Zonnepanelen Topic

Snitches get stitches!!

j/k :laugh:

Ik reken toch al niet meer op de compensatie (wegens geen DM) dus ik heb niet meegedaan aangezien mijn teller toch grotendeels blijft terugdraaien (op de nachttarief na)

Ik hou eigenlijk mijn tellers te weinig in de gaten, maar nacht draait toch ook terug in het weekend? Ofwel verbruik ik dan zodanig weinig behalve wat mijn installatie opwekt dat ik droom dat ie terug draait..

Ik zit met 14 panelen - 4,62 wp maar mijn omvormer is maar 3. Volgens de installateur de optimale setup die uit zijn simulator kwam. Maar bv vandaag zit ik al 3 uur op het maximum te genereren.

Ben ik hiermee nu int zak gezet door dat de omvormer te zwak is? Of zie ik iets over het hoofd?
 
En waarom niet als ik vragen mag?
In feite hebben zij het recht om te eisen dat jij uw installatie laat aanpassen om zo het net te conserveren.
Het is trouwens ook in uw eigen voordeel, want als de spanning op die fase te hoog wordt dan schakelt uw omvormer toch uit, dus dan heb je er toch niks aan.
Omdat ik iemand die plots aan de deur staat zonder voorafgaand bericht, om te zeggen dat hij binnen moet zijn, gewoon niet vertrouw.
 
Ik hou eigenlijk mijn tellers te weinig in de gaten, maar nacht draait toch ook terug in het weekend? Ofwel verbruik ik dan zodanig weinig behalve wat mijn installatie opwekt dat ik droom dat ie terug draait..

Ik zit met 14 panelen - 4,62 wp maar mijn omvormer is maar 3. Volgens de installateur de optimale setup die uit zijn simulator kwam. Maar bv vandaag zit ik al 3 uur op het maximum te genereren.

Ben ik hiermee nu int zak gezet door dat de omvormer te zwak is? Of zie ik iets over het hoofd?
Als je nog in het prosumententarief valt (voor nieuwjaar gelegd doorgaans) dan is dat vermoedelijk de optimale setup. Perfect normaal om het prosumententarief omlaag te krijgen (dat hangt af van het vermogen van de omvormer), en het verlies is nog redelijk beperkt. Hoewel je die indruk niet krijgt als je op dagen als deze al 3 uur tegen het maximum zit valt het verlies nog mee als je dat op jaarbasis bekijkt.

En waarom niet als ik vragen mag?
In feite hebben zij het recht om te eisen dat jij uw installatie laat aanpassen om zo het net te conserveren.
Het is trouwens ook in uw eigen voordeel, want als de spanning op die fase te hoog wordt dan schakelt uw omvormer toch uit, dus dan heb je er toch niks aan.
Dat was ook de reden waarom ik hem binnengelaten heb. Een buur wat verder heeft problemen met een omvormer die regelmatig uitvalt omdat de spanning op het net te hoog is. Da's dus een kwestie van tijd voor het hier ook gebeurt. Als dat al niet het geval is geweest. Zo wantrouwig ben ik nu ook weer niet tegenover random mensen aan de deur. En al zeker niet als ze niet opdringerig zijn, ne plausibele uitleg hebben en met een camionette van Fluvius rondrijden.
 
Vraagje: We hebben een installatie liggen op ons dak, gelegd/ gekeurd in 2020. Nu willen we in de loop van dit of volgend jaar 8 extra panelen leggen die puur en alleen instaan voor de voorziening van ons zwembad. Wat wil dit zeggen voor onze meter? We zitten nu met een terugdraaiende meter, maar ik heb ergens opgevangen dat als je je installatie vergroot of veranderd, je automatisch een digitale meter krijgt. Klopt dit? En dat je deze niet kan weigeren, wat ik dus blijkbaar met mijn huidige installatie wel kan?
Iemand?
 
