Zonnepanelen Topic

Er moet tegenwoordig ook een legplan bij zijn van hoe de zonnepanelen op dak liggen. Als opbouw of inbouw er niet bijstaat doen ze ook niet moeilijk over.
BTW nr en ean nr zijn niet verplicht op schema die noteert de keurder makkelijk zelf en de meeste keuring organisaties werken met tablet en daar staan al een deel gegevens ingevuld als een firma een keuring aanvraagd zoals adres gegevens van de firma en BTW nr. Dus daar doen de keurders niet moeilijk over.
Btw nr is wel verplicht (bij laten leggen door prof + certificaat dat hij er mag leggen)Ean moet bijgehouden worden door keurorganisme indien conform.

Legplan + aardinsplan was ik vergeten maar hoeft ook (al kunnen foto's vd situatie ook voldoen). Iets klein op eendraadschems vergeten kan wel bijgevuld worden maar is niet de bedoeling).
 
Btw nr is wel verplicht (bij laten leggen door prof + certificaat dat hij er mag leggen)Ean moet bijgehouden worden door keurorganisme indien conform.

Legplan + aardinsplan was ik vergeten maar hoeft ook (al kunnen foto's vd situatie ook voldoen). Iets klein op eendraadschems vergeten kan wel bijgevuld worden maar is niet de bedoeling).
Iedereeen mag zelf zonnepanelen leggen moet geen prof zijn en een certificaat voor zonnepanelen te leggen is niet verplicht.

Dit staat op de website van Vlaanderen:

Er zijn geen voorwaarden opgelegd voor installateurs van zonnepanelen. U mag dus ook zelf de panelen installeren. Als u het niet zelf doet, kunt u kiezen voor een installateur met een ‘certificaat van bekwaamheid’. Op de website van RESCert staat de lijst van gecertificeerde installateurs van fotovoltaïsche zonne-energiessystemen((opent in nieuw venster)).
Voor de ‘eenmalige investeringspremie vanaf 2021’ moet de installatie wel geplaatst of gevalideerd wordt door een aannemer met een certificaat van bekwaamheid.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Iedereeen mag zelf zonnepanelen leggen moet geen prof zijn en een certificaat voor zonnepanelen te leggen is niet verplicht.

Dit staat op de website van Vlaanderen:

Er zijn geen voorwaarden opgelegd voor installateurs van zonnepanelen. U mag dus ook zelf de panelen installeren. Als u het niet zelf doet, kunt u kiezen voor een installateur met een ‘certificaat van bekwaamheid’. Op de website van RESCert staat de lijst van gecertificeerde installateurs van fotovoltaïsche zonne-energiessystemen((opent in nieuw venster)).
Voor de ‘eenmalige investeringspremie vanaf 2021’ moet de installatie wel geplaatst of gevalideerd wordt door een aannemer met een certificaat van bekwaamheid.
Iedereen mag idd nog zelf zijn pv leggen (maar moeten dan door rescert keurder onder eigen volledige verantwoordelijkheid gekeurd worden). Maar wie een premie wil moet voldoen aan www.rescert.be

Wij gaan niet keuren onder eigen rescert daar (persoonlijke,niet bureau /organisme ) aanspraaklijkheid te groot is.
 
Laatst bewerkt:
Steek gewoon die kabel in een buis, en dan geldt die regel niet meer bij mijn weten. Want het is niet alsof dat het veel kabels zijn die men daar gebruikt voor een particuliere installatie.

En xcb en vob daar zijn cca versies van. (ja ik weet dat het een andere naam heeft die vob maar ik vergeet die altijd iets met HO7Z1 of gelijkaardig)
 
@C43 Bij mijn zus hebben ze de kabels van de panelen naar de omvormer via de binnenkant van de afvoerpijp van het regenwater naar beneden laten komen. Ik zie daar vooral praktische problemen in als verstopping en vooral als die buis ooit vervangen moet worden. Keur jij zoiets goed? Ik zou dat hier persoonlijk nooit van mijn leven toegelaten hebben.
 
Afvoerpijpen / ventilatiekanalen / schouwen mag allemaal niet goed ivm uitwendige invloeden : ik keur hier zeker voor af. Overlaatst 1 in een schouw met houtcassette en dan op zolder gat gekapt om solar er te laten uitkomen. Bij herkeuring,zelfde situatie met als uitleg : (zogezegd) schouw in 2 delen. Terug afkeur en toch eens de eigenaar goed gewaarschuwd ivm co2 en vakbekwaamheid installateur.
 
