggen, dan moet elk paneel 4V leveren.
 
Klein vraagje hier.
Vorig jaar panelen gelegd en nog terugkerende teller. Nu dien ik mijn meterstand door te geven. Die staat, op 20kwh na, op hetzelfde als de vorig jaar doorgegeven meterstand.
Geef ik dezelfde stand, of 1kwh minder, of 1 kwh meer door dan vorig jaar?
 
Klein vraagje hier.
Vorig jaar panelen gelegd en nog terugkerende teller. Nu dien ik mijn meterstand door te geven. Die staat, op 20kwh na, op hetzelfde als de vorig jaar doorgegeven meterstand.
Geef ik dezelfde stand, of 1kwh minder, of 1 kwh meer door dan vorig jaar?
waarom niet gewoon wat er nu op staat? als je zegt dat het 20kwh meer is...
 
Het is eigenlijk 20kwh lager.
Als ik deze stand door geef ben ik die 20 dus kwijt
ah ok ja was me niet helemaal duidelijk :p dan zou ik idd hetzelfde als vorig jaar opschrijven en zouden ze in theorie niets mogen aanrekenen?
Tis voor mij ook nog nieuw dus ben wel benieuwd naar antwoorden hierover
 
Terug
Bovenaan