Als je nog in het prosumententarief valt (voor nieuwjaar gelegd doorgaans) dan is dat vermoedelijk de optimale setup. Perfect normaal om het prosumententarief omlaag te krijgen (dat hangt af van het vermogen van de omvormer), en het verlies is nog redelijk beperkt. Hoewel je die indruk niet krijgt als je op dagen als deze al 3 uur tegen het maximum zit valt het verlies nog mee als je dat op jaarbasis bekijkt.

Inderdaad in november nog gelegd en rap rap nog eind december gekeurd :headshake:

Maar als ik nu al zie dat hij op een maartse zonnige dag aan zijn plafond zit, dan vraag ik me af wat het in de zomer zal zijn :S
 
Gzwoon sneller en langer aan dat plafond.

Er is in NL eens onderzoek geweest dat die toppen aftoppen eige lijk 'iet zo erg is. Wegens energie die toch gratis is op dat moment.

Minder ideaal voor een terugdraaiende natuurlijk. Maar normaal gezien loont het niet om een hogere omvormer te steken (wegens producententarief) voor die paar toppen.
Inderdaad in november nog gelegd en rap rap nog eind december gekeurd :headshake:

Maar als ik nu al zie dat hij op een maartse zonnige dag aan zijn plafond zit, dan vraag ik me af wat het in de zomer zal zijn :S
 
En waarom niet als ik vragen mag?
In feite hebben zij het recht om te eisen dat jij uw installatie laat aanpassen om zo het net te conserveren.
Het is trouwens ook in uw eigen voordeel, want als de spanning op die fase te hoog wordt dan schakelt uw omvormer toch uit, dus dan heb je er toch niks aan.
Netbewaking uitschakelen en klaar.
 
Toestellen doe verbranden en klaar. Leuk als je televisie ineens 270v te verduren krijgt gedurende langere tijd. Zal niet te lang meer meegaan.
Niet te vergeten dat de buren tevreden zullen zijn dat hun TV's ook allemaal kapot gaan, zo komt er wat meer sociaal contact.

Hopelijk geen contact met hun vuist of hun verzekeringsagent.
 
Hier staat het aan hoor :D

Los daarvan, als het voltage op het lokale net zo hoog oploopt omdat mensen injecteren dan is dat een probleem van de infrastructuur. De enige die dan mot op zijn bakkes verdient is Fluvius, niet de mens die zijn opbrengst wil garanderen.
 
Hier staat het aan hoor :D

Los daarvan, als het voltage op het lokale net zo hoog oploopt omdat mensen injecteren dan is dat een probleem van de infrastructuur. De enige die dan mot op zijn bakkes verdient is Fluvius, niet de mens die zijn opbrengst wil garanderen.
En ze willen hun verantwoordelijkheid nemen. Ze hebben daarvoor enkel toestemming nodig om binnen te komen.
 
1. klagen over het feit dat je veel teveel betaalt en er geen investeringen gebeuren aan het netwerk
2. klagen dat er een technieker die zijn werk doet, vraagt om binnen te komen om aanpassingen te doen om het netwerk goed functionerend te houden.

Maximum 1 van de twee is mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Ik hou eigenlijk mijn tellers te weinig in de gaten, maar nacht draait toch ook terug in het weekend? Ofwel verbruik ik dan zodanig weinig behalve wat mijn installatie opwekt dat ik droom dat ie terug draait..

Ik zit met 14 panelen - 4,62 wp maar mijn omvormer is maar 3. Volgens de installateur de optimale setup die uit zijn simulator kwam. Maar bv vandaag zit ik al 3 uur op het maximum te genereren.

Ben ik hiermee nu int zak gezet door dat de omvormer te zwak is? Of zie ik iets over het hoofd?
Dit. Ik zit ook met een opstelling voor 4wp en omvormer van 3. Had 2-3 panelen minder kunnen leggen. Snap ook niet waarom ze dan meer aanbieden.
 