Afvoerpijpen / ventilatiekanalen / schouwen mag allemaal niet goed ivm uitwendige invloeden : ik keur hier zeker voor af. Overlaatst 1 in een schouw met houtcassette en dan op zolder gat gekapt om solar er te laten uitkomen. Bij herkeuring,zelfde situatie met als uitleg : (zogezegd) schouw in 2 delen. Terug afkeur en toch eens de eigenaar goed gewaarschuwd ivm co2 en vakbekwaamheid installateur.
Wat ik dacht dus. Was al van dag 1 geen fan van haar installateur (de mijne die dan blijkbaar alles volgens het boekje doet was 500 euro duurder voor haar installatie). Hij had bij de eerste keuring haar installatie zelfs gewoon afgetakt op een zekering die diende voor de garagepoort. Afgekeurd dus. Is dan toch een extra zekering gaan steken en werd goedgekeurd, maar door een instantie die hij zelf koos.
 
Als er geen apparte zekering geplaatst word voor de pv dan kan in bovenstaande situatie op dit circuit zowel de 20a uit het net + de actuele stroom injectie pv gevraagd worden. Wat best wel een gevaarlijke situatie is.
 
Bij een pv keuring is het enkel circuit pv (uit teller / dsi / circuit pv) die gecontroleerd word: mijn stappen zijn:
-goede aarding
-geen isolatieverlies
- bord ip x1 (zowel invoer/voorkant)
-aanduiding kring
-correctie sectie brugjes (net + pv)
-en of correcte Remautomaat
-dsi type A + zwaarte (bijkomende eventueel verzwaren ifv)
-testen foutlus via stroominjectie + testknop
-eilandwerking
-zien of omvormer in lijst staat synergrid
-aarding frame minstens de sectie vd zwaarte vd omvormer
-types kabel zowel ac als dc kant (sectie,type,bevestiging tov andere leidingen, uitwendige invloeden,...)
-plaatsingsvoorschriften omvormer gerespecteerd...
-hoe geraakt solar kabel tot op dak (niet via ventilatiekanaa/schoorsteen) , bevestiging en afstand tov andere leidingen
-geen niet afgezekerde circuits.
-VOLLEDIG eendraadschema (geen vodje maar een ondertekend schema door eigenaar + installateur met addres v beiden,btw nr ,ean, type kabel, opbouw/inbouw, types dsi, secties , aantal polen , type spanning , alle gegevens omvormer + panelen / ...

Reden genoeg tot afkeur imo.

1) Lijkt me standaard, ook maar normaal tevens.
2) Wederom standaard, en terecht
3) Welk bord is niet ip x1? :p
4) Logisch al was het maar uit gebruiksgemak
5) Logisch, al is het niet altijd evident en moet je soms een remautomaat plaatsen. Door een vergetelheid kan je hierop wel eens afkeuren lijkt me.
6) Als je al een remautomaat plaats lijkt het me maar logisch dat deze correct is.
7) Wederom door een slordigheid kan je hier eens over kijken. Al zijn alle recente DSI's van de laatste 15 jaar type A.
8) Logisch, al zie ik hier geen grote afkeurmarge in.
9) Hoeveel omvormers ben jij al tegengekomen die op eiland werken? :p
10) Idem als hierboven, hoeveel keer heb je dat al gezien? :p
11) Ga je op het dak om de aarding te controleren?
12) Het stukje omvormer naar buis kan je controleren en dan loopt deze weg en kan je dit toch niet meer controleren? Als deze op de zolder door de plafond gaan dan kan je onmogelijk zien hoe deze tegenover andere leidingen liggen.
13) Heel breed lijkt me moeilijk daar tegen te zondigen
14) Idem aan 12 kan je toch zeer moeilijk controleren hoor. Of niet te zeggen soms onmogelijk.
15) Je kijkt toch enkel naar de kring meter naar omvormer. Wat er in de installatie loos is valt toch niet onder de keuring zonnepanelen?
16) Idem als hierboven dat valt toch niet onder de keuring? Enkel het eendraad meter naar paneel is toch van belang? De rest van de installatie maakt toch niet uit?

Ik zie hier toch weinig zaken waar je zou kunnen op afkeuren hoor. Denk dat je weinig moeite moet doen om hier conform aan te zijn.
Dan komen de zaken die je moeilijk tot niet gaat kunnen controleren, snap ik niet goed hoe je dat zou willen doen
En dan de zaken waar ik niet goed snap waarom je ze zou controleren bij een keuring zonnepanelen.
 
1) Lijkt me standaard, ook maar normaal tevens.
2) Wederom standaard, en terecht
3) Welk bord is niet ip x1? :p
4) Logisch al was het maar uit gebruiksgemak
5) Logisch, al is het niet altijd evident en moet je soms een remautomaat plaatsen. Door een vergetelheid kan je hierop wel eens afkeuren lijkt me.
6) Als je al een remautomaat plaats lijkt het me maar logisch dat deze correct is.
7) Wederom door een slordigheid kan je hier eens over kijken. Al zijn alle recente DSI's van de laatste 15 jaar type A.
8) Logisch, al zie ik hier geen grote afkeurmarge in.
9) Hoeveel omvormers ben jij al tegengekomen die op eiland werken? :p
10) Idem als hierboven, hoeveel keer heb je dat al gezien? :p
11) Ga je op het dak om de aarding te controleren?
12) Het stukje omvormer naar buis kan je controleren en dan loopt deze weg en kan je dit toch niet meer controleren? Als deze op de zolder door de plafond gaan dan kan je onmogelijk zien hoe deze tegenover andere leidingen liggen.
13) Heel breed lijkt me moeilijk daar tegen te zondigen
14) Idem aan 12 kan je toch zeer moeilijk controleren hoor. Of niet te zeggen soms onmogelijk.
15) Je kijkt toch enkel naar de kring meter naar omvormer. Wat er in de installatie loos is valt toch niet onder de keuring zonnepanelen?
16) Idem als hierboven dat valt toch niet onder de keuring? Enkel het eendraad meter naar paneel is toch van belang? De rest van de installatie maakt toch niet uit?

Ik zie hier toch weinig zaken waar je zou kunnen op afkeuren hoor. Denk dat je weinig moeite moet doen om hier conform aan te zijn.
Dan komen de zaken die je moeilijk tot niet gaat kunnen controleren, snap ik niet goed hoe je dat zou willen doen
En dan de zaken waar ik niet goed snap waarom je ze zou controleren bij een keuring zonnepanelen.

3:heel veel
7: dsi type A is al 20j de standaard,maarja...
7: komt toch wel eens voor
9:eilandwetking = bij spanningsuitval geen injectie,dus ik snap u punt niet...
10:geen afkeurcriteria voor de keuring,moet wel op verslag staan voor netbeheerder,deze zal dan uw installatie schrappen. Gebeurt toch ook wel geregeld met china import en of occassiemateriaal....
11:eek:p een platform altijd,bij een zadeldak kun je er veelal onderkijken
12:ik kan inderdaad niet in de muur en of grond kijken. Maar thermische invloeden mag je niet onderschatten.
13:behalve als je als installateur bij cebeo bent ingegaan op de promo solar kabel niet cca en nu nog 20000m hebt staan in uw magazijn...
15:indeed niet,wel eventueel als opmerking.


Ik zeg enkel maar hoe ik te werk ga he. Wat een ander controleert of niet heb ik geen zaken mee.
 
Maar als gij daar zijt voor keuring PV-installatie hebt gij toch niks van doen met de rest vd installatie en hebt gij dat toch niet op het keuringsverslag te schrijven? Zelfs nog niet als opmerking.
Pas op he, ik snap het zeker en zou het wss zelf ook doen, toch op z'n minst melden aan de eindklant maar als installateur een foutloos keuringsverslag moet opleveren voor betaling en gij zet daar opmerkingen op die hem niet aan gaan.....


PS: als installateur al menig discussie gehad met keurders omdat zij fouten/opmerkingen over bvb hvac-sturing op ons (elektrische installatie) keuring wouden zetten.
Ergens snap ik dat want de installatie is natuurlijk 1 geheel maar zo werkt het id praktijk niet altijd 🙂
 
9:eilandwetking = bij spanningsuitval geen injectie,dus ik snap u punt niet...
13:behalve als je als installateur bij cebeo bent ingegaan op de promo solar kabel niet cca en nu nog 20000m hebt staan in uw magazijn...
Heb je al omvormer tegengekomen die op eiland kunnen werken, dat was mijn vraag.
Je mag nog eca-kabel installeren eh, niet lang meer maar het mag wel nog.
 
Heb je al omvormer tegengekomen die op eiland kunnen werken, dat was mijn vraag.
Je mag nog eca-kabel installeren eh, niet lang meer maar het mag wel nog.
Installaties die voor 31 maart begonnen zijn met plaatsen en de elektrischeinstallatiegekeurd is voor . Als ze pas na 31 maart u installatie beginnen plaatsen moet het Cca zijn.

 
Met alle respect, maar wij zijn in augustus vorig jaar al op CCA overgestapt.
Installateurs die nu nog ander kabel gebruiken, zijn prutsers.
 
Vraagje: We hebben een installatie liggen op ons dak, gelegd/ gekeurd in 2020. Nu willen we in de loop van dit of volgend jaar 8 extra panelen leggen die puur en alleen instaan voor de voorziening van ons zwembad. Wat wil dit zeggen voor onze meter? We zitten nu met een terugdraaiende meter, maar ik heb ergens opgevangen dat als je je installatie vergroot of veranderd, je automatisch een digitale meter krijgt. Klopt dit? En dat je deze niet kan weigeren, wat ik dus blijkbaar met mijn huidige installatie wel kan?
 
Met alle respect, maar wij zijn in augustus vorig jaar al op CCA overgestapt.
Installateurs die nu nog ander kabel gebruiken, zijn prutsers.
Ik neem aan dat CCA hier niet staat voor Copper Clad Aluminium? Want dat is echt de beerput van de cablage.
 
Terug
Bovenaan