Dit. Ik zit ook met een opstelling voor 4wp en omvormer van 3. Had 2-3 panelen minder kunnen leggen. Snap ook niet waarom ze dan meer aanbieden.
Je moet er ook rekening mee houden dat de opstartstroom van een 4kW hoger is dan die van een 3kW. Simpel gezegd: uw panelen moeten meer stroom leveren vooraleer die zwaardere begint te werken.
Ik heb 5700WP aan panelen in oost-west op een 3kW omvormer. Die gaat deze dagen steil omhoog en blokt idd op 3kW. In theorie zou ik met een 4kW dus veel meer moeten opbrengen, maar als je dat simuleert in Sunny Design is het verschil echt minimaal.
Met een 3.0 4750kWh per jaar, met een 4.0 wordt dat 4900kWh per jaar.
In de realiteit dus 3% verschil in opbrengst.

Zonder batterij is ons zelfverbruik 40%
Met een 5kWh batterij wordt dat 72%
Met een 7.5kWh batterij wordt dat 78%
Met een 10kWh batterij wordt dat 81%
Met een 12,5kWh batterij wordt dat 82,5%%
Met een 15kWh batterij wordt dat 83,5%

Kosten-baten zit voor onze installatie dus een 7.5kWh batterij ideaal. Allemaal op een Sunny Island 4.4H berekend.
Wat ge ook fel merkt is dat een te kleine batterij-omvormer echt nefast is voor het rendement. Steek die 7.5kWh op een Sunny Island 2.5 en er schiet nog 69% eigenverbruik over.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb ook bewust 3300 Wp op 2kW omvormer. De uitleg van desolation en Rofco zijn helemaal correct.
Je mist dus wat opbrengst op topdagen zoals vandaag. Maar in euro's gerekend mis je niets.
 
Volgens deze PDF zijn er wel verschillen: https://www.indesol.be/wp-content/uploads/2018/01/HUAWEI-SUN2000L-2344.65KTL-Datasheet.pdf

Start-up voltage is overal 120V, maar Full power MPPT range is verschillend (geen idee welke reële impact dit heeft, dus als iemand het kan vertellen ben ik nieuwsgierig!)

ZaLNQOE.png
 
Je moet er ook rekening mee houden dat de opstartstroom van een 4kW hoger is dan die van een 3kW. Simpel gezegd: uw panelen moeten meer stroom leveren vooraleer die zwaardere begint te werken.
Ik heb 5700WP aan panelen in oost-west op een 3kW omvormer. Die gaat deze dagen steil omhoog en blokt idd op 3kW. In theorie zou ik met een 4kW dus veel meer moeten opbrengen, maar als je dat simuleert in Sunny Design is het verschil echt minimaal.
Met een 3.0 4750kWh per jaar, met een 4.0 wordt dat 4900kWh per jaar.
In de realiteit dus 3% verschil in opbrengst.

Zonder batterij is ons zelfverbruik 40%
Met een 5kWh batterij wordt dat 72%
Met een 7.5kWh batterij wordt dat 78%
Met een 10kWh batterij wordt dat 81%
Met een 12,5kWh batterij wordt dat 82,5%%
Met een 15kWh batterij wordt dat 83,5%

Kosten-baten zit voor onze installatie dus een 7.5kWh batterij ideaal. Allemaal op een Sunny Island 4.4H berekend.
Wat ge ook fel merkt is dat een te kleine batterij-omvormer echt nefast is voor het rendement. Steek die 7.5kWh op een Sunny Island 2.5 en er schiet nog 69% eigenverbruik over.
Waarom zou je dan niet bv voor 3500wp aan panelen leggen met een omvormer van 3kW? Lijkt me weggegooid geld aan panelen. Sorry als het een domme vraag is, ben hier wat een leek in.
 
Sorry als het een domme vraag is, ben hier wat een leek in.
Geen domme vragen 😉.

Vroeger moest je nog betalen per kW dat je omvormer was.
Dus het was beter om je omvormer te klein te kiezen omdat deze goedkoper in aankoop was en goedkoper per jaar.

Het verlies dat je maakte door niet geproduceerde energie is zoals je kan zien in de berekening van desolation verwaarloosbaar.
 
Terug
Bovenaan